Maitoallergia/hoitotuki

  • Viestiketjun aloittaja Allerginen
  • Ensimmäinen viesti
Allerginen
Tytöllä todettiin maitoallergia 3,5 kk iässä atooppisen ihon lisäksi. Lääkäri suositteli kelan hoitotuen myöntämistä b-lausunnossa jossa oli maitoaltistuksen "tulos". Maidot kela korvaa, mutta hoitotukea ei saatu, koska ihottumaan ei liity perusruoka-aineallergia. Maitoallergiaa ei katsota perusruoka-ainetasoiseksi allergiaksi. Mikähän on kelan mielestä 3,5 kk:n ikäisen vauvan perusruoka-aine?? onko teillä kokemusta hoitotuista ja niiden päätöksistä??
 
Sen takia eivät anna hoitotukea kun tukevat maitoa jo. Tulee jo melkein halvemmaksi ostaa apteekista maitoa kuin esim nannia kaupasta vastaava määrä. hoitotuen edellytyksenä on että lapsellasi on lisäksi joku muukin esim keliakia/vilja-aine-allergia/astma jne jolloin kulujakin on enemmän.

Emme mekään saaneet kun lapsellamme oli atoopinen iho ja maito-allergia, nyt odottelemme lääkärin lausuntoa vilja-aine-allergiasta/ muista ruoka-allergioista ja sitten uusi yritys.
 
Kela on tiukentanu sitä millä perusteella hoitotukea saa.Meillä pojalla vaikea atooppinen iho ja maitoallergia.Pitäisi tosiaan olla jokin kotimainen vilja-allergia ja muita allergioita ennen kun sitä saisi.Kaverini lapsi joka täyttää neljä joulukuussa, sai 1-vuotiaana tätä tukea kun oli vaikea ihottuma ja allergoita.Ehkä ei enää saa, kun on tiukennettu kriteereitä.Meillä tällä hetkellä käytössä parisenkymmentä ruoka-ainetta, tuntuu että kun ikää karttuu, helpottaa allergiatkin.Pojan iho nyt paljon parempi kun vuosi sitten.Ja pojalla on ikää nyt 1v8kk.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti:
Yli 1-vuotias maitoallergikko voi saada hoitotukea mikäli lisänä esim. astma tai vilja-allergia. Harvemmin alle 1-vuotias edes hoitotukea saa. Paitsi jos on vaikea atooppinen ihottuma.
Miksi alle 1-vuotias ei saa hoitotukea? Ei pidä paikkaansa ainakaan täällä. Tiedän lisäksemme kolme perhettä joiden lapsilla maitoallergia sekä vilja-allergia. Kaikki naperot ovat alle vuoteisia ja alimman hoitotuen piirissä. Hoitotuen saa mm. jos maitoallergian lisäksi lapsi on allerginen ainakin yhdelle kotimaiselle viljalle. Mutta sen se vaatii. Maitoallergia ei yksin riitä mikä on mielestäni varsin epäreilua. Kuluja tulee joka tapauksessa monenlaisista rasvoista, sairaalakäynneistä ja vauvan muuttuessa taaperoksi niin erityisruoka-aineista kuten kaura- tai soijatuotteet (kelle nekään sopii).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 16:57 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti:
Yli 1-vuotias maitoallergikko voi saada hoitotukea mikäli lisänä esim. astma tai vilja-allergia. Harvemmin alle 1-vuotias edes hoitotukea saa. Paitsi jos on vaikea atooppinen ihottuma.
Miksi alle 1-vuotias ei saa hoitotukea? Ei pidä paikkaansa ainakaan täällä. Tiedän lisäksemme kolme perhettä joiden lapsilla maitoallergia sekä vilja-allergia. Kaikki naperot ovat alle vuoteisia ja alimman hoitotuen piirissä. Hoitotuen saa mm. jos maitoallergian lisäksi lapsi on allerginen ainakin yhdelle kotimaiselle viljalle. Mutta sen se vaatii. Maitoallergia ei yksin riitä mikä on mielestäni varsin epäreilua. Kuluja tulee joka tapauksessa monenlaisista rasvoista, sairaalakäynneistä ja vauvan muuttuessa taaperoksi niin erityisruoka-aineista kuten kaura- tai soijatuotteet (kelle nekään sopii).
Ei saa alle vuosikas. Koska
*Kelan mukaan alle vuoden ikäinen ei tarvitse viljoja
*Maitoallergia ei yksistään oikeuta mihinkään muuhun kuin maitojen kelakorvaukseen (75 prosenttia)
*tukea voi saada yli vuoden ikäinen, jos maitoallergian lisäksi ainakin 1 kotimainen vilja on kielletty. Muna-allergia tai muut ei merkkaa enää mitään.
*Jos lapsella on paha atopia ja esim valohoitoja, myös alle vuoden ikäinen voi tukea saada, mutta syynä ón silloin atopian hoito, ei allergia!!!

