mahavaivoista

meidän 4viikkoa vanha tyttö saa melkeinpä vaan tuttelia(hieman myös imetän)
ja ongelmana on kovat vatsakivut lähes jokaisen ruokailun jälkeen..
itkeskelyä ja vääntelyä. piereskelee myös kovin. unikaan ei meinaa tulla kun mahaa vääntää ja jos uni tulee,niin unissaankin ähisee välillä paljon ja joskus jopa itkee.
nannia ollaan myös kokeiltu,mutta ei huomattu eroa tutteliin.
cuplaton ja relatipat käytössä.
onkohan tää aivan normaalia vai pitäiskö jo miettiä jotain allergiaa? vaiko kokeilla vielä jotain muuta korvikemerkkiä? ja kuinka monta päivää täytyy kokeilla,että näkee vaikutuksen?
 
Meidän pojalla aivan sama juttu. Loppui 2 kuukauden iässä kun kävimme tampereella vyöhyketerapiassa. Kolmen käyntikerran jälkeen huudot loppui kuin seinään. Pienen vauvan masu ei ole tottunut saamaan mitään, sitten kun yhtäkkiä masu täyttyy maidolla, tottakai se kipeäksi tulee. Meillä käytetään Nania. Viikossa pitäisi näkyä vaikutus. Vatsakipuisille yleensä nan on parempi. Meillä oli myös cuplaton ja relat käytössä, mutta lopetimme ne hetken ajan päästä, koska mitään vaikutusta ei näkynyt. Eikä tilanne pahentunut, vaikka ne lopetimmekin. Kantoliina rauhoitti vauvaa todella hyvin myös. Mutta suosittelen vyöhyketerapiaa !!! =)
 
olikos teillä myös pulauttelua? meillä meinaan myös sitä paljon. ja usein se on sellasta rakeista...normaalia?
eilen oli todella rankka päivä..koko päivän kitinää ja sit illal monta tuntii lähes suoraa huutoa. klo 24 saatiin nukkumaan ja nukkuikin sit koko yön,kun oli varmaan niin väsy kun ei ollu koko päivän oikeestaan nukkunu.
olen jo alkanut miettimään oisko refluksiaa? tai allergiaa lehmänmaidolle?
kokeillaan nyt sit varmaan viel uudelleen sitä nannia,josko se sit vaik oiski parempi meidänkin tytön masulle..
 
Meillä mentiin rintamaidolla kokoajan ja mahavaivoja riitti ihan mukavasti omiksi tarpeiksi ja välillä ylikin. :kieh:
vyöhyketerapia auttoi kyllä, cuplatonit ei mitään. Parhaiten auttoi aika. Olen pahoillani, mutta tuossa vaiheessa ei lohduta paljon, että muutaman kuukauden päästä ne on muisto vain. Silloin kun ne mahavaivat on päällä, niin tuntuu, että tää ei kai lopu koskaan.
Meillä alkoi 2.5kk:n iässä pikkuhiljaa helpottaan ja ohi oli mahavaivat ihan kokonaan 4.5 kk:n iässä. Nyt meillä ollaan niin iloisia ja tyytyväisiä että!
Ja puklautellaan kovasti edelleen.

Aika nihkeitä ovat ainakin täälläpäin noiden allergiaepäilyiden suhteen. On kuulemma ihan normaalia kaikki tuo.

Voimia!
 
Meilläkin huudettiin kolmen kuun ikään iltasin ja kunnolla.
Ei auttanut mitkään tipat eikä vyöhyketerpia, aika teki tehtävänsä.
Tosin kuukausi sitten siirryttiin apteekin korvikkeelle ja yöheräilytkin vähenivät, vaikka iltahuudot olivatkin loppuneet jo aikasemmin. Mentiin näyttämään korvia lääkärille, kun oli yöt niin rauhattomat, niin kehotti kokeilemaan Almiron Peptiä. Heti yöt helpottivat. Ensi viikolla maitoaltistukseen.
 
