Maitoaltistuksen keskeyttäminen, voinko tehdä pelkän refluksin vuoksi???

Moi taas! Päästiin vihdoin aloittamaan se kunnallinen maitoaltistus, joka piti laittaa jäihin, kun tytölle tuli hampaita, kuumeinen ripuli ym. sotkemaan.
Mutta... nyt mennyt almironia 4:ttä päivää ja nieleskelyt ja hikkaamiset alkoi toisena päivänä, jolloin alkoi myös tytöllä ihan samanlainen maidonjuonnin vastustaminen kun ennen allergiaepäilyjä oli. Pelleilee pullolla ja lopulta päädytään hirveään tappeluun ja huutoon. Tämä jo tuntuu lapsen kiusaamiselta... Iho on ihan siisti, ei punoituksia, ei pukluja tai ripulia. Eli ne selkeät normiallergiavaivat ovat ihan minimissä, jonka vuoksi pelkäänkin et käskevät jatkaa vielä huomiseen iltaan. Lopetan kuitenkin tähän ja toivon parasta, että ymmärtävät. Yksi hassu asia täsä kuitenkin on, että atopia on nyt almironin aikana parantunut, eli punaiset röpelöiset läiskät on parantuneet. Onko neocatessa jotain mikä voi tehdä ihottuman??
Ja ei tämä miltään kaksoissokkoaltistukselta tunnu, kun tämä satsi oli ihan selkeää almironia, jonka "tunnisti" ihan ilman haisteluja ja maisteluja. Polilla vielä joku tietämätön hoitaja kysyi, et oliko teil nyt almiron vai mikä maito ensin kokeilussa, johon tokaisin: että eihän sitä kenenkään pitäisi tietää??
Siis, voi äiti mitä touhua....
No, nyt pitää vielä kokeilla b maito viikon päästä ja toivon mukaan jotain selviää... Sitten tilaan allergologiajan yksityiseltä ja manaan miksen tehnyt sitä silloin jo tammikuussa...
 
Refluksi on allergiaoire siinä missä ripuli tai ihottumakin. Sen perusteella voi siis keskeyttää altistuksen. Jos lapsi oireilee refluksilla, on lienee ihan turhaa välttämättä edes odottaa toisen aista reaktiota. Meillä ainakin saisi odottaa jotain ihottumaa vaikka maailman tappiin asti, sitä kun ei tule. Meillä on Almiron lopetettu "vain" refluksioireiden perusteella ja Kela on tämän aivan mukisematta hyväksynyt ja saatiin korvaus Neocatelle. Jos tuo kaksoissokko alkaa tökkiä, niin jätä kesken ja menkää tavalliseen altistukseen. Se on ohi huomattavasti nopeammin ja helpommin.
 
Tuo kieltäminen on tässä jutussa ihan yleistä. On ihan normaalia, että jokainen toivoisi lapsensa olevan allergiaton ja yrittää selittää asioita parhain päin. Jossain vaiheessa sitä vaan on hyväksyttävä totuus ja siitä se sitten usein alkaa helpottamaan. Jaksamista ja pidä vaan nyt tiukka linja lääkärin kanssa!!
 
Samaa mieltä NallePuhin kanssa, kyllä se refluksi on ihan riittävä ja epämiellyttävä oire... Meilläkään ei iholla ole kerta kaikkiaan mitään "epänormaalia", mutta tytöllä onkin allergiaoireina kivuliaat suolisto-oireet, refluksi ja pulauttelu. Tosin tuo refluksi näyttää aina tulevan aika jälkijunassa (oli vko sitten Almiron-altistus) ja puklut ilmeisesti vielä enemmän jäljessä (jos siitä vielä johtuvat, en tiedä) .
Mäkin salaa toivon edelleen, että tytöllä ois vaan "herkkä vatsa"... Ihminen kummasti keksii näitä syitä, jolla vähän helpottaa omaa oloaan... Eli koko ajan toivon parasta, mutta pelkään pahinta. Kiinteitä toivottavasti saadaan alotella tällä viikolla (neiti vkon kuluttua 5kk) , joten pelottaa tosi paljon ettei mikään ruoka sovi :(
 
Kyllä meilläkin refluksi tai muuten epämiellyttävä tunne oli jo riittävä oire lopettamaan kyseinen maito, kyllä sen lapsesta huomaa, ettei käytös oli täysin normaalia ja on jotenkin levoton...

Piijalle sen verran, että suosi aloituksessa kaikkea mietoa ja vähemmän allergisoivaa, mikäli mahdollista. Juuri mietin, että kahden edellisen lapsen kanssa ei tarvinnut miettiä, että kun annoit vauvan hedelmäsosetta, että mitä tärkkelyksiä tai muuta siinä on mukana, että kovin on nyt tarkkaa. Ettet esim hylkää hyvää einestä vain purkissa olleiden öljyjen tms. vuoksi, niin tee itse ainakin aloituksessa hyvin pitkälle soseet. Mun mielestä bataatti on hyvä sose aloitukseen, se menee helposti muusiksi, on hieman makeahko ja kuitenkin mieto..

