Mä olen NIIN väsynyt tohon äijään :(

  • Viestiketjun aloittaja "pilkku"
  • Ensimmäinen viesti
"pilkku"
Mua ei onneks haittaa ollenkaan, että saan ihan rauhassa pitää itekseni kodin kunnossa. Oon aika tarkka siitä, et miten hommat hoidetaan ja miltä lopputulos näyttää. Joskus kun isäntä innostuu, hän nappaa imurin kauniiseen käteensä ja alkaa imuroimaan. Kaikessa hiljaisuudessa, hänen lähdettyä lenkille, teen sen uudestaan.
Mä olen ehkä tässä tehnyt virheen. Olen itse kanssa aika tarkka miten asiat hoidetaan ja välillä todennutkin että on parempi kun teen itse.

En tiedä tekeekö ukko ihan tahallaa sen, vai eikö se vain ymmärrä, että myös huonekalujen alta tulee imuroida ja nurkista.
 
"Jenis"
Huonosti nukkuvan esikoisen kanssa on aika rankkaa, satun tietämään kokemuksesta. Mutta siihen ei auta muu kuin se, että pakottaa päivät rytmiinsä vaikka väkisin, jos se ei muuten onnistu. 1-vuotiaalle voi jo opettaa normaalin päivärytmin, eli että arki-iltaisin ei valvota puolille öin ja puolta päivää nukuta. Jos vain vatvoo niiden unipätkien vähyyttä ja lyhyyttä, ei muusta elämästä tule mitään (edelleen, tiedän kokemuksesta).

Päivärytmin lisäksi kannattaa sopia kotitöiden jaosta - siivouspäivä kerran viikkoon, tiskikonevuorot jne. Jos ukko ei hoida omia hommiaan, voit ainakin suoraan kertoa mitä ne hommat ois. Ja sulle yks vapaailta viikkoon, jolloin lähdet kotoa miehen tullessa töistä, teet mitä haluat, ja tuut kotiin vasta kun lapsi on nukkumassa. Antaa miehelle kivasti osviittaa siitä, mitä kaikkea yhteen iltapäivään ja iltaan lapsiperheessä voi mahtuakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="pilkku";25624091]Nyt ku oon tarpeeks dissannut mun toista lasta (lue miestä), täytyy puollustaa ja sanoa, että on siinäkin puolensa, että valitsee aikuisen lapsen kumppaniksi. Tulisin vielä enemmän hulluksi jos mieheni olisi aina järkevä, perfektionistimäinen tärkeilijä :)[/QUOTE]

En minäkään sellaista haluaisi. Mutta perheestään huolehtivan ja lapsilleen aikaansa antavan hauskuttajan löysin.
 
Meillä melkein sama juttu. Tosin oon ite palannu jo opintojen pariin ja tytär on päivisin hoidossa. Niin, mies on päivisin töissä, kun tulee kotiin, niin istuu koneelle ja kattoo uutiset. Ton kyllä ymmärrän ja on mulle ok. Kun poistuu koneelta rupee pelaamaan pleikkaa ja sitä sitten pelaakin loppu illan. Nyt on kahtena päivänä istunu pelkästään koneella ja kattonu jotain sarjoja netistä. Sillä välin mä teen kaikki kotityöt. Oon yleensä koulupäivän jälkeen väsyny ja syy, vien tyttären hoitoon kävellen ja matkaan menee n. vähä reilu puoli tuntia. Sama juttu koulun jälkeen haen tyttären kävellen. Sitten teen ruuan kotona, hoidan tyttären ja leikin tyttären kanssa. Siihen päälle viä passaan mun miestä mm. siten, että tuon kahvit, joskus leivät jne. nenän eteen koneelle tai sitten tohon olohuoneen pöydälle kun pelaa pleikkaa sen läheisyydessä. Sitten ihmettelee illasta miks oon niin väsyny, kiukkunen, hiljanen ja apee. En nykysin jaksa vaan enää noihin kyselyihin vastata mitään, oon kertonu miehelle ne niin, monta kertaa. Ihmettelen vaan toisinaan, että koska ne menee sinne jakeluun asti :attn:. Jos kotitöitten teosta alan naputtaa, niin mies yleensä suuttuu ja paiskoo tavaroita, kiroilee ja kolistelee. Sitten kun on sen homman tehny, niin murjottaa sen jälkeen muutaman tunnin ja ärisee mulle ja tyttärelle. Eli parempi, että ite teen tulee tehtyä ilman riitelyä ja en mäkä aina niitä tee, ei vaan toisinaan huvita tippaakaan.
Tohon tummennettuun kohtaan yks kysymys: Miksi? Mä en todellakaan passais leipiä nenän eteen, jos toinen vaan pelaa. Ja kiukuttelee kuin lapsi, jos joutuu siivoamaan :O