Osalla pikku vauvoista vatsavaivat ovat ihan normaaleja ja ne loppuvat noin 3 kk iässä. Voi kokeilla tipat ja vyöhyketerapiat, joillain auttaa ja joillain ei. Tulee ainakin äidille olo, että jotain edes yrittää! Jos mukana on myös pulauttelua (pitkän ajan kuluttua syömisestä) ja/tai löysää kakkaa, ihottumaa tai tilanne pitkittyy kannattaa käväistä allergologilla. Taustalta saattaa löytyä maitoallergia, joka aiheuttaa ripulia, vatsakipuja, ilmavaivoja, refluksia jne. Voi siis olla, että vaivoista pääsee erityiskorvikkeella.

Mitä aikaisemmin allergia todetaan, sitä parempi/nopeampi on paranemisennuste! Ja onhan se lapselle (ja myös muulle perheelle) mukavaa, kun loppuu kipuitkut ja voidaan nukkua. Pikku lasten allergiat ovat ohimeneviä, eikä niitä kannata siis liiaksi surra. Ikävää on, että neuvoloissa diagnoosi on usein koliikki ja allergioiden toteaminen saattaa viivästyä turhaan ja koko perhe kärsii. Yksityisellä käynti ei loppupelissä ole kovin kallista ja voi käydä suoraan erikoislääkärillä (allergologi).
 
Meillä auttoi pojan vatsakipuihin vyöhyketerapia ja oma ruokavalio muutos. Poika huuti illat heti sairaalasta kotiuduttua ja menimme vyöhyketerapiaan, kävimme siellä 4 kertaa. Itse jätin pois ruokavaliostani maidon, ruisleivän, suklaan, voimakkaat mausteet, sipulin, tuoremehut ja sitrushedelmät ja banaanin. Nyt poika on tasan 2kk ja masukivut ja ilta huudot ovat loppuneet. Meillä ei auttaneet cuplatonit ja relatipat, vyöhyketerapeutti sanoi että ne voi aiheuttaa myös joillekkin vauvoille vatsakipuja.
 
pulauttelua on paljon. vähän oksennukselle haisee ja on kellertävää. välillä klimppejä sun muuta. vaihtelevaa. riippuu vyöhyketerapeutista. niitäkin on joka lähtöön. tämä kellä minä kävin, on oikea ammattilainen. seitsemän vuoden aikana on tullut viisi vauvaa vastaan, kelle ei ole tehonnut.
 
Meillä meni n.1,5kk ikään saakka nannilla ihan hyvin.
Sitten alkoi epämääräiset kitinät ja valtavat ilmavaivat. Vaihdettiin tutteliin ja huuto senkun yltyi.
Sitten kokeiltiin vielä BabySemp korviketta ja huudot loppui siihen. Eli meille tämä BabySemp on sopinut parhaiten ja on kaikista halvintakin :) .
Me ollaan menty syntymästä saakka pelkällä korvikkeella.
 
Meillä ainakin kaikki kolme lasta on huutanut tuttelilla :/

Kahdelle ensimmäiselle kävi nan, nyt kolmannelle tuntuu käyvän semper. (Tosin meilläkin epäillään maitoallergiaa tai refluksia pulauttelun takia) Jotkut sanoo, että tuo pulauttelukin muuttuu korviketta vaihtaessa nannista semperiin tai toisinpäin. Eli kannattanee kokeilla vaihtaa korviketta.

Toiseksi, meillä ei käyneet relatipat sitten alkuunkaan! Kehukoot muut, mutta meidän pojan vatsa ei niitä missään nimessä sietänyt. Pois kun ne jätin, niin johan helpottui vaivat. Nyt käytän tilalla Gefilus plus kapseleita, jotka avaan ja sekotan lusikassa nesteeseen. Sopivat ilman ongelmia.

