mä olen selvinnyt ilman työntekoa koko elämäni

• Viestiketjun aloittaja elämä
  • Ensimmäinen viesti
Hemuliina
Koskas Suomessa tulee se paljon toitotettu työvoimapula??? Eikös suurten ikäluokkien pitäisi jo ensi vuonna alkaa jäämään eläkkeelle vai onko tänne työnnetty jo niin paljon maahanmuuttajia, ettei lisätyövoimaa tarvita? Ap:n pitäisi sitten alkaa kantaa vastuunsa kun Suomi alkaa kaatua työvoiman puutteen takia.

:)
Jes just sopivasti jää kaikki toimistontädit eläkkeelle kun mun hoitovapaa loppuu, niin josko pääsis helpommin hommiin :) Mutta tuleeko niitä työpaikkoja kun ne korvataan sit sillä et työntekoa TEHOSTETAAN, eli tekeekö ne nuoremmat sitten näiden eläkkeelle siirtyvien hommat samalla työajalla.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja työnteko on typerää:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä:
ja silti on rahat aina riittäneet.
Toivon, että olisin onnistunut yhtä hyvin. Mua ei ole luotu tekemään töitä, ei voisi väempää kiinnostaa.
Mikäs sit ois kivvoo? Kotona lorvailuko? Vuoden työttömyyden jälkeen sanon että se käy tosi raskaaksi!!

huh
Alkuperäinen kirjoittaja rouva79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä käyn töissä. Koska on pakko, rahan takia. En kuitenkaan halua niin alhaista elintasoa kuin mitä sossun tuella saa ja tahdon myös matkustella. Mutta jos pääpotin lotossa voittaisin, en enää töihin menisi. Kyllä minä tekemistä keksisin itselleni: maalaisin, valokuvaisin, huovuttaisin, ompelisin, rakentaisin jurtan, lähtisin lasten kanssa reilaamaan, kunnostaisin vanhan mökin...
Joo saattas mullakin työnteko jäädä. Töissä käyn siksi koska haluan hyvän elintason perheelleni, omaisuutta, harrastusmahdollisuuden, mahdollisuuden käydä kuntosalilla, kampaajalla, laitattamassa kynnet, kauneushoidoissa yms yms. En näe itseäni homssuisena kotiäitinä joka kulkee verkkareissa ja tukka paskasena.
Minä taas entuollaisen takia kävisi töissä, että pääsen laittamaan kemikaaleja päänahkaan tai kuntosalille jossa kaikki tahmatassut käpelöivt laitteita, siis jo voisin käydä jos olisi ilmaista. kauneushoitojakaan en tarvitse, lapset tekevät omia ihania hoitojaan jos pyydän.

työssä käyn koska yhden palkalla ei maksa kuin asuntolainan ja laskut mutta kun tarvitaan rahaa myös ruokaan ja lasten harrastuksiin niin se on pakko jostain saada.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en ole sossussa käynyt nuoruuteni jälkeen.Ihan ok-talossa asun ja mieheni mut elättää tietty menisin töihin mut ei niitä saa niin vaan.
Onko sulla mitään koulutusta? Mä en ole ollut kahta viikkoa pidempään työttömänä, sama miehelläni. Mies ei ole tehnyt päivääkään koulutustaan vastaavaa työtä, mulla taas oman alan työ.
Lähipiiriä seuranneena, voin sanoa että miehellsei ehkä nyt on ok että hänen siivellään elelet, mut aika voi muuttua... Naapurissa ero vireillä, mies rikastunut työllään ja nyt ärsyttää kun vaimo elänyt hänen siivellään ja kuitenkin mukamas omistaa talon yhdessä plus kesämökit mitkä mies yksin maksanut. Katkeroitunut kun joutunut kantamaan vastuun yksin ja jäänyt vähemmälle lasten elämässä. Varoittava sana vain. Ei tämäkään pari näitä fiiliksiä sillon 20 vuotta takaperin arvannut.

