Maitoallergia AIKUISELLA, oireet/tutkimukset???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko täällä ketään kelläö maitoallergia (aikuinen), millaset oireet ja kuinka pian teille tulee ja voidaanko se todeta veri/ihokokeilla että saataisiin 100% varmuus omien oireilujen lisäksi?

Aikuisella ei oikeastaan testit ole luotettavia (edes sen vertaa mitä lapsilla), eikä mulle ainakaan niitä tehty. Sanottiin vaan että kokeile, maito ei ole välttämätöntä.

Mulle tulee oksettava olo ja röyhtäilyä aina maitotuotteiden jälkeen, joten ole jättänyt ne pois.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pitää tutkia? Etenkin aikuista. Kyllähän sinä nyt hitsi vie itse tiedät pystytkö maitotuotteita syömään/ juomaan vai tuleeko jollain lailla huono olo. Jos tulee, niin älä käytä, jos ei tule, niin jatka samaan malliin. Jos pystyt joskus käyttämään, niin käytä joskus. Mitä väliä jollain verikokeilla?

Sama laktoosin kanssa. Saisi kokonaan lopettaa sellaiset kokeet yhteiskunnan laskuun. Ihmekään, kun sosiaali- ja terveysmenot vaan kasvavat ja kasvavat.

Lasten kanssa tilanne on ihan eri, koska ne eivät välttämättä itse osaa niin kertoa.

Voiko tämä olla jotain allergiaa. Limaisuus kurkussa että tuntuu menee välillä hengitysteiden eteen se lima. Sitten ilmavaivat *hävettää* mutta ilmavaivat välillä ovat limaisia.. eli peräsuolesta tulee ihan limaa housuihin. Tämä ei nyt mikään naurunasia ole vaikka itsestänikin tuntuu siltä :D Olin keväällä astmatestissä limaisuudesta, tulokset olivat ettei voi olla sitä kun puhallustestit hyvät.

Voiko tämä olla jotain allergiaa. Limaisuus kurkussa että tuntuu menee välillä hengitysteiden eteen se lima. Sitten ilmavaivat *hävettää* mutta ilmavaivat välillä ovat limaisia.. eli peräsuolesta tulee ihan limaa housuihin. Tämä ei nyt mikään naurunasia ole vaikka itsestänikin tuntuu siltä :D Olin keväällä astmatestissä limaisuudesta, tulokset olivat ettei voi olla sitä kun puhallustestit hyvät.

Voi olla. Kokeile olla ilman maitoa ja kaikkia maitotuotteita ainakin 2 viikkoa. Lapsillakin maito aiheuttaa limaisuutta.

Olen pikkaisen myöhässä kun vasta huomasin tämän ketjun. Kerron teille omakohtaista aikuisen maitoallegiasta. Olen jo yli 50v mutta minulta löydettiin vasta parivuotta sitten "maitoallergia". se oli sattumien summa. Menin ihan muun asian takia lääkäriin ja satuin pääsemään yksityisellä sellaisen asiantutijan luo joka otti kantaa minun sairashistoriaan. Minua oli vaivannut koko eliniän kaikenlaiset vatsa ja hengityselin tulehdukset ja kaikki mahdolliset allergiat. Nyt ne kaikki on hävinnyt kuin ei käytä "maitotuotteita".
Minulla oli useita "autoimmuunisairauksia jota ei ollut löytynyt aiemmin. Asian puitteissa otettiin verikokeet lehmänmaito allergian tiimoilta. Mutta miten kävikään löytyi vasta-aineita maitoproteiiniin. Lopetin kaikki maitotuotteet esin (maito,juusto. myös laktoosittomat tuotteet, kaseiinit soijat, herat ym). Asiasta löytyy paljon tietoa netistä. Ei tämä allergia ole aikuiselle enää harvinainen. Vieras :)

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pitää tutkia? Etenkin aikuista. Kyllähän sinä nyt hitsi vie itse tiedät pystytkö maitotuotteita syömään/ juomaan vai tuleeko jollain lailla huono olo. Jos tulee, niin älä käytä, jos ei tule, niin jatka samaan malliin. Jos pystyt joskus käyttämään, niin käytä joskus. Mitä väliä jollain verikokeilla?

Sama laktoosin kanssa. Saisi kokonaan lopettaa sellaiset kokeet yhteiskunnan laskuun. Ihmekään, kun sosiaali- ja terveysmenot vaan kasvavat ja kasvavat.

Lasten kanssa tilanne on ihan eri, koska ne eivät välttämättä itse osaa niin kertoa.

Maitoallergiasta johtuvat oireet iskevätkin usein vasta päivin päästä, kuten ihottuma. Joten yhteyttä ei pakosti itse huomaa. Lisäksi sen oireet ovat hyvin moninaiset, ei kaikille tule välittömästi vain huono olo. Ota selvää asioista ennen kuin tulet tänne laukomaan.

Joskus voi tarvita lääkärin todistuksen esim kouluruokailua varten lapsilla ja telineillä tai jossain muualla

maissiallergisille ei sovi Valion maidot, koska niissä olevassa D-vitamiinissa on maissiöljy. Se taas on GMO, jos ei ole luomuöljyä, vaikkei taida Valiota sellainen asia kiinnostaa?

Voiko maitoallergia ilmetä vasta 13v ja suoraan flunssasta koska mulla on tooooosi raju nokkosihottuma ja se ei lähe millään pois kutiaa ihan järjettömästi ja pistelee aina välillä auttakaaaa