Niin ja sitten nuo cuplatonit... Meillä kenenkään vauvan vatsa ei sietänyt noita. Kannattanee nekin jättää pois ja mikäli vaivat ei helpotu, kannattaa kokeilla disflatylia, meillä auttoivat pulautteluunkin jonkin verran alkuunsa...

Eli mun ehdotus on, että jätä kaikki ns. "ylimääräinen" pois vauvalta ja katso, paraneeko tilanne. Jos ei, niin kokeile korvikkeen vaihtoa esim. tuohon semperiin ja sitten taas edelleen nanniin. Luulisin, että kolmen päivän sisällä pitäisi huomata korvikkeen aiheuttama muutos. Ja viimeiseksi konstiksi tuo disflatyl.. D-vitamiinit huomaat sitten kokeilemalla, kannattaa ehkä aloittaa kokeilu tuolla vesipohjaisella, eikä öljypohjaisilla valmisteilla..

Kaikille vauvoille kun käy niin eri merkit. Toiset kehuu toista, ja toiset taas toista. Itse kokeilemalla tiedät parhaiten. Mutta yritä olla antamatta mitään "ylimääräistä"..

Ja jos konstit eivät auta, kyse saattaa olla koliikista tai sitten noista allergia- tai refluksiasioista ja sitten kannattaa ottaa yksityiseen tahoon yhteyttä, neuvolassa ei ikävä kyllä asiat aina parane!

Parempia hetkiä teille!



Deetipat aiheuttivat meillä myös tälle kolmannelle ilta- ja yöitkuja, vaikka annoin vain 1 tipan päivässä.. :/ Ne kun vaihdoin jekovittiin, niin sopii ilman murheita. =)
 
kiitos kaikille!
meillä jätettiin nyt sitten cuplaton ja rela tipat pois..katsotaan josko se auttais.
ja d-vitamiinit vaihettiin jekovittiin. peukut pystyssä nyt toivotaan josko tällä selvittäis. ja jos ei niin kokeillaan sit viel sitä korvikemerkin vaihtoa.
toivottavasti näillä löytyy apu eikä tarvi miettiä mitään allergioita sun muita.
minkäs hintaisia noi yksityisellä käynnit on,jos sinne saakka tän asian kanssa joudutaan?! ja korvaako vauvan vakuutus näitä tutkimuksia?
 
Yksityisellä käynti maksaa n.40e/kerta, joten ei ole mahdottoman kallista..

Kaikki tutkimukset ym maksaa erikseen, mutta laittavat yleensä lähetteen kunnalliselle puolelle, mikäli tarve vaatii. Tekevät varmasti myös pyynnöstä siellä yksityisellä.

Vakuutus korvaa kaikki kulut omavastuun jälkeen. Mikäli esim. maitoallergia todetaan, vak.yhtiö ei korvaa apteekin maitoja, koska kyseessä on ravinto-aine (tms.) eikä lääke. Jotkut yhtiöt saattavat korvata myös maidot. Mutta tutkimiskulut yhtiö korvaa kaikki.

Meillä kuljetetaan pääsääntöisesti lapset yksityisellä, itse käytämme tapauksesta riippuen kunnallisia tai yksityisiä palveluja..

Tulepa kertomaan kuulumisia, miltä alkaa näyttää? Josko vauvan vatsavaivat menisivät ohi....

=)
 
Meillä oli juuri tuollaista pojan kanssa. Puklu oli rakeista ja pahalta haisevaa ja tuntui että se tuli jostain todella syvältä... Sai välillä iltaisin oikein kipukramppeja nukkumaan mennessä. Vaivaan auttoi kunnon röyhtäytykset, oli vaan ilmakuplia jonkun verran masussa. Röyhtäyttelin monella eri tavalla, kunhan kuplat sai ulos niin pojalla olo helpotti ja selkeästi tuli parempi olo. Poika on siis kova pulauttelija. Saa olla tarkkana että saa kaikki kuplat ulos. Olen huomannut että kun pojan laittaa mahalleen leikkimatolle, röyhtäys tulee helpommin. Toivottavasti teillä helpottaa pian, on kamala katsoa kun omaan lapseen sattuu :(
 
