Maito ei rinnoista vauvalle riitä? Pitääkö uskoa jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinkertaisestikko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksinkertaisestikko?

Vieras
vauvani on nyt reilu neljä viikkoa vanha. Sairaalasta lähtien on saanut lisämaitoa imetyksen lopuksi. Sairaalassa oli lihotuskuurilla ja siksi lisämaiota annettiin aina imettämisen jälkeen. imetin silloin noin puolituntia per rinta ja lisämaitoa sai vielä 30-45g.
Kotona olen imettänyt joka kerta kunlapsella on nälkä ja olen imettänyt mielestäni kauan. Kummastakin rinnasta joskus jopa puolitoista tuntia eli 3 tuntia yhteeensä. Normaalisti imetän puolituntia - 45min kummastakin rinnasta.
Tämän jälkeen lapsi jää vielä nälkäiseksi ja ottaa lisämaitoa n 100-120 mljos annan hänelle pelkkää pullomaitoa/ korviketta hän on tyytyväinen tuohon 120ml-140ml eli näin ollen rinnoists ei siis siaisi juuri mitään.

Ihemettelen,että miksi vauva viitsii rintaa imeä jos sieltä ei tule hänelle tarpeeksi maitoa jotta nälkä lähtisi. Välillä hän saa kyllä ns rintaraivarin, ilmeisesti maidon vähyyden vuoksi.

Nyt en ole sitten puoleentoista päivään imettänyt ollenkaan vaan antanut vain korviketta sen 120-140 ml/ syöttökerta joka on non 3 tunnin välein.

Tarkoittaako tämä siis että minulla maisontuotantoa ei vain ole tarpeeksi vauvalle vaikka sanotaan, että kyllä maitoa riittää jos vain jaksaa imettää? Mutta jos lapsi olisi maha täynnä 4-5 tunnin imetyksen jälkeen niin onko siinä enään mitään järkeä? Johan sillä tulee uudestaan nälkä jo siinä vaiheessa :)

Neuvokaa nyt tyhmää, mitä pitäisi tehdä? Koska alkaa kehittymään sitä vierotusmaitoa?

Mulla lapsi oli hyvinkin paljon rinnalla myös, vaikkei korviketta saanutkaan. Lähes joka ilta on vielä nyt 5kk iässä sen 3-5tuntia rinnalla. Pienempänä oli myös päivällä useita tunteja putkeen. Mutta olen kyllä kiitollinen imetyksestä, en jaksaisi yöllä varsinkan mitään pullorallia

Sun pitää vaan jaksaa imettää, tuo että vauva viihtyy rinnalla pitkään tarkoittaa sitä että hän tilaa seuraavaksi päiväksi lisää maitoa. Jos et imetä, ei maitoa tule. Niin yksinkertaista se on.

Kaikilla vauvoilla on ns. tiheän imun kausia että viihtyy pitkään rinnalla, ja äidistä se voi tuntua että maitoa ei ole eikä sitä tule. Mutta kun juot tarpeeksi ja imetät tiheästi se maitomäärä lisääntyy. Jos vain haluat imettää.

Muista itse juoda ja syödä kunnolla! Se usein unohtuu pienen vauvan kanssa ja maito voi sen takia loppua... Mä lopettaisin lisämaidon esim. puoleksi päiväksi ja imettäisin usein.

no se vauva tilaa sitä maitoa sillä että imee paljon. mulla on kaikkien 3 kans menny eka 2kk imettämiseen ja varsinki illasta ovat tissillä olleet koko illan melkein. kyllä se siitä alkaa sit helpottaa. sun oma valinta tietenki on haluatko imettää vai et. jos kuitenkin haluaisit imettää, vaikka tilanne on tuo, niin www.maitolaituri.fi sivustolla on ohjeita ja tukea. jos susta taas tuntuu ettet halua imettää enää niin kyllä siitä hyvä lapsi tulee korvikkeellakin.

[QUOTE="hei";23040536]Muista itse juoda ja syödä kunnolla! Se usein unohtuu pienen vauvan kanssa ja maito voi sen takia loppua... Mä lopettaisin lisämaidon esim. puoleksi päiväksi ja imettäisin usein.[/QUOTE]

peesaan tärä kans. varsinki nestettyä pitää juoda joku 1,5l enempi kuin normaalisti.