Pitää vielä kommentoida noihin maitoallergian aiheuttamiin kuluihin. Meillä ostettiin NEogatea ja eipä se kelan korvauksen jälkeen tullut ollenkaan sen kalliimmaksi kuin kaupan korvikkeet. Rasvathan tietenkin maksaa, mutta reseptillä jos ostaa, niin saa niistäkin korvauksen ja kerryttäähän ne maksukattoa.
Olen tätä mieltä, vaikka meillä on allerginen lapsi. Maito ja kotimaiset viljat ovat vieläkin kiellettyjä. Tukea saatiin kun lapsi täytti 1v, ei ennemmin.
 
Tässä vielä faktatietoa tuen myöntämisperusteista!!

Sairaudesta johtuvan ruokavalion tulee olla lääkärin määräämä ja ruoka-aineallergian luotettavasti diagnosoitu, jotta ne voidaan ottaa huomioon hoitotuessa. Tuen myöntäminen edellyttää, että kiellettyjen ruoka-aineiden joukossa on ravitsemuksellisesti keskeisiä ruoka-aineita, kuten kotimaiset viljat, maito ja kananmuna.

Pelkän maitoallergian takia ei myönnetä hoitotukea. Maitoa sisältämättömien ja maitoa korvaavien ruoka-aineiden valikoimat ja saatavuus ovat parantuneet. Maitoallergisille lapsille myönnetään kaksivuotiaiksi asti sairausvakuutuslain mukainen, 75-prosenttinen korvaus hydrolysoiduista äidinmaidon vastikkeista ja soijavalmisteista.

Yli yksivuotiaalle maito-allergiselle lapselle voidaan kuitenkin myöntää alin hoitotuki, jos häneltä on maidon lisäksi kielletty muitakin ravitsemuksellisesti keskeisiä ruoka-aineita, kuten vehnä, ohra tai ruis.

Alle yksivuotiaalle lapselle ei myönnetä hoitotukea vilja-allergian perusteella, koska vilja ei ole näin pienen lapsen ruokavaliossa välttämätön. Yli yksivuotiaalle vilja-allergiselle lapselle voidaan myöntää alin hoitotuki 1-2 vuoden jaksoissa, jos lapsi on allerginen sekä vehnälle, ohralle että rukiille.

Alin hoitotuki myönnetään keliakian perusteella 16-vuotiaaksi asti sen jälkeen, kun diagnoosi on varmistettu suolibiopsialla.

Atopia

Atopian perusteella hoitotukea sai noin 1 700 lasta. Atooppisen ihottuman paikallishoidot ja muut hoidot ovat kehittyneet, ja iho-oireet ovat aikaisempaa paremmin hallittavissa. Alin hoitotuki voidaan myöntää, jos yli kaksivuotiaalla on laaja-alainen, vaikeahoitoinen ihottuma, joka vaatii perusvoiteiden ja paikallissteroidien lisäksi erikoishoitoa, kuten takrolimuusin säännöllistä käyttöä tai valohoitoja. Alin hoitotuki voidaan myöntää myös, jos lapsen laaja-alaiseen ihottumaan liittyy ravitsemuksellisesti keskeisiin ruoka-aineisiin kohdistuva allergia ja lääkärin seurantakäyntejä on useammin kuin kaksi kertaa vuodessa tai jos lapsella on ihottuman vuoksi vähintään kaksi osastohoitoa vaativaa jaksoa vuodessa.

Korotettu hoitotuki voidaan myöntää, jos lapsella on vaikeahoitoisen atopian lisäksi muu vaikeahoitoinen sairaus, esimerkiksi kaikkiin kotimaisiin viljoihin kohdistuva allergia tai laaja-alainen ruoka-aineallergia tai vaikea astma. Tavallisesti tällaiset lapset tarvitsevat usein lääkärinhoitoa tai osastohoitojaksoja.
 
Mintsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 17:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 16:57 mie kirjoitti:
\[quote="06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti"
Ei saa alle vuosikas. Koska
*Kelan mukaan alle vuoden ikäinen ei tarvitse viljoja
*Maitoallergia ei yksistään oikeuta mihinkään muuhun kuin maitojen kelakorvaukseen (75 prosenttia)
*tukea voi saada yli vuoden ikäinen, jos maitoallergian lisäksi ainakin 1 kotimainen vilja on kielletty. Muna-allergia tai muut ei merkkaa enää mitään.
*Jos lapsella on paha atopia ja esim valohoitoja, myös alle vuoden ikäinen voi tukea saada, mutta syynä ón silloin atopian hoito, ei allergia!!!

Pitää vielä kommentoida noihin maitoallergian aiheuttamiin kuluihin. Meillä ostettiin NEogatea ja eipä se kelan korvauksen jälkeen tullut ollenkaan sen kalliimmaksi kuin kaupan korvikkeet. Rasvathan tietenkin maksaa, mutta reseptillä jos ostaa, niin saa niistäkin korvauksen ja kerryttäähän ne maksukattoa.
Olen tätä mieltä, vaikka meillä on allerginen lapsi. Maito ja kotimaiset viljat ovat vieläkin kiellettyjä. Tukea saatiin kun lapsi täytti 1v, ei ennemmin.
Väität että ei tule kalliimmaksi. No ei minusta pidä ollenkaan paikkaansa kun kela korvaa 75 % erityiskorvikkeesta. Kyllä kaupan korvike jää halvemmaksi ja vieläkin halvempaa olisi jos VOISI imettää. Meillä ainakin menee rasvoihin ihan hulluna rahaa, perusrasvoja, bebanthenia, pantysonia jne. Ja reseptirasvoja on. Koko ajan saa käydä apteekista rasvaa (ainakin tuntuu siltä) ja aika korkea se maksukattokin kelalla on...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 20:42 Mintsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 17:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 16:57 mie kirjoitti:
\[quote="06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti"
Ei saa alle vuosikas. Koska
*Kelan mukaan alle vuoden ikäinen ei tarvitse viljoja
*Maitoallergia ei yksistään oikeuta mihinkään muuhun kuin maitojen kelakorvaukseen (75 prosenttia)
*tukea voi saada yli vuoden ikäinen, jos maitoallergian lisäksi ainakin 1 kotimainen vilja on kielletty. Muna-allergia tai muut ei merkkaa enää mitään.
*Jos lapsella on paha atopia ja esim valohoitoja, myös alle vuoden ikäinen voi tukea saada, mutta syynä ón silloin atopian hoito, ei allergia!!!

