Mä haluan muuttaa ulkomaille mutta entäpä lapset??

  • Viestiketjun aloittaja plusmiinusnolla
  • Ensimmäinen viesti
plusmiinusnolla
Niin, mä halajan kovasti takaisin Englantiin, mutta nyt olis lapsiakin.

Kertokaapa mulle kokemuksia, miten on muutto lasten kanssa sujunut, eläminen lähtenyt käyntiin?

Lasten isä jää Suomeen, mutta 5-vuotiashan saa jo lentää ilman vanhempia, nuo kyllä on niin omatoimisia että sitä en pelkää. Kun en myöskään rahaa, se ei ole este.

Mutta se soputuminen :/ Lapset kun eivät puhu englantia ollenkaan..
 
plusmiinusnolla
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Saisiko se mieskin viedä lapsiaisi ympäri maailmaa?
Ei. Mutta mies on sitä mieltä että minä saan muuttaa.

Ja haluan muuttaa lapsineni englantiin, koska olen siellä suurimman osan elämääni asunut. Mun koti on siellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plusmiinusnolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Saisiko se mieskin viedä lapsiaisi ympäri maailmaa?
Ei. Mutta mies on sitä mieltä että minä saan muuttaa.

Ja haluan muuttaa lapsineni englantiin, koska olen siellä suurimman osan elämääni asunut. Mun koti on siellä.
Ja sinulla on siellä tiedossa lapsille hoitopaikat (jos siis pieniä), ei helppo juttu. Ja tietenkin hyväpalkkainen työ odottamassa, jolla palkkaat kotiin hoitajan.
Tai jos ovat kouluikäisiä, pistäisit lapset kielitaidottomana brittikouluun. On sinulla tosiaan ideat.
Miksi muuten lapsesi eivät puhu englantia, jos olet siellä asunut suurimman osan elämääsi ja kotisi on siellä...?
 
plusmiinusnolla
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja plusmiinusnolla:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Saisiko se mieskin viedä lapsiaisi ympäri maailmaa?
Ei. Mutta mies on sitä mieltä että minä saan muuttaa.

Ja haluan muuttaa lapsineni englantiin, koska olen siellä suurimman osan elämääni asunut. Mun koti on siellä.
Ja sinulla on siellä tiedossa lapsille hoitopaikat (jos siis pieniä), ei helppo juttu. Ja tietenkin hyväpalkkainen työ odottamassa, jolla palkkaat kotiin hoitajan.
Tai jos ovat kouluikäisiä, pistäisit lapset kielitaidottomana brittikouluun. On sinulla tosiaan ideat.
Miksi muuten lapsesi eivät puhu englantia, jos olet siellä asunut suurimman osan elämääsi ja kotisi on siellä...?
Äitini on lastenvahtina ekan kevään, sitten alkaa jo leikkari.

Työ on, assunto myös.

lapsillemme ei ole koskaan puhuttu englantia, tarkoitus on ollut asettua suomeen mutta kun minä en vain sopeudu.

varmasti tälläkin palstalla on ulkomailla asuvia suomalaisia, niitä kokemuksia kaipaan kovin?
 
Jos se on isälle ok, sulle ok ja varsinkin lapsille ok, niin miksei? Pääseehän ne lapset sieltä Suomeen jos haluavat. Siihen sun on siis myös valmistauduttava, että lapset voivat haluta takaisin tänne ja silloin sun on melkein heidät kyllä myös päästettävä.
 
plusmiinusnolla
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
Jos se on isälle ok, sulle ok ja varsinkin lapsille ok, niin miksei? Pääseehän ne lapset sieltä Suomeen jos haluavat. Siihen sun on siis myös valmistauduttava, että lapset voivat haluta takaisin tänne ja silloin sun on melkein heidät kyllä myös päästettävä.
Joo, mä kaipaan nyt ihan niitä konkreettisia vinkkejä. Miten jutella asiasta lapsille, millaisia sopeutumisvaikeuksia odotettavissa, miten lapset ovat reagoineet jne.

Tollanen on ihan järjellä pääteltävää, turhaa itestäänselvyyksiä laukoo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja plusmiinusnolla:
Alkuperäinen kirjoittaja elämä kantaa:
ei ole kiva viedä lapsia niin kauas isästään :kieh:
No kuvitelkaapa sitten hypoteettisesti että se isäkin lähtee. Joko mä sitten saisin niitä kokemuksia lasten kannalta??
Englannissa on kyllä paljon maahanmuuttajia, mutta mulla on huonoja kokemuksia maasta, jossa niitä ei ole niin paljon ollut. Ei ole välttämättä kiva lapselle, jos se joutuu eri kulttuuriin. Se tuntuu jotenkin riistolta.
 
Muutimme ulkomaille lasten ollessa 2,4 ja 7 vuotiaat. Pienemmät aloittivat leikkikoulun ja isompi meni ekalle. Kukaan lapsista ei osannut sanaakaan hollantia ja jouluna ekaluokkalaisen opettaja vielä sanoi, että on kyllä fiksu poika, mutta ei montaa sanaa puhu. Pääsiäisenä luki todistuksessa, että muuten menee oikein hyvin, mutta vähän vähemmän puhetta tunnilla. Nopeasti sitten eteni kunhan pääsi vauhtiin.


Pienemmät oppivat myös ihan hyvää vauhtia, mutta heidän ei samalla tavalla tarvinnut alkaa opiskelemaan esim lukemista yhtäaikaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen kaikki lapset puhuivat jo sujuvasti.

Sanoisin, että ulkomaillemuutto vaatii paljon, mutta siitä kyllä saa vielä paljon enemmän. Tietysti se huono puoli on, etten oikein osaa sopeutua takaisin tänne Suomeen jostain syystä. Olen monellakin tavalla pettynyt esim. suomalaiseen peruskouluun.
 

Yhteistyössä