Maaseudulla talvikin on ihanampi!!

Rinsessa-Ryysynen

Aktiivinen jäsen
09.05.2008
2 318
0
36
Ollaan kesällä muutettu pikkukaupungista maalle. Asutaan aika etelässä, missä valkoinen talvi ei ole mikään itsestäänselvyys. Töissä käyn kaupungissa joka on 20km päässä (sama leveysaste), mutta silti siellä on lunta vähemmän ja sen on likaista. Maantiet on paljaina ja ankeina.

Mutta täällä maalla on ajotielläkin potkukelkkakeli eikä kuraa näy missään :D Tähtitaivas tuikkii ja puut kohoaa lumisina taivasta vasten :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Pidähän kuitenkin ne kissas sisällä!

No EN totta maar pidä ( =eläinrääkkäystä), kissa ei ole mikään pehmoeläin sohvan selkänojalla!! kissan kuuluu saada liikkua luonnossa ja toteuttaa luontaisia kykyjään jos siihen on mahdollisuus.

Et kai oikeesti anna kissojen juosta vapaana?

Kissat todellakin juoksee vapaana, kaupungissa en tietenkään antaisi, mutta täällä turvalliset olot. Kissat on aivan elementissään ja nauttii elämästään kympillä! juu ehkä saattaa muutaman tirpan syödä välipalaksi, mutta se on luonnonlaki! Mutta syövät myös hiiriä yms. ja tekee ns. palveluksen ympäristölle (= vähemmän käärmeitä, vähemmän tauteja)

En kyllä enää maalle muuta!! Onneksi päästiin pois sieltä! Asuttiin kanssa hämeessä muutama vuosi ja palattiin takaisin pääkaupunkiseudulle. Ja kyllä on helpottunut olo!

asutko missäpäin hämettä ??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En kyllä enää maalle muuta!! Onneksi päästiin pois sieltä! Asuttiin kanssa hämeessä muutama vuosi ja palattiin takaisin pääkaupunkiseudulle. Ja kyllä on helpottunut olo!

Täällä lähellä Lahtea salpausselän hienoissa maisemissa =)
Mua ei taas sais kirveelläkään enää kaupunkiin eikä varsinkaan pääkaupunkiseudulle. Se on aina ahdistanut mua suuresti...

Mua ei taas sais kirveelläkään enää kaupunkiin eikä varsinkaan pääkaupunkiseudulle. Se on aina ahdistanut mua suuresti...[/quote]

'

me asuttiin lopella muutama vuosi. Itse olen ikäni asunut helsingissä ja tuntui kanssa et haluaisi pois kaupungista. Kun lapsia tuli niin enemmän vaan alkoi houkuttaa maalle muutto. Mutta todellisuus oli kaikkea muuta kuin olimme kuvitelleet... olihan siellä paljon hyviä puoliakin tietysti. Mutta päällimäisenä jäi mieleen ahdistus, jokapaikkaan pitkä matka . Puistoon ym. piti lähteä autolla..

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:

Mua ei taas sais kirveelläkään enää kaupunkiin eikä varsinkaan pääkaupunkiseudulle. Se on aina ahdistanut mua suuresti...

Maaseutu on hieno kasvuympäristö lapsille. Pääkaupunkiseudulla en lapsiani kasvattaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Puistoon ym. piti lähteä autolla..

Sä et ole tainnut sitten ihan sisäistää sitä tosiasiaa ettei maalla tarvita itään puistoja... :whistle:

Pakko se välillä oli lähtee naapureita karkuun... ei jaksanu aina kykkiä siinä pihalla

Maalla...naapureita... hmmm... mitä ne on??? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Puistoon ym. piti lähteä autolla..

Sä et ole tainnut sitten ihan sisäistää sitä tosiasiaa ettei maalla tarvita itään puistoja... :whistle:

Pakko se välillä oli lähtee naapureita karkuun... ei jaksanu aina kykkiä siinä pihalla

Hei, MAALLA ei ole naapureita...
:D
Ei vaan, jokainen taaplaa tyylillään...

Onko se sitten ihanaa kun sataa paljon lunta ja sä et pääse sieltä mihinkään kun ei aura-autot ehdi koko ajan olemaan auraamassa?

Kaupungissakin on lapsille mäkiä ja lumikasoja jos vain hiukan kävelee metsän viereen, eikä ole ikuisesti siellä kerrostalon pihalla. Kyllä kaupungissa on vain ihanaa!

Kyllä Suomen ainoa kaupunki on Helsinki ja loppu on maaseutua. Helsingissä lapsille on runsaasti harrastusmahdollisuuksia ja kulttuuritarjontaa, kyllä sielläkin kasvaa hyvinvoivia
lapsia. Maaseudun suppeassa ilmapiirissä sensijaan saattaa kasvaa estyneitä ja kapeakatseisia lapsia ja nuoria. Siellä on vieläkin tietynlainen hierarkia, on kunnanjohtajan, nimismiehen ja lääkärin ts. "parempien ihmisten lapset"...itse maalla kasvaneena tiedän tuon. Huvittaa ajatella että joku rimaa hipoen maisteriksi valmistunut on niin polleeta kunnanjohtajaa jossain käpykylässä. Maalla on lisäksi uskomaton kyttäyskulttuuri. Säästäkää lapsenne tuppukyliltä!

Puolensa ja puolensa. Kävelin aamulla hiljaisessa Helsingissä Punavuoren vanhojen talojen reunustamia katuja ratikkapysäkille, ja satoi ensilunta katulamppujen hohdetta vasten. Oli todella kaunista! Sitten taas, kun autot pilaavat sataneen lumen ja muuttavat sen harmaaksi ja loka roiskuu, ei enää olekaan niin kivaa :(.

Mä olen syvältä maaseudulta kotoisin, ja oon vähän sitä mieltä että ainakin joulu on parasta maalla. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Kyllä Suomen ainoa kaupunki on Helsinki ja loppu on maaseutua. Helsingissä lapsille on runsaasti harrastusmahdollisuuksia ja kulttuuritarjontaa, kyllä sielläkin kasvaa hyvinvoivia
lapsia. Maaseudun suppeassa ilmapiirissä sensijaan saattaa kasvaa estyneitä ja kapeakatseisia lapsia ja nuoria. Siellä on vieläkin tietynlainen hierarkia, on kunnanjohtajan, nimismiehen ja lääkärin ts. "parempien ihmisten lapset"...itse maalla kasvaneena tiedän tuon. Huvittaa ajatella että joku rimaa hipoen maisteriksi valmistunut on niin polleeta kunnanjohtajaa jossain käpykylässä. Maalla on lisäksi uskomaton kyttäyskulttuuri. Säästäkää lapsenne tuppukyliltä!

Joopa joo :laugh:
Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin Helsinki tai joku maaseudun periferia.

No, itsehän sinä totesit, että maaseudulla saattaa kasvaa kapeakatseiseksi :saint: