Märkäruvesta kokemuksia ?

Lapsemme hoitopaikassa on muilla lapsilla märkärupea, pitänee käyttää tyttöämme huomenna lääkärissä. Luin täältä netistä, että nyt pitää pestä kaikki vaatteet ja lakanat 90 asteessa ! Kuumetta ei ole vielä ollut, vähän näppylää poskessa ja on aika väsynyt ja levoton. Onko kelläään kokemusta tästä taudista ja sen hoidosta ?
 
Meillä oli juuri hiljattain neidillä märkärupea jalat ja kädet täynnä,eikä neljäskää lääkekuuri auttanut.Kokeiltiin PANTYSON voidetta (kaverin neuvosta) ja ruvet katosi parissa päivässä.

Ihme juttu oli se..ettei se levinnyt meihin muihin perheenjäseniin ollenkaan eikä vieraisiinkaan ihmisiin...

Muuta en nyt osaa kertoa.Ei meillä ainakaan käsketty petivaatteita tms pestä...
 
viime vuonna meidän tytössä oli.Sai jotain pulveria ja lääkekuurin siihen.
Ei meillekkään sanottu,että pitää pestä petivaatteet jne.
Ja muihin perheenjäseniin ei tarttunut vaikka lääkäri sanoikin,että tarttuu helposti.
Märkärupi kyllä uusiutui tytöllä muutaman kerran ennen kuin hävisi lopullisesti.
tyttö itse ei ollut moksiskaan,ei ollut kuumetta vaan pelkkä märkärupi.
 
Kiitos vastauksista, pestiin tyttö illalla ja vaihdoin lakanat, nukkui hyvin eli meni normaalisti hoitoon, jossa saa olla nyt ainoana perhepvhoitajalla, kun muilla on sitä märkärupea ! Toiv ei tartu, ei ainakaan vielä ollut niitä iholla. En ole itse nähnyt niitä näppylöitä, joista tulee rupia, mutta kaipa ne huomaa kun kutiavat !
 
äityli x 4
Meillä tuli pojalle märkärupi pyllyn alueelle kun vaihdoin
vaippamerkkiä. Ei sopinut hänen herkälle iholleen. Hoidoksi
antipiootit ja voidetta lääkäriltä. Eikä tarttunut muihin.
 
Meillä oli märkärupea kahteenkin otteeseen, vaikkei lapsella ole edes atooppinen iho. Hoitona oli paikallisvoide ja Kefixin antibioottikuuri,sitkeässä oli koko vartalossa.
Märkärupi esiintyy ryppäänä ja on vähän kuin finnejä olisi lapsen iholla esim. kasvoissa tai taipeissa. Herkkä leviämään erityisesti lapsesta toiseen, mutta aikuisiin harvemmin tarttuun.Hyvä käsihygienia ja vaatteitten vaihto tärkeää,kun antibioottikuuri on aloitettu niin vuorokausi siitä tartuntavaara minimaalinen.
Ei aiheuta kuumeilua,eikä särkyä..mutta on muuten kutiseva ja kiusallinen, äkkiä roihahtava rupi :( ..vaikea päästä eroon !
 
Marza80 harmaana
Mulla itselläni oli lapsena märkärupi, mut ei meillä mitään lakanoita pesty..! Ei myöskään pikku beljeni saanu tätä vaikka mulla olikin. Eikös se ole bakteerin aiheuttama..? Kauheaa se kyllä oli. Minä vielä taisin peitellä käsiäni kun en uskaltanu äidille näyttää.. :) Ei mitään särkyjä tai semmosia ollu mutta kutina ja vuotavat patit.. :eek:
 

Yhteistyössä