Maistraatissa vihkiminen mautonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MM

Vieras
Onko teidän mielestä maitraatissa naimisiin meneminen mautonta?

Entä mitä jos viettää kirkkohäät joskus myöhemmin eli järjestää kunnon juhlat tulevaisuudessa?

Onko tyhmää?

Miksi olisi mautonta? Minusta järjetöntä pitää kirkkohäät, jos ei ole uskossa. Ja kai niitä vihkityyppejä maistraatista voi pyytää vaikka omalle pihalleen ja järjestää suuret ei-uskonnolliset häät.

mun mielestä maistraatti"häät" ei ole edes häät. Toivottavasti et pahastu, tää on vain yhden ihmisen mielipide, mutta oon sen verran vanhoillinen sitten kai, että mielestäni kirkkovihkiminen on se ainoa oikea tapa mennä naimisiin.

En myöskään ymmärrä vuositolkulla kestävää avoliittoa, jos puolisot rakastavat toisiaan ja haluavat viettää yhdessä koko loppuikänsä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minusta ainakin tuntuu ettei tälläiset parit halua sitoutua ja eivät ole vakavissaan, jos eivät mene naimisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mami:
mun mielestä maistraatti"häät" ei ole edes häät. Toivottavasti et pahastu, tää on vain yhden ihmisen mielipide, mutta oon sen verran vanhoillinen sitten kai, että mielestäni kirkkovihkiminen on se ainoa oikea tapa mennä naimisiin.

En myöskään ymmärrä vuositolkulla kestävää avoliittoa, jos puolisot rakastavat toisiaan ja haluavat viettää yhdessä koko loppuikänsä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minusta ainakin tuntuu ettei tälläiset parit halua sitoutua ja eivät ole vakavissaan, jos eivät mene naimisiin.

:laugh: anteeksi...vähän samantapanen kommenttu ku sektioitu ei oo synnyttänyt :laugh:

Tota mitenkäs sitten kun kaikki ei kuulu kirkkoon niin eihän ne voi mennä kirkossa mee naimisiin. Mutta sitten kumminkin valtion edessä ne on vihittyjä/naimisissa. Ihan hupsu ajatus...

Mun parit kaverit, jotka kuuluu kirkkoon, ovat menneet naimisiin maistraatissa. Toinen pari piti juhlat kun olivat saaneet uuden talonsa valmiiksi ja toiset eivät pitäneet ollenkaan, koska heillä lauma pieniä lapsia ja taloudellinen tilanne ei salli isoja kekkereitä.
Eräs tuttuni suunnittelee maistraattivihkimistä, koska jännittäisi kirkossa ihan kamalasti.

Ei ole mautonta ja voithan pukeutua maistraattiinkin nätisti :)

Mä olen käsittänyt että jos menee maistraatissa naimisiin niin ei voi pitää sen jälkeen kirkkohäitä kun kirkko ei vihi jo naimisissa olevia uudelleen. Vaan avioparin siunaaminen on kirkossa mahdollista.
Näin teki mun kaveri miehensä kanssa kun menivät naimisiin maistraatissa.

En kyl ole ev.lut. joten en sen tarkemmin tiedä noista käytännöistä.

Sitä voip virallistaa liittonsa ensin maistraatissa ja jälkikäteen siunauttaa sen kirkossa. Niin myö tehtiin eikä siinä mitään mautonta ollut. Anoppi se ehdotteli minulle kirkkoon liittymistä häiden ajaksi, mutta paatuneena ateistina en lotkauttanut korvaakaan hänen puheilleen. Uskonnolliseen yhdyskuntaan liitytään uskon vuoksi, ei hääjärjestelyiden takia. Hääyö vietettiin virallisen tilaisuuden jälkeen ja -juhla kirkon jälkeen. Seuraava päivä oli työpäivä, joten boolia ei kulunut kohtuuttomasti. Se oli aika mauton temppu ;)

Ei ole mun mielestäni mautonta, me ollaan menty myös maistraatissa.

Mulla oli ihan hääpuku,morsiuskimppu,nätit meikit ja miehellä oli tummapuku.

Maistraatissa oli äitini,siskoni,tytäremme, paras ystäväni ja hänen miehensä.

