Mahtavaa, kun saa lopultakin nukkua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti on vähän PIRTEÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti on vähän PIRTEÄ

Vieras
Meiän vauva nukkui puoltoista kuukautta (5kk-6,5kk) älyttömän huonosti, 15min-2h välein heräsi joka yö, eikä usein rauhottunut kuin tissille. Puolvuotiaana alotettiin kiinteät, eikä siitäkään ollut mitään apua. Kolme yötä sitten otin pojan nukkumaan ihan viereen, saman peiton alle. (sitä ennenkin kyllä nukkui vieressä unipussissaan) Nyt ollaan nukuttu kolme yötä niin, että ainoastaan kerran on tuo pikkukaveri havahtunut syömään. Aamullakin ollaan nukuttu nyt tunti pidempään, ei tartte enää kuudelta olla ylhäällä. Ihana oli aamulla herätä kun pikkunen sykerö nukkuu ja tuhisee poski minun rintaa vasten.

Minä en kyllä kuuntele enää yhtään juttua siitä, kuinka vauva pitää totuttaa nukkumaan omassa sängyssä/huoneessa jne jne. Eihän mitään eläinten poikasiakaan emo laita pois vierestään nukkumaan, vaan kaikki on yhdessä kasassa. Ja nämä ihmisen poikaset on ihan yhtä avuttomia, miks niiden pitää olla heti syntymästä saakka niin itsenäisiä...

Ja sitten: Minua ei haittaa yhtään, jos jonkun vauva tykkää nukkua omassa sängyssä tai omassa huoneessa. En myöskään sano, että vieressä nukuttaminen sopii kaikille, jos esim. äiti ei pysty silloin kunnolla nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti on vähän PIRTEÄ:
Meiän vauva nukkui puoltoista kuukautta (5kk-6,5kk) älyttömän huonosti, 15min-2h välein heräsi joka yö, eikä usein rauhottunut kuin tissille. Puolvuotiaana alotettiin kiinteät, eikä siitäkään ollut mitään apua. Kolme yötä sitten otin pojan nukkumaan ihan viereen, saman peiton alle. (sitä ennenkin kyllä nukkui vieressä unipussissaan) Nyt ollaan nukuttu kolme yötä niin, että ainoastaan kerran on tuo pikkukaveri havahtunut syömään. Aamullakin ollaan nukuttu nyt tunti pidempään, ei tartte enää kuudelta olla ylhäällä. Ihana oli aamulla herätä kun pikkunen sykerö nukkuu ja tuhisee poski minun rintaa vasten.

Minä en kyllä kuuntele enää yhtään juttua siitä, kuinka vauva pitää totuttaa nukkumaan omassa sängyssä/huoneessa jne jne. Eihän mitään eläinten poikasiakaan emo laita pois vierestään nukkumaan, vaan kaikki on yhdessä kasassa. Ja nämä ihmisen poikaset on ihan yhtä avuttomia, miks niiden pitää olla heti syntymästä saakka niin itsenäisiä...

Ja sitten: Minua ei haittaa yhtään, jos jonkun vauva tykkää nukkua omassa sängyssä tai omassa huoneessa. En myöskään sano, että vieressä nukuttaminen sopii kaikille, jos esim. äiti ei pysty silloin kunnolla nukkumaan.

Aamen!!

Entinen perhepetiläinen on kanssasi tasan samaa mieltä, mihinkäs se eläinemo poikasensa laittaa, no kainaloonsa. Mun lapseni nukkui myös kainlossani ihan niin kauan kuin halusi nukkua, mikäs sen mukavampaa kuin lämmin yhdessä köllöttely.. sitä paitsi parisängyn tarkoitus ei ole pelkästään lisääntymistä varten suunniteltu yksikkö, se on myös toisistaan välittävien aikuisten läheisyysyksikkö joten kun kerran aikuisetkin nauttii siitä yhdessä kylki kyljessä nukkumisesta niin miks ihmeessä se riistetään pieneltä ihmiseltä?

Niin, jokainen saa toki tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Minä en ymmärrä tuota ihmislapsen vertaamista eläimiin. Minä haluan kasvattaa lapsestani itsenäisen ihmisen, ja mielestäni sen kasvatuksen voi aloittaa jo lapsen ollessa pieni. Meillä on kaksi lasta, 4v. ja 2v. Molemmat nukkuivat heti laitokselta tullessa omassa huoneessaan. Kyllähän se välillä vaati hermoja, kun joutui toisessa huoneessa pomppaamaan aina syöttöjen ym. ajaksi, mutta oli se sen arvoista. Nyt molemmat lapset nukkuvat kiltisti omassa huoneessaan. Yksi juttu mikä minulla pisti silmään tuossa ap:n tekstissä: yli puolivuotias ei enää tarvitse yösyöttöjä, ne ovat todennäköisesti vain vauvalle tapa. Unet olisivat voineet parantua myös unikoululla ja yösyötöistä pois opettamalla.

Mutta niin kuin sanoin, jokainen tekee tavallaan. Itse en vain voisi kuvitella nukkuvani vauvan kanssa samassa sängyssä ja tehdä samalla vauvasta riippuvaista minuun tai toistuvaan imetyksiin vielä yli puolivuotiaana.

no meillä menee ihan toisin päin..samassa huoneessa jos nukutaan vauva heräilee kamalan paljon..nyt kun ollaan oltu olkkarissa miehen kanssa ennenku muutto isompaan ensviikolla (tytölle oma huone) niin on nukkunut heräämättä

Yhteistyössä