Pitää vielä kommentoida noihin maitoallergian aiheuttamiin kuluihin. Meillä ostettiin NEogatea ja eipä se kelan korvauksen jälkeen tullut ollenkaan sen kalliimmaksi kuin kaupan korvikkeet. Rasvathan tietenkin maksaa, mutta reseptillä jos ostaa, niin saa niistäkin korvauksen ja kerryttäähän ne maksukattoa.
Olen tätä mieltä, vaikka meillä on allerginen lapsi. Maito ja kotimaiset viljat ovat vieläkin kiellettyjä. Tukea saatiin kun lapsi täytti 1v, ei ennemmin.
Väität että ei tule kalliimmaksi. No ei minusta pidä ollenkaan paikkaansa kun kela korvaa 75 % erityiskorvikkeesta. Kyllä kaupan korvike jää halvemmaksi ja vieläkin halvempaa olisi jos VOISI imettää. Meillä ainakin menee rasvoihin ihan hulluna rahaa, perusrasvoja, bebanthenia, pantysonia jne. Ja reseptirasvoja on. Koko ajan saa käydä apteekista rasvaa (ainakin tuntuu siltä) ja aika korkea se maksukattokin kelalla on...
Niin, en minäkään voinut imettää. Ja silti minä en kokenut (koe vieläkään )noita reseptimaitoja kovin kalliiksi. Ravat maksaa sitten enemmän. Mutta meillä kyllä tuli heti alkuvuodesta maksukatto täyteen ja loppuvuoden saa ilmaiset maidot ym. Meillä käytetään Neogatea, kalleimmasta päästä olevaa maitoa. Itselle jää maksettavaa noin 13 e purkki. Mutta esim. Peptidi-tuttelista maksettavaa jäi vain 5e ja Prosobeestä vielä vähemmän. Ei nuo minusta mitenkään järin kaliita ole. Ja eipä se auta valittaminen, ostettavahan ne on.
Rasvoja meilläkin on ollut käytössä vaikka miten paljon. Maksaahan ne, mutta kalliimpaa on sitten hoito, jos rasvoja ei käytä. Ja maksaahan ne kalkit ja d-vitamiinitkin. Ja ruoka. Mutta pieni lapsi ei tarvitse kovinkaan paljoa. Vaikka luontaisesti gluteeniton makaroni maksaakin enemmän kuin viljapitoinen, kestää yksi pussi kyllä aika kauan. Ja riisijauhosta saa kyllä aika paljon syötävää, jos vain viitsii ja kehtaa laittaa.
Eli olen siis sitä mieltä, että enemmän on kyllä kysymys omasta asenteesta kuin rahasta.Enkä minäkään ole mikään rikas, ihan tavallinen kotiäiti, joka saa kotihoidontukea noin 400e kuussa. Ja kaikki maidot ym. on pystytty ihan hyvin ostamaan.
 
mintsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 10:13 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 20:42 Mintsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 17:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 16:57 mie kirjoitti:
\[quote="06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti"
Niin, en minäkään voinut imettää. Ja silti minä en kokenut (koe vieläkään )noita reseptimaitoja kovin kalliiksi. Ravat maksaa sitten enemmän. Mutta meillä kyllä tuli heti alkuvuodesta maksukatto täyteen ja loppuvuoden saa ilmaiset maidot ym. Meillä käytetään Neogatea, kalleimmasta päästä olevaa maitoa. Itselle jää maksettavaa noin 13 e purkki. Mutta esim. Peptidi-tuttelista maksettavaa jäi vain 5e ja Prosobeestä vielä vähemmän. Ei nuo minusta mitenkään järin kaliita ole. Ja eipä se auta valittaminen, ostettavahan ne on.
Rasvoja meilläkin on ollut käytössä vaikka miten paljon. Maksaahan ne, mutta kalliimpaa on sitten hoito, jos rasvoja ei käytä. Ja maksaahan ne kalkit ja d-vitamiinitkin. Ja ruoka. Mutta pieni lapsi ei tarvitse kovinkaan paljoa. Vaikka luontaisesti gluteeniton makaroni maksaakin enemmän kuin viljapitoinen, kestää yksi pussi kyllä aika kauan. Ja riisijauhosta saa kyllä aika paljon syötävää, jos vain viitsii ja kehtaa laittaa.
Eli olen siis sitä mieltä, että enemmän on kyllä kysymys omasta asenteesta kuin rahasta.Enkä minäkään ole mikään rikas, ihan tavallinen kotiäiti, joka saa kotihoidontukea noin 400e kuussa. Ja kaikki maidot ym. on pystytty ihan hyvin ostamaan.
Tahallasiko kirjoitat noin syyttävällä tyylillä? Olen sitä mieltä että tällä palstalla on tarkoitus jakaa omia kokemuksia ja mielipiteitä ilman syyllistämistä ( ilman jos kehtaat/viitsit-tyyliä). Kyllä ihan itse kokkaan ruuat lapselle ja olemme pystyneet myös maidot yms. ruuat ostamaan mutta siitä en pääse mihinkään että MINUN MIELESTÄNI tämä erikoisruokavalio tulee kalliimmaksi kuin tavallinen ruokavalio. Haluan kuitenkin ostaa lapselleni monipuolista ruokaa (nyt kun hän jo pystyy hiukan laajemmin syömään) enkä vain sitä ja samaa gluteeniton makarooni/ riisijauho pöperöä. :/ Millä tavalla kysymys on omasta asenteestani? Ostan lapselleni kaiken tarvittavan (tingin ennemmin omistani) mutta saa kai sitä joskus harmitella erikoisruokien kalleutta. Nyt kun aloitit syyttelylinjan niin jatkanpa minäkin... Taidat olla taas yksi niistä suppeakatseisista supermammoista joiden oma tyyli on vain se ainoa ja oikea !!! \|O
 
Hämmennän hieman soppaa.. Tyttärelläni on maitoallergia, joka varmistettiin juuri altistuskokeella. Joulukuussa tehdään vehnäaltistus, jonka tarkoitus on poissulkea tai varmistaa kotimaisten viljojen allergiat. Riittää kun altistetaan pelkästään vehnälle, koska ruis ja ohra on niin lähellä sitä, ettei niitä tarvii enää erikseen altistaa. Samoin löytyy todella herkkä ja atooppinen iho. Kysyin samassa tilaisuudessa lääkäriltä lausuntoa KELAlle ja tarkisti ohjeista, että hoitotukea maksetaan vasta vuoden iässä ja vaatii maitoallergian lisäksi todellakin myös kotimaisten viljojen allergian.

Ja allergioista huolimatta lasta voi imettää.. Meillä todettiin allergiat neidin ollessa hieman yli 4kk ja olen imettänyt koko ajan. Aion imettää vuoden ikään asti. Nyt olen ottanut neidille käyttöön myös soijamaidon, ihan löytyy ruokakaupoista ja maksaa noin 2-3?/litra. Tätä maitoa olen toistaiseksi käyttänyt vain puuron keittämiseen. Samoin itse olen käyttänyt kyseistä valmistetta mm. kahviin ja ruoan valmistukseen. Varmistin kyseisten tuotteiden käytön lääkäriltä, jonka mukaan yli puoli vuotiaille niitä voisi käyttää.. Erikoismaitoja on siis myös muita kuin tuo kyseinen soijamaitovalmiste.

Voimia kaikille rasvauksissa, ruokavalioiden noudattamisissa, kutinoissa ja yms. :) :flower: :heart:
 
nino
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 12:57 hemppuli kirjoitti:
Hämmennän hieman soppaa.. Tyttärelläni on maitoallergia, joka varmistettiin juuri altistuskokeella. Joulukuussa tehdään vehnäaltistus, jonka tarkoitus on poissulkea tai varmistaa kotimaisten viljojen allergiat. Riittää kun altistetaan pelkästään vehnälle, koska ruis ja ohra on niin lähellä sitä, ettei niitä tarvii enää erikseen altistaa. Samoin löytyy todella herkkä ja atooppinen iho. Kysyin samassa tilaisuudessa lääkäriltä lausuntoa KELAlle ja tarkisti ohjeista, että hoitotukea maksetaan vasta vuoden iässä ja vaatii maitoallergian lisäksi todellakin myös kotimaisten viljojen allergian.

Ja allergioista huolimatta lasta voi imettää.. Meillä todettiin allergiat neidin ollessa hieman yli 4kk ja olen imettänyt koko ajan. Aion imettää vuoden ikään asti. Nyt olen ottanut neidille käyttöön myös soijamaidon, ihan löytyy ruokakaupoista ja maksaa noin 2-3?/litra. Tätä maitoa olen toistaiseksi käyttänyt vain puuron keittämiseen. Samoin itse olen käyttänyt kyseistä valmistetta mm. kahviin ja ruoan valmistukseen. Varmistin kyseisten tuotteiden käytön lääkäriltä, jonka mukaan yli puoli vuotiaille niitä voisi käyttää.. Erikoismaitoja on siis myös muita kuin tuo kyseinen soijamaitovalmiste.

Voimia kaikille rasvauksissa, ruokavalioiden noudattamisissa, kutinoissa ja yms. :) :flower: :heart:
Heippa! Täytyy ihan tuosta imetyksestä sanoa että kaikki ei aina mene ninkuin suunnittelee. Meillä maitoallergia diagnosoitiin kun tyttö oli kaksi kuukautta. Tarkoitukseni oli imettää kanssa vuoden ikään saakka mutta toisin kävi. Tytöllä oli niin paljon allergioita että itse en oikein enää voinut syödä kuin riisikakkuja (hieman kärjistettynä tämä). Eli lapselle kävivät ruoka-aineiksi vain hirvenliha, kukkakaali, ruusunmarja, vadelma, riisi, maissi, tattari, herukat. Joten kyllä se mamman ruokavaliokin aika surkea oli. Puoleen vuoteen asti olin tiukalla dieetillä ja sitten lääkäri kehoitti lopettamaan oman jaksamisen (laihtumisen) takia. Jos näissä järjissäni olisin niin en imettäisi niinkään kauan. Korvikkeeseen vaihto oli helpotus sekä vauvalle että minulle. Vaikka pidin tarkkaa dieettiä niin silti vauva kärsi allergisista kivuista. Ne loppuivat siihen kun imetys loppui.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 12:04 mintsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 10:13 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 20:42 Mintsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 17:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 16:57 mie kirjoitti:
\[quote="06.10.2005 klo 11:02 Äippä kirjoitti"
Niin, en minäkään voinut imettää. Ja silti minä en kokenut (koe vieläkään )noita reseptimaitoja kovin kalliiksi. Ravat maksaa sitten enemmän. Mutta meillä kyllä tuli heti alkuvuodesta maksukatto täyteen ja loppuvuoden saa ilmaiset maidot ym. Meillä käytetään Neogatea, kalleimmasta päästä olevaa maitoa. Itselle jää maksettavaa noin 13 e purkki. Mutta esim. Peptidi-tuttelista maksettavaa jäi vain 5e ja Prosobeestä vielä vähemmän. Ei nuo minusta mitenkään järin kaliita ole. Ja eipä se auta valittaminen, ostettavahan ne on.
Rasvoja meilläkin on ollut käytössä vaikka miten paljon. Maksaahan ne, mutta kalliimpaa on sitten hoito, jos rasvoja ei käytä. Ja maksaahan ne kalkit ja d-vitamiinitkin. Ja ruoka. Mutta pieni lapsi ei tarvitse kovinkaan paljoa. Vaikka luontaisesti gluteeniton makaroni maksaakin enemmän kuin viljapitoinen, kestää yksi pussi kyllä aika kauan. Ja riisijauhosta saa kyllä aika paljon syötävää, jos vain viitsii ja kehtaa laittaa.
Eli olen siis sitä mieltä, että enemmän on kyllä kysymys omasta asenteesta kuin rahasta.Enkä minäkään ole mikään rikas, ihan tavallinen kotiäiti, joka saa kotihoidontukea noin 400e kuussa. Ja kaikki maidot ym. on pystytty ihan hyvin ostamaan.
Tahallasiko kirjoitat noin syyttävällä tyylillä? Olen sitä mieltä että tällä palstalla on tarkoitus jakaa omia kokemuksia ja mielipiteitä ilman syyllistämistä ( ilman jos kehtaat/viitsit-tyyliä). Kyllä ihan itse kokkaan ruuat lapselle ja olemme pystyneet myös maidot yms. ruuat ostamaan mutta siitä en pääse mihinkään että MINUN MIELESTÄNI tämä erikoisruokavalio tulee kalliimmaksi kuin tavallinen ruokavalio. Haluan kuitenkin ostaa lapselleni monipuolista ruokaa (nyt kun hän jo pystyy hiukan laajemmin syömään) enkä vain sitä ja samaa gluteeniton makarooni/ riisijauho pöperöä. :/ Millä tavalla kysymys on omasta asenteestani? Ostan lapselleni kaiken tarvittavan (tingin ennemmin omistani) mutta saa kai sitä joskus harmitella erikoisruokien kalleutta. Nyt kun aloitit syyttelylinjan niin jatkanpa minäkin... Taidat olla taas yksi niistä suppeakatseisista supermammoista joiden oma tyyli on vain se ainoa ja oikea !!! \|O
En tarkoittanut kyllä mitenkään syytellä. Tarkoitin lähinnä sitä, että itse olen ottanut sen asenteen, että kun on pakko, niin on pakko ja sillä selvä. Enkä tällä asenneasiaa halunnut kohdistaa sinuun, ehkä kirjoitetusta tekstistä saa vain helposti väärän kuvan.
Tottakai erikoisruokavalio tulee kalliimmaksi kuin tavallinen ruokavalio, tottahan se on. Mutta ei kuitenkaan kustannuksia tule niin paljon kuin kela edellyttää, eli esim. sen 180e verran, joka on korotettu hoitotuki. Mitä isommasta lapsesta on kyse, sitä enemmän niitä kustannuksia tulee. Mutta tosiaan, minä en asiaa ajattele sillä tavalla, että voi itku kun menee rahaa. Lapsen ruoka on pakko laittaa ja itse ollaan välillä vaikka kaurapuurolinjalla.
Ja tuolla asennekysymyksellä tarkoitan myös sitä, että meillä kun tuo allerginen aloitti päivähoidon, niin hoitajalla oli heti alusta se asenne, että allergiaruoka on todella hankalaa laittaa ja kallista jne. Eihän se tule koskaan onnistumaankaan, jos alusta asti tekee mielessään asian hankalaksi. Tämän asian vuoksi meidän lapsi vaihtaa hoitopaikkaa, sellaisen hoitajan luokse, joka ei koe allergioita hankalaksi asiaksi!
Hyvää päivänjatkoa sinulle!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 13:45 nino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 12:57 hemppuli kirjoitti:
Hämmennän hieman soppaa.. Tyttärelläni on maitoallergia, joka varmistettiin juuri altistuskokeella. Joulukuussa tehdään vehnäaltistus, jonka tarkoitus on poissulkea tai varmistaa kotimaisten viljojen allergiat. Riittää kun altistetaan pelkästään vehnälle, koska ruis ja ohra on niin lähellä sitä, ettei niitä tarvii enää erikseen altistaa. Samoin löytyy todella herkkä ja atooppinen iho. Kysyin samassa tilaisuudessa lääkäriltä lausuntoa KELAlle ja tarkisti ohjeista, että hoitotukea maksetaan vasta vuoden iässä ja vaatii maitoallergian lisäksi todellakin myös kotimaisten viljojen allergian.

