Te, joilla ei ollut kirkkohäitä!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mun käsityksen mukaan maistraatissa vihkimiseen menee joku maksu. Miedät vihki pappi kahden todistajan (+oman tytön) läsnäollessa, mutta ei kirjossa, vaan kirkkoherran viraston kappelissa. Se oli kaikista "edullisin" ja helpoin mjuoto, ja pystyttiin menemään naimisiin ihan salassa suvuilta. Ja se oli tietysti tarkoituskin!

Alkuperäinen kirjoittaja miero:
vihkimisen(kään) ei tarvitse mennä ääripäästä toiseen (kirkko tai maistraatti) vaan siinä välissäkin on jotain. pappi vihkii kyllä muuallakin kuin kirkossa, kuten nuo maistraatissa vihkivät henkikirjoittajat (?) eli naimisiin voi mennä esim. vaikka siellä juhlapaikalla. on varmasti henkisesti erilaista kuin pelkkä maistraatti jossa suunnilleen kysytään tahdotko plaa plaa? joo. tahdotko plaa plaa? joo ja sitten allekirjoitetaan paperit.

ihan vain tiedoksi jos haluat miettiä tuota paikkaa vielä.

Tätä miekin meinasin sanoa.Meitäkään ei ole vihitty kirkossa,juhlapaikalla vihittiin ja papin toimesta.

menimme naimisiin 7v sitten. maistraatin vihkihuone oli niin masentava (onneksi kävimme paikanpäällä ensin katsomassa) , että meinasi häät jäädä kokonaan, mutta kun juhlat järjestettiin kotona, 50 vierasta, puutarhajuhlat, pyysimme henkikirjoittajaa meille vihkimään. ihanat juhlat oli. tuolloin ei maksanut yhtään mitään, mutta käytäntö nykyään muuttunut.
siskoni meni maistraatissa, ja seuraavana päivänä pappi antoi siunauksen liitolle, se oli kirkossa, aivan kuin tavalliset kirkkohäät, sanamuoto hiukan eri, olivathan jo naimisissa, siskoni ei kuulu kirkkoon eikä riparia käynyt, mies kuuluu.
eli käy ripari, ja täytyy kuulua kirkkoon, jos sen oikean kirkkovihkimisen haluaa. jos papin haluat, tee kuten siskoni.

yksi puolituttu meni naimisiin kuumailmapallossa, henkikirjoittaja lähti mukaan yläilmoihin. laskeutuivat juhlapaikalle avioparina.

Alkuperäinen kirjoittaja susu:
Kyllä mun käsityksen mukaan maistraatissa vihkimiseen menee joku maksu. Miedät vihki pappi kahden todistajan (+oman tytön) läsnäollessa, mutta ei kirjossa, vaan kirkkoherran viraston kappelissa. Se oli kaikista "edullisin" ja helpoin mjuoto, ja pystyttiin menemään naimisiin ihan salassa suvuilta. Ja se oli tietysti tarkoituskin!

Meidän naimisiinmenostamme on niin kauan aikaa, etten ehkä varmasti muista, mutta minulla on se käsitys, että kun naimisiin pääsi ihan ilmaiseksi siellä henkikirjoittajan toimistossa. Ei se todellakaan ollut kovin juhlava tilaisuus ja naimisissa oltiin ennen kuin oikein huomattiinkaan, mutta hyvin on liitto pysynyt kasassa silläkin viisin =) *16 vuotta aviossa*

Käytiin maistraatissa, vanhemmat oli mukana kun halusivat. Se vihkikaava on tosi lyhyt ja koruton. Juhlistettiin sitä sitten yhdessä ravintolassa.

