Maitoallergia vai laktoosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kumpi?

Vieras
Kohta vuoden ikäinen lapseni sai maistaa 10kk iässä raejuustoa, vähän juustoa ja lasten jogurttia. Maha meni tosi löysälle, tyyliin vettä, ja tuli tosi paljon ilmaa...

Nyt kokeilin uudelleen ja sama juttu, paukkuja kuuluu unen läpikin. Kysyn kyllä ensi kuussa neuvolassa, mutta sitä ennen, jos jollain on ollut vastaavaa, onkohan kysessä maitoallergia vai laktoosi-intoleranssi? Kokeilenko hyla- vai laktoosittomia tuotteita lapselle?

Itse en ole allerginen millekään joten tämä on uusi juttu. Sinänsä omituista, koska imetän vieläkin ja lapselle ei kuitenkaan tule ihottumaa tai muita oireita vaikka itse juon (tavallista) maitoa ja käytän maitotuotteita.

Ei kai se maitoallergiaa voi olla, jos sun nauttimat maitotuotteet ei lapseen vaikuta vaikka imetät. Ja ehkä lapsi on saanut joskus puuroja/vellejäkin joissa on maitoa.

Ei välttämättä ole laktoosi-intoleranssiakaan kyllä. Vatsa vasta totuttelee maitoon, se voi olla syynä. Anna tosi pieniä määriä kerrallaan.

Laktoosi-intoleranssi ei ilmene imeväisellä kuin äärimmäisen harvoin ja silloin lapsi on syntymästään saakka vaikeasti sairas koska ihan samaa laktoosia äidinmaidossakin on. Voi olla lievä maitoallergia eli ei reagoi niin pienille määrille kuin mitä äidinmaidon kautta saa, tai sitten vain suolen tottumattomuutta.

lapsi on vielä niin pieni, että suurella todennäköisyydellä vatsa ei vain ole vielä kypsynyt maitotuotteille. Meillä lapset ovat alkaneet sietää lehmänmaitotuotteita ruokavaliossaan todella myöhään: lähempänä kahta ikävuotta. Pidä siis kunnon tauko ja kokeile kuuakuden tai parin päästä uudestaan.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
tissimaidossa on runsaasti laktoosia, joten, jos lapsesi sitä kestää niin laktoosi-intoleranssista ei ole kyse. lievä lehmänmaitoallergia ei välttämättä oireile imetyksen kautta. jos se paukuttelu ei lasta häiritse niin anna piereskellä vaan. luulen silti että lapsen vatsa ei vaan oo vielä tottunu lehmänmaitoon, anna pieni määrä hapanmaitotuotetta päivässä ja katsele mitä tapahtuu.

Kiitos vastauksista. Huh, hyvä tietää ettei ehkä olekaan allergiaa. Mikä on pieni määrä (teelusikallinen päivässä vai?) ja mitä hapanmaitotuotetta suosittelette alkuun?

Kuulostaa munkin korvaan vaan siltä, että vatsa vaan ei vielä kestä maitotuotteita.

Mutta voi se olla allergiaakin. Meidän oma sai 5,5 kk:n iässä velliä ekan kerran ja ihan järkyttävät iho-oireet. Siihen asti sieti mun käyttämää maitoa äidinmaidossa. Mutta ton ekan vellin jälkeen ei sietänyt sitten enään äidinmaidossakaan. Nyt 2,5-v alkaa allergia väistymään ja sietää maitotuotteita ainakin pienissä määrin. Kokonaan ei olla vielä siirrytty tavallisiin maitotuotteisiin. En siis usko, että olisi allergiaa, mutta kannattaa se pitää mielessä jos ei vaikka vuoden ikäisenäkään kestä yhtään maitoa. Mutta käytä itse silti maitoa, älä jätä pois.

Yhteistyössä