Mahdollinen PCO :/

Nyt on aika liittyä joukkoonne, kauan sivusta seuranneena :)

Mielessä pyörii tuhat ja yksi ajatusta, on pakko vähän päästellä niitä ilmoille :/

Huomenna kohti yksityistä gyneä. Pillerit jätin pois syyskuussa, ajatuksella "vauva saa tulla jos on tullakseen" - no nyt se totisesti saisi tulla, kun ajatusta on kypsytelty. Menkat ovat edelleen epäsäännölliset kp vaihtelevat 14-n.40. Nyt menossa kp 51 :( Ovista yrittäny bongailla tikuilla, ei tietoakaan. Nyt takana jo tältä kierrolta kaks neg. raskaustestiä. Avopuolen piiriin en kuulu, sillä takana ei ole vuoden yrittäminen. Siksi siis päädyin yksityiselle puolelle.

Mitä nyt olen juttujanne lukenut ja nettiä penkonut, niin oireet sopivat osittain liiankin hyvin PCO:hon :/ ja tästä ajatukset jo valmiiksi sekaisin. Toivottavasti huomenna jotakin selviää. Olen runsaasti taistellut aina pillereiden kanssakin välivuodoista ja vuorohäiriöistä. Iho romahti taas aknen puolelle kun pillerit lopetin.. ihan kuin karvankasvukin olisi kiihtynyt kovasti (saattanee olla myös kuvitelmaa, "tieto kun lisää tuskaa") - vaikkakin hiuksia taas lähtee vaikka miten paljon! Ylipainoa ei ole, ja sokerit ovat olleet ainakin työterv.tarkastuksessakin hyvin.

Voi kunpa apua saataisiin ja jotain selvyyttä tilanteeseen :/
 
Mitäs se gyne sanoi?
Itse kamppailen samojen asioiden kanssa ja tutkimuksiin ollaan menossa. Tiesitkö, että jos kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset, pääsee lapsettomuuspuolen tutkimuksiin julkiselle puolelle jo aiemminkin. Ei tarvitse odottaa vuotta.
 
Tiesitkö, että jos kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset, pääsee lapsettomuuspuolen tutkimuksiin julkiselle puolelle jo aiemminkin. Ei tarvitse odottaa vuotta.
Ei pidä välttämättä paikkaansa vaan tämä riippuu lääkäristä. Itse jouduin odottamaan vuoden todetusta pco:sta huolimatta. Kannattaa kyllä kysellä, josko ainakin jotain apuja ja tutkimuksia jo saisi aikaisemmin. Perustehan on. Tuolla vauvakuumepuolella on pco-naisille oma pino. Siellä on paljon vertaistukea. :)
 
macy gray Ompas todella omituista. Minä menin terveyskeskuksen lääkärille sen takia, kun kuukautiset eivät alkaneet e-pillereiden jälkeen. Minulta otettiin verikokeita moneen otteeseen ja papa. Kaikki ok. Lääkäri sanoi heti, että minut pitää laittaa lapsettomuuspolille jonoon, koska selvästikin jotain vikaa on. Eli turha yrittää lasta mikäli kuukautisiakaan ei tule. Jonotusaika oli 3kk ja tämän ajan söin teroja. Ylihuomenna on sitten ensimmäinen käynti, joka pelottaa. Ultraa pelkään, koska olen aika varma että pco löytyy.

Miten voikin olla näin suuret erot lääkäreiden toiminnassa? Meillä ei ole vieläkään vuosi täynnä pillereiden poisjätöstä, ja hoidoissa ollaan. Minun lääkäri sanoi, että yleensä raja on vuosi kun kaikki pitäisi olla ok, mutta kun selvästi on jotain vikaa, niin sillon ei jäädä odottelemaan.
 
mymosa
Ei meilläkään asioihin sen enempää puututtu, kuin vasta yli 1v yritystä takana. Puoli vuotta pillereiden lopettamisesta todettiin pco ja sain terojen lisäksi metut käyttöön. Sitten alettiin vasta tuosta puolen vuoden päästä katsomaan ovuloinko ollenkaan ja kun en ovuloinut, sain clomit.
Koko tuona aikana ei tullut menkkoja säännöllisesti eikä ilman teroja.

Tämä siis ihan neuvolagynellä koko ajan ja äitipolin gyne lopulta määräsi clomit.
Ja meillä ei puhuttu lapsettomuushoidoista eikä tutkimuksista mitään, vasta jos toinen clomimääräys ei oisi tuottanut tulosta, niin oisi saatu lähete tarkempiin tutkimuksiin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä lopetin pillerit ja silloin kärsin yli puoli vuotta kun menkkoja ei tullut. Ovistestissä saattoi plussa näkyä milloin sattui ja aloin epäillä PCO:ta. Menin yksityiselle ja selvä tuomio: tosi rakkulaiset munasarjat. Ylipainoa oli 15 kiloa. Sain Clomit ja luget, mutta kahden kuurin jälkeen en ollut vieläkään raskaana. Sitten laihdutin 13 kiloa puolessa vuodessa, omat menkat alkoivat tulla 2 kertaa puolessa vuodessa. Sain uudestaan Clomit, rakkulat oli jo hävinneet. Ekasta kerrasta raskauduin, mutta se oli kemiallinen. Toinen kuuri tuotti, tulosta; nyt on 2kk ikäinen tyttö. :) Yritystä yli 2 vuotta ja jos ei olisi tuo viimeinen kuuri auttanut, sitten olisi ollut rankemmat hoidot. Mutta kannattaa vaatia hoitoa jos epäilee PCO:ta. Jos munasolu ei irtoa, ei sitä raskaaksikaan tule. :/ Mulla auttoi karppaaminen laihtumaan ja hävittämään ne rakkulat.
 

Yhteistyössä