Varsinaiset juhlat järjestettiin seuraavana päivänä. Vasta silloin menin kampaajalle ja laitoin juhlavaatteet jne. Pidettiin isot juhlat ja oli mahtavaa. Mä tykkäsin tästä järjestelystä, mutta meille se maistraatti olikin enemmän vaan semmonen virallinen pakko. Noita juhlia me varsinaisesti odotettiin molemmat.

olin tuossa kesällä häissä jotka olivat kirkon kappelissa, pappi vihki parin ja paikalla oli kaksi pariskuntaa todistajina. ei tartte välttämättä mennä kliinisesti mihinkään maistraattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa kyselijä:
Kertokaas ihan käytännön jutuista.. Miten se maistraatissa tehtävä vihkiminen menee? Ketä siellä saa olla läsnä? Oliko teillä vihkimisen jälkeen isot juhlat? Kertokaa kaikkea, en oikein osaa kysyäkään, mutta kaikki tieto kiinnostaa.. Ollaan suunnittelelmassa naimisiin menoa, kirkkohäitä ei ole tulossa, mutta vihkimisen jälkeen halutaan järjestää perinteinen juhlatilaisuus.. Eli normaalit häät, mutta vihkiminen maistraatissa...

Vihkikaava on hyvin samantapainen kuin kirkkovihkimisessäkin kysymyksineen, siunaus ja ehkä jotain muuta kirkollista puuttuu. Läsnä pitää olal vähintään 2 todistajaa, mutta saa olla maistraatin tiloista riippuen muitakin. Joensuuhun olis mahtunu varmaan n. 20 henkilöä.

Itellä ei juhlia ollut vaan vanhemmat todisti ja sit käytiin syömässä, muu suku sai sit tavalla tai toisella tiedon myöhemmin. Tietysti jos tahtoo, niin juhlat voi pitää ihan samalla tavalla kuin kirkollisen vihkimisen jälkeenkin tansseineen ja ohjelmineen, kukin tavallaan :)

Vähintään 7 vrk ennen vihkimistä pitää tilata avioliiton esteettömyystodistus maistraatista, hakemukseen joko 2 todistajan allekirjoitukset tai käytte yhdessä paikan päällä sen täyttämässä. Samalla meiltä kysyttiin sit sukunimi - tuleeko yhteinen, pidänkö omani jne. Vihkiminen on maksuton toimistoaikaan maistraatin tiloissa, mutta sieltä saa myös tilattua henkikirjoittajan vihkimään omiin tiloihin, niistä maksuista en sit tiedä. Tietysti jos vihkiminen omissa tiloissa niin vieraitakin mahtuu enemmän.

Mentiin yks keskiviikko iltapäivä naimisiin koruttomasti maistraatissa. Paikalla oli meidän lisäks tuomari, kaks tuntematonta todistajaa (joitain työntekijöitä) ja tyttäreni. Sit mentiin ottaa kuvia rannalle (tytär otti ne) ja kotiin kahville ja kakulle ihan kolmestaan. Sit seuraavana päivänä tuli miehen serkku perheineen kylään. Ei ollu ystäviä eikä sukua bilettämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja susu:

Eiitä mene mitään maksua, jos vihkiminen tehdään maistraatin tiloissa ja virka-aikana. Mahdollisuus on nykyään saada henkikirjoittaja muuallekin vihkimään ja virka-ajan ulkopuolellakin. Mutta se palvelu on sitten maksullista.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee kysyy vielä:
Mitenkäs se menee, kun mies ei ole käynyt rippikoulua ja toisekseen mä en halua lähteä sitä käytävää (kiskossa) käveleen kaikkien arvostelevien katseiden alla ;).. Niin onko edes mahdollista saada pappia vihkimään, kun ei tuo rippikoulu ole käytynä.. Entäs tosiian se, kun joku oli vihityy lauantaina maistraatissa, niin tuliko siitä se 200 euron maksu?

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev.-lut. kirkon jäseniä tai toinen on rippikoulun käynyt ev.-lut. kirkon jäsen ja toinen kuuluu muuhun kristilliseen kirkkokuntaan.

--> ei ole mahdollista, jos miehesi ei ole rippikoulua käynyt. Jos pappia kaipaatte, niin voittehan itse vihkimisen tehdä maistraatissa ja eri tilaisuutena sitten avioliiton siunaamisen kirkossa papin kera.