muutama päivä nyt sitten ilman mitään tippoja menty ja kaikki näytti jo suht hyvältä. eli lauantai ja sunnuntai mentiin täysin ilman mahavaivoja.
nyt sitten tänään on ollut taas HUONO päivä. ja nyt meitin tyttö ei oikeen suostu edes syömään. syönyt tänään noin 500ml kun normaalisti n.600-700.
ja kaiken lisäksi tänään OKSENNETTU 2kertaa kirkasta nestettä ja pulauteltu PALJON. nyt rupes oikeen pelottaa tää touhu... huomenna jos ei näytä paremmalta täytyy soittaa lääkäriin.
oiskos kellään kokemusta tälläisistä reaktioista? oisko refluksiaa tai allergiaa? vai johtuisko vaan siitä tuttelista?
 
Minulla siis nyt jo 1v3kk lapsi, jolla on allerginen refluksi. Tarkoittaen siis sitä, että on allerginen mm. maidolle ja se allergia sitten oireilee refluksilla. Aina kaikki allergia ei ole sitä ihottumaa vaan se voi ilmetä muutenkin.

Tuo allergia asia on aika helppo testata lapsella, jota ei imetetä. Osta apteekista purkki Neocatea, jos sinulla ei ole tuttua, jolta lainata. Se maksaa ilman korvauksia 50-60 ?. Jos se pysyy sisällä paremmin, kannattaa miettiä tosissaan tuota allergiamahdollisuutta. Kannattaa varata joka tapauksessa se lääkäri. Varaa aika allergologille, ei lastenlääkärille.

Itse suosittelen tuota suoraan Neocatella siirtymistä. Sillä muksu oireettomaksi ja sitten virallisissa lääkärin valvomissa altistuksissa kokeillaan muut korvikkeet. Näin lasta ei tarvitse kahteen kertaan testauttaa kaikilla mahdollisilla maidoilla ja saatte paperit suoraan Kelalle. Moni lääkäri kirjoittaa ensin reseptin Almironille ja jos se ei käy, kokeillaan soija, ja jos sekään ei käy kokeillaan sitten vasta Neocate. Jos Neocate auttaa, tarvitsee kaikki maidot kokeilla uudelleen Kelaa varten lääkärin valvonnassa. Tämän voi siis välttää aloittamalla Neocatesta ja menemällä sillä suoraan altistuksiin.

Altistukset kannattaa varata myös pätevällä allergologille, jotta ne saa sitten ajoissa poikki. Minulla on tästä surullisia kokemuksia julkisesta sairaalasta. Minun refluksilla oireilevalle lapselle juotettiin nannin maitoaltistuksessa yli kaksi viikkoa, kun ei lääkäri hyväksynyt refluksia allergiaoireeksi. Emme asioi enää kyseisessä laitoksessa, vaan oikein mukavalla ja pätevällä yksityisellä allergologilla. Meillä maitoaltistus oli negatiivinen eli ei allergiaa :LOL: . Loppupelissä allergologille vaihto ratkaisi pulman ja saimme Kelasta korvaukset Neocatelle, joka on ainoa maito, jolla refluksi pysyy aisoissa.