Mulla on kaksi lasta, kolmas tulossa. Ensimmäistä "imetin" kaks kuukautta, toista kuukauden. Ikinä ei oma maito riittänyt, syöttöpunnitusten mukaan vauva sai monen tunnin imetysmaratonissa enimmillään 30 ml maitoa. Kaikki keinot oli käytössä, söin tarpeeksi, join ykkösolutta, vauva oli ihokontaktissa, imeä sai ympäri vuorokauden niin paljon kun halusi. Monet itkut tuli itkettyä kummankin kanssa omaa riittämättömyyttä kun ei edes osaa ruokkia omaa lastaan. Elämä pyöri imetyksen ympärillä.

Toisen lapsen 1kk neuvolassa ihana neuvolantäti kehotti lopettamaan imetyksen kun ei siitä vastaavaa hyötyä ollut. Kyllä helpotti elämä kummasti, vaikka syyllisyys siitä etten imetä kalvaa vieläkin (vauva 10kk)... Tuntuu että joka paikassa joutui selittämään että sitä maitoa ei vain tullut.
Varsinaisia neuvoja mulla ei ole sulle ikävä kyllä antaa, mutta älä anna muiden äitien/ ihmisten syyllistää sinua siitä ettei maitoa tule. Vaikka joka paikassa toitotetaan että kyllä sitä maitoa tulee kun vaan jaksaa yrittää, niin me tiedetään ettei näin ole. Kaikkia ei vain ole tehty meijereiksi ;)

Mulla lapsi oli hyvinkin paljon rinnalla myös, vaikkei korviketta saanutkaan. Lähes joka ilta on vielä nyt 5kk iässä sen 3-5tuntia rinnalla. Pienempänä oli myös päivällä useita tunteja putkeen. Mutta olen kyllä kiitollinen imetyksestä, en jaksaisi yöllä varsinkan mitään pullorallia

Mä en kyllä ymmärrä miten tällaisen saa onnistumaan, jos on useampiakin lapsia?

[QUOTE="Peperoni";23040585]Mä en kyllä ymmärrä miten tällaisen saa onnistumaan, jos on useampiakin lapsia?[/QUOTE]

Liinassa vaikka voi imettää. Ellei oo suuret varusteet ja tarvi tukea kokoajan.

vauvani on nyt reilu neljä viikkoa vanha. Sairaalasta lähtien on saanut lisämaitoa imetyksen lopuksi. Sairaalassa oli lihotuskuurilla ja siksi lisämaiota annettiin aina imettämisen jälkeen. imetin silloin noin puolituntia per rinta ja lisämaitoa sai vielä 30-45g.
Kotona olen imettänyt joka kerta kunlapsella on nälkä ja olen imettänyt mielestäni kauan. Kummastakin rinnasta joskus jopa puolitoista tuntia eli 3 tuntia yhteeensä. Normaalisti imetän puolituntia - 45min kummastakin rinnasta.
Tämän jälkeen lapsi jää vielä nälkäiseksi ja ottaa lisämaitoa n 100-120 mljos annan hänelle pelkkää pullomaitoa/ korviketta hän on tyytyväinen tuohon 120ml-140ml eli näin ollen rinnoists ei siis siaisi juuri mitään.

Ihemettelen,että miksi vauva viitsii rintaa imeä jos sieltä ei tule hänelle tarpeeksi maitoa jotta nälkä lähtisi. Välillä hän saa kyllä ns rintaraivarin, ilmeisesti maidon vähyyden vuoksi.

Nyt en ole sitten puoleentoista päivään imettänyt ollenkaan vaan antanut vain korviketta sen 120-140 ml/ syöttökerta joka on non 3 tunnin välein.

Tarkoittaako tämä siis että minulla maisontuotantoa ei vain ole tarpeeksi vauvalle vaikka sanotaan, että kyllä maitoa riittää jos vain jaksaa imettää? Mutta jos lapsi olisi maha täynnä 4-5 tunnin imetyksen jälkeen niin onko siinä enään mitään järkeä? Johan sillä tulee uudestaan nälkä jo siinä vaiheessa :)

Neuvokaa nyt tyhmää, mitä pitäisi tehdä? Koska alkaa kehittymään sitä vierotusmaitoa?

