Maidon määrästä, puremisesta ja imetyksen lopettelusta

Hei!
Meidän tyttö on nyt vähän reilu 8 kk, tissimaidolla kasvanut, eikä tuttipulloa ole koskaan huolinut. Viime aikoina tissittely on vähentynyt todella paljon - ei minun puolestani vaan tytön, sille ei vaan tunnu oikein enää äidinmaito kelpaavan (ainakaan päivällä) ja on alkanut "ättäröimään" tissillä helposti ja välillä jopa puremaan, mikä taas saa aikaan äidissä ahdistusta... Tähän asti on saanut tissiä aamulla herättyä, aamu- ja iltapäiväpäikkäreille mennessä sekä illalla eli yleensä noin neljä kertaa. Nyt tuntuu että tissillä vaan vempataan edestakaisin, eikä syödä sitä maitoa ja äiti saa koko ajan pelätä, että kun tyttö taas seuraavan kerran ottaa tissistä kiinni että puraiseeko se vai ei (ja kun tuo pureminen tosiaan sattuu!).

Tissittelyn vähyys ja ehkä osaltaan myös tuo puremisen pelko on saanut aikaan sen, että tuntuu ettei maitoa enää edes oikein tule. Rinnat tuntuu tyhjiltä vaikka kyllä vauvan imiessä kuitenkin pieni heruminen tulee eli kai niistä vielä sentään hieman maitoa tulee vauvallekin. Vauva ei vaan minusta enää niele niin äänekkäästi ja usein kuin mitä aikaisemmin.

Nyt minua huolestuttaa, että saako vauva tarpeeksi maitoa ja yleensäkin nestettä. Ruoan yhteydessä hän saa nokkamukista vettä, ja sitäkin menee todella vähän (ehkä puoli desiä päivässä) - tämäkin siis, että tyttö ei vaan juo (alkaa huutamaan jos "väkisin" tarjoaa). Miten paljon tän ikäisten pitäisi saada maitoa / muuta nestettä päivässä?

Olen miettinyt imetyksen lopettamista kokonaan, mutta toisaalta en haluaisi vielä, koska äidinmaito on kuitenkin hyvää lapselle... En tiedä oikein pitäisikö sitten vielä tässä vaiheessa opettaa juomaan korviketta pullosta? Neuvolatäti sanoi, että nokkamukista kannattaisi juottaa, lääkäri puolestaan, että pullosta. Nokkamuki on tosiaan tuon veden kanssa opettelun alla, mutta mietityttää tuo pullo - voisi olla helpompaa ja tulisi sama fiilis kuin tissityksessä...? Tyttö on menossa syksyllä hoitoon (10 kk) kun itse lähden töihin, joten korvikkeen juonti ilmeisesti pitää joka tapauksessa opetella.

Muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Kun meinaa välillä äitiä ahdistaa ja on vähän sekaisin...
 
Oletko käynyt lukemassa imetystukilistalla neuvoja puremiseen? Meillä meni puremisvaihe nopeasti ohi. Aina jos poika puri, otin heti rinnan pois suusta, katsoin poikaa tiukasti silmiin ja selitin että äitiä ei saa purra.

Yleensä ton ikäinen kyllä saa tarpeeksi maitoa muutamalla kunnon imetyskerralla päivässä.

Imetystä ei tarvitse lopettaa, vaikka töihin lähdetkin. Eikä välttämättä tarvise antaa sitä korviketta, jos pystyt imettämään sen muutaman kerran päivässä. Ja silloin 10 kk iässä voit alkaa antamaan vaikka piimää. Aika ihme ohjeen olet saanut lääkäriltä, kun nykyään suositellaan, että tuttipullo pitäisi jättää vuoden vanhana jo pois.
 
Enpäs ollut käynyt Imetystulilistan neuvoja lukemassa ennen kuin nyt! Kiitos muistutuksesta :)

Itse olin samaa mieltä tuon lääkärin ohjeesta pullon suhteen. Jospa me nyt sitten yritetään ilman pulloja ja korvikkeita, ainakin vielä jonkin aikaa. Katsoo sitten jos menee kovin hankalaksi.

Varsinkin näin helteellä sitä helposti miettii, että saako lapsi tarpeeksi nestettä, mutta kai se loppujen lopuksi on niin, että lapsi itse osaa jonkin verran säännöstellä juomisiansa ja syömisiänsä eli tyrkyttämisestä ei ole apua, jos ei kerran kelpaa.

Mikä on muuten teidän mielestä minimimäärä niitä "kunnon" imetyksiä tuon ikäiselle?
 
Kuulin, että kalsiumin saannin vuoksi lapsen pitäisi saada n. 5 dl maitoa tai vastaava määrä muita maitotuotteita päivässä. Meillä ainakin jugurtti (lastenruokahyllyssä on sopivia jugurtteja) menee todella hyvin ja siitä saa sitten maitolisää. Imetän edelleen ja käyn töissä. Ihan hyvin onnistuu. Vain muutamana päivänä ihan alussa olisi ollut pumppaamisen tarvetta. Poika saa päivällä isältään pullosta korviketta ja viikonloppuisin on tissimaidon varassa. Vesikin annetaan pullosta. Ja onhan hedelmäsoseissa ja muissakin soseissa vettä.

Imetykset niinä päivinä, jolloin olen töissä on suunnilleen klo 7.00, 16.30, 19.00, (20.30), 1.00, 4.00. Siis imetän edelleen yöllä pari kertaa. Olen kyllä aika väsynyt (ja en ehkä aina ihan parhaimmassa työvireessä ), näin on jo menty puolitoista kuukautta enkä ajatellut nyt imetystä heti lopettaa, koska jään takaisin kotiin elokuussa ja olen lokakuun alkuun saakka kotona, jolloin poika 1 v ja menee päivähoitoon.

Voithan keittää puurot kokonaan maitoon/korvikkeeseen.

Meilläkin on ollut muutamia puremisvaiheita. Opin silloin sen, etten turhaan yritä tissiä tarjota. Kun lopetin turhan tyrkyttämisen loppui pureminenkin. Olihan se vähän arveluttavaa aina työntää tissiä suuhun, kun ei oikein tiennyt mikä "palkinto" siitä seuraa. Nyt on taas tullut lisää hampaita ja odottelen tuleeko uusi puremiskausi...
 
Moi!

Mulla oli tässä joku aika sitte juuri samanlainen tilanne samanikäisen neidin kanssa. Lopetin imetyksen neuvolan suosituksesta huolimatta kun pullo ja tissi ei kelvannu samaan aikaan-> Pakko oli sitte valita et kumpaa antaa ja tulin siihen tulokseen että parempi se pullo on kun siitä saa nestettä riittävästi. Oli vaan aika työn takana saada tyttö juomaan koko pullosta! Ei ois huolinu sitä sitte millään. Kunnes keksin että laitan nannin sekaan mansikkamehua:) Oon nyt sitte vähitellen tehny aina vaan vähemmän mansikan makuista maitoa että tottuis juomaan muutaki ku mansikkamaitoa... Tissittelyki jäi siinä sivussa kokonaan pois eikä ollu onneksi mitään "vierotusoireita"..
Niin ja se vielä tuosta imetyksen lopettamisesta että en lopettanu sitä ihan huvikseen vaan sen takia ku tytsillä oli koko ajan masu kovalla ja päivät oli yhtä kiukuttelua. Nyt masu toimii eikä oo enää kiukuttelua ym. leikkimistä tissillä kun saa riittävästi maitoa pullosta.
 

Yhteistyössä