"..."
Jumalauta apua miten raskas se osaa olla!! Kaikki on tappelua, natinaa, kiukuttelua.
Jumalauta!
Jumalauta!
Sä oletat siltä lapselta liikaa kun oletat että se pystyy tottelemaan jos se vaan haluaa. Se voi ihan vilpittömästi haluta totella muttei silti osaa hillitä käytöstään ja kontrolloida tunteitaan. Se vasta opettelee näitä juttuja, se tarvii vaan rauhallisen aikuisen ja jatkuvaa palautetta(seuraamuksia) sitten kun menee huonosti(ja toki yhtälailla palautetta kun menee hyvin).Ihanaa! Kohtalotovereita!! No, sympatiat samalla. Ja sulle joka kirjoitti, että pysy aikuisena. Mä en aina pysty!! Jumalauta mä en vaan kestä tota keskarin näyttöä tauotta!!! Siis kuvainnollisesti. Mulla ei riitä kapasiteetti, kun nonstopina vittuillaan!!! Ja taas kuvainnollisesti....mä en vaan riitä.
Ja yks juttu on just toi, että vaikka mitä kivaa koittaa järjestää ja sataan kertaan eka maltilla puhua ja selittää tilanteet ja syyt ja seuraukset (hyvin yksinkertaisesti) ja ymmärtää ja antaa tilaisuuksia ja uusintoja jne jne, niin silti SILTI se sama homma pyörähtää käyntiin just kun on hihat ehtineet viilentyä ja vilpitön naama edessä vannonut tottelevansa. Katin paskat!! MITÄÄN kivaa ja extraa ei kannata näinä pahimpana järjestää.
Saatana.
No, mä aloin tänään itkeä ihan pelkästä väsymyksestä lapsen siinä riehuessa. Ja ei meinannut tulla itkusta loppua. Että se siitä kylmäheemoisuudesta ja viilipyttymäisyydestä. Varmaan saan maksaa lapsen terapiat sitten tulevaisuudessa.Vaikka tuntuu siltä, että haluaisit räjähtää ja menettää hermosi, niin se on pahinta mitä voit tehdä. Pysy aikuisena tiukkana mutta kylmän rauhallisena. Jos ruokailutilanteessa lapsi räyhää eikä syö, lautanen tyynesti pois ja totea, eträ lautanen tulee takaisin kun lapsi taas rauhallinen. Kerro myös miksi näin. Sama jos esim. rikkoo/heittelee leluja niin se kyseinen/kyseiset lelut pois ja kerro että lelut saa takaisin kun rauhoittuu. Ja taas kerro miksi näin. Älä missään nimessä mene lapsen huutoon ja riehumiseen mukaan, lapsi rauhoittuu nopeammin näin. Äläkä anna periksi, lapsi kokeilee rajojaan ja myös se, että saa äidin hermostumaan, voi olla jopa hauska leikki lapselle. Siis viilipyttymäiset hermot ovat parasta mitä voit lapsellesi ja itsellesi näissä tilanteissa tehdä. Ja kärsivällisyys, uhmaikä on ohimenevää, vaikka se ei siltä tuntuisikaan siinä elämäntilanteessa.
toi on oikeesti niiiin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Jos koko päivän päivästä toiseen kuuntelee pelkkää vittuilua ja vänkäämistä, huutoa ja marinaa ja kitinää ja mikään ei kelpaa vaikka mitä yrität keksiä - niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa nakertaa kylmähermoisempaakin kaveria. nimim. K-A-N-N-O-I-N tänään 3veen kotiin leikkipuistosta kun ei noin miljoonan kehotuksen ja käskyn jälkeen suostunut lähtemään vaan juoksi karkuun ja naamaili.Jos tuossa tilanteessa alkaa itkettää, niin sitten vain perustelee lapselle, että nyt äiti/isä on surullinen ja väsynyt kun lapsi ei tottele, ei siinä mitään traumoja lapselle tule. Mutta silti, periksi ei saa antaa lapsen uhmalle menemällä siihen raivoamiseen mukaan.
Millä periaatteella itkeminen ei ole periksiantamista mutta raivoaminen on? Jos se lapsi kerran hakee reaktiota, niin mikä ois itkemistä suurempi luovuttamisen merkki?Jos tuossa tilanteessa alkaa itkettää, niin sitten vain perustelee lapselle, että nyt äiti/isä on surullinen ja väsynyt kun lapsi ei tottele, ei siinä mitään traumoja lapselle tule. Mutta silti, periksi ei saa antaa lapsen uhmalle menemällä siihen raivoamiseen mukaan.