Siinä muutaman ihmisen läsnäollessa sanoimme Tahdon ja vaihdoimme sormukset :heart:

Kun lähdettiin sieltä käytiin ostamassa kuohuviiniä ja juotiin maljat, seuraavana päivänä oli meillä juhlat =)

Alkuperäinen kirjoittaja MM:
Elämäntilanne on sellainen nyt ettei kirkkohäitä voida pitää, joten ajattelin että onko se sitten typerää jos pitää myöhemmin kirkkohäät?

Ei se oo typerää, ihan normaalia nykyaikana. Naimisiin nyt vaan maistraatissa ja sit kirkollinen vihkiminen plus pippalot sitten myöhemmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

:laugh: anteeksi...vähän samantapanen kommenttu ku sektioitu ei oo synnyttänyt :laugh:

Tota mitenkäs sitten kun kaikki ei kuulu kirkkoon niin eihän ne voi mennä kirkossa mee naimisiin. Mutta sitten kumminkin valtion edessä ne on vihittyjä/naimisissa. Ihan hupsu ajatus...

Se olikin minun mielipiteeni, ja miltä minusta tuntuu, kun et näköjään sitä hoksannut. Mä kuulun niihin jotka ei myöskään ymmärrä tuota kirkosta eroamista ja sektio ei ole sama kuin synnyttäisi alakautta :D

Mutta hyvä että päiväsi piristyi, kun noin naurattaa!

Mä en kuulu kirkkoon, joten ei jääny vaihtoehtoja :D
Ihan samanlaiset juhlathan silti voi pitää. Ja olen mä olu sellasissa siviilivihkijäisissäkin, että mahtoiko vieraat edes tajuta, ettei vihkimistä suorittanu pappi!

Onko kukaan mennyt ensin vihille maistraatissa ja sitten pitänyt joskus myöhemmin kirkkohäät?

Jep, näin tehtiin. Kesäkuussa käytiin maistraatissa ja sen jälkeen lähimpien kanssa kahviteltiin. Elokuussa kun oli molemmilla lomaa, niin järjestettiin avioliittoon siunaaminen kirkossa ja kunnon juhlat.

Erittäin tyytyväinen oon ollu ratkasuun, ja se masitraatti kesti n.10-15min ja oli oikein kaunis tilaisuus, puheineen kaikkineen.

Ei se ole mautonta. En kuulu kirkkoon joten jos joskus naimisiin menisin niin maistraatissa. Enkä kyllä muutenkaan haluis mitään prinsessahäitä vaan mulle riittäis 2 todistajaa vallan mainiosti.

Tosin en ymmärrä miks pitäis pitää kirkkohäät myöhemmin?

Se olikin minun mielipiteeni, ja miltä minusta tuntuu, kun et näköjään sitä hoksannut. Mä kuulun niihin jotka ei myöskään ymmärrä tuota kirkosta eroamista ja sektio ei ole sama kuin synnyttäisi alakautta :D

Mutta hyvä että päiväsi piristyi, kun noin naurattaa!

Mä' en ole eronnut kirkosta, en ole koskaan kuulunu kirkkoon. Oisko pitäny liittyä, jotta tulee vihityksi :D Entäs ne, jotka vihitään noin vaan pikimiten kirkkoherranvirastossa ilman juhlia, onko nenaimisissa? Ei se tilaisuus juurikaan poikkea siviilivihkimisestä :saint:

Yhtenä syynä siihen, että ajattelen maistraattivihkimisen olevan mautonta on se kun appivanhemmat eivät tod.näk. hyväksyneet ratkaisuamme. Eivät ole ottaneet yhteyttä kutsun saadessaan eivätkä ole miehelleni edes sanoneet, että ihana uutinen...
tuntuu tosi kurjalle.

Elämäntilanne on sellainen nyt ettei kirkkohäitä voida pitää, joten ajattelin että onko se sitten typerää jos pitää myöhemmin kirkkohäät?

Meillä oli kans elämäntilanne silloin selainen että ei viitsitty kirkossa mennä naimisiin, vaikka se oli jo varattukkin.

Häät ois ollut huhtikuussa, mutta miehen isäpuoli kuoli maaliskuussa.. Ei haluttu pitää silloin isoja häitä, joten peruttiin kirkko ja mentiin kesäkuussa maistraatissa naimisiin.

Tarkoitus olisi joskus käydä siunaamassa liitto kirkossa, vaikka en nyt kovin uskovainen olekkaan.

Yhteistyössä