maitoallergisen imetys

Meidän vauvalla todettiin lehmänmaitoallergia ja olisinkin nyt kiinnostunut kohtalotovereista ja kokemuksista. Mm. kuinka pitkään imetitte? Tuntuiko maidottoman ruokavalion toteuttaminen itsellä raskaalta? Oliko lapsella/onko epäilys muustakin ruoka-aine allergiasta? Onko maitoallergia parantunut ja missä vaiheessa?

50luvunäitee
Reilut 1 v imetin eikä erityiskorvikkeita käytetty (kun soijamaito ei maistunut). Piti olla sitten ohi, maitoa joi normaalisti ja iho oli hyvässä kunnossa eikä muita ruoka-allergioita.

Nyt sitten vajaa 6 v maitoallergia uudelleen epäilyksen alla ja testeihin mennään. viikko oltu ilman maitoa ja iho tosi hyvässä kunnossa nyt. Ja minä kun kuvittelin että rappasi vaan kuivan ihon kutinaa! Ja huono ruokahalu saattoikin olla vatsaoireita.
Nyt sitten epäilen että onko soijakin kun tofuvanukas sai naaman hehkumaan vai oliko se kaakao sittenkin siinä!! Testejä testejä tulossa...
Nyt heitänkin kysymyksen teille "isojen" lehmänmaito- + soija-allergikkojen vanhemmille. Mitä te käytätte maidon tai soijamaidon sijaan? Millasta riisimaito on vai mitä niitä onkaan???

Tuosta imetyksestä ja omasta ruokavaliosta. Ei se niin kamalan vaikeaa ollut, siihen tottui! Mutta kyllähän siinä sai uuteen tapaan perheen ruokalistaa toteuttaa! Mutta allergisten perheessä joutuu muutenkin säveltämään omia ohjeita.

mia
Meillä tytöllä todettiin maito-allergia noin 3kk iässä. Imetin häntä 9kk itse olin maidottomalla dietillä. Aluksi epäiltiin myös vilja-allergiaa ja olin myös viljattomalla. Onneksi viljat kuitenkin sitten sopi, eikä tarvinut jatkaa sitä diettiä. Oli aika raju dietti ja paino lähti helposti itseltäni. Kyllä aika hyvin saa tehtyä maidottomia ruokia eikä meillä se tuottanut kauheasti päänvaivaa. Aluksi tyttö sai Peptidi-tuttelia siis sen 9kk jälkeen, joka myöhemmin vaihdettiin Soija-tutteliin jota juo edelleen nyt on ikää kohta 1,5v. Tehtiin juuri kolmas altistus ja on edelleen maito-allerginen sekä myös kananmuna on pois ruokavaliosta. Onneksi tuo Soija-tutteli sopii (edullisin apteekin korvike). Jos jaksaa olla dietillä on ihan ok imettää, mut ei kannata jatkaa jos tuottaa turhaa ressiä. Itse olisin voinut lopettaa aiemmin imetyksen koska aina oli jotain pientä ihoreaktiota tytöllä. Saatiin noi viljatkin tutkittua hyvin vasta kun joi täysin korviketta, eikä tarvinut epäillä että olisi saanut rintamaidon mukana jotain allergisoivaa.
Eikä noi korvikkeetkaan aina välttämättä sovi, meillä ollaan sen puoleen onnekkaita että Soija-tutteli sopii.
Näyttää siltä että meillä maito-allergia jatkuu vielä yli 2-vuotiaanakin, silloin varmaan juodaan mehua ja syödään kalkkitabletteja. Koska Kelahan korvaa vain 2-vuotiaaksi asti noi maidot, sen jälkeen voi tietysti ostaa "omaan laskuun" niitä.
Onko kukaan jatkanut korvikkeiden antamista yli 2-vuotiaille???
Vai miten ootte turvanneet lapsen kalkin saannin??

