Maidoneritys, syytä ei löydetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marit83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marit83

Vieras
Hei!

Olen uusi täällä, eikä ihan ensimmäisenä olisi tullut mieleeni kirjoittaa foorumille, mutta ajattelin josko täällä olisi enemmän apua kuin arvauskeskuksessa.

Olen 29 vuotias, 174/72 lapseton (nainen) ja olen viimeaikoina huomannut, että rinnoista tulee puristettaessa maitomaista eritettä. Määrä oli alkuun vähäinen, juuri ja juuri erotettavissa, mutta pienellä puristelulla määrä nousi nopeasti useampaan tippaan.

En käytä mitään hormonallisia tai vast ehkäisyjä tai lääkityksiä. Ja ei, en ole raskaana.

Onko muilla tullut vastaavaa vastaan?

Olen kyllä aina tiennyt olevani hieman outo, mutta tämä asia tuli minulle täytenä yllätyksenä, kun poikaystäväni otti asian taannoin esille. Hän yleensä kiusoittelee enemmälti rintojani, joskin kieltämättä asian tultua esille olen syyllistynyt myös itse puristeluun.

Arvauskeskuksessa sanoivat asian olevan poikkeava, mutta kuulema syytä huoleen ei ole, että myös lapsettomilla naisilla rinnat voivat erittää. Mutta jos rintojen puristelun yrittäisi jättää pois ja poikaystävän saisi pysymään niiden imeskelystä erossa, niin nopeastikohan tuo eritys loppuisi? Tai päinvastoin, paljonkohan tuota irtoaisi, jos antaisi miehen puolikkaan purkaa intonsa noihin? Kyllästyvätkö miehet ikinä naisten rintojen puristeluun/imemiseen? Omakohtaisesti kun tutuu, että mikään muu ei kiinnostakaan.

En olisi sinuna huolissani. Minusta tuo on täysin normaalia. Se on rintojen tapa reagoida puristeluun ja imemiseen. Määrä tuskin hirveästi nousee. Meillä mies tykkää imeskellä rintoja ja minusta siinä ei ole mitään pahaa, ja tuntuukin vielä kivalta. Mutta sinä päätät, annatko miehen imeskellää vai et!

Näin lapsien jälkeen rinnoista saa tieten helpommin tuon erityksen käynnistymään. Minulla oli pitkä väli imetyksen aikana ja sen jälkeen etten antanut miehen koskea rintoihini ja maidon tulo loppui. Mutta nopeasti ainakin omalla kohdallani tulo taas käynnistyi kun annoin miehen hoitaa hommansa. Eihän se määrä hirveä ole, mutta pumpulla kun huvikseni kokeilin viestisi luettuani, niin kyllä tuota molemmista sai yhteensä 5 ml irti.

Mutta korostan edelleen, jos tykkäät, anna miehen hoitaa homma! Ainakin oma varustus on sen verran herkkä että se kruunaa hommailun! ;)

Saahan miehenkin nännistä puristettua pienen pieniä pisaroita kun oikein yrittää :p Tai ainakin minä olen saanut puristetuksi. Mutta ne on sellasia tosi pieniä ja ei tule siitä päästä vaan nännipihan luota. Itellä tuli murkkuiässä puristamalla ja pillereiden alotuksen jälkeen jonkun aikaa mutta sillon nännit oli tosin muutenkin niin hellät. En tiedä jos olisi jatkanut niin olisiko tullut enemmän.

e-hei. Ei ole normaalia, tai voi olla normaalia, mutta voi olla myös jotain muutakin.
..Varaappa aikaa uudestaan..sano vaikka erityksen lisääntyneen, tai sano erityksen vaivaavan sinua, sano vaikka että kastelee kankaan märäksi.. Ja pyydä/otatu prolaktaaniarvosi. Matalakin prolaktaaniarvo voi tehdä tuon maidonerityksen, mutta jos arvosi huitelee taivaissa, voi kyse olla aivolisäkkeen kasvaimesta. Ja ennen kuin säikähdät, niin tämä kasvain on (kuulemma) yleensä aina hyvänlaatuinen pikkuruinen juttu sielä niskassa aivolisäkkeessä. Mutta se myös sitten kuvataan (magneettikuva), ja tarvittaessa saat lääkityksen, joka laskee prolaktaanin alas, ja lopettaa maidonerityksen, niin kuin sen kasvaimen kasvunkin. Joillakin harvanharvoilla se kasvain ei olekaan hyvänlaatuinen, ja sillon se pitää leikata.

