maidottomia ruokia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allergisenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allergisenäiti

Vieras
Hei! Kyselin aiemmin vihreästä kakasta ja maitoallergiaahan se taitaa olla. Kävimme eilen lääkärissä ja minulle määrättiin nyt kolmeksi viikoksi maidoton ruokavalio, koska imetän. Eilen kaupassa menikin sitten sormi suuhun ja en uskaltanut ostaa juuri mitään... :ashamed: Ei vielä ollut oikein tuota rutiinia ja tunnin jälkeen korissani oli vain muutama tuote, vaikka eihän sitä maitoa nyt todellakaan joka paikassa ole! Eli mitä "sanoja" siinä tuoteselosteessa tulee välttää(maito, herajauhe...)? Sitten makkaroista ja leikkeleistä, onko niihin tungettu maitoa. Ensin ajattelin, ettei nyt kinkkuleikkeessä ole maitoa, mutta miksi siihen on kirjoitettu sitten laktoositon? Tuoteselosteesta ei sitä maitoa kyllä löytänyt. No joo, en siis uskaltanut ostaa...eli apua siis kaipaan. Sama homma oli leipähyllyllä. Muita typeriä kysymyksiä: Onko hedelmäkarkit yms. maidottomia, entä lasten soseet(esim.aurinkoinen). Ja vinkkejä hyvistä maidottomista valmisruoista? Kiitos jo etukäteen :flower:

Maito löytyy nimillä: maito, maitoproteiini, hera, kaseiini, kaseinaatti, laktoosi. Joissakin karkeissa on maitoa, esim. pihlaja, jotkut täytelakut, suklaa tietenkin..
Makkaroista osassa on maitoa, esim. hk:n sinisessä on maitoproteiinia, samoin monessa grillimakkarassa.. Ok lenkki on maidoton, samoin iso vitonen nakit, forssan palvi.. Sininen keiju ja flora ovat maidottomia, harmemmassa leivässä on maitoa paitsi jos siellä lukee voi tai voi öljy. Knorrin lihaliemikuutiot ovat maidottomia.. Ja toki on helpompaa jos tuotteessa saa lukea että: saattaa sisältää pieniä määriä maidon jäämiä, meillä kun ei voi käyttää edes niitä tuotteita..

Muroissakin joissakin on maitoa..

Soija ja kauramaitoa voi laittaa kahviin, se vaan pitää ensin lorauttaak uppiin, soijamaidosta paras siihen tarkotukseen on alpron sininen tölkki, kauramaidosta mulla ei oo kokemusta kun en voi ite käyttää.

Vauvan ruuista löytyy maidottomia paljon, enemmänkin taitaa olla nuo alk.8kuisen soseet missa sitten on maitoa, ja tietty jugurttivalmisteet..

Herkuista gandy kingin minttusuklaanapit on maidottomia samoin after eight..

Toivottavasti edes jotain hyötyä tästä, ja kysele lisää jos jäi joku vaivaamaan!

Jaksamista! _Kyllä se helpottaa kun on muutaman tunnin tavannut niitä tuoteselosteita.. Ja sitten just kun oot oppinu mitä voit käyttää niin johonkin tulee mierkintä että saattaa sisältää maitoproteiinia tai sit sitä on ihan vaan lisätty sinne :headwall:

Kiitoksia vinkeistä! Unohdin mainita, että munaa en saa syödä myöskään, mutta sehän nyt taidetaan kieltää aina maidon kanssa. Olen suuri päiväkahvin ystävä, joten vinkkejä kahvileivistä otataan myös kiitollisena vastaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 08:51 Allergisenäiti kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä! Unohdin mainita, että munaa en saa syödä myöskään, mutta sehän nyt taidetaan kieltää aina maidon kanssa. Olen suuri päiväkahvin ystävä, joten vinkkejä kahvileivistä otataan myös kiitollisena vastaan..

jos varmasti haluat maidottoman ja munattoman pullan tee itse

taikina veteen ja se sininen floora käypi rasvaksi
taikinaan ei välttämättä tarvitse munaa ja pullan voi voidella vaikka soija maidolla ennen paistamista.....

Ai, ei mulla van munaa kielletty, sepä sit vaikeuttaakin enemmän noit tuetteitten valintaa..