Meidän tytyllä todettiin maito-, muna-, ruis- ja vehnäallergia 7kk vanhana (tosin oireita jo 4-5kk, ei vain neuvolassa osanneet silloin sanoa asiaan mitään :/ ). Olin n.2,5kk imetysdieetillä jossa poistettu yo ruoka-aineet rukiita lukuunottamatta. Musta se oli liian rankka, varsinkin kun jouduin ottamaan pois vielä tuon vehnäkin. Siksi lopetin imetyksen jo 10kk jälkeen tosin tyty lopetteli sitä itsekin. Musta dieetti on hyödytön jos äiti on hermorauniona dieetin takia... :/ Mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla dieettiä jos vaikka jaksatkin, edes vähän aikaa! Niin ja täytyyhän se erityiskorvikekin testata ennen kuin sitä alkaa suurempia määriä antamaan.

Sitä paitsi kun lopetin imetyksen, oireiden havaitseminen on paljon helpompaa vaikka ikuista salapoliisityötä se taitaa aina olla. Tyty saa oireita nimittäin muistakin ruoka-aineista (muita allergiatestejä ole tehty kuin yo+ muut viljat) mm. tomaatista, selleristä ja naudanlihasta.

Nyt tyty n.1,5v. ja vain ruis on voitu ottaa ruokavalioon mukaan. Nyt testaan juuri tänään vehnää (kotialtistus), ja saa nähdä miten käy... :whistle:

amia
Heippa meillä todetiin 7 kk iässä maitoallergia vaikka oireita oli ollut alusta lähtien. Oltiin siinä vaihessa jo korvikeiden varassa koska tyttö ei soustunut rintamaitoa joumaan. No muitakin ruoka-aine allergioita oli joita sitten yksitellen saatiin mukaan ruokavalioon. Kala ja maito vaan tahotoivat jatkua pitkään. Maitoa kokeiltiin joka vuosi kotona mutta ei sopinut ennenkuin nyt 5,5 vuotiaana. JIPPIIIII!!

Tyttö joi apteekin korvike maitoa ensimäiset 2 vuotta ja sen jälkeen kalkilla rikastettua soijamaitoa / riisimaitoa tarhassa. Lisäksi sai kalkkitablettin päivässä. Nyt sitten vaan toutellaan lehmänmaitoon ja muihinkin maitotuoteisiin.

Maidotomaan ruokaan tottu hyvin ja melkein kaikkissa ruoissa maidon voi korvata vedellä tai lihaliemellä. Tsempiä vaan

Megan
Meidän pojalla todettiin maitoallergia puolivuotiaana ja aloitin imetysdieetin, jonka aikana oireet eivät täysin poistuneet. 11 kk iässä aloitettiin soijamaito ja sille allergisoitui. Sitten PeptidiTutteli, joka sopi. Maitoallergia parani vasta 7-vuotiaana ja edelleen jokin aiheuttaa oireita vaikka ikää jo 8v.

Kuopus sai juuri maitoallergiadiagnoosin. Olen jo ollut pidempään maidottomalla ja munattomalla dieetillä ja neidillä ikää 6 kk. Nyt lopettelen imetystä ja aloitamme PeptidiTuttelin, koska oireilu ei lopu ja tyttö kasvaa huonosti. Viljatonta dieettiä en enää edes jaksa aloittaa vaan kun Peptidi saadaan kokonaisuudessaan käyttöön voin alkaa kokeilla viljoja, koska nyt en tiedä tuleeko oireilu omista syömisistäni vai vauvan syömisistä.

Juups,mulla Meganin kanssa aikalailla samanlainen tilanne. Olen ollut maidottomalla ja ns.yleisesti allergisoivat poissa. Silti vauvelilla oireita. Nyt lopettelen imetystä ja SoijaTuttelia aloitellaan, koska ei nyt sitten tiedä mistä oireet johtuu ja enää en jaksa karsia kyllä mitään pois omasta ruokavaliosta. Ja onpahan sitten helpompi kiinteitä aloitellessa huomata, jos jollekin allerginen, kun ei enää minun syömiset ole asiaa sotkemassa. Vauva on nyt vajaa 5 kk.

sissi30
Meidän 2.5kk tyttö menee ensiviikolla maito altistus testiin,tuttelin oksentaa pois pari tuntia syötöstä,imetän mutta joskus lisä maitona nyt nutri-soija.Toissa päivänä iho poskista punoitti ja kuivu,meni ohi vuorokaudessa,olisiko maitoallergiasta vai ruoka aineesta mitä olen syönyt.Minulla keliakia ja laktoosi-intorelanssi joten karsin automaattisesti jo viljat pois.

