Maidottomat leivonnaiset kahvipöytään???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meille on tulossa tänään vieras, jolla on täysin maidoton ruokavalio.. On siis niin tarkkaa, että ei saa olla samassa tehtaassa käsitelty maitoa tms. joten valmiit keksit tms. eivät käy...

Meillä on tarjolla mutikkapiirakkaa joka on maidotonta, mutta nyt pitäisi keksiä jotain muutakin.... Helppoa ja nopeaa, suolainenkin kävisi hyvin!! Olin jo tehnyt sellaisen kuivakakun, mutta siitä tuli ihan kivikova..:(

Kiitos jos joku pystyy auttamaan!!!:)

Kaikista paras ja helpoin maidoton tarjottava on kääretorttu jollaki hillolla. Suolanen onki vaikeempi, vaikka veteen leivotut sämpylät kera jonkun maidottoman leikkeleen ja levitteen =) jos ite siis teet kaupassa on vaikka mitä maidotonta myynnissä.

Onko kenelläkään mitään helppoa ohjetta? On sanonut että kaupan valmis taikinapohjat eivät käy kun olen kysynyt.... Valmis keksejä tms. ei suostu syömään jos ei ole ennen niitä kotona kokeillut, enkä tiedä mitä on.. Saa siis todella hengenvaarallisen reaktion jos joku maitotuote on edes koskettanut ruokaa mitä hän syö..:(

no tee niitä kolmioleipiä tai täytä ruisnappeja tonnikalatahnalla... majoneesia purkkitonnikalaa, tilliä, sipulia mustaapippuria, jos haluut tujua laita vielä ripaus sweetchiliä. laktoositon sininen flora on myös maidoton tee siitä muropipareita tavallisen pipariohjeen mukaan. muffinsseista saat varmasti maidottomia googlaa vaikka ohje.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kenelläkään mitään helppoa ohjetta? On sanonut että kaupan valmis taikinapohjat eivät käy kun olen kysynyt.... Valmis keksejä tms. ei suostu syömään jos ei ole ennen niitä kotona kokeillut, enkä tiedä mitä on.. Saa siis todella hengenvaarallisen reaktion jos joku maitotuote on edes koskettanut ruokaa mitä hän syö..:(

Anteeks mutta mie pyytäsin tuota tuomaan omat eväät, en ottais riskiä et joku vispilä on koskettanu jotaki :/ ja kahvi vieras vietäis ambulanssilla pois. Ja sitte vielä mulla on kavereita joilla on maito sun muita ruoka-aine allergioita ja tuota yksikään ei tee siitä mitään numeroa tai painetta kyläpaikalle vaan syö sitä minkä kattoo et käy ja jos epäilyttää niin juo vaan sen kahvin. Et en nyt sano että sun kaveri on sellanen, mut tulee mieleen iso huomionhakuisuus jos kovasti mainostaa ja jotenki vaatii sulta kaikenlaisen erikoisen hommamista :/
Osta sille mehujäätä vaikka jos noin allerginen on.

Melkein mitävaan voi tehdä maidottomana, valitsee vaan maidon tilalle veden, rasvaksi esim lakton sunnuntai tai flora margariini. Tee vaikka mokkis:
2munaa
3dl sokeria, vaahdota

4,5dl vehnjauhoja
1tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
150g rasvaa
1,5dl vettä

4rkl rasvasulaa
4rkl kahvia
2rkl kaakaojauhetta(aitoa)
tomusokeria

Alkuperäinen kirjoittaja leipuri:

Melkein mitävaan voi tehdä maidottomana, valitsee vaan maidon tilalle veden, rasvaksi esim lakton sunnuntai tai flora margariini. Tee vaikka mokkis:
2munaa
3dl sokeria, vaahdota

4,5dl vehnjauhoja
1tl leivinjauhetta
1tl vaniljasokeria
150g rasvaa
1,5dl vettä

4rkl rasvasulaa
4rkl kahvia
2rkl kaakaojauhetta(aitoa)
tomusokeria

Paista 175 asteessa noin 20min..

