~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *Helmi- ja maaliskuussa -08* ~ ~ ~

Kyselisin vinkkejä peräpukamiin. Mulle tuli synnytyksen jälkeen peräpukamia ja nyt pitäis saada ne hoidettua pois! Mikä olisi hyvä "lääke"? Onko kokemusta kellään?

Täällä on vauva arki alkanut pikku hiljaa luistamaan. Yösyönnitkin on alkanut tasoittumaan noin pariin kertaan yössä. Tytön huonot päiväunet vaan vaivaa, toivottavasti ei nyt lopettais kokonaan nukkumasta päikkäreitä! Olisi itselle se pienikin lepo hetki viellä tarpeen!! Ylihuomenna mennään pojan kanssa käymään neuvolassa, paino kontrolli!!

Meillä kanssa poika aika kuiva iholtaan, oon rasvannut ihan tavallisella perusvoiteella aina tarvittaessa. Ja naamaan ilmaantuu tasasin väli ajoin niitä hormooninäppyjä tai ihonpuhdistusnäppyjä niin kun äiti niitä kutsuu!

Joko ootte päätteneet vauvalle nimen? Meillä kuumeisesti mietitään, mikä parhaiten sopisi. Kalenteri ja nettiä selailaan, mutta oikein sopivaa ei tahdo löytyä! Mutta onhan tässä viellä jonkun verran aikaa!!

Muumi82 ja poika kohta kaksi viikkoa

Ippu kiitos sanoistasi, tuntuu hyvälle kun voi jakaa näitä suruja ja iloja. Tänään oli hyvä päivä, ei tullut sellaista kurjaa oloa mut eilen tuntu et itkettää jo päivällä. Kävin ulkona ja yritin unohtaa pahan olon, mut se ei mennyt ohi. Sit illalla kävin lämpimässä suihkussa ihan rauhassa niin se helpotti ja sit oli ihan hyvä mieli mennä nukkumaan. Se on kummallinen tunne, se niinku pyyhkäsee läpi yhtäkkiä, tulee kamala huoli ja ahdistus.. toivottavasti ne "kohtaukset " jää pian taakse. Kiitos sinulle vielä. Pakko kyllä vielä kehua kun on sulla Ippu aivan ihana vauva! niin tumma ja paksu tukkakin! Oikea söpöliini! :hug: Meidän pojulla on vain vähän tukkaa mutta sekin näyttää olevan tummempi kuin esikoisella. Hauska nähdä tuleeko pikkuisesta veljensä näköinen ajan myötä, nyt jo on paljon samaa.

Peräpukamista muumille Mulle annettiin ihan sairaalasta mukaan sellainen tuubi jotain rektaalivoidetta. Kai sitä saa ihan apteekista, (käyn kipasee lukee sen merkin vielä) vaaleanpunainen paketti jossa lukee Scheriproct NEO rektaalivoide. Tilapäisesti peräpukamienja pinnallisten peräaukon haavaumien hoitoon, laitetaan pari kertaa päivässä.

Meillä yöunet vielä tosi hajanaisia, no ikääkin on vasta 6vrk että kai ne tasottuu ajan mittaan. Pisimmillään on nukuttu 5tuntia mut viimeyönä oltiin hereillä melkeen tunnin välein.

Pojalle nimeä ei olla päätetty, mut nimi Leo on jostain syystä pyörinyt mielessä jo odotusaikana, nyt kutsumme pojua sillä nimellä ja saa nähdä jääkö se ihan viralliseksi vai vieläkö muuttuu. Kastajaiset ajateltiin pitää huhtikuun lopulla, tänään tulikin kirkosta paperit että vois ajan varata. Me kastetaan ortodoksiseksi kuten minä ja esikoinen ollaan. Yksi nimistä tulee olla "ortodoksinen", en ole vielä perehtynyt niihin suuremmin. no, vielä on aikaa.

Meille tulee torstaina neuvolantäti kotikäynnille ja varasin pojille yhteisen neuvolan(isoveljen 2-vuotis ja vauvan eka neuvola) se on 3.4. Mä odotan innolla että päästään vauvan kaa ulos ja varmaan ihan pian päästäänkin jos leudot kelit jatkuu.

Eipä muutaku pyykkiä laittamaan kuivumaan. Kaikille mukavat illan jatkot ja rauhallista yötä-

enne ja "Leo" melkein viikon.

Kannanpa minäkin korteni tähän kekoon, kun niin uskollisesti vielä kirjoitan tuonne odotuspuolelle. Pitää ruveta ahkerammin kirjoittamaan täällä, kun on enempi porukkaakin jo koossa!

Vauva-arki rullaa täällä oikein kivasti. Yllättävänkin helposti, ainakin omasta mielestäni. Neiti on hyvin säntillinen ja rauhallinen. Silmätkin ovat auki päivä päivältä enemmän, välillä jopa 2,5 tuntia putkeen. Isi ja äiti oli onnesta ihan soikeana, kun toinen tuijotteli meitä onnessaan.

Ristiäisistä oli puhetta aiemminkin ja silloin kirjoittelin, että 26.4 on meidän kastepäivä. Neiti on silloin 9 vkoa ja saa nimekseen Siiri Helmi Olivia. Siiriksi häntä on kutsuttu synnytyssalista lähtien. Etunimet oli päätetty jo ennen synnytystä sekä tytölle että pojalle, nuo lisänimet on valittu aiemmin tehdyltä listalta... Ehkä vuosi sitten päätettiin, että mitä nimiä käytetään, jos lapsi saadaan. Enne: tytön kummitädin toinen kummilapsi sai nimekseen Leon. Musta se on tosi kiva, perinteinen, mutta harvinainen nimi. Käyttäkää ihmeessä.