Jijope harmaana
Näyttää siltä että meillä maito-allergia jatkuu vielä yli 2-vuotiaanakin, silloin varmaan juodaan mehua ja syödään kalkkitabletteja. Koska Kelahan korvaa vain 2-vuotiaaksi asti noi maidot, sen jälkeen voi tietysti ostaa "omaan laskuun" niitä.
Onko kukaan jatkanut korvikkeiden antamista yli 2-vuotiaille???
Vai miten ootte turvanneet lapsen kalkin saannin??

Meidän poika joi myös tuohon 1,5v soijatuttelia, mutta koska hänen ruokavalionsa oli muuten jo tuossa vaiheessa mielestäni laaja, jätin korvikkeen pois ja aloin antaamaan kaupan tavallista soijamaitoa (johon lisätty kalkkia). Nyt meillä on maitokokeilu menossa (poika nyt 1v10kk) ja alkais näyttää siltä, että maitoallergia on ainakin tällä erää ohi (ainakin sopii toivoa niin).

Hei!
Imetin 11 kk, itse olin maidoton, kananmunaton, soijaton, ilman kotimaisia viljoja, kaalia,naudanlihaton, kalaton ... Täytyy myöntää, että vaikeaa oli, mutta paras laihdutus kautta aikojen! Kylässäkäynti oli kaikkein vaikeinta! kasviksia ja riisikakkuja, luontaisesti gluteenittomia tuotteita, riisipuuroa jne tuli syötyä tulevaisuuden varaltakin tarpeeksi. Nyt poika 1v 5kk syö noin kymmentä ruoka-ainetta, kasvaa hyvin, saa kalkkivalmistetta (jauhe) päivittäin, ei suostu juomaan peptidituttelia, mutta ruokaan sitä lisään.

Meillä allergiat ilmenivät aluksi jatkuvina pulautteluina ja jatkuvana nuhana. Myös suolisto-oireita ja itkuisuutta oli. Vähitellen tuli mukaan myös iho-oireet.Neuvolassa ei sanottu mitään. Itse vaadin päästä allergialääkärille ja olisin mennyt yksityiselle ellei muuten olisi ruvennut tapahtumaan.Tuota tukkoisuutta vielä pahensi se, että poitsulla oli syntyessään liian ahtaat sieraimet ja hänellä oli putket nenässä noin 1,5 kk syntymästään

Nyt kokeillaa kotialtistuksena kauraa, toivottavasti sopii! Vaikeinta on kun hän itse haluaisi jo kaikenlaista napostella kun näkee isosisarusten (5v ja 3v) syövän.

Iloinen ja muutoinkin mukava vesseli hän kylläkin on!

irmi
Minä imetin tytärtäni vuoden ikäiseksi. Pientä ihottumaa oli koko ajan, mutta maitoallergiaa ei edes epäilty. Kun siirryttiin vähitellen lehmänmaitoon, niin ihottuma paheni ja alkoi rasvaripuli. Ruokavaliokokeiluilla rajattiin maitoallergia. Tyttö nyt 3 vuotias, eikä vieläkään siedä maitoa. Lastenlääkärin mukaan seuraava maitokokeilu kannattaa tehdä vasta noin puolen vuoden päästä, koska maitoallergia voi kestää jopa 4 vuotiaaksi!

[Nyt heitänkin kysymyksen teille "isojen" lehmänmaito- + soija-allergikkojen vanhemmille. Mitä te käytätte maidon tai soijamaidon sijaan? Millasta riisimaito on vai mitä niitä onkaan???

