maitohammastapaturma!

  • Viestiketjun aloittaja Tiiiia
  • Ensimmäinen viesti
Tiiiia
Hei!
Puoli vuotta sitten meidän 3,5 v satutti molemmat yläetuhampaansa niin, että ne ovat vähitellen tummuneet, toisaalta tuntuu että ovat vähän vaalenneetkin takaisin. Te, joille vastaavaa on sattunut, kuinka lapsenne hampaiden lopulta kävi? ..Huonosti vai hyvin..Kuvattiin silloin tapaturman jälkeen, murtumia hampaissa/juurissa ei ollut. Voivatko edelleen vaalentua? Vastatkaa kiltit!
 
kaisa
Jos kiille vaurioitunut ei se enään korjaannu.. mut onneksi ovat maitohampaat korjaantuu sitten ku tulee rautahampaat tilalle. Oottako käyneet lähiaikoina uudestaan hamppilääkärissä?
 
.
Meillä taasen kolautti vajaa 3v. leukansa kiviseen ikkunalautaan ja toisesta ylähampaasta lohkesi palanen reunasta.Hammaslääkärin mukaan ei ole vaaraa ellei hammas tummene radikaalisti tai ala selkeästi heilumaan.
 
ehkä tämänkin takia hampaita on kaksi kerrastoa :D
Meillä kuollut hammas pysyi mustuneena ja alta putkahti ihan terve rautahammas. Varmuuden vuoksi käytettiin kyllä näyttämässä sekä sitä maitohammasta että pysyvän hampaan puhjettua sitä hammaslääkärillä. Onpa ainakin papereissa merkintä jos joskus tulevaisuudessa jotain outoa ilmenee.

Hampaita ei kuvattu, ei ollut mikään iso tapaturma eikä hampaille käynyt mitään näkyvää, hampaan kuolema huomattiin vasta viikon tms. päästä. Eikä se nyt niin tavatonta ole että hammas kuolee jos se johonkin kolahtaa. Huonoa tuuria lähinnä.
 
vieras
Olen itse juossut lapsena naapurin pojan kanssa yhteen ja lyönyt etuhampaani hänen otsaansa sillä seurauksella, että toinen yläpuolen etuhampaista tummu. Käytiin hammaslääkärillä näytillä, mutta sieltä käskettiin seuraamaan tilannetta. Hammas vaaleni ajan kuluessa, aikanaan lähti pois ja tilalle tuli aivan moitteeton rautahammas. Just kävin hammaslääkärissä ja niin kehu mun hampaita!
 
Likka löi etuhampaansa joskus reilu 2-vuotiaana ja se tummui melko nopeesti. Hammaslääkäri sanoi, että sitten nähdään lopullinen vaurio kun maitohammas tippuu ja uutta alkaa pukkaan tilalle.. Maitohammas tippui ja kului ehkä hieman kauemmin ennekuin rautahammas tuli tilalle. Verrattuna siis muiden hampaiden vaihtumistahtiin :)
 
Meidän poitsu hyppi isällänsä sohvalla ja pudotessaan hajotti molemmat etuhampaat ylärivistä. Toinen meni poikki ja toinen työntyi ikenen sisään vielä katkettuaan. Lääkäri sanoi, ettei voi tehdä mitään. Rautahampaat kasvaa sitten aikanaan jos kasvaa. Vähän on puristeltu munia ja rukoiltu hammaskeijua: Älä tule paha hammas. Tule hyvä hammas...
Viime viikolla puhkes ien edestä ja alta pilkottaa kaksi kappaletta valkoisia hampaita.

Vähän kai se on säkästäkin kiinni. Jos hampaan vaurio yltää tarpeeks syvälle, niin tulevienki hampaiden kohtalo vaarantuu.
 
ap
Kävin itse hammaslääkärissä viime viikolla, jolloin päällisin puolin katottiin myös tytön hampaita. Ikenet siistit, arat eivät hampaat ole, tummuneet ovat, mutta jostakin syystä paljon enemmän hampaiden takapuolilta?? Meille on annettu ohjeeksi, että tummaa väriä ei kannata pelästyä, usein vaalenevat takaisin jonkin verran ainakin, mutta jos ikenessä tulehduspatti, tietty hampaat menee poistoon..
 
ap
Marko,minkä ikäisenä tää sattu? Toi on muuten niin totta, ja kamalaa, mä mietin, tuijotan ja masennun joka päivä noista hampaista...Ihanaa, että teillä näkyy uutta valkoista hammasta! :)
 

Yhteistyössä