Onnea BiaBia teidän Pullalle omasta nimestä!!! Mistä pikkuherran nimi Kilian tulee? En oo nimittäin koskaan kuullut. Paitsi luistelussa on yksi kilian-käännös... mut sitä ei kai kirjoiteta noin.

Syökö teidän pienet tuttia? Meidän neiti saa tuttia vain hätätapauksessa. Näitä tilanteita on illalla hoitopödällä nälkäisenä, autossa joskus ja jos tissi ei oo just heti saatavilla ja ollaan vaikka ostoksilla ja ei viitsi huudattaa vauvaa. Ei tartte nukahtaessaan tai muutenkaan ei vielä kaipaile tuttia. Jos autossa nukahtaa tutti suussa, niin otetaan pois, ettei opi lutkuttamaan sitä.

Toinen gallup: Lypsättekö itseltänne maitoa tai annatteko tuttipullosta, vaikka imetätte? Mie lypsän, koska maitoa tulee niin paljon. Lypsetty laitetaan pääosin pakkaseen kertakäyttötuttipullopusseissa. Joskus annetaan tuttipullosta, jos en oo muistanut pakastaa jäähtynyttä maitoa ja maito alkaa olla 2 vrk vanhaa. Kun ei raaski pois kaataa. Jos on lähdetty jonnekin ja kaapissa on ollut lypsymaitoa, niin oon saattanut ottaa pullon mukaan, niin ei tartte imettää julkisella paikalla. Tosin sitä teen kyllä, ei mua haittaa.

Vaategallup: Minkäkokoisia vaatteita käytätte pikkuisilla? Meillä 56cm pääosin, joitakin 50 senttisiä vielä. Mut tosi isoja kokoeroja on eri valmistajien välillä. 62cm on isot pinot odottamassa, kun kaikki lahjavaatteet on ollut sen kokoisia. Eipä tartte mun ostaa. Seuraavaksi alan ostaa 68cm, jos sattuu kivoja kohdalle. Ja oon huomannut, että tosi vähillä vaatteilla pärjää, jos pesee usein pyykkiä.

Mut nyt lähen sänkyyn viemästä palstatilaa, kun saattaa jollain olla kohta nälkäkin... Saa nähdä, tuleeko 2 vai 3 syöttöä.

Misupai ja Siiri 3 vkoa 3 pvää

Ippu: Pipo oli 36,5 ja rv 40+1. Säntillinen oli meidän pikkumies. Kiitos sinulle päivittämisestä!

Öistä sen verran, että hyvin ne taitavat täälläkin sujua, vaikka moinen heräily vanhemmilta totuttelua vaatiikin. Poika syö suunnilleen kolmen tunnin välein eli usein yhdeltä ja neljältä, ja kuuden aikaan jo herätään. Pitäisi vain itse malttaa nukkua päivällä ja sitten myös illalla entistä aikaisemmin.

Rasvaamisesta: Ollaan käytetty öljyä, rasvaa ja talkkia vuorotellen tarpeen mukaan. Hyvä huomio oli se, että lapsen oma ihon rasvantuotanto saattaa häiriintyä. En ole tullut ajatelleeksi asiaa, vaikka itsessäni olen sen havainnutkin. Vauvan iho on kuitenkin ollut koko ajan hyvässä kunnossa.

Ristiäiset ovat kuukauden päästä ja paikalle tulossa isovanhemmat, isoisovanhemmat, minun ja miehen sisarukset sekä lapsen kummit. Kavereista olisi ollut mukava kutsua, mutta johonkin on raja vedettävä.

Bia Bia Täälläkin kiinnostaa nimen alkuperä. Mukava nimi!

Tuttia ei olla vielä tarjottu, mutta se hetki ei varmaan ole kaukana. Tuollainen "hätätilannetutti" on täälläkin suunnitteilla.

Tuttipullokysymys kiinnostaisi myös minua. Täällä ei vielä ole tarjottu, mutta tarkoitus olisi opettaa, että joskus pärjäisi hetken ilman äitiäkin. Maitoa en ole lypsänyt kuin nousuvaiheessa, enkä kovasti haluaisi sitä tehdäkään, ettei johda ylituotantokierteeseen. Korvikettakaan en haluaisi antaa, joten varmaan paras vaihtoehto on kuitenkin lypsää opettelua varten. Mitä ajattelette?

Vaatteista täällä käytetään 56 ja 60/62cm. Saimme niin ison ja valmiin pojan, että 56 senttiset on kohta pieniä. Onneksi niitä ei kovin paljoa ollutkaan ja suurin osa lainavaatteita. Me saatiin lahjaksi paljon 68cm vaatteita, mikä oli mukava.

Nyt lopetan ja lähden laittamaan pyykkiä ennen kuin ulkoilun tainnuttama vauva herää.

Terv. tansuli ja poika 2vkoa ja 1 pvä

Mä en siis meinaa pysyä kärryillä taas kun täälläkin on noita viestejä tullut (aivokapasitettin laskua havaittavissa) :ashamed: .

Kuitenkin, enne kuulostaa tutulta noi bluesmeiningit, välillä hetkellisiä toivottomuuskohtauksia ei saa mitään aikaiseksi ja itkettää vaan. Kun on tiauttanut tuntuu heti paremmalta eikä hommat enää ylitsepääsemättömän suurilta. Jälkeenpäin tulee jopa ihmeteltyä että mikähän tossakin sitten oikein oli.. Ja vähenemään päin ovat.

