Energiajuomaa alle 10-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Holly&Ivy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Holly&Ivy

Jäsen
29.04.2012
592
-5
16
Kuinka moni teistä on antanut tai voisi kuvitella antavansa?

Tuli mieleen, kun vähän aikaa sitten matkustin junalla Helsingistä pohjoiseen päin. Menin sitten ravintolavaunuun, ja siellä oli isä noin 8v. tytön kanssa. Isä osti tytölle puolen litran Ed-pullon, jonka tyttö joi kokonaan. Ja oli vielä myöhäinen ilta, niin mietin että tuleekohan uni silmään koko yönä. Itse en kyllä antaisi noita tuon ikäiselle missään tilanteessa.

Harvemmin tulee itsekään juotua niitä nykyään. Kun olin töissä, enkä ehtinyt kunnon ruokapaussia pitää, tuollainen energiajuoma oli kohdallani helpotus.
En hyväksy niitä juomia ja minua hieman säälittääkin ne lapset, jotka niitä kaupasta käy ostelemassa välitunnin aikana yms. : /

Tuli vaan mieleen, että tietääköhän edes kaikki vanhemmat mitä nuo Edit ym. oikeastaan ovat. Joku saattaa luulla tavalliseksi limppariksi.

Huvittaa vieläkin tilanne vuosien takaa. Olin käymässä vanhempieni luona (olin n. 25-v) kun tein lähtöä töihin. Avasin battery-tölkin ja isälläni leuka loksahti lattiaan: hän luuli että join jotain alkoholia! Selitin että tämä on energiajuomaa, joka vastaa noin kupillista kahvia. Siltikin isäni oli epäluuloinen ja närkästynyt.

En antaisi omien lapsieni juoda sellaista myrkkyä.

Itse join lukioaikana n. tölkin päivässä ja silloin minulla ilmeni rytmihäiriöitä. Ei ole sen koommin rytmihäiriöitä tullut, kun lopetin energiajuomien juomisen. :)

tietääköhän vanhemmat ylipäänsä kuinka paljon lapset niitä ostaa???? Asumme koulun vieressä (jossa luokat 1-6) ja kesäkuussa lähdemme laivareissuun rahoilla(osittain) jotka on kerätty vuoden aikasista tyhjistä energia-juomapulloista.
Se sitten on mun mielestä toinen huomionarvoinen asia, et miks kaupat myy energiajuomaa noinkin pienille lapsille????????????

No en todellakaan antaisi !! Energiajuomat on aikuisten juomia ja aikuisetkin saa ( ja osaa) toivottavasti käyttää omaa järkeä näitä nauttiessa. Meillä mies ottaa tosi harvoin, mut esim. kun ollaan ajettu Helsingistä Ylläkselle niin saattanut pitkällä automatkalla muutaman ottaa samalla..

Kun moni tuossa pohti kaupan vastuuta, niin ainahan voitte ilmoittaa sinne lähikauppaan, että se menee boikottiin, jos myyvät lapsille energiajuomia. Kun tarpeeksi monen saatte mukaan, niin ehkä toimii.

Onhan noita kauppoja jo jotka eivät myy ko juomia alle 15 vuotiaille.
Tosin ei haittaisi vaikka eivät myisi alle 18v.

Meillä noita ei juo kuin mies, nehän on aivan järkyttävän makuisiakin :x

En ymmärrä miksi niitä pitäisi ihan pienille myydä tai antaa, mutta itselleni ne olivat ainakin muutama vuosi sitten opiskellessa käteviä vaihtoehtoja jatkuvalle kahvin litkimiselle. Meni vähemmän aikaa aamulla lähtöön kun ei kahvia tarvinnut laitella ja tauollakin ehti sen helposti hörpätä, kun taas kahviossa ei olisi ehtinyt käydä. Mutta joo, olin kuitenkin "jo" 16 kun ensimmäisen kerran energiajuomia join, enkä nuoremmille kyllä oikein moisia suosittele.

[QUOTE="...";26386313]kertokaa nyt joku fiksumpi et miks ainaki cittarit myy niit "ikärajallisia energiajuomia" mihi hittoo 7v tarttee energiajuomia ylipäätänsä..[/QUOTE]

Koska ei ole olemassa mitään virallista sääntöä noiden juomien myynnistä eli sitä 18 nimistä juomaa saa ostaa kuka vaan, vaikka valmistaja on tarkoittanut sen yli 18 vuotiaille.

Meidän poika täyttää tänä vuonna 10v ja meillä on ehdoton kielto noihin energia juomiin, mutta onneksi ne ei ole vielä kiinnostanutkaan.