mä en vaa käsitä noita Nokian mammoja - kuntalisästä

  • Viestiketjun aloittaja "ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmetys"
ensin arvostellaan niitä, jotka vie lapsensa hoitoon taloudellisistä syistä alta 1-vuotiaana, että kyllä sitä kotona voi olla, jos vaan haluaa, pitää vaan nipistää kaikesta. Nyt ne on sit paniikissa, kun kuntalisää ollaan lopettamassa, että ei mulla ole varaa jäädä kotiin. Tekis mieli mennä sanoon kaikille päin naamaa, että tottahan toki sitä on varaa jos vaan haluaa. Kuten sanoivat aikoinaan mulle.

Olivat jotain surukulkuetta järjestämässä ja siellä lapset mustissa vaatteissa. Ei mene idean saanellakaan ihan täysillä. Mä en koskaan osallistuis noin negatiivissävytteiseen juttuun ja pukis lapselleni suruvaatteita kuin tositarkoituksessa.

Niin, ja olen sitä mieltä, että ei ole kunnan tehtävä elättää lapsia vaan vanhemmat elättävät lapsensa. Jos ei ole varaa siihen yhteenkään ilman yhteiskunnan erikoistukia (kuntalisä, sossusta jne.), niin kantis miettiä raskautta kaks kertaa.
 
niih
Joo vähän samaa mieltä. Onhan se kurja, jos kuntalisä viedään, mutta eihän kunnan tehtävä ole muutenkaan elättää lapsia. Jos ei omat rahat riitä, niin sitten takaisin töihin. Ei ole sen vaikeampaa.
 
Onhan nuo kuntalisät ihan hyvä juttu ja ymmärrän kyllä niitten puolustamisen, mutta vaan esim. mielipidekirjoituksin. En tajua ollenkaan mitään surukulkueita, varsinkaan, jos niihin otetaan lapset mukaan. :(

En ole senttiäkään ikinä saanut kuntalisää, ja hyvin on pärjätty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22109945:
Samaa mieltä! Kaikille tasavertaset olosuhteet!
Näinhän sen pitäisi munkin mielestä olla. Mutta tosin mun mielestä myös yhteiskunnan pitäisi panostaa enemmän tuohon että äidit/isät pystyisivät jäämään kotiin lasten kanssa. Ja tiedän kyllä, verovaroista se maksettaisiin mutta niin maksetaan jokavuotiset kansanedustajien palkankorotuksetkin + kaikkea muuta turhaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22109945:
Samaa mieltä! Kaikille tasavertaset olosuhteet!
Kunnissa on erisuuruiset veroprosentit, siihenkin pitäisi siis puuttua. Saatikka, että eripuolilla Suomea mm. elintarvikkeet ja asunnot ovat erihintaisia.
 
[QUOTE="vieras";22109978]Kunnissa on erisuuruiset veroprosentit, siihenkin pitäisi siis puuttua. Saatikka, että eripuolilla Suomea mm. elintarvikkeet ja asunnot ovat erihintaisia.[/QUOTE]

Elintarvikkeista ja asunnoista jokainen pystyy ihan itse päättämään mitä ostaa ja missä asuu.
 
[QUOTE="vieras";22109978]Kunnissa on erisuuruiset veroprosentit, siihenkin pitäisi siis puuttua. Saatikka, että eripuolilla Suomea mm. elintarvikkeet ja asunnot ovat erihintaisia.[/QUOTE]

joo mut ei sekoteta niitä koska korkeat elinkustannukset ja verot ei tarkota että kuntalisää maksetaan. Ja halpa asuntokin tarkoittaa usein järkyttäviä työmatkoja ja heikompia työnsaantimahdollisuuksia
 
No, musta on taas vähän hassua ajatella että jos mä en saa kuntalisää niin ei pidä sunkaan saada. Tai siis, tässä taas nähdään naisten solidarisuus toisia kohtaan.

Mutta jos kunta nyt pystyisi maksamaan jonkin suuruisen kuntalisän niin kyllä se vaan edesauttaisi lasten kotihoitoa. Itse mietin kun olin kotona lasten kanssa ja väläyteltiin tampere-lisän poistamista että lapset olisi vafmaan hoitoon sitten menneet ja mä olisin alkanut etsiä töitä.
No, meillä nyt tuo kuntalisä ei lopulta vaikuttanut hoito suunnitelmiin, mutta kyllä mä soisin että täälä edelleen sitä maksettaisi niille jotka lapsnsa kotona hoitavat vaikka itse ei enää sitä saadakaan.

Nokian äitien surukulkueista en tiedä.
 
No, musta on taas vähän hassua ajatella että jos mä en saa kuntalisää niin ei pidä sunkaan saada. Tai siis, tässä taas nähdään naisten solidarisuus toisia kohtaan.

Mutta jos kunta nyt pystyisi maksamaan jonkin suuruisen kuntalisän niin kyllä se vaan edesauttaisi lasten kotihoitoa. Itse mietin kun olin kotona lasten kanssa ja väläyteltiin tampere-lisän poistamista että lapset olisi vafmaan hoitoon sitten menneet ja mä olisin alkanut etsiä töitä.
No, meillä nyt tuo kuntalisä ei lopulta vaikuttanut hoito suunnitelmiin, mutta kyllä mä soisin että täälä edelleen sitä maksettaisi niille jotka lapsnsa kotona hoitavat vaikka itse ei enää sitä saadakaan.

Nokian äitien surukulkueista en tiedä.
Kuntalisät pois ja tukia ylös kaikille. Sun on helppo olla 'solidaarinen' kun nautit kuukausittain kuntalisästä. Aitoa solidaarisuutta olisi ajaa ilmankin jääville sitä lisää. Mut oikeesti sitä tukea pitäis nostaa edes minimitoimeentulotasolle. Työttömät tienaa enemmän.
 
juuh
Minäkin olen sitä mieltä, että yleistä kotidoidontukea tulisi korottaa ja kuntalisät poistaa. Sensijaan lapsille laadukkaampaa päivähoitoa kunnan rahoilla ja avoimia päiväkoteja.
Mun mielestä on hyvin omituinen ajatus, että lapset menisivät pilalle päivähoidossa! Kauheesti vaahdotaan kotihoidon tärkeydestä lapsen tasapainoiselle kasvulle ja kiintymyssiteen muodostumiselle ja sitten hyvin monet eroavat, vaikka lapset vielä ihan pieniä... Ei lapsi hoidossa pilalle mene, jos hoitopaikka on tasapainoinen ja hyvä ja hoitajasuhteet pysyviä ja jos kotona on kaikki asiat hyvin.
Päivähoidon olosuhteita ja resursseja tulisi parantaa, lapsiryhmiä pienentää ja hoitajien pysyvyyttä parantaa mm. palkkauksen ja työolosuhteiden kautta. Lisäksi pienten lasten vanhempien tulisi ennenkaikkea olla hyviä vanhempia lapsilleen ja laittaa hetkeksi sivuun MINÄMINÄ asenteen. ärsyttävin termi pitkiin aikoihin on tämä kuuluisa "oma aika". Eikös jokaisella ole omaa aikaa 24h vuorokaudessa. Tietyt valinnat elämässä vaan vaikuttavat siihen miten ne 24h kunakin päivänä täyttyy.
 

Yhteistyössä