maidon säilytys.. neuvoja tarvis.

  • Viestiketjun aloittaja lähden kaverille käymään
  • Ensimmäinen viesti
lähden kaverille käymään
lähden huomenna muutamaks tunniks pois kotoo ja mies jää vauvan kanssa.
Imetän vauvan juuri ennen lähtöä. Voinko huomenna päivän mittaan laittaa maidot jotka saan maidonkerääjään (toinen rinta aina suihkuaa kun toisesta imettää) tuttipulloon (jääkaappiin) että mies saa sen sitten antaa sen yhden syötön kun olen poissa.
Pitääkö mun antaa maidon jäähtyä jossain astiassa ennen kun kaadan sen edellisiin jotka on tuttipullossa. Olen kuullut että vain kylmää maitoa saa sekoittaa keskenään, ei lämmintä ja kylmää.
muita neuvoja? vinkkejä?
 
ei muista tarkkaan
siinähän oli joku muutaman tunnin säilytysaika. sen jälkeen kannattaa pakastaa. mutta jos itse olet vain muutaman tunnin poissa ei vauva niin kauheesti tartte maitoa varalle. siis just sen yhden syötön.
 
....
pumppaa toisesta rinnasta suoraan tuttikseen... ?

kun imetät toisesta rinnasta ja kun lopetat niin laitat heti maidon kylmään - ettei ehdi bakteerit alkaa kasvaa. Ja sama sitten seuraavalla imetys kerralla. Kylmät maidot voi sekottaa keskenään . Ja muistutat miestäs ettei lämmitä äidinmaitoa mikrossa vaan vesihauteessa.
 
neuvova
Laita kaikki maito jääkaappiin suoraan, ei tarvii toisissa astioissa jäähdytellä. Samaa tavaraa se on. Kyllä ne hyvin yhden päivän säilyy jääkaapissa. Mies sieltä sit lämmittää sopivan määrän.
 
"Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin." Sanoo imetystukilista.
 
sairaanhoitaja lastenosastolta
Lypsä ja jäähdytä maito heti sen jälkeen - se onnistuu esim. laittamalla pullo hetkeksi kattilaan jossa on kylmää vettä. sitten maitopullo välittömästi jääkaappiin.Rintamaito säilyy jääkaapissa vuorokauden. Lämpimään otettua maitoa ei saa laittaa uudelleen jääkaappiin ja syöntilämpöiseksi lämmitetty maito pitää antaa lapselle tunnin kuluessa lämmittämisestä. En suosittele eri aikaan lypsettyjen maitojen yhdistelemistä,mutta jos haluat välttämättä tehdä sen niin huolehdi maidon tosi hyvästä jäähdyttämisestä ennen sen lisäämistä aiemman joukkoon ja koko erän säilyvyys lasketaan sitten siitä ensimmäisestä erästä.
 
minä tein näin
voisit antaa sen toisen rinnan maito suihkun suihkuta esim. pieneen shottilasiin ja sitten jääkaappiin.. ja kun on kylmä niin kaataa siihen tuttipulloon valmiiks. eli kerätä pitkin päivää pieniä määriä yhteen pulloon. miehen ei tarvi sit kuin lämmittää se tutttipullo vesihauteessa
 
lähden kaverille käymään
jos alan keräilee maitoa aamusta (mulla ei ole rintapumppua että saisin yhdellä kertaa isoa määrää kasaan) pieninä erinä niin kai se säilyy jääkaapissa iltaan asti?
ja kai se riittää että kaadan maidonkerääjästä pieneen astiaan ja laitan sen suoraan jääkaappiin, ja sitten kun se on kylmää niin kaadan tuttipulloon?
 
sairaanhoitaja lastenosastolta
Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
"Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin." Sanoo imetystukilista.
Ei ikinä mitään kahdeksan päivän säilytysaikoja lypsetylle tuoremaidolle!! Sairaalassa emme säilytä pastöroituakaan rintamaitoa yli vuorokautta jääkaappilämpötilassa vaan se on sitten pakastettava. Ja maitoa ei saa laittaa lypsylämpöisenä jääkaappiin vaan se on aina jäähdytettävä ensin! Jääkaapissa jäähtyminen tapahtuu liian hitaasti ja bakteerit alkavat lisääntyä. Sitä paitsi kotijääkaapit ovat usein noin 5-6 -asteisia,eivät alle neljä. Pienen vauvan maidon säilytyksessä tulee olla hyvin takka.
 