Ja allergioista huolimatta lasta voi imettää.. Meillä todettiin allergiat neidin ollessa hieman yli 4kk ja olen imettänyt koko ajan. Aion imettää vuoden ikään asti. Nyt olen ottanut neidille käyttöön myös soijamaidon, ihan löytyy ruokakaupoista ja maksaa noin 2-3?/litra. Tätä maitoa olen toistaiseksi käyttänyt vain puuron keittämiseen. Samoin itse olen käyttänyt kyseistä valmistetta mm. kahviin ja ruoan valmistukseen. Varmistin kyseisten tuotteiden käytön lääkäriltä, jonka mukaan yli puoli vuotiaille niitä voisi käyttää.. Erikoismaitoja on siis myös muita kuin tuo kyseinen soijamaitovalmiste.

Voimia kaikille rasvauksissa, ruokavalioiden noudattamisissa, kutinoissa ja yms. :) :flower: :heart:
Heippa! Täytyy ihan tuosta imetyksestä sanoa että kaikki ei aina mene ninkuin suunnittelee. Meillä maitoallergia diagnosoitiin kun tyttö oli kaksi kuukautta. Tarkoitukseni oli imettää kanssa vuoden ikään saakka mutta toisin kävi. Tytöllä oli niin paljon allergioita että itse en oikein enää voinut syödä kuin riisikakkuja (hieman kärjistettynä tämä). Eli lapselle kävivät ruoka-aineiksi vain hirvenliha, kukkakaali, ruusunmarja, vadelma, riisi, maissi, tattari, herukat. Joten kyllä se mamman ruokavaliokin aika surkea oli. Puoleen vuoteen asti olin tiukalla dieetillä ja sitten lääkäri kehoitti lopettamaan oman jaksamisen (laihtumisen) takia. Jos näissä järjissäni olisin niin en imettäisi niinkään kauan. Korvikkeeseen vaihto oli helpotus sekä vauvalle että minulle. Vaikka pidin tarkkaa dieettiä niin silti vauva kärsi allergisista kivuista. Ne loppuivat siihen kun imetys loppui.
Mä unohdin lisätä tuohon tekstiin sen, että kunhan äidin diettaus on suht järjellisissä rajoissa. Vaikka mun monella ystävällä on ollut vaikeuksia ymmärtää kuinka mä pystyn olemaan ilman sellaisia tuotteita, joissa on maitoa, kananmunaa tai suomalaisia viljoja. Yleisin kommentti on, että mä en pystyis.. Kyllä mä kuitenkin saan syödä monipuolisesti ja terveellisesti, joskus jopa herkutella hieman. Herkut sun muut on tietty erilaisia kuin ennen tätä, mutta onpa tämä äiti saanu ainakin läskejänsä pois..

On siis tietysti eri asia jos lapsella on niin rajoitettu ruokavalio, että se on epäterveellistä äidille ja hänen jaksamiselleen.. En edes pysty kuvittelemaan millaista olisi jos olisin voinut syödä alle kymmentä ruoka-ainetta. Tai neiti vois.. Olen mä jättäny neidin omasta ruokavaliosta naudanlihan pois, mutta ilmeisesti ämmän kautta ei sille reagoi..

Ei siis ollu tarkoitus hyökätä, mut on aika yleistä, että äiti lopettaa imettämisen, kun allergioita ilmenee.. On tää kyllä välillä ollu tosi tylsää ja rankkaa, mut voiton puolella ollaan. Ikävämpää on se, että oma tytär kärsii näistä allergioista. Toivotaan, että lähtee pian pois ja sais syödä vapaammin. =) =)
 

Yhteistyössä