Maidon saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitotytöt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitotytöt

Vieras
Meillä on tällanen bropleema kun tytteli on nyt 1v 1kk päälle vanha.Ja tahtosin jättää maitopullot pois koska tyttö nukkuu yöt heräämäti eikä enää tarvii yöllä maitopulloa nukahtaakseen jonka ennen tarvitsi.
Mutta kun neuvolassa sanottiin et pitäs tämän ikäselle antaa päivässä 5-6dl maitoa.Jos en anna pullosta maitoa ni millä ihmeellä saan tytön juomaan ton maitomäärän.Ruuan jälkeen jos annan nokkamukista tai hörpytän ni ei tyttö ota siitä kun muutaman kulauksen maitoa.Jos aina saa annettua ruokailun päälle maitoa ni sitä menee korkeintaan n.1-2dl päivässä.Mites te muut annatte tarvittavan määrän maitoa lapsosille?Syödään kyl välillä viiliä tai jugurttia ni sillon ei tarvii antaa nii paljon maitoa.Onko se muuten suoraan verrannollinen maidon kanssa et jos anna esim.1dl jugurttia ni sit saan vähentää maidon antamista 1dl verran..Siis noin niinku suurinpiirtein noi määrät,tuskin mikää jukurttipukki ny on dl kokonen mut kuiteskin..? =) :wave: :whistle:

Vähän samantapainen ongelma meillä. Poika on 1-v ja olen pikkuhiljaa imetystä lopettelemassa. Meillä ei ole pullo kelvannut koskaan. Enkä siihen enää tässä vaiheessa haluaisi opettaa, se olisi turhaa. Enkä tosiaan tiedä miten turvaan maidonsaannin kun imetys loppuu. Mukista ei mene kuin pari hörppyä kerralla. Välillä piimää saattaa mennä puoli desiä, mutta siinä se. Viiliä ja jugurttia syö. Käsittääkseni se on suoraan verrannollien että 1 dl viiliä = 1dl maitoa = 1dl jugurttia jne....
Neuvolasta kun kyselin niin sieltä sanottiin että jos maitotuotteita ei mene sitä puolta litraa, niin sitten kalkkitabletteja. Niillä turvataan sitten se kalsiumin saanti.

eikös juustosta saa ihan hyvin kalsiumia? mie annan tytölle välillä juustoo, jos ei maito näytä maistuvan. jossain opuksessa luki (muistaakseni), että lapselle (yli vuoden ikäselle) riittävä maitotuotteiden määrä päivässä olisi n.2-3dl maitoa/velliä/jogurttia/piimää plus 2-3 viipaletta juustoa =)

Minä annan vielä toistaseksi pullosta enkä näe asiassa mitään pahaa. Kuopus nyt 1v4kk ja sentään suostuu juomaan sen suositellun määrän maitoa päivässä. Meillä kaksi vanhempaa lasta lopettivat maidon juonnin, kun luovuttiin pullosta. Onneksi esikoinen sentään juo aamuin illoin lämmintä kaakaota, keskimmäinen ei maitoa missään muodossa. Jogurttia ja juustoa sitten yritetään "tuputtaa", kun ei MiniSun tabletitkaan enää kelvanneet (päärynän makuiset). Että semmoset maitotytöt meillä :\| .

minäkin mietin että pitäs lopettaa imetys ja poitsu vähän päälle vuoden eikä maito helposti mukista ainakaan mee.. tuntuu suorastaan mahdottomalta että saisi 4 desii maitotuotteita päivässä..kääk No puuroon olen yö maitoa vähän laittanut..onneks sentää menee se vähä..

Meillä on vähän toistepäin ongelma, eli mulla on täys tekeminen, ettei menis yli litraa päivässä...
Mutta. Pulloa ei neiti huolinut koskaan, jo 5 kk vanhasta annettiin Tupperin nokkamukista, missä on silikonikansi. Ja siitä juodaan edelleen, suosittelen!
On se vähän arvokas, ja meillä ei oo kannet kestäneet, mutta niitä saa sitten vaihtaa niin monesti kuin tarvis. Luulen, että lapsi on ihan purrut rikki tai tunkenut sormensa läpi, eli kyllä se normaalia käyttöä kestää.