Mut toi pulla on helppo tosiaan tehä ilman kumpaakaan, ja onkohan se pirkanmaanallergia mistä löytyy paljon reseptejä, kannattaa vilasta!

www.pirkanmaanallergia.fi löytyy lista, millä nimellä maitoa voi olla. Sieltä löytyy myös ruoka- ja leivontaohjeita ilman maitoa ja munaa. Tässä muutama vinkki (tuli varmaan jo aikaisemminkin):
- leivän päälle sinistä Keijua
- leivontaan Sunnuntain tai Floran laktoositonta (on siis maidoton) margariinia
- jogurtteina ovat vaihtoehtoina soija (Alpro) tai kaura (Oatly)
- ruuanlaitosa ruokakerman sijasta voikäyttää kaurakermaa (Oatly)
- jätskiä löytyy sekä soijaisena (Alpro) että kauraisena (Oatly)
- Muumi-keksit eivät sieällä maitoa eivätkä munaa, mutta jäänteitä voivat sisältää

Kaikkein helpoin on leipoa itse.
- Pullan maidon voi korvata vedellä tai soija/kauramaidolla ja munat voi jättää pois. Jätä voitelematta tai voitele vesi-siirappiseoksella.
- Helppoja ja nopeita ovat kauralastut
- Munan korvattavuudesta oli pirkanmaanallergissa. Voit korvata yhden munan mm purkillisella omena/päärynäsisetta per muna tai muusatulla banaanilla (banaania käytettäessä leivonnaiset maistuvat ihan banskulle, eivät juuri muulle). Myös perunasose käy.
- Lihapullissakaan ei tarvitse munaa. Kermaviilin voi korvata kaurakermalla ja pelkkään veteenkin tehdyn lihapullat ovat ihan ok.

Alkuun tuntuu, että ruuanlaitto ja leipominen on vaivalloista, mutta pian siihen tottuu. Kaikkialle pitää vain ottaa omat leipomukset mukaan.

Itsekin olin maidottomalla ja munattomallal eikä se ollut kovinkaan vaikeaa.

Kekseistä sopii ainakin LU:n Carneval -keksit (monta erilaista) ja Muumi-keksit.

Kannattaa käydä valmistajien sivuilla. Sieltä voi tehdä haun: maidoton, munaton ja saa listauksen sopivista tuotteista.

Tsemppiä kokeiluun!

Hyvin olitkin jo saanut tietoa! Monessa tuotteessa lukee laktoositon, vaikka tuote olisikin kokonaan maidoton. Kannattaa näissä tuotteissa vain aina tarkistaa tuoteselostus. Löytyy paljon maidottomia tuotteita näistä, joissa lukee laktoositon. En tiedä miksi firmat käyttävät laktoositon merkintää silloin.

Monissa hedelmäkarkeissa on maitoa, kannattaa aina tarkistaa. Kyllä olen monta kertaa yllättynyt, kun oon ollut varma, että tässä ei ole maitoa, ja löytyihän sitä kuitenkin.

Muistaakseni kaikki hedelmäsoseet on maidottomia, mutta tarkista kuitenkin. Näissä lihapurkeissa sitten on monessakin maitoa jossakin muodossa.

Keksejä löytyy aika monta vaihtoehtoa, jos voi käyttää sellaisia, missä lukee voi sisältää jäänteitä maidosta tai käsitelty samalla tuotantolinjalla/tehtaassa.
Kahvipullia löytyy kaupastakin maidottomia, kun jaksaa lukea tuoteselostuksia. Mutta, älä luota pullaa ja leipää myyvien konsulenttien tietoihin. Olen usein kysynyt, onko tuote maidoton ja saanut silti esim. laktoosittoman tuotteen. Useat eivät tiedä maidottoman ja laktoosittoman eroa. Tämä on satoja kertoja todettu.

Itse tykkään käyttää enemmin kauramaitoa kuin soijamaitoa, samoin myös poikamme. Mutta tämähän on makuasia :)

Menee jonkin aikaa, että opit löytämään oikeat tuotteet, mutta sen jälkeen onkin sitten helpompaa. Menee kyllä kauemmin kaupassa, kun joutuu tuoteselostuksia tavata.

