Maitoallergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johanna75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Johanna75

Vieras
Hei!
Mulla on 4 kuukaudenikäinen tyttö,jolla todettiin muutama viikko sitten maitoallergia.Nyt olemme pikkuhiljaa aloittelemassa kiinteitä. Haluaisin antaa iltaisin jotain tukevampaa velliä, mutta kaikissa valmiissa velleissä on maitoa, joten olen itse tehnyt porkkana-peunavelliä. Nyt kaipaisinkin vinkkejä maitoallergiselle sopivista velliohjeista. Onko kukaan koittanut tehdä esim. jotain "hedelmävelliä"?

Kiitos!

Hei! Soittelin tuossa juuri eräälle ystävälleni, jolla on kaksi maitoallergista lasta ja hän sanoi, että hän on tehnyt aina pelkästään puuroa. Mutta jos lapsellesi sopii Peptidi-tuuteli niin tällainen ohje olisi:
2 dl vettä ja 1 rkl maissitärkkelysjauhoja tai 1 rkl riisijauhoa ja sitten 2 mittaa peptiditutelia.. Mutta hän neuvoi sinua ottamaan oman paikkakuntasi ravitsemusterapeuttiin yhteyttä, sieltä saa kuulemma hyviä neuvoja.

Meillä on maitoallergia pojalla, nyt 1v, todettiin kun oli 6kk.Mä tein pojalle päärynä"puuron" niin ett soseutin kokonaisen päärynän ja sekoitin sen Kousa Risdiet- riisihiutaleisiin, lisäsin vettä.Tykkäs lujaa, vaikka on syönyt sitä viimesen puoli vuotta aamuin illoin.Nyt jouduttiin jättään kokeeksi päärynä pois ja mustikka tuli tilalle.Teen välillä mikros puuroo riisihiutaleista.Toi Risdiet on siinä mieles kivaa ett sitä ei tarvi tehä mikros,helppo tehä matkallakin.Kalliimpaa kylläkin kun tavalliset riisihiutaleet.Sauvasekotin on kiva ku saa puurostakin hienompaa jos haluaa.

Meillä on kans syöty puuroja heti alusta alkaen mut alotettiin maissipuurolla, kun viljoja saa ruveta antaan vasta 5 kk eteenpäin.(Liian varhaisella viljojen antamisella on todettu olevan yhteyttä sokeritautiin). Eli keitin veteen olikohan Risentan maissipolenta-ryynejä ja hienosti meni.

Moi,

minulla myös poikavauva 5 kk, jolla maitoallergia. Käyn säännöllisesti lasten erikoislääkärin ja allergologin vastaanotolla ja häneltä sain maailman helpoimman ohjeen vellin/puuron tekoon ja itseasiassa kiinteät aloitettiin meillä tällä. Eli osta luontaistuotekaupasta Kousa-riisiä ( hentoista riisihiutaletta). Se on puhdas luonnontuote, jota ei tarvitse edes keittää. Lisäät vaan keitetyn kuuman veden ja pyöräytät vispilällä pari kertaa, suhteet opit pian. Sitten laitat joukkoon vauvallesi sopivaa maitojauhetta. Myöhemmin voit lisätä esim. hedelmäsoseita. Menee vellitutista hienosti läpi, miedon makuinen, meidän vaavi ainakin ihastui. Ehkäisee myös muiden allergioiden puhkeamista.

Meidän maitoallergikko ei syönyt ollenkaan vellejä (ei kyllä muutenkaan tuntenut tuttipulloa kun imetin) vaan puurot aloitettiin joskus 5-6 kk iässä.
Ja puuronhan voi alkuun tehdä laimeampana ja sitten kun oppii sitä syömään niin "tukevampaa". Ja ihan tavallisia puurohiutaleita käytettiin

Yhteistyössä