Muistaakseni portin halvat karjalanpiirakat on maidottomia. Sininen Keijun margariini on myös maidotonta, mutta leikkeleistä en ole maidotonta löytänyt ( olen tosin kuullut, että launataimakkaraa oilisi maidottomana). Sokerikakku ja teeleivät on maidottomia ja helppoja. Yksi voi/lehtitaikina löytyy maidottomana, mutta en nyt nimeä muista. Jotkut pahasti maitoallergiset saattaa olla allergisia myös naudanlihalle! Eli huomioi, jos jauhelihaa käytät. Pähkinät ja tietääkseni suolatikut (ei ainakaan tuoteselosteessa lue maiton ainesosia) ovat maidottomia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Muistaakseni portin halvat karjalanpiirakat on maidottomia. Sininen Keijun margariini on myös maidotonta, mutta leikkeleistä en ole maidotonta löytänyt ( olen tosin kuullut, että launataimakkaraa oilisi maidottomana). Sokerikakku ja teeleivät on maidottomia ja helppoja. Yksi voi/lehtitaikina löytyy maidottomana, mutta en nyt nimeä muista. Jotkut pahasti maitoallergiset saattaa olla allergisia myös naudanlihalle! Eli huomioi, jos jauhelihaa käytät. Pähkinät ja tietääkseni suolatikut (ei ainakaan tuoteselosteessa lue maiton ainesosia) ovat maidottomia.

Kaikki kokoliha leikkeleet on maidotomia :) kinkkuleikkeleet ja sellaiset. Toki halpismakkara esim. lauantai ei ole koska siinä on sitä lihaa vähän ja muuta sitäki enemmä :laugh: Ja anteeksi mutta naudanliha :o entä jos possuille on syötetty maitoproteiinilla tehostettua rehua tai kanalle? En kyllä valmistaisi noin allergiselle vieraalle yhtään mitään :o

Sitten huom! Jos on pahasti allerginen niin saattaa reagoida jopa lihaliemessä olevaan nautaan! Rasvankin on kaikessa oltava tosiaan maidotonta! Tosi monessa jutussa on maitoa muodossa tai toisessa. Se voi olla tuotteeseen merkitty muuna kuin selkeästi maitona. Kaikista varminta on ostaa tuotteita missä se maidoton tosiaan lukee. Muuten voi olla valmistettu samalla linjalla maitoa sisältävien tuotteiden kanssa.

Hei ja oikeesti jos on niin allerginen että kuolee jos saa yhtään maitoproteiinia niin jatkuvasti on sellasia että on käyny tehtalla joku kämmi, et en kyllä uskaltaisi ostaa yhtään mitään kaupan juttuja, enkä syödä mitään kylässä :/

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Kaikki kokoliha leikkeleet on maidotomia :) kinkkuleikkeleet ja sellaiset. Toki halpismakkara esim. lauantai ei ole koska siinä on sitä lihaa vähän ja muuta sitäki enemmä :laugh: Ja anteeksi mutta naudanliha :o entä jos possuille on syötetty maitoproteiinilla tehostettua rehua tai kanalle? En kyllä valmistaisi noin allergiselle vieraalle yhtään mitään :o

Ei uskoisi, mutta kinkkuleikkeet ja kaikki on vain laktoosittomia! Ne ei ole maidottomia!!! Sisällysluettelostakaan ei löydy maidon ainesosia, mutta siltikään ne ei maidottomia ole. Oisko niiden valmistusvaiheissa jotakin missä on vaarana joutua maidon kanssa tekemisiin (?) Uskomattomalta tuo mustakin kuulostaa, mutta olen kohta joka ainoan leikkelepaketin kaupassa lukenut ja ne tosiaan on vain laktoosittomia...

Ja tosiaan jos on pahasti allerginen niin voi olla jopa naudan lihalle. Mä olen noihin perehtynyt, kun kummilapsella on maito (& muna) allergia ja olen kanssa koittanut kahvipöytään tarjottavia löytää.