Ootko siis ottanut verikokeita?
Hyperprolaktinemialta kuulostaa. Syitä voi olla monia.

Minulta löydettiin hyvälaatuinen aivokasvain kiitos tuon maidonerityksen. Tosin minulta loppui kans menkat, onko sinulla tasaiset kierrot?

Itse ajattelin aikoinaan että jee, ei menkkoja, en varmasti ala syömään lääkkeitä jotta saisin niitä takaisin (ja maitovuotoa loppumaan). Mutta sitte luin että pidemmän päälle tuo maidoneritys aiheuttaa osteoporoosia, niin päätin sit alkaa popsimaan lääkkeitä.

Hei!

Kiitos vastauksista.

Verikokeet on otettu, en ole soittanut perään. Lääkärin kanssa oli puhetta, että he soittavat, jos arvoissa on jotakin poikkeavaa. Pitänee alkaa tuloksia kyselemään. Lääkäri vaan oli sitä mieltä, että jos rintoja ärsytetään tarpeeksi, niin eritystä voi esiintyä ja on hänen mielestään normaalia. Luotin lääkärin (Nainen) mielipiteeseen.

Kierto on ollut kutakuinkin säännöllinen. Lähinnä rajuihin panonpudotuksiin olen yhdistänyt muutaman päivän viivästyksiä. Joskaan mitenkään runsaiksi en vuotoa kutsuisi, joskus hyvä että rättiin kunnon jälkeä edes kerkeää vaihtojen välillä jäämään.

Joku vuosi sitten olin kaksi-kolmekymmentä kiloa kevyempi. Omasta mielestäni liian hoikka. Työpaikan vaihto ja ruokailutottumukset saivat kuitenkin hyvin nopeasti ihmeitä aikaan. Ja sen jälkeen kierto on ollut tasainen.

Poikaystävä tuossa eilen heitti, että osaisiko gynekologi asiassa auttaa. Ovatko he erikoistuneet tämmöisiin? Minä olen aina luullut, että siellä sorkitaan vain alapäästä?

Hei!

Soitin kokeen tuloksista ja kuulema prolaktiini tai jokin siihen suuntaan on hivenen koholla. Samaten joku "siini" tai "siili" ja testosteroni. Mutta kuulema arvot ovat kuitenkin ihan rajoissa.

Poikaystävä naureskeli, että miten tuo testosteroni asiaan kuuluu :D Kieltämättä kyllä hieman meinasi hymyilyttää kun kertoivat tämän vaikuttavat lähinnä lihaksien ja karvan kasvuun. Vaikka en mikään missi olekkaan, niin olisiko fyysisellä työllä ja kuntoilulla siihen vaikutusta.

Oli miten oli, pyysin ohjaamaan eteenpäin. Nyt olisi naistentautien polille aika n. kuukauden päästä. Kuulema kuukautiset kuvaukseni perusteella niukat, niin tutkivat sitäkin tarkemmin ?! Mitenköhän tuotakin tutkitaan? Ei taho.. Gynelläkin käynti oli suorastaan painajaismainen kokemus :s Hyvä että poikaystävän viihtii päästää haarojen väliin, niin nyt joku lisätutkimus vielä.

No, jospa tästä ei yöunet menisi. Mennytkin nyt yöt tissit mielessä :D Tieten kun tullut näitä nyt ärsytettyä, niin ovat vielä entistäkin herkemmät.

Yhteistyössä