Misupai ja joku muu( :ashamed: ) kyseli nimestä, löytyi ihan Vilkunan nimikirjasta. Kilian on kelttiä ja tarkoittaa kirkonmiestä. Pyhä Cilianus oli oppinut mies joka kierteli Euroopassa ja opiskeli kunnes päätyi Würzburgin piispaksi, kuolemansa jälkeen marttyyriksi ja Würzburgin suojelupyhimykseksi. On myös paikallisten viininviljelijöiden suojelupyhimys ja Kilianin päivänä siellä suunnalla kuulemma järjestetään Kilian-festareita joilla syödään juustoja ja juodaan viinejä. Ollut kalenterissa meilläkin mutta poistettu 1907. Meistä nasta nimi, suomalaiseen suuhun sopiva ja kuitenkin kansainvälinen. Ja ei ollut niitä r:ää ikä s:ää.. :) Kiitos onnitteluista!

Meillä lapsi syö tuttia, en ollut ajatellut antaa mutta sairaalassa oli tökätty "kun se vähän itkeskeli". Kaveri pullauttaa ulos suustaan ennenkuin nukahtaa.

Mä pumppasin alussa suoraan tuttipulloon joka meni yleensä saman tien. Nyt en enää pumppaa, Ian syö rinnat tyhjiksi joka syötöllä ennen vastikettaan.

Vaatteista meillä on käytössä nyt 56cm ja joitan 60-62 cm. 56 alkaa olla kohta nafteja, Kilian on aika pitkä ja hoikka (toisin kuin äitinä..). Yllättävän vähillä pärjää, ilmeiseti tämän ikäiset sotkee suhteessa niin vähän. JOskin eilen meni 3 vaatekertaa :) .

Pyykkejä ripustamaan lähtee hän

BiaBia ja Ian tänään kahdeksan viikkoa!

Keskiviikko päivää vaan!
Minäkin vihdoin pääsen ilmoittautumaan tännekin. Lisätkää kiitos, tiedot tuonne listaan. Meille siis syntyi pikkuinen poika keskiviikkona 27.2 klo 4.23. RV 39+4. Painoa hänellä oli 3550g ja pituutta 50cm sekä pipon mitta 34 cm. Arki on lähtenyt vauvan kanssa hyvin sujumaan, maitoa riittää ja yölläkin hän syö vain pari kertaa. Tänään poitsulla onkin ikää jo kolme viikkoa! Niin se tuo aika vain hujahtaa. Ulkoiluakin on jo aloiteltu ja tekee itsellekin hyvää käydä välillä happea haukkaamassa. Mutta palailen paremmalla aikaa lukemaan teidän toisten kuulumisia, nyt kotihommiin (siivoamaan) kun poitsu on unillaan!
Mukavaa päivän jatkoa ja hauskaa pääsiäistä kaikille äideille vauvoineen! :flower:

meil vauvalla myös kuiva ja hilseilevä iho (oli lapsivesi vähissä). Synnärillä kyselin + terkkarilta ,et miten hoitaa. Sanoivat et laittaa öljyä, on parempaa, mitä perusvoide. Perusvoide (voi ainakin kasvoihin) lisätä esim. näppyjen muodostumista + haittaa ihon uusiutumista. No tällä ohjeella on sit menty. Muutaman kerran olen tosin perusvoidetta (tuli äitiyspakkauksessa) sipaissu vauvan jalkoihin ja käsiin + selkään.
Tuttigallup meil olivat antaneet vauvalle tutin jo laitoksella. Kotona olen antanu tarvittaessa, sekä usein imetyksen päälle, tosin yleensä pulauttaa sen pois. Tykkäisi "lutkuttaa" tissillä niin pitkään et nukahtaa (ei enään ime, lähinnä vain kielellä rappaa tai vain pitää suussa). Niin ja neiti syö usein nyrkkiä kun alkaa heräillä ja nälkäyllättää (mieluummin tutti kuin nyrkki, helpompi vieroittaa).
vaatteista: meillä on käytössä 50/56cm vaatteet. Alkaa nuo 50cm olla jo pieniä, mut 62cm on isoja.. "vastasyntyneen" vaippojakin käytämmä vielä, on ne 2.vaipat pikkasen turhan reiluja, valskaavat.
Me saatiin ulkoilulupa perjantaina, kun ikää oli 9vrk. Tääl on sen verran lauhat ilmat (pyörii nollan tienoilla). Tänään nukkui tunnin päikkärit pihalla.
oletteko suunnitelleet/miettineet et millon on "seuraavan" vauvan aika? Me ku on ajateltu, et seuraava saa tulle kun on tullakseen..tietty toivon et ei ala heti eka kierrosta odottaan..
.Onko kellään tietoa alkavatko tk:ssa esim. jälkitarkastuksen yhteydessä "korjaamaan" repeämää? Mulla jäi repeämästä "ylimääräinen" riekale roikkumaan välilihaan, haittaa esim.pyyhkiessä. Ja on kipeämpi, mitä muut repeämäkohdat. Turvotus hävinnyt, ja jälkivuoto liki loppunut, pikkusuojalla pärjää..jokunen tikki näkyy vielä olevan paikallaan.

Zuku ja tyttö 2vk

ennelle vielä :hug: hali, ja kiitos kehuista =) , kyllä ne vaan mieltä lämmittää! =) Ja täytyy sanoa että ihan samaa mieltä olen, mutta minun mielipide taitaa olla hitusen puolueellinen... ;)
Minustakin Leo on hieno nimi, lyhyt ja ytimekäs, perinteinen, eikä liian yleinen! =)

Meillä neiti nukkuu päivällä hyvinki 4-5 tunnin pätkiä, mutta yöllä tissitellään parin-kolmen tunnin välein, joskus harvoin neljän tunnin pätkän nukkuu. Pöh. Sopisi olla toisinpäin, yöllä maistuis itelle tuollainen viiden tunnin rupeama! Jostain joskus luin/kuulin, että jos yössä saa nukkua edes yhden ehjän kolmen tunnin pätkän, niin se riittää lyhyempien pätkien lisäksi, että on virkeä ja jaksaa päivällä. Siinä kolmessa tunnissa kun ehtii vaipua siihen syvään, levolliseen uneen. Itselleni tuosta ohjenuorasta on sitten tullut jonkinlainen henkireikä; jos olen saanut yöllä nukkua yhdenkin kolmen tunnin pätkän kunnolla, niin minä kanssa jaksan, mutta jos heräilen tunnin välein niin en jaksa! Psykofyysistä propably! ;)