Näitä ketjuja lukiessani kiitän aina mielessäni jotain ylempää tahoa omasta ihanasta miehestäni, joka osallistuu meidän arkeen tasapuolisesti, tekee kotitöitä ja ennen kaikkea haluaa viettää aikaa lastensa kanssa :heart:

Lisään vielä, että muistan kyllä kiittää miestä itseäänkin :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rytkäätys
"vieras"
Voih, miten surku kuinka niin moni elää ihan täysin epätasapainoisessa suhteessa??

Ja miten moni äiti ei osaa järjestellä arkeaan lapsen/lapsien kanssa??
Ei ole mikään ihme että tämän ap:n elämä on mitä on jos herää ylös klo 10 ja aamupala on klo12?? Klo 12 aamupala?? Ei oo todellista!!

Meillä tuohon aikaan syödään jo lounasta ja pian sen jälkeen pienimmäinen käy päiväunille.
Ja ulkoiltuakin on ehditty jo pari h. Ja olen ehtinyt pyörittää koneellisen pyykkiä ja ripustaa kuivumaan ja viikkaamaan kuivat kaappiin. Ruokkinut koiran. Lukenut lehden & juonut kahvin rauhassa. Vastaamaan sähköposteihin yms.

Kyllä ihan pienelläkin lapsella pitäisi olla jo rytmit! Säännölliset fiksut rytmit! Se tekee siitä arjesta lapselle turvallista ja sen kautta helppoa. Oletko koskaan ap miettinyt että lapsesi ei kertakaikkiaan ole tyytyväinen sen elämään kun sitlä puuttuu normaalit rytmit? Olisko jo korkea aika alkaa elellä jonkun rytmin mukaan jokapäivä? Voisit piakkoin huomata että elämä olisikin hieman auvoisampaa. Ja itsekin pirteämpi.
Ja ennen kaikkea lapsesikin nukkuisi paremmin!

Eikö ihan oikeasti kaikilla vaan ole sitä omaa järkeä jota käyttää?

Minäkin tiedän yhden perheen missä loisitaan/nukutaan kymmeneen-yhteentoista ja syödään aamupalaa puolita päivin. Ollaan AINA sisällä, ei todellakaan ulkoilla päivittäin, tuskin edes joka viikko tai joka kuukausi. Silleen ulkoillaan että lapset saa istua rattaissa!! Ja lapset ovat 3v ja 2v. Järkyttävää! Tossa perheessä ei ole mitään säännöllisiä rytmejä ja sen kyllä huomaa. Koti on kuin kaaos ja lapset kiukttelee ja on väsyneitä. Töllöttää aina vaan telkkua. Niillä aina tv päällä ja lapset viihdyttää sillä itteään.
Miettiköö kuinka vaikeaa tulee olemaan näillä lapsilla joskus päivökodissa sikäli mikäli sinne joskus menevät eivätkä pykaa lapsia lisää ettei tartteis mennä töihin..

Jaksaisin loputtomiin ihmetellä ja kauhistella tätä asiaa ja tilakin loppuisi kesken tältä sivulta jos vaan vielä jatkaisin :D
Mutta... lapsiperhearki ei vaan sovi kaikille.
 
