Maistraatissa vihkiminen - asu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

morsian

Vieras
Me ollaan menossa kahdestaan naimisiin maistraatissa. Nyt luin jostain, että ihmiset tällöinkin tälläytyy hääpukuun jne. Me luultiin, että silloin on tavallisempaa olla pukeutuneena arkisemmin, ilman mitään häämekkoa jne. Eli miten on? Mitään todistajia mukanamme ei tule, ja sormuksiakaan emme varmaan saa vielä tuota päivää varten.

Onko siis ihan outoa, jos mulla on esim kesämekko, ei mitään erityisiä kampauksia, kukkia jne. Ja miehellä esim paita, kravatti ja puvun housut? Ollaan kolmekymppisiä ja molemmat ekaa kertaa naimisiin. Kauankohan tuo vihkiminen kestää ja mitä se sisältää?

Täytyy maistraatissa kyllä olla 2 todistajaa. Me ei laiteta juhla-asuja, mutta ei mitään ihan arkistakaan. Itse laitan jonkun kesäisen mekon ja mies jotain siistiä vaatetta. Toimituksessa ei mene kauan, korkeintaan 10 min.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Täytyy maistraatissa kyllä olla 2 todistajaa. Me ei laiteta juhla-asuja, mutta ei mitään ihan arkistakaan. Itse laitan jonkun kesäisen mekon ja mies jotain siistiä vaatetta. Toimituksessa ei mene kauan, korkeintaan 10 min.

Todistajat saa talon puolesta jos ei halua omia. Silloin on ilmoitettava etukäteen että haluaa ne.

Maistraatista sanottiin meille, että todistajat voivat olla maistraatin henkilökuntaa.

Minusta oudompaa olisi vetää joku sikakallis morsiuspuku päälleen ja sitten käydä vihillä maistraatissa ja siitä suoraan kotiin. Mä vielä ymmärrän jos ei kuulu kirkkoon ja maistraattivihkiminen on ainoa tapa päästä vihille ja sitten isot juhlat jälkeenpäin, mutta tosiaan jos on kyseessä pienimuotoinen juhla niin ihan normi siistit vaatteet on musta just hyvät!

Farkut ja paita ihan normaalit vaatteet riitti. Muutaman minuutin kesti toimitus ja muutaman minuutin odoteltiin todistajia hotka tulivat talon puolesta. Se sisältää ihan normikaavan jonka voit käydä lukemassa maistraatin sivuilta. Ei siis mitään ylimääräistä puhetta. Hyvä tilaisuus oli. Isot häät on jotain äklöä mun mielestä. Eli onnea sinulle ja järkevälle ratkaisulle.

Ainiin sormuksia ei vielä neljänkään vuoden jälkeen tarvita. Sekin tuhlausta jos multa kysytään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta oudompaa olisi vetää joku sikakallis morsiuspuku päälleen ja sitten käydä vihillä maistraatissa ja siitä suoraan kotiin. Mä vielä ymmärrän jos ei kuulu kirkkoon ja maistraattivihkiminen on ainoa tapa päästä vihille ja sitten isot juhlat jälkeenpäin, mutta tosiaan jos on kyseessä pienimuotoinen juhla niin ihan normi siistit vaatteet on musta just hyvät!

No niin mäkin järkeilin, että jos olisin halunnut mennä naimisiin jossain prinsessaluomuksessa, olisin valinnut hieman erilaisen kaavan kuin maistraatissa kahdestaan.

Mun kaverilla oli ruutuhousut ja joku t-paita, miehellä oli farkut ja kans joku perus t-paita.
Kutsutut vieraat oli nolona juhlavaatteissa, varsinkin siinä vaiheessa ku tuore aviopari ilmoitti lähtevänsä kaljalle :laugh:

Mentiin sit muu juhlaväki päinsä kakkukaffille läheiseen kahvilaan ja se oli kyllä ikimuistoista ja persoonallista :)

Alkuperäinen kirjoittaja M:

Todistajat saa talon puolesta jos ei halua omia. Silloin on ilmoitettava etukäteen että haluaa ne.
Ei meidän maistraatissa ainakaan saa, on kuulemma poistunut se käytäntö. Pitää olla omasta takaa todistajat.

Ei meidän maistraatissa ainakaan saa, on kuulemma poistunut se käytäntö. Pitää olla omasta takaa todistajat.

En tiedä mistä maistraatista on kyse, mutta Helsingistä kysyin asiaa noin 2-3 viikkoa sitten, ja sanoivat että ei tarvitse omia todistajia.

Mulla oli hääpuku.

Meidän häät ei poikennut perinteisistä kirkkohäistä millään muotoa muutoin, paitsi että meidät vihittii maistraatissa. Eli vihkitilaisuuden jälkeen mentiin hääjuhlapaikalle juhlimaan jne.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mulla oli hääpuku.

Meidän häät ei poikennut perinteisistä kirkkohäistä millään muotoa muutoin, paitsi että meidät vihittii maistraatissa.

Teillä oli varmaan maistraatissa myös vieraita ja jatkossa juhlat? Meillä ei tule ketään, joten tuntuis tosiaan idioottimaiselta tälläytyä hääpukuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mulla oli hääpuku.

Meidän häät ei poikennut perinteisistä kirkkohäistä millään muotoa muutoin, paitsi että meidät vihittii maistraatissa.

Teillä oli varmaan maistraatissa myös vieraita ja jatkossa juhlat? Meillä ei tule ketään, joten tuntuis tosiaan idioottimaiselta tälläytyä hääpukuun.

Kyllä, maistraatissa oli 25 vierasta ja juhliin sieltä suunnattiin koristelulla hääautolla.

Mielestäni maistraattiin voi pukeutua, niin kuin itse tilanteen kokee. Arvostan itse tilannetta, ja haluan pukeutua kauniisti ja juhlavasti. Menemme naimisiin ulkomailla kaksistaan. Haluan pukeutua juhlavasti, sillä otamme kuvat paikan päällä vihkipäivänä, ja jatkamme juhlimista ihan kaksistaan. Kuvat sitten laitetaan tutuille perästä, ja kutsutaan kahveille. En kuitenkaan aio pukeutua valkoiseen pukuun, minulla on värillinen, polviin saakka ulottuva silkkimekko ja mahdollisesti hattu. Jokainen pukeutuu oman mielensä mukaan. Onhan päivä kuitenkin ainutlaatuinen ja tärkeä, vaikka sitä ei koko suvun kanssa jakaisikaan...

Kyllä täällä Oulussa ainakin huhtikuussa vielä sai todistajat maistraatista. Eivät edes puhelimessa kysyneet kun aikaa varasin, että onko meillä omat todistajat.

Yhteistyössä