Meillä on ristiäiset 24.3. eli toisena pääsiäispäivänä, maanantaina. Nimi on mietittynä, mutta en kerro sitä vielä, ristiäisten jälkeen sitten! =) Meillä oli jo nimi, Emmi Karoliina, mutta ei tyttö näytä yhtään siltä, joten etsimme etsimällä kalenterista uuden nimen. Etunimi nasahti heti, että hei tässä se on!, ja toinen nimi löytyi netin nimikoneen avulla. Kalenterista löytyy kyllä sekin, ei siis löytymispaikastaan huolimatta ole mikään erikoinen.

Me on koitettu tarjota tuttia, mutta ei ole sitä toistaiseksi ollut innokas ottamaan, kun se ei ole ollut se, mitä on ollut vailla. Nälkäisenä saattaa sitä hetken imeä hoitopöydällä, jos ei tissi tuu JUST-NYT-HETI-PAIKALLA-SUUHUN!!!, mutta esim. väsyitkuun ei ota, mikä toisaalta on minusta vähän harmi, tutti olisi kuitenkin ihan hyvä nukutuskeino.. Esikoiseen kun tehosi kuin metrinen koivuhalko! ;) Mutta kahtellaan nyt, vielähän tuon ehtii oppia. Noin periaatteessa en minäkään tutin lupsutuksesta tykkää, mutta tuohon unenpäästä kiinni saamiseen se olisi oiva apuväline.. Esikkokin imi vain unien yhteydessä, ei muutoin. Jos vaikka satutti itseään, tai kiukutti muuten vaan, niin niihin itkuihin ei tuttia ikinä annettu, se oli vaan semmonen unikaveri. Helpotti äidin työtä vähän.. ja siksi toivoisin että toinenkin hoksaisi, että mikä idea siinä on! =)

Minä lypsin maitoa silloin kun tyttö oli keskolassa, ja hetken myös kotiutumisen jälkeen, että sain maidontulon tasaantumaan ja ettei rinnat pakkautuneet, mutta nyt kun syömiset ja maidontulo on jo tasoissa, ei tarvitse enää lypsää, kun "ylimääräistä" ei enää tule. Tai alkaisi tietysti tulla jos alkaisin pumppailemaan, mutta en näe tarvetta säilöä maitoa ylettömästi pakkaseen, kun sitä siellä nytkin jo vähän on, ja säilyy vain sen kolme kuukautta. Voi olla, että nuokin joutuu heittämään lopulta pois, kun en tiedä onko tässä tilaisuutta käyttää niitä.. taikka siis TARVETTA käyttää niitä. No ristiäisissä ajattelin, että voisi antaa pullosta maidon jos joutuu juhlien aikana syöttämään, oma juhlavaatteeni kun vaatii alleen push-up-liivit, ja lisäksi se paita on sellainen, että jos meinaisin imettää, niin koko paita pitäisi riisua, sitä ei saa mistään päin auki niin että saisi vauvaa rinnalle. Heh, tulipa pitkä vastaus yksinkertaiseen kysymykseen! :ashamed: Eli ei, en lypsä imetyksen lisäksi. Meidän vauva kun ei ole vielä edes käynyt missään, ettei ole tarvinnut ottaa eväitä mihinkään mukaankaan, vaikka julkisella paikalla imetystä vastaan ei minullakaan mitään ole. Jos jotakuta vauvanruokinta niin kovasti kiinnostaa niin sen kun tulisi sitten vaan katsomaan! ;)

Tuostapa yksi gallup lisää; minkä verran vauvanne on jo kulkeneet ihmisten ilmoilla? Minä olen kuullut sellaisen vanhankansan uskomuksen, että kastamatonta ei kuljetella, ja sen mukaan on eletty. Siis ennenmuinoin siinä on ollut takana se, että kun lasta ei ole kastettu, niin hän ei ole vielä jumalan suojeluksessa ja ties mitkä paholaiset käy lapsen kimppuun.. mutta ei tämä huono neuvo nykypäivänäkään ole, kun kastajaiset yleensä pidetään n. parin kuukauden iässä, ja alle sen ikäinen vauva on vielä niin pieni ja pöpöherkkä, että on ihan hyväkin pysyä kotona, poissa kauppakeskusten pöpöistä yms. Eikä tästä ainakaan meillä ole ongelmia aiheutunut, paitsi juuri nyt tässä ristiäisten alla, kun pitäisi yhdessä miehen kanssa päästä valikoimaan paitaa ja kravattia.. mutta mummi on onneksi innokas lapsenvahti! =)