Meillä Neocaten lisäksi refluksiin on myös lääkitys, joka oli tarpeen aluksi varsinkin. Monella on ehtinyt mennä nielu ja ruokatorvi huonoon kuntoon happaman refluksin vuoksi ja sen toipumisen vauhdittamiseksi voi lääkitys olla paikallaan. Meillä on ollut käytössä vatsahappojen muodostumista sääteleviä lääkkeitä. Pienempänä puolestaan käytettiin vatsan sisältölä laimentavaa lääkettä, joka ei vaikuttanut happojen muodostumiseen. Tarkoitus oli siis vain kertoa, että kaikki eivät ole oireettomia pelkällä ruokavaliolla. Monelle kuitenkin "hoidoksi" riittää pelkkä sopiva korvike ja se on kaiken peruslähtökohta. Meillä ei lääkityksestä ole mitään iloa, jos ruokavalio on pielessä. Allerginen refluksi on monimutkainen asia ja sitä ei kaikki lääkärit ikävä kyllä osaa hoitaa. Meillä on eritoteen ollut ongelmia tuon allergia-refluksi kuvion kanssa sekä lääkkeiden. Kaikki ei tiedä, mitä kaikkia lääkkeitä refluksiin on ja millä annoksella niitä lapsille annetaan. Meillä ollut Losec Mupsilla alle 6 kk ikäisestä ja sairaalassa väitettiin, ettei sitä voi antaa alle 1v lapselle jne. Tässä siis vain yksi esimerkki. Kaikki lääkkeet ei sitten sovi kaikille. Monissa lääkkeissä on makeutus yms. aineita, jotka voivat aiheuttaa allergiaa ja pahentaa refluksia. Meille ei esim. käynyt Gaviscon ollenkaan, siinä on kilometrin mittainen lisäaine- ja aromiluettelo. Ikävä kyllä moni tietämätön määrää usein juuri tuon lääkkeen allergiselle lapselle. Se on sitä paitsi aika tehoton...

Tulipas taas sepustus, mutta toivottavasti jollekin löytyi vinkkekjä. Itse olen joutunut niin monta juttua oppimaan ns. "kantapään kautta" ja käyttämään lasta ensin liian monella epäpätevällä lääkärillä.

Mä en oikein tajua, miksi moni suhtautuu niin kammoksuen tuohon allergia asiaan. Pienten lasten allergiat menee iän myötä ohi. Mitä aiemmin ne saadaan hoitoon ja ruokavalio kohdalleen, sitä nopeammin toipuminen voi alkaa. Meille lääkäri sanoi, että allergioista "paraneminen" on nopeampaa, jos se diagnosoidaan mahdollisimman pienenä. Ei se allergia parene asiaa vatvomalla ja kieltämällä. Jokaisella äidillä tulee se kieltämisvaihe ja haluaisi selittää oireet kaikella muulla kuin sillä allergialla. Sitten sitä kokeillaan kaikki maailman konstit kotona ja vaihdellaan kaikki kaupan korvikkeet läpi ja annetaan kaikki apteekin tipat ja käydään vaikka missä hieronnoissa ja terapioissa. Olen itse tehnyt ihan samat jutut ja jotkut jopa ehkä väliaikaisesti auttoivat, MUTTA allergiaa ne eivät vieneet pois.

Se on aika pieni homma ostaa purkki Neocatea ja kokeilla. Kokeilettehan te ihan kaikkea muutakin. Onpahan sitten sekin kokeiltu! =)
 
nyt sitten soitin neuvolaan ja selitin tilanteen.. ja yllätys yllätys, sanottiin että pulauttelu ja oksentelu on normaalia pikku lapsilla. niinpä niin...
tänäänkin tuli ISO läntti kirkasta oksennukselta haisevaa litkua vauvan suusta ja monta pienenpää pulautusta. ja syöminen näyttää selvästi tuottavan vauvalle ongelmia...tuntuu että kaikki valuu suupielistä pois.
ainiin ja tänään siirryin nanniin eikä ainakaan vielä mitään vaikutusta.
kamala huoli lapsesta ja silti tässä pitäis jaksaa järjestää nimiäisiä sun muita..aarght!!
täytyisköhän se sit mennä sinne allergologille?!! vai vielä seurata tilannetta?
meillä lähin allergologi taitaa olla lohjan mehiläisessä,kun nummelassa asutaan.
onko kellään kokemusta lohjan allergologista nimeltä Tuula Petäys? erikoistunut vissin lasten allergologiaan.
Nallepuh82
saakos tota Neocatea ihan ilman reseptiä siis? ja uskaltaako sitä kokeilla ennen lääkärillä käyntiä? eli jos vauvani onkin ihan terve kaikesta huolimatta.
 
