Maanantaina alkaa "uusi elämä". Haluaisin vinkkejä kiitos!

Herkkusuu täälläkin
Yhden makeasta riippuvaisen kokemuksia...
Kaupasta se alkaa, eli älä osta kotiisi herkkuja. Siinä vaiheessa kun karkkipussi on jo kourassa niin on kieltäytyminen jo huomattavasti hankalampaa
Jos kotiisi päätyy kuitenkin joku konvehtirasia tms., niin anna se eteenpäin, tai tarjoa isommalle porukalle äläkä mässytä sitä kokonaan itse.:)
Jos mahdollista, osta tai leivo vierasvarat vasta samana päivänä kuin vieraat tulee.
Mutta liian tiukaksi älä elämääsi säädä, sitten ne repsahduksetkin on kahta kauheampia, vaan jonkin verran on hyvä sallia itelle jotain hemmottelua. Esim. ajoitat leivonnaisen nauttimisen vaikka tiettyyn kellonaikaan, kuten kahviaikaan, eli suunnittelet etukäteen milloin meinaat sen herkkuleivoksesi nauttia.
Kokeile marjoja ja hedelmiä, esim. mansikat on ihanan makeita mutta terveellisiä, ja nyt niitä alkaa olla myytävänä halvempaankin hintaan.

Terveellisesti
Marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, kasviksia, juureksia, siemeniä, mereneläviä, erityisesti kalaa, kananmunaa, sieniä, keittoja, täysjyväriisiä, linssejä, papuja, tattaria, vettä, teetä, jne. Mieluiten luomuna. Siitä on hyvä aloittaa. Unohtakaa se että teidän pitää luopua herkuista ja ajatelkaa asiaa niin että siirrytte parempaan eli alkuperäiseen ruokaan! Lukekaa vaikka olli Postin Nutrix-teos (löytyy googlella ja ihan ilmaiseksi)

..
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24058639:
Keittiövaaka ja kaloritaulukko. 1200 kcal päivässä jaettuna 5-6:een ateriaan. Aivan varmasti alkaa paino laskea, vaikkei nostaisi takapuoltaan tietokoneen äärestä lainkaan. Hitaasti, mutta varmasti.
Juuri näin!

W
Vaihdoin otsikon "ei herkkuja tänään" :D
Tuohon pitäisi ihan oikeasti lähteä mukaan. Herkut on ehdottomasti se minun pahin kompastuskivi.:| Liian usein huomaan iltaisin, ettei päivän aikana tullut syöytyä mitään terveellistä vaan niukasti epäterveellisiä juttuja. Tuo sana "niukasti" lienee mahdollistanut normaalipainoni. Joka tapauksessa ruokavalioni on kauhea, painosta viis.

"omena"
Käyn yleensä lounasravintoloissa syömässä ja siellähän ruoka on kovin vaihtelevaa... Sitten ratkean toisinaan syömään grillattu kananrinta subin... kotona teen monesti erilaisia pastoja (kermakastikkeessa : / )

roskaruokaakin menee useampi kuukaudessa. pahalta näyttää. oikeastaan pahemmalta kun kirjoitan sen tähän
Syö lounaalla ruokaisa salaatti aina kuin mahdollista. Tai sitten teet sen salaatin päivälliseksi. Salaattiin siis kanaa, tonnikalaa, lohta, juustoa yms yms. Syö 5 ateriaa päivässä ja jokaisella niitä proteiineja. Ite luen tällä hetkellä kirjaa nimeltä Syö hyvin ja laihdu, kirj. Patrik Borg ja Sinikka Hirvonen. Siinä on hyviä neuvoja painonhallintaan ja ruokaohjeita. Voin suositella!

W
[QUOTE="omena";24058768]Ite luen tällä hetkellä kirjaa nimeltä Syö hyvin ja laihdu, kirj. Patrik Borg ja Sinikka Hirvonen. Siinä on hyviä neuvoja painonhallintaan ja ruokaohjeita. Voin suositella![/QUOTE]

Mistähän tuon kirjasen löytäisi? Olen aikoinani etsinyt enkä löytänyt mistään.