"lissukka"
Te vaan puhutte itsestänne. Ajatelkaas lapsen kannalta. Meillä ainakin lapset odottaa innolla hetkeä kun isi tulee töistä kotiin, se on aina yhtä ihanaa! Sitten kuuluu kopina ja ulko-ovi käy kuistilla sitten on kaikki lapset jonossa oven takana! <3
ihan kauheeta olis jos isi ei koskaan leikkisi vaan rojahtaisi aina sohvalle makaamaan. Onneksi myös miehen päivän paras hetki taitaa olla se kun lapset huutaa ovella että isi tuli kotiin!
 
"vieras"
[QUOTE="lissukka";25624611]Te vaan puhutte itsestänne. Ajatelkaas lapsen kannalta. Meillä ainakin lapset odottaa innolla hetkeä kun isi tulee töistä kotiin, se on aina yhtä ihanaa! Sitten kuuluu kopina ja ulko-ovi käy kuistilla sitten on kaikki lapset jonossa oven takana! <3
ihan kauheeta olis jos isi ei koskaan leikkisi vaan rojahtaisi aina sohvalle makaamaan. Onneksi myös miehen päivän paras hetki taitaa olla se kun lapset huutaa ovella että isi tuli kotiin![/QUOTE]

Sellaiset lapset ovat siitä innoissaan jotka jo ymmärtävät isin päälle ja ne joiden isit ihan oikeasti on/leikkii heidän kanssaan. Tuskin sellainen lapsi isiään iloisesti tervehtii jonka isiä ei vaan kiinnosta.
Ei sitä isiä voi pakottaa olemaan kiinnostunut lapsesta! Kaikista ei vain ole vanhemmiksi vaikka kuinka haluaisi. Ja se on kylmä fakta.
 
"lissukka"
[QUOTE="vieras";25624624]Sellaiset lapset ovat siitä innoissaan jotka jo ymmärtävät isin päälle ja ne joiden isit ihan oikeasti on/leikkii heidän kanssaan. Tuskin sellainen lapsi isiään iloisesti tervehtii jonka isiä ei vaan kiinnosta.
Ei sitä isiä voi pakottaa olemaan kiinnostunut lapsesta! Kaikista ei vain ole vanhemmiksi vaikka kuinka haluaisi. Ja se on kylmä fakta.[/QUOTE]

no joo totta, surullista! :(
 
"vieras"
ap:n juttuja lukiessa voi vaan hymähtää kun miettii, että äiti-ihmiset aina niin kehuu, kuinka äitinä organisointi- ym. taidot kehittyvät ja niillä voi sitten työelämässä saada pätevyyttä vaikka mihin. joo-o, noilla organisointitaidoilla ap otettais innosta hihkuen paikkaan kuin paikkaan töihin :D
 
"omppu"
Siivoan kaiken. En tiedä olenko koskaan nalkuttanut tai huomauttanut siitä, ennen eilistä.
Mulle käy tällainen, koska suuremmat murheet vie voiton. Musta tuntuu hyvältä, että voin miellyttää toista tälla tavoin...
 
neljän äitee
Ap:n aikataulu on suurin ongelma. Lapsi aikasemmin nukkumaan ja ite kans. Aamulla aamupala aamupalan aikaan, ulos ennen lounasta niin jää itelle aikaa päikkäreiden aikaan. Siinä samalla voi ite ottaa päikkärit\kattoa telkkua kun kone pesee astiat ja toinen pyykkiä. Illalla ku lapsen laittaa aikasemmin nukkumaan niin SAATTAA jopa nukkua paremmin.
Sitte ku ukko tulee töistä pyydät auttamaan kotitöissä ja teette niitä yhdessä. Miehet on helpompi saada mukaan kun tekee asiat yhdessä ;-) sit jos ei auta niin kovat käyttöön.
 