Kyllä sitä Neocatea uskaltaa antaa, moni tuntuu vieroksuvan noita erityiskorvikkeita kai siksi, että niitä myydään apteekissa. Ne eivät ole mitään lääkkeitä, vaan ravintovalmisteita. Joissain synnytyssairaaloissa annetaan noita erityiskorvikkeita vauvoille, jos ei luovutettu äidinmaito riitä. Eräs tuttuni imettää lastaan muuten, mutta joskus jos on pidempään pois ja pumpattu maito ei riitä, saa lapsi sitten erityiskorviketta. Kaikki eivät halua antaa maitoproteiinia sellaisenaan pikku vauvoille ihan pienenä.

Itse olen ostanut aina reseptillä, mutta kai sitä ilmankin saa. Ainakin tuo kaverini on sitä ostellut mielestäni ihan ilman reseptiä. Se on vaan maksettava se maito kokonaan itse ja mistään et saa korvauksia.

Varaa se aika sinne allergologille, oikeesti!
 
Krisu: Kokeile korvikkeista Baby semperia, meillä se on ainut mikä käy...Cuplaton on meillä käytössä ja annan sitä vain kun juotan pullosta isomman määrän. Meillä auttoi tuo ja että kun pullosta antoi niin piti pikkasia taukoja juottamisessa. Tyttö sai liikaa maitoa kerralla ja siksi masu tuli kipeäksi. Tärkeätä on myös että röyhtäistään, kovemmat kivut oli kun ei saanut röyhtäistyä.

Meillä tyttö nyt reilu 2kk ja masukivut alkavat helpottaa. Ei käyty vyöhyketerapiassa, vaikka monet niin sitä kehuneet. Itse kannattaa vähentää suklaan syöntiä ja kaaliruokia. Ne olen itse huomannut aiheuttavan ilmavaivoja muksulle.

Minä kyllä pumppaan omaa maitoa ja sekoitan puolet semperiä sekaan, niin muksu saa vähemmän tuota korviketta. Sekin teki masuvaivoja kun sai liikaa korviketta päivässä. Pikkuhiljaa olen lisännyt korvikkeen määrää kun tuon tytön ruokahalu on kasvanut. Ja tyttö saa myös pelkkää tissi välillä.
 
vaatiiko refluksiankin toteaminen allergologilla käynnin?!
juttelen tänään vielä mieheni kanssa ja sitten varataan aika allergologille tai lastenlääkärille jos sinne pääsee nopeammin?!
on vain sellainen olo että hätäilenkö liikaa ja liian aikasin...jos vauvaani ei mikään vaivaakkaan..
mutta TÄYTYYHÄN asialle jotain kyllä tehdä, en voi vain katsoa kun lapseni kärsii!!! ja jos tytöstä ei mitään "vikaa" löydykkään niin sehän on vain hyvä.
 
Oman kokemuksesi mukaan allergologit ovat keskimääräistä paremmin perehtyneitä refluksiin ja sen syiden selvittelyihin. Monelta lastenlääkäriltä saa saman vastauksen kuin neuvolasta eli pulauttelu on normaalia ja piste. Tai sitten käsketään aloittaa kiinteät ja määrätään lääkkeeksi Gaviscon, joka ei kovin monelle edes sovi. Tämä kuvio sopii rakenteellisesta viasta kärsiville lapsille, mutta ei allergikoille. Pätevä allergologi osaa kyllä selvittää myös rakenteelliset asiat, meillä ainakin selvitti ne myös perusteellisemmin kuin sairaalassa!