"vieras"
Värien kautta kannattaa lähestyä juttua: kun huomaat, että sulla on joku herkku kaupassa kädessäsi niin mieti hetken ajan
- onko se ruskeaa? (lähinnä vain ruisleipä ok, mutta banni dominokekseille, suklaalevyille, konvehdeille, vanukkaille...)
- onko se värikästä? (jonka jälkeen tsekkaat e-koodilistan: jos sisältää väriaineita niin jätät hyllyyn.

Periaatteessa sun pitäisi kelpuuttaa ostoskärryyn vain luonnonvärisiä tuotteita, jotka sitten on mahdollisimman jalostamattomia. Kun pysyttelet irti keinomakeasta, alkaa makuaisti tottua oikeisiin makuihin ja makeanhimokin tyydyttyy.

Yritä ostaa mahdollisimman pelkistettyjä raaka-aineita, kuten marinoimatonta kanaa ja perunoita. Maustamaton rahka tai raejuusto on ihanaa esim. tuoreen ananaksen, vesimelonin tai mansikoiden kanssa. Kirsikat myös ovat parhaimmillaan. Hedelmistä ja marjoista voi jäädyttää myös mehujääpuikkoja muoteilla! Halutessa maustamatonta jogurttia mukaan jotta enemmän jätskimäistä. Porkkanoita on hyvä raksutella ja tuore sato on makeaakin jopa.

Varmin paikka käydä ostoksilla olisi tori, josta saat kaikkea ihanaa tuoretta ilman ylipakattuja ja ylijalostettuja houkutuksia - kunhan pysyt kaukana munkki- ja metrilakukojuista :D

Tsemppiä! Nyt on paras aika onnistua, kun tuoreita raaka-aineita on edullisesti tarjolla eikä tarvitse tyytyä vähäkalorisiin pussidieetteihin :)

"omena"
[QUOTE="omena";24058878]Mulla on se omana. Oliskohan sitä kirjastossa?[/QUOTE]

Ainakin pääkaupunkiseudulla löytyy kyseistä kirjaa hyllystä monta kappaletta. Just tarkistin :)

"Jonna"
Mulla on aina ollut mieletön makeanhimo ja mulla on auttanut vain se, että on lopettanut ne totaalisesti! Vähentäminen vaan ei onnistu mulla. Sitten kun on ollut pari viikkoa ilman, niin on jo helpompi olla syömättä niitä. Itse päätin, että kun on viisi kiloa lähtenyt, niin sitten annan itselleni luvan herkutella lempijätskilläni. Ja tadaa, jostain syystä pienempi määrä herkkuja riittää tyydyttämään himon, eikä tarvitse syödä kokoajan niitä. Kunhan ei vaan taas päästä itseään repsahtamaan... Meillä onneksi mies käy listan kanssa useimmin kaupassa, itsellä saattaa tarttua mukaan hiukan ylimääräistäkin. :p Eli tiukka lopetus vain, lopulta se on helpompaa niin vaikkei ihan siltä tunnukaan.

W
[QUOTE="Jonna";24058948]Mulla on aina ollut mieletön makeanhimo ja mulla on auttanut vain se, että on lopettanut ne totaalisesti! Vähentäminen vaan ei onnistu mulla. Sitten kun on ollut pari viikkoa ilman, niin on jo helpompi olla syömättä niitä.[/QUOTE]

Olen oikeastaan samaa mieltä vaikka kohtuullista herkuttelua yleisesti suositaankin. Omalla kohdallani vain tuntuu lopulta paremmalta olla ilman herkkuja, koska heti kun siitä ehdottomuudesta lipsuu, se kierre ei katkea. Mikä nyt sopii kenellekkin.

Yhteistyössä