Tansuli, lypsä vaan opettelukertaa varten vähän, ei siitä varmaan ylituotantokierteeseen vielä joudu..? Toisaalta korvikkeestakaan vauva ei rikki mene, varsinkin kun pääasiallinen ravinto on kuitenkin oma rintamaitosi, niin ei tarvitse sinunkaan siitä mitään huonoa omaatuntoa pitää, jos joskus harvoin tuttipullosta aterioidessaan juokin korviketta. Tai näin minä olen sen ajatellut =)

zukun kysymykseen seuraavasta lapsesta vastaan että meidän lapset on tällä erää tässä, tarkoituksena on laittaa nyt hormonikierukka, ja siinähän on ehkäisykeinoa jopa viideksi vuodeksi, joten.. pien tauko ois nyt siis tulossa! Mutta kyllä minä ainakin yhden vielä joskus haluan, jos vain saamme! Mutta ei nyt tähän palaan. Tai mistäs sitä koskaan tietää... ;)
Repeämien korjailusta en zuku valitettavasti osaa sanoa mitään.. Mutta mieleeni tuli, että mulle tehtiin esikoisen synnytyksessä eppari. Yksi tikki sitten irtosi, ja kahden tikin väliin jäi liian suuri väli, mikä alkoi sitten ikävästi irvistää. Kävin sen takia lääkärillä jo ennen jälkitarkastusta, ja lääkäri laittoi siihen jotain ainetta, joka tavallaan kuivatti sen kudoksen tms, ja se kohta pääsi parantumaan nopsasti. Kannattaa soittaa terkkarille tuosta heti, että kattoisiko se sitä ensin, ja ohjaisi sitten tarvittaessa lääkärille.

Nyt taidan yrittää lopettaa, jo kai tässä on melkoinen novelli tullut kirjoitettua!

Ippu :heart: Aino 5 vkoa 5 pvää

Moips.

Mä taisin kirjotella täälläkin siitä Leon ihosta kun se oli kuiva niin öljysin ja se tais vaan pahentaa tilannetta. Masussa varsinkin on sellasta pientä vesirakkulan näköistä näppylää ja se oli vielä eilen tosi pahan näköinen ihan tulipunainen ja tulehtuneen oloinen. Sit rasvasin eilen kylvyn jälkeen essexillä niin tänään vähän parempi. Ei ole enää niin punainen vaikka näpyt on kyl jäljellä edelleen. Huomenna tulee neuvolantäti kotikäynnille niin saan toivottavasti neuvoja siihen hoitoon. Kurja kun pienellä tuollainen iho, tuntuu ihan pahalle kun joutuu kärsimään kuivasta ja kipeännäköisestä ihosta. :ashamed: Toivotaan että paranis eikä olis ainakaan atopinen tms. =(

Tänään tuli pari isoa puklausta, ihan sellaista kellertävää.. onks se normaalia? aiemmin tullut vaan vähän maitoa ulos mut tosiaan tänään ihan kellertävää eritettä.. ?? Heti sitä panikoi että onko sillä nyt joku allergia..

zuku kyseli seuraavista lapsista, meille taitaa riittää nämä kaksi pojua. VArsinkin kun synnytys oli niin painajaismainen niin en enää uskaltaisi edes synnyttää. Tulevina vuosina keskityn muihin juttuihin kuin lasten tekoon. ;) Ja annan kaiken aikani ja rakkauteni näille veljeksille.

misupai Mä en pumppaa koska se lisää vaan maidontuotantoa ja nyt jo tulee niin riittävästi että tissit on ihan kipeet välillä kun niin täydet. Samaan aiheeseen vielä tansulille että koska on hyvä opettaa juomaan vähän myös pullosta tarvittaessa niin ajattelin että annan joskus keväämmällä pullosta hiukan vettä.. vettähän ei tarvitse antaa jos vauva saa hyvin rintamaitoa, mutta niin mä tein esikonkin kanssa että hän oppi ottamaan myös pullosta. Varsinkin jos lähdettiin vaunuttelemaan kaupunkiin (pitkä matka) niin oli hyvä olla vesipullo varulta niin ei tarvinnut jäädä etsimään jostain kesken matkan imetyspaikkaa. Mielipide kysymys tietenkin. ..

enne ja "Leo" viikon :heart:

Lapsigallupiin: Kunhan petipuuhiin päästään, niin ehkäistään kyllä. Ei aiota putkeen tehdä toista, nautiskellaan yhdestä kerrallaan. Hyvä ikäero meidän mielestä 3-4 vuotta ja aion mennä töihin 2009 elokuussa ja olla pari vuotta varmaankin ja sit voi alkaa harkita asiaa.... Halutaan reissata ja harrastaa, toki lapsi kulkee mukana. Eka reissu on jo varattu Itävaltaan heinäkuulle... Ja haluan palautua tästä synnytyksestä kunnolla, ennen seuraavaa. Mut en allekirjoita sanomisiani, näissä asioissa mieli voi muuttua.. tässä tämän hetken fiilikset.

Vauvan kanssa liikkumisesta:
Me ollaan oltu 3 kertaa ostoksilla pari tuntia, 2 kertaa Jumbossa ja kerran Sellossa. Kaikilla kerroilla vauva ollut matkarattaissa kantokassissa ja niin hyvin peitelty kuomun aukko, ettei mee pöpöt. Ekalla kerralla ei tarttenu ees imettää, kahdella muulla joo. Ekalla reissulla neiti oli reilun viikon ikäinen, koska neuvolan täti tuli samana päivänä. Ei oltais tehty tota reissua, mutta parkettikorjaajaa piti lähteä karkuun muutamaksi tunniksi. Toinen reissu tehtiin 3 vkon iässä ja toinen 3 vkon ja 2 päivän iässä. Menot on ajoitettu neidin nukkumisen mukaan, että olisi mahdollisimman vähän vaunuista poissa. Toissapäivän reissulla syötiin ulkona ja neiti nukkui/makasi vaunuissa ellei ollut tissillä pienen hetken. Mielestäni reissut menneet hyvin. Eikä todellakaan harrasteta shoppailureissuja joka viikko vaan kerralla hoidetaan mahdollisimman monta asiaa. RS-viruksen piikki oli jo syntymän aikoihin ohi, siksikin uskallettiin lähteä.

Valvatille tuplaonnea!!! Söpöt pikkuiset.

Nyt Salkkareiden pariin, kun ei iltapesujen aikaan viitsi katella.

