maidottoman täytekakun ohje!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilia

Jäsen
09.06.2004
123
0
16
Voitteko kertoa hyviä täytekakun täyte ohjeita maidottomalle ruokavaliolle. Onko muitakin hyviä vaihtoehtoja kerman sijaan kuin se maidoton vaniljakastike?
Kiitos etukäteen vinkkejä antaneille!!

kinuskikuorrutuksen voit tehdä myös maidottomana, mutta ainakin minulla tuli löysempi kuin normaalisti, mutta toimii hyvin jos laitat kakun jääkaapin sijaan tunniksi pakkaseen jähmetykseen
Entäs mokkapalojen kuorrutus? Minä teen sen maidottomana eli maidoton margariini siihen ja siinähän se on.
sorry minulla ei ole ne ohjeet nyt käsillä, mutta illalla voisin penkaista "reseptilaatikostoa" jos muistutat etkä ole googlaamalla löytänyt tai keittokirjasta (siis kinuskikuorrukseen vaan esim kaurakerma kerman sijaan)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 13:59 äiti 40plusplus kirjoitti:
kinuskikuorrutuksen voit tehdä myös maidottomana, mutta ainakin minulla tuli löysempi kuin normaalisti, mutta toimii hyvin jos laitat kakun jääkaapin sijaan tunniksi pakkaseen jähmetykseen
Entäs mokkapalojen kuorrutus? Minä teen sen maidottomana eli maidoton margariini siihen ja siinähän se on.
sorry minulla ei ole ne ohjeet nyt käsillä, mutta illalla voisin penkaista "reseptilaatikostoa" jos muistutat etkä ole googlaamalla löytänyt tai keittokirjasta (siis kinuskikuorrukseen vaan esim kaurakerma kerman sijaan)

Kiitos, ottaisin mielelläni vastaan ohjeet =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 16:52 emilia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 13:59 äiti 40plusplus kirjoitti:

Kiitos, ottaisin mielelläni vastaan ohjeet =)

maidoton kinuskikastike:
2 dl kauraruokakermaa
1 dl fariinisokeria
1 dl tavallista sokeria
keitä 20-25 minuttia (eli kunnes sakenee) sekoittaen välillä ettei pala pohjaan
lisää lopuksi 1-3 rkl maidotonta margariini

laitan tähän mokkapalojen koko ohjeen mutta se kuorrutus käy kakun päällekin

2 munaa
3 dl sokeria
4 1/2 dl vehnäj
2 tl leivinj
2 tl vaniljasok
1 rkl kaakojauh
1 1/2 dl omenamehua (tavallisessa ohjeessa tässä on maitoa mutta muukin neste "maun mukaan" käy, itse laitan omenamehua, mutta vaikka mansikkamehu voisi olla "mielenkiintoinen")
150 g sulatettua margariinia

kuorrutus
3 1/2 dl tomusokeria
4 rkl sulatettua margariinia
1 rkl kaakaojauhetta
2 tl vaniljasokeria
2-4 rkl väkevää kahvia

Mä penkasin ton pursotettavan vaniljakreemin ohjeen
1,5dl vettä, mehua tai riisimaitoa (tms.)
1rkl perunajauhoja
2rkl sokeria
1tl vaniljasokeria
100g maidotonta margariinia

1) mittaa kattilaan kylmä neste, perunajauho ja sokeri. Kuumenna koko ajan sekoittaen ja kiehauta, lisää vaniljasokeri
2) vaahdota margariini ja lisää jäähtynyttä kiisseliä pieninä erinä samalla vatkaten.

Mä laitoin nesteeksi 0,5dl appelsiinimehua ja 1dl vettä, tuli todella raikas. Sitten laitoin sinistä karamelliväriä niin näytti kivemmalta. Mutta tästä pitivät myös ei-maidottomat.

Kaupan valmis vaniljasoijavanukas on tosi hyvää kakun välissä ja päällä, sitä ei tietysti voi pursotella ninkuin kermaa, mutta olen vain lätkässyt sitä kakun päälle ja antanut valua reunojen yli, sen päälle sitten vaikka marjoja koristeeksi :p

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 19:32 Mae kirjoitti:
1rkl perunajauhoja
2rkl sokeria
1tl vaniljasokeria

1) mittaa kattilaan kylmä neste, perunajauho ja sokeri. Kuumenna koko ajan sekoittaen ja kiehauta, lisää vaniljasokeri
2) vaahdota margariini ja lisää jäähtynyttä kiisseliä pieninä erinä samalla vatkaten.

Mä laitoin nesteeksi 0,5dl appelsiinimehua ja 1dl vettä, tuli todella raikas. Sitten laitoin sinistä karamelliväriä niin näytti kivemmalta. Mutta tästä pitivät myös ei-maidottomat.

purostettava? eli voiko pursottaa voipaperitötterön läpi?
tämä oli minulla uusi ohje, Kiitos! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 23:37 vieras kirjoitti:
http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/0587BA90CAB61DFDC2256F95002569D1?opendocument&cat1=Erityisruokavaliot&cat2=Maitoallergia&cat3=Leivonnaiset&cat4=Kakut%20ja%20leivokset

tietysti ihan kiva kun linkitätte näitä mutta minusta on kivempi saada niitä ihan oikeasti jonkun kokeilemia joita voi kommentoidakin jotenkin. Jokainen varmaan osaa hakua käyttää.
Eli kerropa sinäkin vieras tuolta sivulta sitten se lemppari maidoton kakkujuttusi ja kerro miten sen valmistaminen onnistui

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 20:09 äiti 40plusplus kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.08.2006 klo 19:32 Mae kirjoitti:
1rkl perunajauhoja
2rkl sokeria
1tl vaniljasokeria

purostettava? eli voiko pursottaa voipaperitötterön läpi?
tämä oli minulla uusi ohje, Kiitos! :)

Juu, voi pursottaa ja tämä pysyi tosi hyvin kasassa. Ei valunut pöydässäkään vaikka oli tosi lämmin. Yritin linkittää sivun jossa ohje on, mutta sivussa oli virhe. Mutta tämän ohjeen minä koin hyväksi. Ja tämä pursotetaan jäähtyneenä.
Ostin meripäiviltä sitä vaniliinikreemijauhetta ja loppupeleissä totesin paremmaksi tämän itsetehdyn. On paremman makuista ja koostumus on parempi.

Yhteistyössä