Maidon nousuun apuja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loimeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Loimeri

Aktiivinen jäsen
10.08.2008
1 245
0
36
Siis apua pyytelen.

Mulla on kohta 6-viikkoinen tyttö, joka rintaruokinnalla on enimmäkseen. Nyt olen kuitenkin huomannut että maitoa ei oikein ehdi nousta syöttöjen välissä ja tissit tuntuvat vain tyhjiltä. Varsinkin iltaisin se on ikävää kun pieni alkaa tankkaamaan yötä vasten. Korviketta olen antanut, mutta tyttö ottaa sitä hyvinkin vastentahtoisesti. NAN oli ensin ja koitetaan nyt Tuttelia.

Tissittelyä en kuitenkaan tahtoisi millään lopettaa enkä edes vähentää, mutta kun pieni joutuu niin kovasti tekemään töitä että maitoa imettyä saa, menee hällä hermo eikä imetys tahdo oikein sitten onnistua, vaikkakin "jäähyjä" pidetään että toinen rauhoittuu. '

Kysymys kuuluukin, että kuinka saan maitoa nousemaan? Juon reilusti vettä, niin että pissilläkin saa kyllästymiseen asti juosta. Usein laitan pienelle tissiä suuhun kun kitisee, lähinnä siksi että se stimuloi parhaiten maidon nousua. Mutta silti tuntuu että maitoa ei vain riitä. Mikä siis avuksi, vai onko se "nyt tässä"?

Kiitos etukäteen kaikille jotka vastailevat, otan neuvot ja kikat ilolla vastaan!

- Loimeri - =)

Mäkin luulin että maito loppuu kokonaan kun tyttö oli tississä kiinni illalla noin 6 tuntia putkeen ja yöllä hyvin usein.. Sitä kesti muutaman viikon, oli vissiin tilausta tekemässä. Korvike minimiin ja tissiä vaan.. Sen jälkeen tiheänimunkausia oli harvemmin.
Mä kehottaisin vaan antamaan rintaa vaikka tuntuisi ettei mitään tule ja rasittavaahan se on olla pelkkä maitokone aamusta iltaan, mut näin saat kysynnän ja tarjonnan kohtaamaan. Mulla auttoi myös toi veden/nesteiden juonti. Voisitko koittaa olutta tai kotikaljaa, niissä on jotain mikä saa maidon nousemaan herkemmin ja joillain auttaa hyvinkin..

Tsemppiä ja voimia, eiköhän se siitä :)

Imetystä, imetystä, imetystä. Vaikka vartin välein ja jos vauva ei ime niin sitten itse lypsämällä. Mahd. vähän korviketta. Toisaalta, meillä auttoi myös isin kanssa peuhastelu peiton alla! Ja kirjojen mukaan yösyötöt nostattaa parhaiten maitoa. Meillä tepsi sekin! :wave:

No korviketta oon antanu mahdollisimman vähän, mutta kun toinen huutaa ruokaa niin en voi tietenkään olla antamatta. Mutta AINA ensin tissiä, sitten vasta korviketta jos on pakko. Mä suorastaan rakastan imetystä, lapsi vieressä ja masut vastakkain. Ja se ilme kun toinen kurkkaa ylöspäin äitiä :heart: Siksikin tuntuu jo pahalta jos joutuis lopettamaan. Pitänee mennä kotikaljakauppaan ostoksille, ja ilmeisesti alkaa isäntää vokottelemaan. Se tuskin pahastuu :D

Kun imetys tasaantuu ensimmaisten viikkojen jalkeen rinnat alkavat tuntua tyhjemmilta kuin ensi alkuun, tyhjyyden tunne ei valttamatta kuitenkaan kerro mitaan maidon maarasta. Ma itse alkuun vahan hammennyin mutta sitten huomasin, etta maitoa tuli kylla siina kuin ennenkin vaikka tuntui erilaiselta.

Maidon maaraan vaikuttaa ennen kaikkea imetyksen maara; eli maitoa tulee ymmartaakseni tavallisesti juuri niin paljon kuin sille on tilausta. Jos annat aina valilla korviketta saatat vaikuttaa oman tarjontasi maaraan (elimisto ajattelee etta vauva tarvitsee vahemman kun joku imetyskerta jaa valista), eli ma ainakin yrittaisin vaan imettaa ja mahdollisimman vahan antaa korviketta. Toki jos vauva huutaa nalkaansa ruokaa on saatava, mutta yrita vaan imettaa mahdollisimman paljon ja usein. Ja juo ja syo oikein hyvin tietysti myos, etta jaksat.

Imetyksessa tuntuu tulevan tasaisin valiajoin kausia jotka hammentavat. Tuntuu ettei maitoa tule tarpeeksi ja etta vauva syo koko ajan, tai etta vauva ei yhtakkia haluakaan rintaa ollenkaan. Itse olen ehtinyt jo pari kertaa melkein hermostua mutta tavallisesti muutaman paivan tai enimmillaan viikon jalkeen tilanne on taas tasaantunut. Olen koko ajan vain jatkanut imettamista vaikka valilla onkin melkein usko mennyt, eli korviketta en ole antanut, vaikka se on kylla kaynyt aina valilla mielessa toki. Korviketta en mitenkaan paheksu vauvan ruokana mutta jos siis haluat imettaa korviketta kannattaa mun mielesta antaa mahdollisimman vahan jos ollenkaan. Tai sitten ehka johdonmukaisesti vaikka aina joka ilta pullollinen, etta elimistosi saa selkean viestin siita miten paljon sen tarvitsee maitoa vauvallesi tuottaa.