Misupai ja Siiri

Kiitos vastauksista pullokysymykseeni. :hug:

Pari juttuja mietityttää myös: Miten paljon suunnilleen lapsi tarvitsee maitoa vastaamaan yhtä imetyskertaa? Kun olen koko ajan vain imettänyt, niin en osaa ollenkaan itse ensikertalaisena arvella, paljonko sinne menee..

Vauvalla on punaisia näppylöitä lähinnä pyllyssä ja vähän muuallakin vaipan alla. Määrä on vielä vähäinen, eikä ne tunnu häiritsevän. Huolellisella pesulla ja ilmakylvyillä ollaan hoideltu, mutta mitä muuta? Rasvaa, talkkia, öljyä? Kertokaas viisaammat.

Seuraavasta lapsesta kyseltiin myös: Haluaisin Misupain tavoin toipua kunnollla ja ehtiä töihin. Jos Luoja suo, reilun kahden vuoden päästä olisi meille sopiva aika. Mutta katsotaan...

Liikkumisesta: vielä ei olla kuljettu ihmisten ilmoilla, enkä tiedä koska uskalletaan lähteäkään. Ehkä sitten viimeistään täytyy rohkaistua, kun mies menee töihin. Ja ehkä ennen sitä olisi hyvä tehdä jokunen harjoittelureissu.

Nyt menen yrittämään päiväunia, kun pikkumieskin nukkuu.

Minäkin voisin ilmoittautua tänne...Kovasti on mennyt aika vauvan kanssa ettei paljon ole koneelle kerinnyt. Koitan olla aktiivisempi täsedes :)

Lisäisitkö meidät listalle 7.3. 08 rv 40+1, 2950 g, 48 cm, pipo 36, tyttö

Vauva arki on lähtenyt hyvin rullaamaan. Täällä on kyselty rasvaamisesta niin itse olen laittanut talkkia ja sinkkivoidetta. Täytyy varmaan sitä öljyä kokeilla. Eilen illalla pidettiin ilmakylpyä.

Tuttia en ajatellut ensin antaa, mutta nyt neiti sitä syö tyytyväisenä....Se vaan rauhoittaa niin hyvin. Usein kyllä vauva sylkäisee sen ulos ja pistää suun tiukasti kiinni.

Kestovaippoja ollaan käytetty, mutta yöllä on ollut kertis. Jotkut kestovaipat ovat hirveän pulleita ja olen miettinyt että onko huonoja vauvan selälle kun pylly on pystyssä? Jotkut vaipat ovat myös todella märkiä, että pitäisikö olla kuivaliina pinta? Fuzzi bunz vaippa on meillä ainakin osoittautunut parhaaksi . Imee kunnolla ja jättää vauvan pepun kuivaksi. Mitä muut kestovaippailijat ovat suosineet? Sellainen huomio vielä että heti kun laitoin kertiksen niin vauvan pylly alkoi punoittaa.

Maitoa tulee nyt sopivasti. Aluksi sitä tuli aivan liikaa. Nännit ovat tosi kipeät aluksi, mutta nyt jo vähän paremmat. Kuinka kauan mahtaa tuo kipu kestää?

Pitääkö teidän vauvanne yöllä ihme ääniä ja heräätte niihin jatkuvasti?

Täällä tuhistaan ja hengitetään ihmeellisiä nopeita vetoja ja kaiken mahdollisen kuuloisia ääniä. Tekisi mieli aina laittaa valo päälle ja katsoa mitä tapahtuu, mutta yritän välttää. Välilllä en tiedä että pitäisikö imettää vai mitä hän äänillään tarkoittaa..saattaa joskus itkeä sellaisen pienen parahduksen ja sitten taas jatkaa uniaan. Outoa..

Tänään oltiin ekaa kertaa vaunuilla ulkona 15 min. Oli tosi piristävää ja neiti viihtyi vaunuissa. Tarkoitetaanko sillä 2 viikolla, että kun vauva on 2 viikon ikäinen vai ollut 2 viikkoa kotona ennen kun saa ulkoilla? No me jokatapauksessa olimme jo ulkona

=)

Sitten vielä sellainen kysymys, että voiko turvakaukalossa pitää lasta, kun olen jostain lukenut muistaakseni, ettei ole hyvä vauvan selälle?
Meillä ei ole vielä sitteriä, enkä muutakaan paikkaa ole keksinyt mihin laskea kun en koko ajan viitsi makuuasennossa pitää. Laitoin siihen kaukalon päälle pehmeän peiton ja sen päälle vauvan. Näyttäisi viihtyvän hyvin siinä hereillä ollessaan.

Toivottavasti joku vastaa kysymyksiini. Huomaa kun on esikoinen että sitä tulee jos jonkinlaista kysymystä mieleen tässä päivittäin.

Jennah ja pikku tuhisija

tansuli Mulle neuvottiin sairaalasta öljyämään vauvan ihoa aluksi mut että ei suositella jatkossa et rasvais tai mitään, mut kuten olen tääl tuskaillu niin iho paheni öljystä ja on nyt rauhottunut huimasti ku laitoin oikein rasvasta rasvaa kylvyn jälkeen. Kohtahan tuo neuvolantäti tulee kotikäynnille ni saan varmaan vielä neuvoja siihen.. Mutta jos kyse on jostain hormooninäppylöistä (niistä punasista jotka tulee ja menee) niin niitä ei käsittääkseni tarvii hoitaa mitenkään. Luulisin että ilmakylpy on ihan paras hoito vauvan iholle, mutta paha on kauheesti antaa ilmakylpyä kun toinen palelee niin helposti :(

Iho on tosiaan taas tänään vähän parempi, tulee itselle tosi hyvä mieli ku näkee et se on alkanu parantua. Napatynkä irtos mut alle jäi joku ihmeen kieleke, sitäkin onneksi neuvolantäti saa katsoa ja varmaan laapistaa pois. Kiva kumminkin että se lähti ku esikoisella se roikku mukana jotain yli kuukauden!!! se oli tosi kauheeta kun se ei meinannu irrota millään! sitä piti laapistaa monta kertaa.