"hupsis"
No tähän on pakko kyllä kommentoida, ettäkö lapsiperhe menee nurin jos aamiainen syödään puolilta päivin. Meillä ollaan tuossa rytmissä myös, ja asiassa on vähemmän huonoja puolia kuin hyviä. Mutta uskon että ap on lirissä, kun kerran mies vieroksuu pientä lasta. Jos mies ei ole oppinut olemaan vauvan kanssa, niin toki asia on hänelle pelottava ja vieras. Eli nyt pitäisi sitten opetella, ennen kuin lapsi jää etäiseksi vallan.

Eli meillä tärkein myöhempää rytmiä puoltava seikka on se, että kun isä tulee viiden kuuden aikoihin kotiin, niin ei olisi yhtään kiva jos lasta alettaisiin laittaa nukkumaan tuntia kahta myöhemmin. Isä on pojalle todella tärkeä ja toisin päin, ja näin he saavat leikkiä ja touhuta keskenään pitkän illan. Ja minä taas saan aikaa tehdä omia hommiani illalla ja yöllä. Kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi "vieras", jonka mielestä meillä menee nyt elämä vessasta alas.

Lapsi kerkiää ulkoilla iltapäivällä, ja pääsee vielä isänkin kanssa ulkohommiin. Rytmi on joustava mutta yllättävän tasainen, nukuttamisesta ei tartte taistella, päiväunet saa viettää äidin kainalossa, lapselle luetaan illat pitkät. On erittäin onnellisen oloinen kaksivuotias, uhmaa on vähän ja huumorintajua paljon.

En ole kodin hengetär vaan ajatuksiini uppoava introvertti älykkö, ja jos yritän elää edes likimain tuon virallisen kaavan mukaan, niin tulen hulluksi siitä suorittamisesta viiteen mennessä. Silti voin olla hyvä äiti ja toivottavasti olenkin, ja minusta on enemmän hyötyä sekä lapselle että ulkomaailmalle näin. Miehenkään ei enää tarvitse tulla pelastamaan minua kuin neljänsadan metrin viestintuojaa joka hyytyy viime metreille.

Kuulehan Vieras, pieni lapsi ei tiedä mikä se ainoa "normaali" rytmi on. Fiksu ja mietitty voi olla jokin muukin rytmi, eikä sen tarvitse tarkoittaa että elämänhallinta olisi kadoksissa. Ja mitä sitten kun päiväkotiin joutuu - tällä minuakin on naureskellen peloteltu. No, en tiedä onko asia sen kummempi kuin jos muutamme toiselle aikavyöhykkeelle. Eiköhän se siitä, etenkin kun lapsia on vain yksi. Meidän elämämme on auvoisampaa ja pirteämpää näin, ja lapsi nukkuu erittäin hyvin. Voisiko Vieras tehdä tutkimuksensa onnettomista lapsiperheistä uudelleen ja paremmin, ja ottaisi tutkimusaineistokseen enemmän kuin yhden tapauksen?

Ja ap, jos sulla on vaikeuksia selvitä siitä mistä äiti ja isoäiti selvisivät heittämällä, niin oletko ottanut huomioon, että heillä luultavasti oli toimivat naapurisuhteet? Se yksin pärjääminen on kuitenkin henkisesti niin kuluttavaa, että vaikka aiemmat polvet eivät olisi niitä naapureita niin hyödyntäneetkään, niin heitä on huojentanut valtavasti tieto siitä, että laimeammassakin hämmingissä apu ja turva on lähellä. Olen onneksi itse pystynyt luomaan toimivat naapuruussuhteet, ja kun maitopurkki on yllätystyhjä tai vesijohto jäässä, ei ole ongelma eikä mikään marssia kerjuulle pelastavien enkelien luo... Jos meille tulee joku hätä, niin lapsenhoito järjestyy muutaman metrin päähän pelkällä puhelinsoitolla. Ei pelota lainkaan niin paljon vanhemmuus näin.



[QUOTE="vieras";25624576]
Ja miten moni äiti ei osaa järjestellä arkeaan lapsen/lapsien kanssa??
Ei ole mikään ihme että tämän ap:n elämä on mitä on jos herää ylös klo 10 ja aamupala on klo12?? Klo 12 aamupala?? Ei oo todellista!!