Äläkä pelkää etukäteen, syöksy surutta vaan mukaan allergiamaailmaan, mäkin olen nyt herännyt huomaamaan, ettei se nyt niiiiiin vaivalloista ja hirveää ole, eikä maailmasta nyt ihan heti kokeiltavat ruuat lopu kesken! =)
 
emmasofia: samaa mieltä olen edellisten kanssa, että allergista refluksiahan tuo oireilu on ja että tuon korvikkeen antaminen olisi syytä lopettaa. Toivottavasti sen paikallisen lasten polin lääkäri ymmärtää refluksin allergiaoireena.

Että mua nauratti tuo kertomasi hoitajan tokaisu kaksoissokkotestissä teille "oliko teil nyt almiron vai mikä maito ensin kokeilussa" :LOL: Tosi ammattimaista touhua, joo :headwall:

Mä yhä mietin monestakin syystä miksi tuota kaksoissokkoaltistusta ylipäätään käytetään missään. Se on niin epäluotettava tapa esim. niiden vauvojen kohdalla, jotka reagoivat viiveelläkin. "Hurjimmassa" tapauksessa tämä maito a (Almiron?) on saanut vauvan niin huonoon kuntoon, että hän hylkii ja yökkii maito b:täkin (Neocate?) viikon ajan edellisen maidon aikaansaamien jälkien jäljltä. Lopputuloksena ei saadakaan eroa maito a:n ja maito b:n välille ja saadaan lopputulemaksi "ei maitoallergiaa". Näin ne allergiat paranee :LOL:

Mutta palaten asiaan.... vauvan allergiat on asia jonka hyväksymiseen menee vanhemilla aikaa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Parhaimman palveluksen sekä itselleen että vauvalle/lapselle tekee, kun hyväksyy tilanteen juuri sellaisena kuin se on. Pidetään ruoka- ja oirepäiväkirjaa, tehdään maltillisia kiinteiden kokeiluja valiten mahdollisimman puhtaat kiinteät yms. Mäkin toisinaan alan pieninä hetkinä miettimään onkohan poika oikeasti sittenkään allerginen, kun menee hyvin ja lapsi on oireeton. Tähän "vaivaan" auttaa mulla kun muistelen pahimipia maitoallergia-aikoja ja sitä miten nopeasti poika toipui Neocatella. Kyllä siinä muistelussa tapahtuu paluu todellisuuteen... :whistle:

 
Juu lopetin maidon antamisen siihen paikkaan, eli ei menty loppuun. Ilmoitin asiasta osatolle ja ei mitään kirjasivat vain ylös. Tänään alkoi kuitenkin b maito, jota nyt pitäisi 5 päivää ja juottaa... hmm...
Osaston hoitajat oli kovin ymmärtäväisiä kun selitin, et meillä oireilu on aina ollu juuri tuota syömälakkoilua, ger oireilua lähinnä vaan. Sanoivat, et kyllä pitäisi mennä lääkäreille myös nuo oireet "läpi". Nyt vaan hoksasin, kun neocate oli tauolla sen 4 päivää, että ne röpelöiset "psoriläiskät" paranivat heti... Ja nytte ku taas juotu NC niin tuntuu lisääntyneen... Mutta muuten ei tyttö kyllä valittele mitään. Ruoka-aineita olen arvuutellu ihon pahentajaksi, mut kuitenkaan en ole löytänyt käytössä olevista ruuista varsinaisesti yhtään selkeää "pahista". Eli nyt epäilen NC tekevän sen ihottuman. Toisaalta kyllä perusvoiteilla saan sen pysymään aisoissa, etten sit tiedä haittaako ihottumat jos lapsi ei niistä tunnu kärsivän...
 
En olisi huolissani ihottumasta, jos se pysyy kurissa perusvoiteilla ja ei haittaa lasta. Meillä on lapsella ajoittain nilkoissa sellainen läikkä (pyöreä ja röpelöinen reunoilta) ja oon sipaissut siihen joskus omaa kortisonirasvaani. En ole siitä niin huolta ottanut, kun ei vaivaa ja olen sitä lääkärille myös joskus näyttänyt. Itsellä on aika paha atooppinen iho ja en ole ehkä siksi jaksanut streesata pienestä läikästä nilkassa, kun muuten iho on muksulla superhyvä. Onko sitä ihottumaa paljon? Voihan olla, että NC ei ihan täysin sovi, vaan aiheuttaa tuon läntin, mutta jos muita oireita ei ole, on tilanne mielestäni aika rauhallinen. Ehkä se läntti on aika pieni paha, jos se ei laajene kovin, verrattuna refluksiin. Kannattaahan sitä seurailla.
 
Juuri molemmissa nilkoissa ajoittain ne röpelöt meilläkin. Ja toisen käden ranteessa aika ajoin. Onhan NC:ssakin varmasti paljon sellaista, mikä herkempää voi ärsyttää, mut pääasia, et masu on kunnossa ja ruoka maistuu. Nyt juodaan jo 1-2 maitokertaa ihan "raakana" ilman paksuntamista ja hyvin menee. Enkä nyt kyllä ala niistä iho-oireista hermoilemaan, kun vielä rasvoilla pärjäillään.
 

Yhteistyössä