mä en oikein ymmärrä miten se geeni periytyy?

• Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostaa
geeni joka altistaa verisuonitukoksille... voiko sellainen geeni olla vaikka ei suvussa ole mitään tukoksia ollu? ei omilla vanhemmilla, ei sisaruksilla, ei isovahemmilla eikä isoisovanhemmilla tai no yhtään kellään... sepelvaltimotauti on jollaki ollu mut se on vissiin vähän eriasia...

"Vieras"
Oletko lukenut biologiaa? Muisteleppa banaanikärpäsen risteytystä, se olisi ensimmäinen ja tosi yksinkertainen kertaus perinnöllisyysasioihin. Tietenkin, kun useampi geeni vaikuttaa samaan asiaan, se monimutkaistuu aika tavalla. Mutta piileviä geenejä on ja niitä, jotka ovat vahvoja.

tititi
En minä tästa mitään tiedä, mutta olisikohan niin, että joku geeni tai geenit voivat altistaa taudille, ts. jos perimässä on jollekin sairaudelle altistava geeni, kantaja sairastuu siihen keskimääräistä todennäköisemmin. Siten esim. vanhempasi ja isovanhempasi eivät välttämättä ole sairastuneet.

Olet kuitenkin perinyt kaikki geenisi, eli joltain esivanhemmaltasi olet perinyt myös sairauksille altistavat geenit.

"tintti"
moi, minulla itsellä on sellanen geeni ja silloin kun se todettiin niin testattiin äitini ja siskoni ja kummallakaan ei sitä löytynyt... isää ei ole testattu koska ei olla tekemisissä.. nyt kun minulla on 3 tytärtä niin heiltä otetaan vastaavat testit siinä vaiheessa kun on ehkäisyasioiden/raskauksien aika koska vaikuttaa niihin asioihin..
minulla kyseinen geeniei vaikuta tavallisessa arjessa... ei lääkitystä.. raskauksien aikana piikitin itseäni klexanella ja ehkäisynä ei käy estrogeeniä sisältävät keinot... eli joko kuparikierukka tai sitten minipilleri, jossa vain keltarauhashormonia...

Periytymisen lisäksihän voi tulla geenimutaatioita, jolloin jokin tuollainen esimerkiksi sairaudelle altistava geeni saattaisi löytyä, vaikkei sitä muualla suvussa olisikaan. Ja eteenpäinkään se ei periydy, ellei mutaatio tapahdu sukusoluissa.

opå
Itselläni on faktori V:n geenivirhe, joka lisää laskimotukoksen riksiä. Se periytyy vallitsevasti eli on tullut suoraan joko isältäni tai äidiltäni. Omilla lapsillani on 50 % mahdollisuus saada se. Sen saa selville tosiaan verikokeella. Tuo geenivirhe lisää riskiä, mutta ei välttämättä suoraan aiheuta sairautta.

Sitten on olemassa myös peittyvästi periytyviä geenivirheitä eli voit olla kantaja. Jos miehesi on myös kantaja ja saatte lapsen, joka perii MOLEMMILTA saman geenivirheen, hän saa taudin. Tai sitten hän voi saada geenivirheen vain toiselta, jolloin hän ei saa tautia, vaan ainoastaan on kantaja.

opå
onpas monimutkaista... eli on ihan arpa peliä onko sellainen vai ei... verikokeitakaan ei taideta tehdä ilman painavaa syytä...
No ei. Geenitestit on todella kalliita. Nyt kun en tiedä, mitä oikein epäilet, niin vaikea sanoa. Jos epäilet esim. tuota laskimotukosta lisäävää geenivirhettä, niin esimerkiksi Saksassa se otetaan kaikilta e-pillereitä hakevilta naisilta, koska e-pillerit ja geenivirhe yhdessä lisäävät massiivisesti tukosvaaraa. Eli jos hormonaalinen ehkäisy on mielessä ja juuri tuo geenivirhe, niin siitä voisi lääkärille mainita (että on siis suvussa sellaista).

kiinnostaa
lähinnä raskauden tai hormoni ehkäisyn liittyen tuota ajattelin. Tosiaan en ole tietoinen että suvussa olis tukoksia tai tuota geeniä. Joten eipä lääkäri tuota koetta kuitenkaan määrää. Ellei sitten huijaa että on tukoksia ollut suvussa.

Yhteistyössä