peesi tälle
Minä en tunne yhtään homssuista verkkareissa ja tukka paskaisena kulkevaa kotiäitiä, sen sijaan tunnen monta kiukkuista asiakaspalvelijaa, jotka vihaavat työssä oloa ja levittävät sitä työinhoaan toisiin työntekijöihin ja asiakkaisiin. Sen sijaan tunnen monta lempeää ja päivästä toiseen ahkerasti lapsiansa hoitavaa kotiäitiä. Nämä äidit todellakin hoitavat hyvin lapsensa ja ulkoilevat, leikkivät yms lasten kanssa. Päivissä on selkeä rytmi ja miehet ovat heihin tyytyväisiä, arvostavat naista joka asettaa oman perheensä etusijalle materialismin sijaan. Kotia ja kodin sisällä/ympärissä tehtäviä asioita arvostetaan aivan liian vähän tässä maailmassa.
peesi. Suomessa aika moni työntekijä näyttää sen muiden inhonsa muille. terveyskeskuksessa luukulla huudetaan kiukkuisena jos olet liian lhäellä edellä olevaa (ei osata puhua ihmismäisesti), terveyskeskuksessa ei edes katsota vaan puhutaan katsoen papereita, hienon kaupan myyjä ei vilkaisekaan jos en tule turkki päällä hienoissa kuteissa...

sen sijaan kauniita kotiäitejä, jotka hoitavat vähällä rahalla hyvin kodin ja lapset on paljon.

vieras
ei ole koulutusta koska en oikein koulussa pärjää.Mieheni tiesi kyllä ettei minusta ole mihinkään kun naimisiin meni mun kanssa.
Tuo oli harvinaisen selkeesti ilmaistu asia. Oon vähän järkyttynyt mut miks ihmeessä palstalla kehuskelet moisella? Oletko sä käytännön asioissa kuitenkin etevämpi?

huh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
en minä ainakaan töissä käy rahan takia,vaan ihan oman hyvinvointini takia.onhan se raha kiva houkutin,muttei pääasia
Sama. Tulisin hulluksi, jos ei mulla olisi päivisin muuta tekemistä kuin räkiä kattoon.
Kyllä minulla aina on kotona paljon muutakin tekemistä. täytyy olla imbesilli jos ei ole muuta tekemistä kun on lapsia sotkemassa. aina olisi siivoamista, leipomista ruoanlaittoa ja maailmassa on niin aljon harrastuksia joita en ole ksokaan ehtinyt kokeilla, öljyvärimaalaus, tiffanytyöt ym. miljoona kirjaa jotka haluaisin lukea.

huh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tulisin hulluksi, jos ei mulla olisi päivisin muuta tekemistä kuin räkiä kattoon.
Niin minäkin. Mutta mä keksisin kyllä kevyesti sata muutakin vaihtoehtoja kuin kattoon räkiminen ja työ.
Just näin. osa näistä työssäkäyvistä on niin mielikuvituksetonta liukuhihnaporukkaa, että sääliksi käy.

huh
Minä ainakin kunnioitan ap:n rehellisyyttä mikä on harvinaista.

Lähes joka puolella maapalloa vielä 10 -20 vuotta sitten oli täysin oikein ja kunnioitetumpaa naiselle hoitaa kunnolla perheensä ja kotinsa kuin käydä töissä. töissä kävivät vain köyhät esim. saksassa ja muualla euroopassa, amerikassa, itä-euroopassa jne. Siis köyhät kävivät vain töissä, jos perhettä oli. Sinkku kyllä kävi töissä mutta vielä suomessakin usein lopetettiin työnteko jos tuli lapsia, johonkin maailman aikaan.

On todella kova duuni tehdä kaikki, viettää suurin osa pivästä jossainmuualla ja silti riittää lapsille ja ehtiä tehdä kotityöt. ja nuorena jaksaa varmaan mutta jossain iässä alkaa väsyttää.

Luulen että suurin osa tämänkin palstan ilkeilystä johtuu juuri siitä, etttä monikin haluaisi hoitaa vaan kunnolla sen kodin ja lapset, mutta ei kehtaa sanoa eikä myöntää. Miksi muuten et saa ystäviä, jos olet yli-ikäisen kanssa kotona? vaikka olisit kuinka kunnollinen ihminen?

...
Selviät ehkä nyt, mutta eläkkeellä tulee ikävää. Ihmiset eivät taida tajuta että myös vanhuuteen kuoleminen vie pirusti rahaa (sairastelu, hoidot, asuminen, lääkkeet), ja se ei kuulu lasten maksettavaksi. Miettisit vähän muitakin kuin itseäsi, ja ottaisit itseäsi niskasta kiinni.

ap
milläs otat itseäsi niskasta kiinni,jos opiskeluissa ei pärjää eikä töitä saa ja tiedättekö että vaikka kävisi töissä 40v on eläke silti paljon pienempi kuin palkka.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Olisi kiva tietää mikä on ap:n elämänsisältö, jos hän ei koskaan tee mitään työtä.

