Meillä mies on pitkäpinnaisempi mutta joskus hänkin hermostuu tytön kiukutteluun. Mulle toistaa vähä väliä, että pitäs yrittää pitää pinna ja anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ym ym..
Mä tossa viikonloppuna mietin tosissani ja muistelin omaa lapsuuttani. Mies sanoo että hän on ollut aika jäärä pienenä ja kyllä pitää myöntää että minäkin olin todella hankala. Muistan edelleen että sain päivittäin raivareita ja huusin kuin hinaaja ja "karkasin" lähes päivittäin metsään. Muistan että uhosin aina että teen majan ja asun siellä viikon ja siinähän sitten ikävöivät ja etsivät. Sitten vähän aikaa luonnossa pyörittyä palasin kotiin.
Omatunto pisti kun tajusin miten toistan omaa äitiäni. Äitini hoki mullekin että pitää minut viedä lääkäriin, että onko päässä joku kasvi vai mikä vika on kun minä vain huudan ja kiukuttelen.. Huomaan jankuttavani samaa tyttärelle, että pitääkö sut viedä lääkäriin tai neuvolaa psykologille että tutkitaa mikä vika sinussa on.. Ei nuo puheet tuntuneet mukavalta kun äiti niin sanoi niin ei varmasti tyttärestäkään tunnu. Ja kun itse olin silloin varmaa alle kouluikäinen niin aika hyvin sitä näköjää muistaa...
Ja sitten kun tuo tyttö huutaa... Kipukynnys on olematon eli huutaa tosi kovaa jos vaikka vähän kaatuu ja vaikka ei satukaan. Sitte aina reagoi siihen, että ei voi koskea noin kovaa, älä huuda (kun se huuto on niin kamalaa kuultavaa etenkin silloin kun ei ole mitää syytä!). Toki mä huomaan sellaisen tilanteen, milloin tosissaa koskee, silloin ei yleensä saada henkeä ja neiti käy hetken haukottuaan kirkumaan. Silloin otan syliin enkä karju että nyt hiljaa.
Ja taas toistan äitiä ja toisaalta ymmärrän. Mä muistan ihan selvästi miten isoveljet mua usein kiusas, löi ja potki. Ja minä huusin. Ja äiti ei reagoinut mitenkään. Ei lohduttanu, ei komentanu velipoikia. Ja mä muistan vieläkin yli 30 vuoden jälkeen, miten pahalta se tuntui. SE TUNTUI TODELLA PAHALTA. Nyt ymmärrän, että äiti oli varmasti täysin kyllästyny mun jatkuvaan huutoon ja kun huusin niin paljon ja kiukuttelin, niin äiti ei enää jaksanu kuunnella eikä reagoida.
Mä oikein havahduin että mä teen samaa kuin äiti. Ja miten pahalta tyttärestäni tuntuu, kun satuttaa itsensä (vaikka ei kovasti koskekaan) tai kun tuntuu pahalta niin sitten äiti vaan karjuu, että ole hiljaa... :ashamed:
Miehen kanssa juteltiin ja päätettiin että tästä lähtien yritetään elää niin, että jos neiti kiukuttelee ja huutaa niin jos siihen on olemassa joku syy, vaikka pienikin, niin ei vähätellä vaan lohdutetaan. Jos taas huutaa ilman syytä niin sitten voi komentaa ja käskeä olemaan hiljaa. Tai pistää omaan huoneeseen rauhoittumaan. Mutta ei vähätellä toisen pahaa oloa koska siitä jää vielä vuosikymmenten jälkeenkin pahat muistot..
Jos se toisaalta auttaisi kun saa sitä kaivattua huomiota ja lohdutusta koska hyvin pitkältihän se kiukuttelu johtuu varmaan siitä huomionkipeydestä? Saa nähdä auttaako vai lisääkö se kiukuttelua? Mitä luulette?
Niin ja kai se ohi menee, koska ei mulla enää tollasia raivareita ole..