Yäks nyt sattu kakkavahinko isoveljelle, pitänee mennä auttelemaan. :wave:

Ainiin, ulkoilua ei luonnollisestikaan ole vielä päästy kokeilee (poju viikon) mutta haaveilen jos vaikka viikonloppuna jo päästäs vähän vaunuttelemaan jos on leuto keli. Mihinkään "ihmistenilmoille" en meinaa viedä ehkä vielä pariin viikkoon ainakaan jos vaan mahdollista. Hyvä oli tuo uskomus mistä Ippu kirjoitti että "kastamatonta ei kuljetella"! tosi hyvä neuvo kyllä nykypäiväänkin. :)

kakkapyykille enne (pikkuinen Leo viikon ja yhden päivän)

Oli pakko tulla kertoo sen verran kuulumisia tuosta kun neuvolantäti kävi kotikäynnillä, että Leon ihossa (mitä olen täällä pähkäillyt) ei ole mitään vikaa! ei ole atopinen tai kuiva tai mikään bakteeritulehdus vaan ihan normaalia kesimistä mikä johtuu jostain istukkahormoonista! kuulemma ei tarvitse hoitaa mitenkään mutta jos olen huomannut (kuten olen) että rasva auttaa niin sitten sitä. Huoh ette usko miten helpotti tietää tuo että ihossa ei ole mitään vikaa. Napa myös laapistettiin ja se varmaan alkaa nyt parantua. Painoa oli jo 3700g ja viikko sitten lähtiessä sairaalasta sitä oli 3400g! eli rintamaito riittää hyvin!ja ulkoilemaan voidaan lähtee kun siltä tuntuu ja on hyvä ilma, kauppoihin ei kannata kiirehtiä enkä meinannutkaan.

enne

Jennah kyselit ulkoilusta. Aika usein annetaan ohjeeksi se 2 vkoa ikää. Kesällä saa mennä heti, tuo 2 vkoa on suositus talvella jos pakkasta. Ei ainakaan tuttujen lapset ole mitään saaneet, vaikka ovat joulukuussa olleet ulkona alle 2 vkon ikäisinä. Ei tosin millään -20 pakkasilla... Me ulkoiltiin 6 vrkn ikäisinä, oli pieni pakkanen. Panin vaunuihin harson kaksinkerroin siihen aukkoon ja oltiin ulkona puoli tuntia. Mut toi ulkoilu on varmaan myös omista fiiliksistä kiinni, että jaksaako jne. Mie en jaksanut enää olla sisällä ja isä oli jo töissä. Keuhkothan siinä on kai se pahin, mikä voi saada kylmää, jos vauvaa ei oo suojattu kunnolla... En tiedä, meilläkin esikoinen ja kyllä tuo ulkoilusta nauttii ja nukkuu ulkona tosi hyvin.

Tuhinaa ja röhkimistä kuuluu meilläkin öisin pinnasängyn uumenista. Neiti päästelee ääniä yleensä silloin, kun on nukahtamassa tai heräämässä. En herää niihin enää, aluksi kyllä kuunneltiin ja ihmeteltiin, onko ne normaaleja ääniä. Esikoinen aiheuttaa joskus suurta huolta, kun ei tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei. Äänet on suorastaan huvittavia välillä!!

Kapalogallup: Pidättekö lastanne kapalossa? Meillä pidetään öisin ja aina muutenkin kun nukkuu sängyssä. PÄivällä tehdään kapalo flanellista ja yöllä äippäpakkauksen peitosta. Pieni kapalokirja on tutkittu ja sairaalassakin opettivat. Neiti on tosi rauhallinen nukkuessaan. Nyt kuukauden iän tullessa täyteen, ruvetaan vähitellen vähentämään kapalossa nukkumista. Vaunuihin kun laitan, en laita käsiä hihoihin ulkohaalarissa, jolloin olo on vähän kuin kapalossa.

Nyt lähdetään miehen kans saunaan, neiti on kylvetetty ja syötetty, tuhisee sängyssään. Eka syöttö on luultavimmin 00-01. Viime yönä söi vain 1.30 ja 4.45. Halusi aamulla tissiä vielä 6.30 ja nukkui vajaaseen 8.

Näin meillä. Misupai ja Siiri 3 vkoa ja 5 pvää. Lauantaina tulee 1kk täyteen!!!

En ookkaan pitkään aikaan käynyt kirjoittelemassa täällä. Tällä viikolla on tullut meille oikea arki vastaan, kun mies aloitti isyysloman jälkeen työt. Ei oo ollut ajan vietto pulmia:D 4-v, 2-v ja vauvan kanssa on ollut touhua ja tohinaa. Hyvin on uusi arki alkanut. Vähän jännittää/mietityttää ens viikko, kun mies on iltavuorossa. Silloin voi mennä iltaisin lasten tarpeet päällekäin. Aion ottaa ennaltaehkäisevän asenteen käyttöön, niin enköhän hyvin selviä. Esim. isommille voin tehdä iltapalat jo aiemmin valmiiksi. He voivat sitten kahdestaan syödä, jos minä imetän vauvaa tms. Mustasukkaisuutta ei meillä ihme kyllä oo vieläkään ilmestynyt. Isommat lapset, varsinkin 2-v tyttö hellii ja hoitaa mielellään vauvaa.

Enne:Kiitos peräpukaman hoitovinkistä :D Täällä ilmesty kans yksi sellainen synnytyksen jälkeen. Niin ja Leo on kyllä kiva nimi. Ei oo ihan kaikilla, mutta silti ei ole mikään liian erikoinen.