Ymmärrän sen, jos vaikka on kotiäitinä tai -isänä vaikka siihen asti, kun nuorinkin lapsista muuttaa pois kotoa. Oman perheen hyvinvoinnista vastaaminen on minusta ihan fiksua ja oikeaa elämänsisältöä tuovaa työtä, vaikka siitä ei maksetakaan rahaa.

Toki voi myös tehdä hyväntekeväisyysmielessä talkootyötä esim. seurakunnassa tai yhdistyksessä, mikä myös minusta on ymmärrettävää ja tuo tunnetta siitä, että hyödyttää elämällään yhteiskuntaa, vaikka siitäkään ei makseta rahaa.

Mutta jos vain lusmuilee tekemättä mitään järjellistä ja elämä pyörii oman navan ympärillä, niin sellaista elämää en kyllä itselleni haluaisi. Ennen kuolemaani haluan kuitenkin tehdä jotakin, joka jotenkin rakentaa tätä maailmaa eikä vain hyödytä itseäni.
Kyllä oli kauniisti ja viisaasti kirjoitettu! Olen samaa mieltä siis! :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miniä:
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Älkää sitten valittako eläkeiässä sitä, että rahaa ei tule mistään, kun ette ole sitä eläkettäkään oikein kerryttäneet mistään.
Aivan!

Mun anoppi oli sellanen että oli 15 vuotta putkeen kotona lasten kans, oli yrittäny viedä vuoden ikäsenä hoitoon esikoistaan mutta itkeny vaan kaikki työpäivät ikäväänsä joten appi sano että jää kotia hoitamaan. No 15 vuotta siinä vierähti kun kuopus pääs ekalle luokalle niin anoppi lähti lukeen uutta ammattia kun eihän olis enää pärjänny vanhalla alallaan.

On nyt sitte 53-vuotias ja ollu viimeset 10-vuotta työelämäs ja kovasti se jo haluais eläkkeelle. Eli kyllä noin pitkä kotonaolo voi johtaa siihen että ei sitä työtä enää jaksais tehdä ja odottelee taas aikoja jolloin voi luvan kans olla kotona. Hämmästyttävintä tuossa on se että rakensivat talon lasten ollessa pieniä ja kituuttelivat apen palkalla. Hän sitten paisko ympäri vuorokauden töitä että anoppi psyty olla kotona.

Mun mies muistaa vieläkin että usein saatto olla ruokana kaks perunaa ja voita, eli kyllä heillä on köyhää ollu.
Huh! Tuosta tekstistä huomaa selvästi kuinka asiat on "käännetty" sopimaan omaan ajatusmaailmaan sopivaksi! Hah! Kannattaisi kysyä apelta ja anopilta itseltään mitenkä ne asiat ovat menneet eikä yrittää kääntää asiaa väkisin mieleisekseen - eli mahdollisimman negatiiviseksi apen ja anpoin kannalta.

Jenny
milläs otat itseäsi niskasta kiinni,jos opiskeluissa ei pärjää eikä töitä saa ja tiedättekö että vaikka kävisi töissä 40v on eläke silti paljon pienempi kuin palkka.
Höpöhöpö, mikset hae siivoustöitä? Siitä sulla on ainakin kokemusta ja siivoushommiin pääsee tosi helposti? Entäpä puhelinmyynti, oletko puheliasta sorttia?

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tulisin hulluksi, jos ei mulla olisi päivisin muuta tekemistä kuin räkiä kattoon.
Niin minäkin. Mutta mä keksisin kyllä kevyesti sata muutakin vaihtoehtoja kuin kattoon räkiminen ja työ.
niin minäkin.Esim VAPAAEHTOISTYÖ on TYÖTÄ, mutta siitä ei saa RAHAPALKKAA. Mä ainkin menen taas heti tekemn vapaaehtosityötäkun saa lääkäriltä luvan kunnollakävellä. MÄ tykkään siitä työstä. Paraspalkka siinä on se asiakkaiden hyvä mieli ja mukavat työkaverit. Mutta PALKKATYÖSSÄ se ei riitä.

Yhteistyössä