Meillä tuohon aikaan syödään jo lounasta ja pian sen jälkeen pienimmäinen käy päiväunille.
Ja ulkoiltuakin on ehditty jo pari h. Ja olen ehtinyt pyörittää koneellisen pyykkiä ja ripustaa kuivumaan ja viikkaamaan kuivat kaappiin. Ruokkinut koiran. Lukenut lehden & juonut kahvin rauhassa. Vastaamaan sähköposteihin yms.

Kyllä ihan pienelläkin lapsella pitäisi olla jo rytmit! Säännölliset fiksut rytmit! Se tekee siitä arjesta lapselle turvallista ja sen kautta helppoa. Oletko koskaan ap miettinyt että lapsesi ei kertakaikkiaan ole tyytyväinen sen elämään kun sitlä puuttuu normaalit rytmit? Olisko jo korkea aika alkaa elellä jonkun rytmin mukaan jokapäivä? Voisit piakkoin huomata että elämä olisikin hieman auvoisampaa. Ja itsekin pirteämpi.
Ja ennen kaikkea lapsesikin nukkuisi paremmin!

Eikö ihan oikeasti kaikilla vaan ole sitä omaa järkeä jota käyttää?

Minäkin tiedän yhden perheen missä loisitaan/nukutaan kymmeneen-yhteentoista ja syödään aamupalaa puolita päivin. Ollaan AINA sisällä, ei todellakaan ulkoilla päivittäin, tuskin edes joka viikko tai joka kuukausi. Silleen ulkoillaan että lapset saa istua rattaissa!! Ja lapset ovat 3v ja 2v. Järkyttävää! Tossa perheessä ei ole mitään säännöllisiä rytmejä ja sen kyllä huomaa. Koti on kuin kaaos ja lapset kiukttelee ja on väsyneitä. Töllöttää aina vaan telkkua. Niillä aina tv päällä ja lapset viihdyttää sillä itteään.
Miettiköö kuinka vaikeaa tulee olemaan näillä lapsilla joskus päivökodissa sikäli mikäli sinne joskus menevät eivätkä pykaa lapsia lisää ettei tartteis mennä töihin..

Jaksaisin loputtomiin ihmetellä ja kauhistella tätä asiaa ja tilakin loppuisi kesken tältä sivulta jos vaan vielä jatkaisin :D
Mutta... lapsiperhearki ei vaan sovi kaikille.[/QUOTE]
 
ddfsdf
Meillä minä olen kotona lasten kanssa sekä osa-aikatöissä jotka on iltaisin ja/tai viikonloppuisin, mies päivätöissä. Minä teen ruuan, pesen pyykit, siivoan. Iltaisin olen töissä ja mies hoitaa lapsia, tai sitten jos mulla on vapaailta, niin mies on raksalla ja minä hoidan kotona lapsia. Tällähetkellä tällainen työnjako. Saan kyllä omaa aikaakin, pääsen lenkille ja voin harrastaa, eli ei ahdista yhtään.
 
Elin exän kanssa
23 v tuota samaa paskaa kunnes älysin vihdoin lähteä.Tästä nyt jo 6v aikaa. Ja olikin viisas lähtö.
Puhu nyt miehesi kanssa, sä oot tossa pisteessä kuin minä aikanaan.
Odotat vain että muksut kasvaa , sit lähdet.
Vastuuta vähemmän.
Jos et puhu miehellesi ja tee muutosta liittonne, vaikka vihjaiset erosta.
Niin ei teil onnellista liittoa tuukkaan.
Liitos kuuluu olla mies ja nainen yhdes ja työt kotona niinkuin lapsenhoito yhteisi, ei se kuulu naisel yksin !!
 
"heh"
kuulostatte molemmat nuorilta ja laiskoilta. Jos tekee lapsia elämä on työtä, aina. Molemilla. Miehesi kuuluu tehdä työtä kun tulee töistä, eli hoitaa lapsia ja tehdä ruokaaa ja siivota. Mutta ei oikeasti koti voi olla kaaos jos siellä on 1 lapsi.
 

Yhteistyössä