Luota vaan itseesi ja maidontuloon. Jos vaihdat useamman pissavaipan paivassa ja lapsi kasvaa hyvin, maitoa varmasti tulee vaikkei silta aina tuntuisikaan. Tsemppia!

Ps. Meilla vauva on siis nyt jo 6 kk ja jonkun verran syo jo kiinteitakin mutta nailla neuvoin ollaan selvitty ihan suhteellisen menestyksekkaasti tahan asti :) Tarkoituksena on imettaa viela ainakin sinne vuoden ikaan; toivottavasti onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja salmo:
Se on kyllä ihana hetki lapsen kanssa kun imettää. Hih! Täällä pidetään peukkuja että rupeaa maidot nousemaan :wave:

Se on :heart: Sitten syötyä voi köllötellä ja jutella, jollei toinen siis jää nälkäiseksi tai nukahda.

Hei! Itselläni oli samanmoisia ongelmia tuohon aikaan ja join imetysteetä, sen lisäksi, että tyttö oli varsinainen tissitakiainen. Eli toi ohje rinnalla pitämisestä on varmasti just noin ja ensisijainen asia. Tee mielestäni kuiten auttoi asiaa kans. Teetä taitaa olla useampiakin merkkejä, luontaistuotekaupoista saa. Mulla on Weledan. Täytyy todeta, että kuulun samaan kastiin puhuttaessa imetyksen ihanuudesta :heart: Melkein haikein mielin olen nyt alotellut kiinteitä, kun puoli vuotta on vierähtänyt täysimetyksellä. No, aika aikaa kutakin, ja tässäkin on oma hauskuutensa, kun pieni suu menee milloin millaisenkiin mytryyn ja välillä on apposen auki. Hyvä, jos et kauheesti stressaa asiaa, sillä se tuskin auttaa - rento ja toki kärsivällinen mieli, kuitenkin muistaen, että voit olla yhtä lailla lastasi lähellä monella tapaa vaikkei imetys menisikään aina just niinku toivois. Tsemppia ja ihania ruokailuhetkiä! :flower:

Heippa!
Mullakin on 6 viikkoinen tyttönen ja samaa "ongelmaa" poden täällä, tissit tuntuu tyhjiltä. Ja meillä ainakin suuri ongelma tuo myöhäisillan syöttö, neidille ei kelpaa rinta lainkaan, huutaa kurkku suorana kun otan tissille, ei suostu edes kokeilemaan. Neuvolan ohjeiden mukaan olen koittanut tihentää syöttöjä ja kun ei onnistunut niin myös vähentää (epäili että jos toisella ei olekaan nälkä ), mutta mikään ei auta.
Neuvolassa sanoivat myös että hormonaalisista syistä n. 6vko:n kohdilla ja n. 3kk:n kohdilla maidon määrä vähenee, tulee jonkin näköinen notkahdus, joka menee ohi muutamassa päivässä ja lapsi on myös sitten tiheään tissillä, joten luulen että nyt on menossa jokin tällainen sitten. Välillä on vaan niin turhautunut olo, kun toinen vaan huutaa ja tissi ei kelpaa ja tuntuu ettei maitoa tule. Olen pumpannut sitten maitoa ja välillä joutunut antamaan korviketta, mikä harmittaa suunnattomasti...myös pullosta antaminen pelottaa, ettei vauva vaan jättäisi sen helppouden takia sitten syöntiä tissiltä.....mutta koitetaan päästä eteenpäin ja toivotaan että imetys jatkuisi hyvin!!!! :)

Mä oon huomannu, et vaikka tissi on hankala kun joutuu imuttelee enemmän niin tyttö turhautuu. Mutta pullokaan ei oo ideaali, sieltä tulee liian helposti ja tytöllä menee hermo kun suu on täynnä eikä ehdi nielee. Mulla on noita NUK:in pulloja joista sanotaan et on antikoliikkisia, siitä en tiiä mut pienimmällä tutin reiällä mennään just siks ettei innostuis pullosta liikaa.

Mun täytyy sanoo, et vaikka luonto on nää raskaushommelit aika mainiosti järkänny, niin miksi sitten tollanen notkahdus maitotehtaassa?? Vaikka olis ylituotantoo, vois senkin kanssa elää, pumpeksia sitten urakalla ja viedä sairaalaan tarvitsevalle. Mutta luonto on kummallinen, tekee niinkuin tekee ja ilmeisesti niin kuin parhaaksi näkee. Me ei vaan tytön kanssa olla ollenkaan tyytyväisiä. Mutta sitkeesti aion jatkaa, ne hetket on mulle niin kullanarvoisia ja rakkaita, että periksi en anna! Ja oppiipahan tyttökin kärsivällisyyttä :D

6 vkon iässä on tiheän imun kausi joten imetä vaan vaikka koko aika niin kyllä se maito alkaa kunnolla tulla.
herumiseen auttaa pilsneri,siideri ja jotkut juovat mammateetä.

minulla molemmat tytöt ovat tuossa iässä olleet rinnalla 1-2 tunnin välien päivällä ja yölläkin 2-3 kertaa ja illat istuttiin 3-4 tunnin sessioita :D

Yhteistyössä