## Suosittelisin Kauramaitoa, jos kaura käy ruokavalioon. Mulla pikkusiskolla Maitoproteiiniallergia joka todettu vasta vanhempana kuitenkin kouluikäisenä. Itse olen noita kauramaito tuotteita käyttänyt. Etenkin jäätelöt ovat todella hyviä, aivät maistu mitenkään omituisilta niin kuin nuo tofujäätelöt.

maitovasikka
Minulla on ehkä sama on ongelma, että lapsella maito-allergia epäily. Muuten voisin maidon heittää pois, mutta kun minua pelottaa että kun sitten imetyksen jälkeen alkaisin itse juomaan maitoa, oma maha on tottunut maidottomaan. Onko näin? Tuntuu että muusta voin luopua mutta maidosta en.

Meidän tissuttelut on nyt taakse jäänyttä elämää ja minä palannut "normaali" ruokavaliolle. Lisäsin varmuuden vuoksi maitotuotteet pikkuhiljaa ja aloitin viilistä ja jogurtista, eikä maha reagoinut millään tavalla oudosti. Tosin olin imetysdieetillä vain n. 2 kk. Tuntuu, että itellä energiaa ihan erilailla, kun voi syödä niin kuin ennenkin. Tämä taisi kuitenkin olla meidän kohdalla imetysdieettiä parempi vaihtoehto, vaikka haikeudella ajattelenkin läheisiä imetyshetkiä...

Megan
Juu, noita imetyshetkiä tulee ikävä :'( Minä imetän edelleen iltaisin ja öisin ja sopivaa korviketta haetaan. Jo 3 ollut kokeilussa, mutta kaikista tulee oireita :\| Ja tietysti tämä imetys vielä sotkee oireiden tulkintaa. Tyttö täyttää kohta 7 kk joten onhan tässä imetysajalla onneksi ollut jo jonkin verran pituutta....

Tilkku harmaana
Haluaisin vielä kysyä teiltä, allergisten lasten äidit, että miksi teidän lapset laitettiin allergiatesteihin? Ja minkä ikäisenä? Ja ennen kaikkea, mitkä olivat oireet?

Minulla on reilun puolen vuoden ikäinen tyttö, joka ei ole oikein kasvanut ja luulen, että menemme seuraavaksi allergiatesteihin. Tuttun kuuloisia asioita oli kyllä jo noissa edellisissä viesteissä, mutta voisiko joku vielä selventää. :ashamed:

Kiitos! ;)

Meillä alavatsassa ja pepussa oli jatkuvasti röpöiliäistä, punaista ihottumaa. Lisäksi vauva pulautteli runsaasti ja oli jatkuvasti nenä tukkoinen ja räkäinen. Yöt nukkui vajaan tunnin pätkissä. Herätessään ei halunnut tissiä vaan piti hyssytellä uneen, vatsaa kipristeli ja hän oli kiemurteli paljon. neuvolasta ei apua saanut. Lopuksi pyysin ajan omalääkärille eikä neuvolalääkärille. Hän tunnisti heti allergian oireet, joita itse jo epäilin kauan nauvolalääkärille. Silloin vaavi oli noin 5 kk ikäinen. Omalääkäri määräsi verikokeisiin ja onneksi niissä arvot olivat vähän koholla joten saimme lähetteen Turunmaan sairaalaan lasten allergialääkärille. Sitäkin vaihdoimme kerran ennenkuin apua kunnolla sai. Nyt käymme säännölliseti siellä ja ravitsemusterapeutilla Tyksissä. Meillä tilanne on hyvin hallinnassa vähäisista ruoka-aineista huolimatta. Poika kasvaa hyvin ja pientä helpotusta näyttäsi olivan tulossa. Nyt käy jo esim päärynä (banaanin lisäksi ainoa tuore hedelmä)
Toivottavasti kaura ja soija sopisi pian, sillä nehän lisäisivät herkkujen määrää huomattavasti ja ruuanlaitto monipuolistuisi.

Yhteistyössä