Itseä on alkanut ärsyttään tuotteiden kallius. Ruokalasku meidän perheessä on paljon, paljon enemmän kuin tavallista maitoa käyttävissä perheissä. Meillä ei siis kukaan käytä tavallista maitoa, osa käyttää laktoositonta ja osa on täysin maidottomia. Todella paljon kalliimpaa elää maidottomana :(

Kysyit vielä valmisruuista, itsellesi vai vauvalle? Jos itseäsi tarkoitat, niin äkkiä mietittynä muistan nyt ainakin rusinaton maksalaatikko (olikohan Saarioisten) ja yksiä karjalanpiirakoitakin löytyy maidottomana (Portin).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 09:13 pikkueppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 08:51 Allergisenäiti kirjoitti:

jos varmasti haluat maidottoman ja munattoman pullan tee itse

taikina veteen ja se sininen floora käypi rasvaksi
taikinaan ei välttämättä tarvitse munaa ja pullan voi voidella vaikka soija maidolla ennen paistamista.....

voiteluun käy myös sokeriliemi ja sitten vaan raosokerit pintaan, jotkut voitelee kahvilla

tässä muutama käytännön juttu eli sovellan noita normaaleja ohjeita:
- kiusauksiin laitan kaurakermaa
- makaroonilaatikkoon laitan kasviliemen (varmaan kaura- tai soijakerma kävisi myös mutta meillä on tuohon kasviliemen makuun totuttu)
- riisipuuron ja mannapuuron teen riisimaitoon (meillä on tuo riisimaito ja kaurakerma jossakin vaiheessa soija-allergiaa epäiltiin myös)
- lihapullat maidottomana ja munattomana on vähän hankalia pysymään kasassa mutta yleensä teenkin pihvejä ja paistan ne pellillä ja jotkut kai käyttää siteeksi perunaa niissä, itse en ole sitä käyttänyt mutta ihan normaalisti laitan kasvisraasteita sekaan ja esim lindströmit teen munatta
- lasagnen teen korvaamalla juustokastikkeen riisimaitoon tehdyllä valkokastikkeella
- kastikkeisiin kaurakermaa (eli esim broikkusuikaleet maustetaan ja ruskistetaan ja sitten vain se "kerma" siihen ja annetaan hautua)
- frooralla on se maidoton leivontamargariini
- sininen keiju ainakin yksi maidoton leipälevite
varmaan muutakin, yynakin saa kysyä (jollekin eilen kirjoittelin tähän palstalle broileri-riisi-kasvislaatikon ohjetta, sitä voi yrittää hakea haulla jos kiinnostaa), pari vuotta olen vääntänyt oikeaa aikuisten ruokaa maidottomana ja munatonta ruuanlaittoa pian kymmenen vuotta takana jo

Netistä löytyy myös paljon maidottomia ja munattomia reseptejä. Esim. vegaanien keskustelupalstoilta löytyy todella kaikenlaista. Sitten oli joku sivusto, Köyhänperä nimeltään, jossa on yleisohjeita kananmunan korvaamiseen ruuanlaitossa ja leivonnassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2006 klo 18:12 Allergisenäiti kirjoitti:
Kiitos kaikille, kyllä tämä tästä alkaa lutviutumaan! Se resepti olis ihan kiva, jos löytyis sulta jostain!

teen tämän yleensä pelkästä mustikasta ja tavalliseen uunivuokaan ja perheen maidolliset syö jätskin kanssa ja maidoton oman tofujätskinsä kanssa

on sekä munaton että maidoton kunhan käyttää maidotonta margariinia ja sitrusallergisella voi sitruunamehun jättää pois

Mustikka-persikkapaistos
4 annosta
0,25 dl sokeria
0,5 dl perunajauhoja
200 g (4 dl) mustikoita
1 prk (425/240 g) persikoita
1 rkl sitruunamehua
Muruseos:
2 dl vehnäjauhoja
0,5 dl fariinisokeria
0,5 dl sokeria
0,5 tl kanelia
100 g margariinia
Sekoita sokeri ja jauhot kulhossa. Lisää mustikat, paloitellut persikat ja sitruunanmehu. Voitele piirasvuoka tai annosvuoat. Annostele seos kuuteen kulhoon tai levitä piirasvuokaan. Valmista muruseos. Sekoita jauhot, sokerit ja kaneli kulhossa. Lisää pehmeä margariini joukkoon. Muotoile seoksesta nokareita ja nostele ne mustikka-persikka seoksen päälle. Paista pieniä vuokia uunissa 200 asteessa noin 15 minuuttia ja piirasvuokaa noin 20 minuuttia.

sitruunamehun voi sitrusallergikko vallan hyvin jättää pois ja itse jätän jätän kanelin pois<br><br>