sairaanhoitaja lastenosastolta
Alkuperäinen kirjoittaja lähden kaverille käymään:
jos alan keräilee maitoa aamusta (mulla ei ole rintapumppua että saisin yhdellä kertaa isoa määrää kasaan) pieninä erinä niin kai se säilyy jääkaapissa iltaan asti?
ja kai se riittää että kaadan maidonkerääjästä pieneen astiaan ja laitan sen suoraan jääkaappiin, ja sitten kun se on kylmää niin kaadan tuttipulloon?
Vastasin jo aiemmin,mutta säilyy siis iltaan asti hyvinkin ja mieluummin jäähdytä ensin nopeasti ja siirä sitten jääkaappiin (pienetkin määrät näin).
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja lähden kaverille käymään:
jos alan keräilee maitoa aamusta (mulla ei ole rintapumppua että saisin yhdellä kertaa isoa määrää kasaan) pieninä erinä niin kai se säilyy jääkaapissa iltaan asti?
ja kai se riittää että kaadan maidonkerääjästä pieneen astiaan ja laitan sen suoraan jääkaappiin, ja sitten kun se on kylmää niin kaadan tuttipulloon?
Sä voit lypsätä itse ilman rintapumppua... toimis ainakin mulla paremmin kun käsipumppu.

 
sairaanhoitaja lastenosastolta
Alkuperäinen kirjoittaja suoraan jääkaappiin:
mä oon laittanu aina suoraan jääkaappiin.. ei hoitajat sanonut mitään vaikka tein niin sairaalassakin.. :O
Silloin on ohjaus maidonkäsittelystä ollut puutteellista. Jos et minua usko niin soita jonkun sairaalan äidinmaitokeskukseen - sieltä saat ohjeet ihan kirjallisinakin.
 
mamma31
on varmaan parempi antaa tuttelia tai nania.. tuntuu kauheen vaikeelta tehdä toi oikeaoppisesti..
mulla on pakastin täynnä maitoa jotka olen laittanu suoraan jääkaappiin tai pakastimeen lypsyn jälkeen.. pitäskö heittää pois?
 
sairaanhoitaja lastenosastolta
Alkuperäinen kirjoittaja mamma31:
on varmaan parempi antaa tuttelia tai nania.. tuntuu kauheen vaikeelta tehdä toi oikeaoppisesti..
mulla on pakastin täynnä maitoa jotka olen laittanu suoraan jääkaappiin tai pakastimeen lypsyn jälkeen.. pitäskö heittää pois?
Mikä siinä on vaikeeta? Lypsy,nopea jäähdytys ja jääkaappiin! Jos lapsesi on jo noita maitojasi syönyt niin tuskin sinun niitä pois kannattaa heittää,mutta jatkossa varmistaisin turvallisuuden jäähdyttämällä ensin. Ja pakastimeenhan ei ylipäätäänkään saa laittaa mitään lämmintä - sehän lämmittää lähellä oleviakin pakasteita. Huomioithan myös että kotipakastimen lämpötilan ollessa -18 astetta maito säilyy kolme kuukautta joten ei kannata säilöä pakastinta täyteen jos käyttöä ei niin suuelle määälle ole lähitulevaisuudessa.


 
mee
Alkuperäinen kirjoittaja sairaanhoitaja lastenosastolta:
Mikä siinä on vaikeeta? Lypsy,nopea jäähdytys ja jääkaappiin! Jos lapsesi on jo noita maitojasi syönyt niin tuskin sinun niitä pois kannattaa heittää,mutta jatkossa varmistaisin turvallisuuden jäähdyttämällä ensin. Ja pakastimeenhan ei ylipäätäänkään saa laittaa mitään lämmintä - sehän lämmittää lähellä oleviakin pakasteita. Huomioithan myös että kotipakastimen lämpötilan ollessa -18 astetta maito säilyy kolme kuukautta joten ei kannata säilöä pakastinta täyteen jos käyttöä ei niin suuelle määälle ole lähitulevaisuudessa.
Mä en tajua. Missä hemmetissä se maito sit JÄÄHDYTETÄÄN???
 
laboraattori
Yhdistää saa eri erät, mutta vain kylminä. Eli uusi eräkin pitää ensin jäähdyttää kylmäksi. Tämä siksi, että jos kaadat yli 30 asteista maitoa jääkaappikylmään, niin maito lämpeää niin, että siinä pääsee bakteerit lisääntymään. Ja jos lisäät siihen lämmintä maitoa useita kertoja päivässä, niin maito ei ehdi jähtymään ja on käytännössä koko ajan liian lämmintä => bakteerit.
 

Yhteistyössä