Kyllä lauantaista menee 200e maksu vihkimisestä. Ote maistraatin hinnastosta:

-- Virka-ajan ulkopuolella suoritettava vihkiminen 200 euroa
-- Virka-aikana ja virkapaikalla suoritettava vihkiminen on maksutonta

Me mentiin maistraatissa naimisiin. Varattiin perjantaille viimeisin mahdollinen aika, eli klo 15. Sitä ennen käytiin molemmat kampaajalla, ja minä meikissä, ja mulla oli hääpuku (ei mikään perinteinen ällö valkoinen kermakakku, vaan minun näköinen). Maistraatissa mukana oli kaaso ja bestman (siis todistajat), kuvaaja ja meidän lapset. Muut vieraat tulivat sitten suoraan juhlapaikalle. Juhlat alkoivat klo 16, ja sitä ennen meitä kuvattiin jne. Pidettiin siis ihan perinteiset häät, mutta ne vaan oli perjantaina eikä meitä vihitty kirkossa.

Onhan mahdollista myös pyytää tuomari vihkimään juhlapaikalle, mutta se sitten maksaa jotain.

me mentiin ihan maistraatissa naimisin, oli koruton ja nätti tilaisuus, oli kaks todistajaa mukana.. seuraavana päivänä oli avioliiton siunaus kirkossa
on muuten ihan samanlainen kuin vihkiminen mutta siellä ei kysytä haluatko ottaa aviopuolisoksi vaan kysytään haluatko rakastaa.. sormusten vaihdonkin olisi saanut sinne kirkkoon mutta tehtiin se maistraatissa :)
maistraatti ei maksa mitään mutta jos haluaa henkikirjoittajan tulevan jonnekki muualle, se maksaa n.200? +matka korvaukset.. :)
papeista en tiedä että maksaako jotain..
mulla oli eri vaatteet päällä, maistraatissa oli juhlavat vaattet, hame+paita, itse tein meikkin ja kampauksen..
lauantaina kirkkoon mull aolikin sitten hääpuku ja kampaaja teki kampauksen.. itse tein meikin..
juhlat oli ihan mukavat hääjuhlat tansseineen ja leikkeineen.. eli halusin ihan "oikeat" hääjuhlat mutta en halunnut liittyä kirkkoon naimisin menon takia, olisi ollut tekopyhää.. joten ratkaistiin näin..

on muuten ihan samanlainen kuin vihkiminen mutta siellä ei kysytä haluatko ottaa aviopuolisoksi vaan kysytään haluatko rakastaa.. sormusten vaihdonkin olisi saanut sinne kirkkoon mutta tehtiin se maistraatissa

siis tällä tarkoitin avioliiton siunausta.. :) maistraatissa kyllä kysyttiin ihan se aviopuoliso juttu :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me mentiin maistraatissa naimisiin. Varattiin perjantaille viimeisin mahdollinen aika, eli klo 15. Sitä ennen käytiin molemmat kampaajalla, ja minä meikissä, ja mulla oli hääpuku (ei mikään perinteinen ällö valkoinen kermakakku, vaan minun näköinen). Maistraatissa mukana oli kaaso ja bestman (siis todistajat), kuvaaja ja meidän lapset. Muut vieraat tulivat sitten suoraan juhlapaikalle. Juhlat alkoivat klo 16, ja sitä ennen meitä kuvattiin jne. Pidettiin siis ihan perinteiset häät, mutta ne vaan oli perjantaina eikä meitä vihitty kirkossa.

Onhan mahdollista myös pyytää tuomari vihkimään juhlapaikalle, mutta se sitten maksaa jotain.

No niin, nyt tuli se tieto, jota kaipasinkin =). Eli tuo perjantai olisi sitten kaikista paras vaihtoehto, ja juhlat sen jälkeen.. Pitänee rueta selvittämään, kuinka aikaisin vihkiminen tulee varata.. Meillä tosin vielä aikaa tuohon, joten nou hätä =). Kiitokset kaikille vastanneille =). Ja monet sitä pappia ehdottaneet, se ei meille ole mikään pakko, lähinnä se muodollinen osuus on vaan se "pakollinen" osuus, itse hääjuhla vieraiden kanssa meille tärkein =). Joten kyl me maistraatissa sitten menään naimisiin =)

maistraatissa, mukana todistajat. Isä saattoi ja itse valittu laulu soi. Lisäksi yksi oma runo. Ihana pitkä iltapuku päällä. Sitten syömään viimoisen päälle. Ja juhlat kotona ~kuukauden päästä, 50 vierasta ja puku taas päällä, tosin illan päälle vaihdoin vauhdiikkaampaan vaatteen ;)