Mahdollisimman lisäaineettomia ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terveys ennen kaikkea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terveys ennen kaikkea

Vieras
itse olen äärimmäisen huono kokki ja siksi valmistanut ruokaa paljon puolivalmiista tarpeista.

Maustaminen ei oikein onnistu mutta haluaisin opetella. Olen tutustunut nyt E621:een ja haluaisin sitä vähentää.

Joten heittäkääpä vinkkejä erilaisiin ruokiin mitä syötte?

Keitot, kasvissoseet, kasvispadat, wokki.
Lihapaisti, lihapihvit, lihasuikalekastikkeet, jauhelihapihvit/mureke/pullat. Kaalilaatikko. Kala. Munakkaat. ... Pizzaa ja hampurilaistaki voi tehä ainaki vain vähäisin lisäainein (juustossa, majoneesissa).

Mulla ei yleensä ole kaapissa kun suolaa, mustapippuria ja currya (kanaa varten). Ja laakerinlehtiä sillon kun muistan niitä ostaa. Opettele arvostamaan ruoka-aineitten omaa makua niin ei tarvii opetella maustamaan :)
Ihan kaikenlaisia ruokia teen, käytän runsaasti kasviksia ja kypsytään hitaasti ja pitkään jos vaan aikaa on. Näin ruokaan tulee hyvä maku ilman kaikenmaailman mausteitakin.

siis jos olet maustaessa tottunut käyttämään aromisuolaa tai muita maustesekoituksia missä e621:tä niin alkuun ruoka ilman sitä maistuukin mauttomalta, mutta siitä tottuu äkkiä pois. yrttejä yms oppii käyttämään ihan kokeilemalla. valitset kaupassa marinoimatonta lihaa/kanaa/kalaa ja katsot ohjeita vaikka pirkka reseptihausta tai kotikokki.net. kummassakin toki reseptejä laidasta laitaan ja paljon sellaisia missä e621 yms mutta et sitten tee niitä

[QUOTE="sondersson";23006889]Mulla ei yleensä ole kaapissa kun suolaa, mustapippuria ja currya (kanaa varten). Ja laakerinlehtiä sillon kun muistan niitä ostaa. Opettele arvostamaan ruoka-aineitten omaa makua niin ei tarvii opetella maustamaan :)
Ihan kaikenlaisia ruokia teen, käytän runsaasti kasviksia ja kypsytään hitaasti ja pitkään jos vaan aikaa on. Näin ruokaan tulee hyvä maku ilman kaikenmaailman mausteitakin.[/QUOTE]

peesaan vielä tätä. tosiaan erilaiset uuniruoat, padat, keitot saa helposti onnistumaan pelkällä suolalla ja mustapippurilla (ja sipulilla, sitä pitää olla)

3dl puuroriisiä, 6 porkkanaa kuorittuna, 1 litra vettä, ripaus suolaa. Keitetään 30 minuuttia. Päästellään sauvasekoittimella soseeksi. Maustetaan halutessa pippurilla ja persiljalla.

Nam.

Mieheni mielestä liha on mautonta jos siihen ei tunge paljon mausteita :/

Jos ostaa marinoimatonta lihaa ja tekee siitä kastikkeen ilman lihaliemikuutiota niin mies valittaa varmasti sen olevan mautonta..

[QUOTE="a.p";23006931]Mieheni mielestä liha on mautonta jos siihen ei tunge paljon mausteita :/

Jos ostaa marinoimatonta lihaa ja tekee siitä kastikkeen ilman lihaliemikuutiota niin mies valittaa varmasti sen olevan mautonta..[/QUOTE]

lihaliemikuutioita saa ilman e621:tä. toki niissä on kaikenlaista muuta sitte. mutta jos opettelet marinoimaan sen lihan itte? googlen avulla mie oon opetellu. minkälaista kastiketta sulla on mielessä

[QUOTE="a.p";23006931]Mieheni mielestä liha on mautonta jos siihen ei tunge paljon mausteita :/

Jos ostaa marinoimatonta lihaa ja tekee siitä kastikkeen ilman lihaliemikuutiota niin mies valittaa varmasti sen olevan mautonta..[/QUOTE]

se vaatii totuttelua. Ja kyllähän makua saa helposti vaikka chilillä tai valkosipulilla.

Kyllä miehes tottuu siihen kun opettelet maustamaan ruuan. Etkä mainosta ettei ruuassa ole lihaliemikuutiota! Suola ja pippuri on perusmausteet, lisänä yrttejä niin sillä pääsee jo pitkälle. Kannattaa käyttää pippurimyllyä niin maku on silloin parhaimmillaan. Ja unohda valmiit pippurisekoitukset kuten sitruunapippuri.

Esimerkkinä kun mä hylkäsin meidän ruuassa jauhelihamausteen, pelkäsin että mitenkähän nyt maistuu porukalle kun on totuttu siihen. Mies ja lapset söivät sitä jauhelihakastiketta ihan hulluna ja kehuivat että on niin valtavan hyvää. Ihan ilman E aineita.

Mie oon ostanut lihaliemikuutioita, joissa ei oo tuota E621:tä, mutta niissä on sit niitä joitain muita kyllä.
Mutta jos teet muutosta pikkuhiljaa, vaivihkaa, niin siihen tottuu ehkä helpommin.

Ja sipuli, valkosipuli ja yrtit yleensä ovat aika hyviä maustamaan ruokaa.

[QUOTE="a.p";23006986]Mitkä yrtit olisi hyviä lihakastikkeeseen? Montako valkosipulinkynttä kannattaa laittaa?[/QUOTE]

meirami, oregano. basilika on semmoinen joka minusta sopii lähinnä tomaatin kanssa, maistuu läpi jotenkin muussa ruoassa. alota yhelä kynnellä jos et oo ennen käyttänyt. ei sitäkä tarvi olla niin paljon että on ainut mikä maistuu. ja annat sen kastikkeen hautua kaikessa rauhassa. naudanlihasuikaleet esim n 40min

Yhteistyössä