Mahatulehdus, helikobakteerista tietävät, kokemuksia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Mieheni on harvoin ollut sairaana ja nyt alkanut sairastaan useammin...

Miehellä siis taas "oksennustauti". Vajaa kuukausi sitten oli myös ja ei tarttunut muulle perheelle. Silloin oksensi kerran ja ripuli kesti 4 päivää muistaakseni.

Nyt on oksentanut neljä kertaa ja ripuloinut pari kertaa. YLÄVATSAssa kivut lähinnä. Röyhtäyttää, pierettää ja vääntää ylämahaa. On myös aika kova stressaan työasioista ym.

Hän tuli eilen iltavuorosta ja oli alkanut 1 1/2h (kaupan valmisruoan) syömisen jälkeen vääntää mahaa. Yöllä sit oksensi pari kertaa ja nyt päivällä pari kertaa. Hikoiluttaa oksennusten jälkeen ja sit taas palelee, vähän on lämpöä.

Mä en jaksa uskoa, että se on mahatautia TAAS. Musta tuntuu, että sen mahassa on nyt joku bakteeri (helikoko?) tai sit tuo johtuu noista kaupan valmisruuista...en tiedä.

Mä en saa miestä menee lääkäriin. Mun mielestä vois vaatia sen paskanäytteen tutkimista, että jyllääkö helikobakteeri mahassa? vai mikä?

Minkälaisia oireita teillä on ollut, joilla todettu heliko?

Helikosta ei omakohtasta kokemusta, mutta vatsatauti voi tulla uudestaan..virus muuttuu niin nopsaan että voi tulla uudestaan samalle henkilölle. Lisäksi niitä on monia..nyt esim jyllää sekä noro että rota.
Heliko tietenkin kannattaa tutkia muutenkin vatsa jos tänkin taudin jälkeen jää päälle epämääräiset vatsakivut ( helikossa just oireena).

Voisi olla helikobakteeri. Todellakin täytyisi mennä lääkäriin. Nuo ylävatsakivut viittavaat juuri siihen. Heliko ei ole vaikea hoitaa eikä mitenkään epätavallinen. Vaikka nuo oireet menisivät ohi, bakteeri jää ja voi oireettomanakin aiheuttaa vatsasyöpää ajan kanssa. Todellakin olisi helppo nakki hoitaa pois tällainen riskitekijä elämästä! Sanot sille miehellesi, että on nyt aikuinen ja käy hoitamassa terveytensä kondikseen kun ei ole edes paha juttu. Helikoa on NIIN monella ihan tietämättään.

Mulla oli heliko. Oireena ei kyl ollu oksentelua. Lähinnä kovat ylävatsa kivut ja tosi kummallisesti toimiva vatsa.
Toisilla on tosi herkkä vatsa joka reagoi just rasvasiin eines ym ruokiin, et jos mies ei lääkärille mene ni koittakaa saada hyvä ruokavalio kohdallee. Paljon kuituja ja vatsayst. tuotteita, paljon vettä jne... Mulla saatiin se heliko häädettyä, mut mun vatsa ei silti kestä käristettyjä, rasvasia, mausteisia ruokia. Jos ruokavaliokaan ei auta yhtään, ni sit kyllä lääkärille!

Alkuperäinen kirjoittaja hopi hopi:
yritä saada miehes lääkäriin, voi olla vakavasta asiasta kyse.

Hällä myös oireina ollut väsymystä, kalpeutta (no, tekee vuorotyötä, niin öiden jälkeen on kuin haamu). Esim. Harrastaa jäkistä ja ja pelin jälkeen vatsaa vääntää niin paljon, ettei voi syödä pariin tuntiin mitään. Näin normaalisti, kun tauti ei ole päällä.

Ääh, toivotaan ettei kuitenkaan ole mahatautia...... tai ainakaan tarttuis meille muille. :(

Pitää yrittää, jos mies soittais huomenna lääkäriin. Enhän mä voi soittaa hälle aikaa...aikuinen kun on......

Aina kun telkkarissa on jotain juttua jostain ilmiöstä tai sairaudesta, niin ihmiset alkavat nähdä peikkoja ympäristössään. Milloin lähipiiri on täynnä psykopaatteja, läheisriippuvaisia, ADHD-lapsia, helikobakteereja...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aina kun telkkarissa on jotain juttua jostain ilmiöstä tai sairaudesta, niin ihmiset alkavat nähdä peikkoja ympäristössään. Milloin lähipiiri on täynnä psykopaatteja, läheisriippuvaisia, ADHD-lapsia, helikobakteereja...

onkohan näillä syöpään tuomitsijoilla lääkärin tutkinto takataskussa?
ihan turhaan pelottelette ap:n..

ap :hug: lääkäriin vaan niin saa asiantuntevaa neuvoa..

