maissinaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..,,

Vieras
Onko neuvola hyväksynyt maissinaksut vauvoilla? Siis oletteko sieltä kysyneet noista..? ITse olen nyt antanut muutamia 8kk pojalle, ja mietin, että mitä neuvolalla on asiaan sanottavaa..Ja mikä on suositeltava maksimiannos päivässä. Noitahan menee vaikka kuinka, jos vaan antaisi..

Enpä tiedä neuvolan kannasta, mutta kaksi asiaa kannattaisi naksuista tarkistaa: lisäaineet ja suolapitoisuus.Eivät ole terveellistä syötävää noin pienelle - jos kenellekään.

En ole kysynyt, mutta olen huoletta antanut lapsen niitä syödä. Meidän maissinaksuissa lukee erikseen, että ei ole suolaa eikä ole lisätty mitään lisäaineita tai säilöntäaineita, maitojauheita tai mitään muutakaan eli sisältää vain maissia ja sen omat luonnolliset sokerit ja rasvat. Kyseessä Laatupaakarin maissinaksut, kotimaisia ovat.

niks naksille: siis ap:kin varmaan tarkoittaa niitä Laatupaakarin naksuja, niissä ei ole suolaa eikä lisäaineita eikä mitään muutakaan, paitsi maissia. Eihän kukaan nyt mitään sipsejä vauvalle antaisi... :) Mäkään en ole kysynyt maissinaksuista neuvolassa, mutta oon niistä kyllä maininnut eikä terveydenhoitaja mitään sanonut. Meillä 9 kk ikäinen on saanut niitä pari kuukautta, annan yleensä pari naksua ruokaa odotellessa (siis samalla kun lämmitän ruokaa jne.) Päivässä menee hekä 5-6 naksua.

me ollaan ainakin annettu pojalle (7 kk) noita maissinaksuja niin paljon, ku vaan on menny.. siis ei okein syö mitään kunnolla, joten olen ollut iloinen, että ne ovat kelvanneet. ja yksi pötkö on noin 1 tl maissisosetta, ainakin omien tutkimuksien mukaan :) miksikäs niitä ei voisi antaa, kun ovat pelkkää maissia. kunhan ei vaan koko ajan ole suikero suussa happohyökkäystä ylläpitämässä.

tottakai siis tarkoitin suolattomia, ja pelkkää maissia sisältäviä naksuja :). En siis mitään nachoja vai mitä ne nyt oli. MInä kysyn aina kaiken mahdollisen neuvolasta, ehkä pelkään tekeväni kaiken väärin lapsen kanssa..

En tiedä mutta maissi on mun mielestä karjan lihotusrehua :D
Onko lienee parempi antaa vaikka porkkananpaloja, eikös maissinaksut ole ihan tyhjänpäiväistä energiaa.

Vaikka tosin tuo pari naksua ruokaa odotellessa ei kuulosta hassummalta ajatukselta... ainakin saa verensokerin ylös nopsaan ja varmaan pahantuuliselle nälkäiselle taatiaiselle ihan hyvä ensiapu.

On niitä suolattomia ja lisäaineettomia maissinaksuja muitakin kuin nuo mainitut Laatupaakarin. Eiköhän ne neuvoloissa tiedä, että äidit harrastavat maissinaksuja, kun tuntuu olevan todella yleinen tapa. Joten jos niistä haittaa olisi, eiköhän neuvolassa siitäkin varoitettaisi... Itse olen antanut jostain 7 kk =>, meillä niitä menisi myös vaikka kuinka, mutta yritän käyttää tervettä järkeä eli en nyt mitään pussillista lapselle syötä. Ehkä 5-6 kpl kerralla enintään. Eikä ne mitään ruoan korvikkeita tietenkään ole, ravintoarvo on varmasti melko vähäinen.

Niinpä, mä olen antanut niitä juuri siksi kun sulavat suuhun. Porkkananpalat taas ovat vähän hankalampia, kun jos ei ole hampaita, lapsi vaan nielee ne kokonaisena ja voivat helpommin joutua väärään kurkkuun tms. Mä en ole uskaltanut mitään kovaa vielä antaa, mutta maissinaksujen lisäksi pehmeitä hedelmiä pieninä paloina, esim. kiiviä, nektariinia ja viinirypäleitä. Banaania olen antanut isompana palana, josta vauva itse nakertaa. Mitä pureskeltavaa te muut olette n. 9 kk ikäiselle antaneet? Maissinaksujen lisäksi?

Mä annan kanssa joka päivä pari naksua. Mun mielestä ovat loistavia syömäänopetteluun. Laitan pöydälle vauvan eteen (kun vauva syöttötuolissa) ja hän saa ottaa itse siitä naksun/naksuja. Hyvin menee. Ainoa haitta minkä oon havainnut on että taitavat hieman aiheuttaa ilmavaivoja. Maissi kuuluu perheessämme monella tavalla kaikkien ruokavalioon enkä ole sitä osannut minään rehuna tai turhanpäiväisenä kalorina ajatella.

Latuska: minä olen antanut lapselle raa'an porkkanan tai kurkunpalan, siis riittävän isot jotta ei tunge kokonaisena suuhun. Näitä imeskeltiin meillä jo ennen hampaitakin, ja muutamalla hampaalla saa jo mukavasti raaputettua niistä irtikin jotain. Hedelmistä olen antanut vesimelonia isompana palana, se myös aika kivasti hajoaa suussa. Nyt, kun lapsellamme on jo 8 hammasta, olen antanut myös suolattomia riisikakkuja tai ihan leipäpalan nakerrettavaksi.

Ja sitten tietysti kaikenlaisia hedelmänpaloja pieninä palasina.

Meillä myös maissinaksut olivat ainoita, joilla "sihtikurkkuinen" poikamme opetteli syömään jotain muuta kuin silkinpehmeitä vauvaruokia. Leivät, kurkku, ym. tuottivat kaikki yökkäysreaktion. Mitään todella kovaa ei edes voinut harkita, koska parilla hampaalla saa jo kummasti palasia puraistua.

Eivät meidän neuvolassa ainakaan mitään ole sanoneet. Sitä maissiahan ne ovat pelkästään ja siten ihan ok sapuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Bubu:
En tiedä mutta maissi on mun mielestä karjan lihotusrehua :D

Höh, enpä ole noin ajatellut.. Meillä lapsi syö melko runsaasti maissia ja myös me vanhemmat syömme. Hyvää ja eiköhän maissi ole ihan yhtä terveellistä kuin muutkin kasvikset ja hedelmät..

Neuvolalla ei ole asiaan mitään virallista kantaa. Yksittäisen tädin mutulla ei minusta ole väliäkään. Neuvolan viralliset ravitsemusohjeet Imeväisikäisen lapsen ruoka (pdf): http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_weblinks&catid=42&Itemid=148

Yhteistyössä