Vierotusmaito? Mullakaan ei alku menny aivan putkeen mut pääsin eroon lisämaidosta. En ottanu asiasta paineita ja oisin kyl jatkanu pulloa jos ois ollu tarve. Siinä kyl samaa mieltä että kaikilta ei imetys onnistu vaikka minkä tekee.

Noin iso korvikemäärä kielii kyllä siitä, että ei saa rinnasta maitoa nimeksikään.

Teet niinkuin sinusta parhaimmalle ja helpoimmalle tuntuu. Mitenkäs osittaisimetys esim. imettää yöllä tai aamulla ja illalla ja antaa korviketta muulloin?

[QUOTE="Peperoni";23040585]Mä en kyllä ymmärrä miten tällaisen saa onnistumaan, jos on useampiakin lapsia?[/QUOTE]

Mulla on3v ja 6v lapset ja vauva oli pienempänä tissillä KOKO illan klo 18-22, paria kolmea vartin taukoa lukuunottamatta. Hyvin sujui :) nyt vauva on kohta 7kk eikä enää oo tissillä kuin lyhyitä aikoja kerrallaan vaikka elää vieläkin pelkällä tissimaidolla.

Mun oli ainakin pakko todeta viiden viikon jälkeen ettei maitoa riitä.
Muistan yhden iltapäivän kun istuin sohvalla klo 16.-21 koko ajan muksu rinnalla. Eikä saanut vattaansa täyteen.
Eikä johtunut siitä että en olis imettänyt vaan multa ei tullut maitoa.

Kyllä se raastoi tehdä se päätös lopettaa imettäminen, mutta kun tiesi että oli tehnyt imettämisen eteen tarpeeksi töitä eikä se riittänyt niin helpotti siirtymistä korvikkeisiin.
Ja se, että neuvolantäti oli hyvin kannustava eikä yhtään tuomitseva. Toisin kun oon kuullut niitä juttuja syyllistämisestä, niin ei, mun neuvolantäti näki että mä en vaan pysty imettää.

Toisen kohdalla oli sama juttu. Alkuun jopa luulin imetyksen onnistuvan kun rinnat täyttyi imetysten välillä hyvin. Parin viikon päästä sitten kaikki loppui. Ja taas korvikkeiden pariin...

JOS haluat vielä imettää, kannattaa:

-syödä ja juoda hyvin. Osta luontaistuotekaupasta imetysteetä.

-rentoutua. Maito heruu hyvin, kun olet rento ja lämmin. Pidä vaikka lämpöpussia tissiä vasten, kun imetät. Älä stressaa imetyksestä, se onnistuu tai ei onnistu, pääasia että yrittää.

-imetä yöllä tiheästi. Yöimetys ylläpitää ja parantaa maidontuotantoa parhaiten.

-lypsä rinnat tyhjiksi sen jälkeen kun lapsi on syönyt. Kunnon pumppu on tärkeä, paras on Aventin sähkökäyttöinen.

Oletko kokeillut lypsämistä, tuleeko silloin maitoa? Onko vauvan imuote varmasti oikea? Oletko kokeillut rintakumia? Mun lapsi sai maitoa 2h imetyksen aikana 30-40ml kunnes joku hoksasi, ettei lapsi osannut oikeaa otetta. Rintakumin kanssa hotaisi puolessa tunnissa yli 100ml! Ja kumin kanssa imetin lasta 1v1kk.

Minkälaisia ne teidän imetystilanteet ovat? Oletteko ihan kahdestaan jossain rauhassa vai yritätkö itse häärätä koko ajan samalla jotain ilman, että pystyt kunnolla rentoutua?

Vaikka itse imetin ja imetin esikoista, niin maitoa ei vaan tullut. Kävi ärsyttää ihmisten sepitykset "pitää vaan imettää" Joo, olin 6 viikkoa kotona. Ja ehkä noin 2 tuntia päivästä olin imettämättä.
Maito ei tosiaankaan riitänyt eikä lapsi kasvanut. JA kuitenkin söin ja join ihan normaalisti.
Ei se iänikuinen imetääminen aina takaa maidon tuloa.

Yhteistyössä