(itellä on kanssa tota ylävatsa kipua nyt ja on ollut aiemmin..mutta syynä on se että stressi ja ruokavalio on tehnyt temput tolle meikäläisen mahapinnalle ja aiemmin on todettu refluksi mikä lienee vaiva..eli mahaportit on löystyneet ja ei pidä sapuskaa kunnolla tuolla missä pitäisi.... kipujen tullessa pitää vaan löysäillä ton ruuan suhteen että pois liika mausteiset,rasvat ruuat ja nexiumia nassuun )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllähän tuon ap:n miehen oireet ihan vakavilta kuulostaa.. Ei hän mitenkään turhaan ole huolissaan. Vaikka sitten olisikin vain vatsatauti, huolissaan saa ja pitääkin olla ettei paha sairaus pääse liian pitkälle. Mun sukulainen viimeiseen asti pitkitti kyhmyn tutkittamista ja kun sitten meni niin levinnyt syöpähän sieltä löytyi. Menkää ihmiset ajoissa lääkäriin kun on oireita!

Ja sitten ruokavalio kondikseen, vaikkei mitään vaarallista löytyiskään! Ei mitään valmisruokia vaan terveellistä ja puhdasta ruokaa, jossa paljon vihanneksia ja kuituja!

voi olla vatsatautiakin. itselläni tänä vuonna neljä jo sairastettuna! viimeisimpään liittyi juuri tuota kovaa vatsakipua. oksentelua ja ripulointia. ripuli kesti useamman päivän. innolla odotan koska tulee seuraava tauti. niin ja meidän kolme henkisestä perheestä minä olen ainoa joka on sairastellut! olen siis heikoin lenkki,hyvästi!

Tietenkin aina pitää mennä lääkäriin, mutta peesaan kyllä vähän A Shadieeyah:ia että ei se syöpä ole se yleisin vaihtoehto kuitenkaan esim.vatsakivuissa...että joskus tuntuu siltä, että näistä "sairauskyselyistä" aina joku saa kiksejä siitä että ensimmäiseks diagnosoi syövän, oli kipu melkein mikä tahansa.

Mun miehellä oli vähän aikaa sitten heliko bakteeri, oireet oli ylävatsakivut, oksentelu ja ripuli.Oireet vähän tuli ja meni miten sattu. Onnex sain sen puhuttua lääkäriin, sai häätöhoidon ja siihen loppu kivut.

älkää ny helvetti syövällä peloteltko mulla ollut samaa..lääkärit ei tiedä mistä johtuu..määrää aina lääkkeen suolistotulehdukseen kun alkaa kivut

Sain miehen ylipuhuttua ja aikoo huomenna aamulla soittaa työterveys lääkärille. Tk:ssa ne ei kuitenkaan ota tosissaan.

Hän ei ole uskaltanut syödä juurikaan. Juomat kyllä pysyvät sisällä. Niin ja hällä nousi kuumekin sitten..

Noh, eiköhän se selviä lääkärissä mikä häntä vaivaa.

Ai niin, jos se mahatautia olis niin sitten mäkin suurella tod.näköisyydellä saan sen, kun pussailtiin ja harrastettiin seksiä miehen kans just edellisenä iltana kun oireet alkoi. :( Ainakaan vielä ei ole minulla oireita. Siis lauantaina olisin saanut tartunnan.

Kovasti ollaan desinfioitu käsiä ja maitohappobakteereja syöty... katotaan auttaako. Hitsi, että mä inhoon näitä tauteja.

Alkuperäinen kirjoittaja apuja:
Sain miehen ylipuhuttua ja aikoo huomenna aamulla soittaa työterveys lääkärille. Tk:ssa ne ei kuitenkaan ota tosissaan.

Hän ei ole uskaltanut syödä juurikaan. Juomat kyllä pysyvät sisällä. Niin ja hällä nousi kuumekin sitten..

Ai niin, jos se mahatautia olis niin sitten mäkin suurella tod.näköisyydellä saan sen, kun pussailtiin ja harrastettiin seksiä miehen kans just edellisenä iltana kun oireet alkoi. :( Ainakaan vielä ei ole minulla oireita. Siis lauantaina olisin saanut tartunnan.

Kovasti ollaan desinfioitu käsiä ja maitohappobakteereja syöty... katotaan auttaako. Hitsi, että mä inhoon näitä tauteja.

jos ei maitohappobakteerit auta niin suosittelen imodium nimistä..se on aikuisen ripaskaan tehokkaampaa kun noi maitohapot..

Juu mies söikin sitä imodiumia aamulla jo.. Ripaskaa ei ole tullut sen jälkeen. No, eipä kyllä oo syönytkään mitään, että mitä sitä vois tullakaan enää.

Me muut sit varuilta syödään noita maitohappoja miehen lisäks.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja apuja:

jos ei maitohappobakteerit auta niin suosittelen imodium nimistä..se on aikuisen ripaskaan tehokkaampaa kun noi maitohapot..

Tai sitten ei. En suosittele Imodiumia missään nimessä.!Se ei paranna itse tautia vaan saattaa vaan mahan toiminnan pysähdystilaan. Sitten olet tilassa, jossa bakteeri jyllää mahassa, mutta mitään ei tule ulos. Pahimmassa tapauksessa kärsit hirveistä pahoinvoinneista, joihin normaalisti auttaisi se ripulointi, mutta nyt auta mikään! Ripulin mukana se bakteeri poistuu kropasta, joten anna ripsan tulla jos on tullakseen!!