Niin ja sitten on soijapohjaisia jäätelöitä ihan hyvin joka kaupassa (jos ei ole soijalle herkistynyt niin kuin osa on). Pakastealtaasta olen myös löytänyt maidottomia muffinsseja ja sellasia. Ihan järkyttävän hintasia kyllä. Tuo on tosi vaikeaa löytää ruokia/kahvitarjottavia, jos jotain vaihtelua kahvipöytään haluaa. Mulla on kummityttö nyt munattomallakin ruokavaliolla ja alkaa olemaan vähän hankala tarjottavia löytää!

Nelletar: vaikka niissä kokolihaleikkelepaketeissa lukee että laktoositon niin ne ovat myös maidottomia jos niissä ei lue maidonosia.
Tämä on tarkistettu valmistajalta silloin kun poika oli erittäin allerginen maidolle..

Ei uskoisi, mutta kinkkuleikkeet ja kaikki on vain laktoosittomia! Ne ei ole maidottomia!!! Sisällysluettelostakaan ei löydy maidon ainesosia, mutta siltikään ne ei maidottomia ole. Oisko niiden valmistusvaiheissa jotakin missä on vaarana joutua maidon kanssa tekemisiin (?) Uskomattomalta tuo mustakin kuulostaa, mutta olen kohta joka ainoan leikkelepaketin kaupassa lukenut ja ne tosiaan on vain laktoosittomia...

Ja tosiaan jos on pahasti allerginen niin voi olla jopa naudan lihalle. Mä olen noihin perehtynyt, kun kummilapsella on maito (& muna) allergia ja olen kanssa koittanut kahvipöytään tarjottavia löytää.

On ne maidottomia,mutta koska ihmiset eivät niin helpolla osta tuotetta jossa lukee maidoton,niin niissä lukee vain laktoositon. Se maidoton-teksti kun saa tyypit olettamaan että ne on jotain erityisruokavalio-juttuja.....

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Nelletar: vaikka niissä kokolihaleikkelepaketeissa lukee että laktoositon niin ne ovat myös maidottomia jos niissä ei lue maidonosia.
Tämä on tarkistettu valmistajalta silloin kun poika oli erittäin allerginen maidolle..

Jaha. Kiitos tiedosta! Mä olen tuota koittanut selvittää netistä, kun olen ihmetellyt itsekin.

Jaha. Kiitos tiedosta! Mä olen tuota koittanut selvittää netistä, kun olen ihmetellyt itsekin.

Joo tota minäki, kun mun ystävä on maidolle allerginen ei siis laktoosi vaan maito ja se ostaa noita kinkku ynnä kokoliha leikkeleitä ja kerto et niissä ei ole maidon aineosia. Ja Pirkalla on pakastepullia jotka on maidottomia, eikä maku eroa tavallisesta eikä hinta ole paha :D

Joo tota minäki, kun mun ystävä on maidolle allerginen ei siis laktoosi vaan maito ja se ostaa noita kinkku ynnä kokoliha leikkeleitä ja kerto et niissä ei ole maidon aineosia. Ja Pirkalla on pakastepullia jotka on maidottomia, eikä maku eroa tavallisesta eikä hinta ole paha :D

Pirkka-vehnäpullat on tosi hyviä! Ja voihan ne halkaista ja laittaa vaikka hilloa ja maidotonta vaniljakastiketta väliin!

Jos tuotteesta ei löydy mitään maidon ainesosaa niin voikohan sen luottaa maidottomaksi, vaikka siinä ei niin lukisi (kuten leikkeleet)? Joskushan niitä valmistetaan kuitenkin samalla hihnalla menevien maitopohjaistenkin tuotteiden kanssa? Lukisiko siinä tuotteessa silloin, jos näin on? Esim. ranskalaisissa ja suolatikuissa ei ole mitään maidon ainesosia, voihan niihin luottaa?

Nalletar, nuo rasnkalaiset on semmosia että joissakin lukee saattaa sisältää maidonjämiä, mutta ne missä ei niin lue ovat sit maidottomia. suolatikuista en ossoo sanoo mitään.
Koska jos on pienintäkään riskiä että on osunu maidonkanssa samaan niin siinä pitäää lukea että saattaas isältää, valmistettu samalla linjalla tai valmistettu samassa tehtaassa.

Kantolan vohvelit on muute maidottomia, samoin kantolalla on muitakin maidottomia tuotteita.

Yhteistyössä