Asialle todella täytyy tehdä jotain. Totta kai sitä aina toivoo, ettei lapsella olisi mitään vikaa, mutta joku syy oireille on löydyttävä ja se hoidettava. Toivottavasti saat ajan pätevälle lääkärille, joka osaa katsoa asiaa hiukan avarammin. Henk.koht. en jaksa kestää noita "vanhaan koulukuntaan" kuuluvia jääriä, joiden mukaan pulauttelu ja jopa oksentelu on normaalia, vaikka lapsi sitten huutaisi vuorokaudet läpeensä. Tai sitä, ettei tajuta refluksin voivan olla oire allergiasta. Itse olen joutunut liian usein tuollaisen tontun vastaanotolle ennen kuin löysin pätevän ja asioihin perehtyneen lääkärin.
 
Nostan..

Joko teillä on asiat lähtenyt selkiimään..? Kyllä tuo mun mielestä allergialta kuulostaa sikäli, että ylensyönnistä tulee maito ulos, mutta kun toinen oksentaa ihan vatsahapotkin..

NallePuhin tekstit on kyllä olleet oiva apu minullekkin. Itse painin täällä samoissa asioissa. Tosin meidän vauva on jo vähän isompi ja kiinteiden myötä pulauttelu on vähentynyt selkeästi. Edelleen olen silti epäilevällä kannalla ja mielenkiinnolla odotan tiistain aikaa (mikäli se nyt toteutuu, tuo lakko kun uhkaa..) astma- ja allergialääkärille keskussairaalaan, jotta pääsen keskustelemaan mitä seuraavaksi tehdään... :/ Meillä kun kokeiltiin tuo Almiron pepti ja Profylac jo ja kumpikaan ei tuntunut oikein sopivan.. Ajattelin jo, että meillä helpottaa, hammaskin puhkesi ja toinen tekee tuloaan ja puhkeaa näinä päivinä, mutta silti on tunne että joku ei ole hyvin. Piltti kaurapuuro, joka sisälsi maitoa, sai myös aikaan vihertävän ripulin, joten jatkoin aamuhyvällä. Nyt kun päivän kaksi odottelen, ajattelin kokeilla uudestaan vielä tuon profylacin ja sitten kaapissa majailevan soijapohjaisen maidon. Ainakin olen sitten todennut lääkäriin mennessä, etteivät sovi ja mahdolllisesti pääsemme kokeilemaan tuota Neocatea..

Mikäli NallePuh luet tätä, niin kysäisenpä sinulta samalla, että montako päivää pitäisi pitää väliä noitten maitojen kokeilemisessa?

 
Ai niin ja vielä toinen kysymys: Osaatko nopsaan sanoa, mitkä ainesosat kertovat, että sisältää maitoa? Kun noissa soseissa on tuota tapiokatärkkelystä ym, niin sisältävätkö ne?

Tai osaatko lonkalta heittää muutamaa sosetta/merkkiä, jotka eivät sisällä maitoa?

(Meillä syödään nyt persikkaa, aprikoosia ja banaania, perunaa en ole vielä uskaltanut tuon pulauttelun vuoksi uudestaan kokeilla)
 
ajattelin tulla kertomaan kuulumisia tästä muutaman päivän ajalta..
elikkäs nyt kahteen päivään ei olla juurikaan pulauteltu maksimissaan 10 kertaa yhteensä ja pulit ovat olleet ihan maitosia eli ei kirkkaita vatsahappoi oo enää oksenneltu. ja pikkuisen masukaan ei ole juuri vaivannut,vain välillä syömisen jälkeen. eli oisko se korvikemerkin vaihto auttanut? tiedä sitten,mut katsellaan tässä nyt sit muutama päivä,että miten meillä menee...ainakin tyttö vaikuttaa ihan iloiselta =)
jos olis allergiaa,niin kai se tytön masu reagois siihen joka kerta?
mites refluksia,voiko sen kanssa olo "välipäiviä" vai onko sekin sairaus joka vaivaa kokoajan?
 

Yhteistyössä