Meillä ei oo ollut käytössä tutit, eikä tuttipullot. Tosin tuttipullosta aion opettaa juomaan vähän myöhemmin vettä. Lypsää mä en viitsi, kun maidon tulo on just tasaantunut hyvälle tasolle! Meillä on ollut noilla kahdella ensimmäisellä allergioita ja olen joutunut lopettaa imetyksen sen takia vauvan ollessa n. 6 kk:n ikäinen. Oma dietti on tullut niin suppeaksi. Tyttö ei millään oppinut silloin syömään tuttipullosta, kun ei ollut tuttia tai pulloa koskaan ollut käytössä. Nyt otetaan varman päälle, jos vauvakin tulee allergiseksi, niin osaa tarpeen vaatiessa sit pullosta juoda apteekin maitojauhetta. Vielä näyttää ainakin hyvälle, vauvan kakka ei oo muuttunut vetiseksi, ei oo ihottumaa, eikä pulauttelua ja vauva on tyytyväinen ihanuus :heart: Allergiaitkuja ei esikoisella tai toisellakaan ollut.

Poika oli syntyessään sen verran punkero (4115g ja 50 cm), että 56 cm vaatteet oli aluksi jämptit muuten, mutta bodyjen hihat on ollut kaikista liian lyhyet. Meillä on tosi harteikas vauva, mutta jalat on ohuet kuin mitkä =) 50 cm vaatteita meillä ei onneksi ollut kuin ihan muutama sisarusten vanha. Pääasiassa ollaan käytetty 62 senttisiä, eikä oo tosiaan liian isoja. Ulkohaalarit on 68 cm. Niissä on kasvunvaraa.

Joskus oli puhetta mitä vauvalle ulos päälle. Tosi paljon ootte pukenut. Meillä laitetaan vaunuihin body ja puolipotkarit tai housut ja sukat, villasukat ja töppöset, villatumput ja rukkaset, puuvillalakki, ilmasta riippuen kypärä, kevyttoppahaalari, huppu päähän, makuupussiin (kokonaan kiinni ilmasta riippuen) ja kantokoppa kiinni. Aina on lämmin ollut ja tyytyväisenä nukkunut.

Rasvailusta: Kylvyn jälkeen öljytään vauvan iho Ceridalilla. Muuten tarvittaessa silloin tällöin rasvataan pyllyä perusvoiteella tai öljytään. Vielä ainakin ollut pikkuisen iho tosi siisti. Ekoina päivinä sairaalassa vauvan masun ja ranteiden iho kesi/uudistui niin kuin Ennekin kertoi oman vauvansa ihosta. Mäkin luulin ensin, että meidän vauvalla on kuiva iho sen takia. Neuvolantäti neuvoi laittaan taipeisiin tarvittaessa talkkia tai perunajauhoa.

Zuku: Mä oon aina halunnut kolme lasta melko pienin ikäeroin. Pikkutytöstä asti oon tykännyt keksiä omille lapsille nimiä=) Nyt kun on kolme ihanaa lasta oon kyllä onnellinen. Mies on tyytyväinen tähän lukumäärään, mä vielä haaveilen neljännestä, jos vaan saadaan. En kuitenkaan vielä, joskus sitten kun esikoinen/isommat menee kouluun. Nyt haluan nauttia tästä pesueesta koko sydämellä!

Meillä herätään 2-4 tunnin välein syömään. Yöuni ajoittuu n. klo 20-9 välille. Kolme tai neljä kertaa yöllä syö. Yöllä nukahtaa syömisen jälkeen heti takasin. Päivällä ollaan paljon hereillä. Parhaimmillaan kahtena kertana noin 2-3 tuntia molemmilla kerroilla katsellaan ihmetellen. Välillä nukutaan melkein koko päivä. Tänään meidän vauva oli taas aamusta iltaan hereillä. Pari tunnin pätkää vaan nukkui.

Jennah:Mulla on vieläkin rinnanpäät arat. Vauvan ekat imut tekee kipeetä. Ei mulla kahdella ekalla imetyskerralla näin kauaa kestänyt rinnanpäiden tottuminen imetykseen. Se Lansinoh voide auttaa. Olen kanssa miettinyt, että kauan tämä voi kestää..
Aluksi minäkin heräsin aina vauvan ääniin, varsinkin sairaalassa. Nyt haen vauvan sängystään syömään, kun oikea nälkä-ääni kuuluu tai yöpuvun hihoja aletaan imemään oikein kovaa.

Me ollaan oltu vauvan kanssa kerran kaupungilla ostoksilla ja kerran ravintolassa syömässä. Molemmilla kerroilla vauva nukkui vaunuissa, yhden kerran molemmilla reissuilla imetin. Kaupassa käydessä vauva on ollut mukana pari kertaa vaunuissa nukkumassa. Esikoinen käy kahdesti viikossa päiväkodissa. Sieltä kulkeutuu vaikka mitä pöpöjä tänne meillekin. Siitä oon tarkka, että vauvan ihastelijat tulee terveinä kylään.

Misupai: Me ei olla pidetty vauvaa kapalossa ollenkaan. Sairaalassa kätilö kapaloi vauvan kerran ja opetti sen myös minulle. Jostain syystä en vain ole kapalointia käyttänyt.

Miten teidät vauvat nukahtaa kotona ollessanne? Tissille, syliin, sängylle? Meillä kaikkiin noista. Väsyneenä vien usein sängyyn ja jää sinne nukkuun itsekseen, mutta usein nukahtaa tissille tai syliin myös. Röhtäytetättekö vauvat aina syötön jälkeen? Mä en aina öisin, jos jätän vauvan viereen nukkuun tai en päivisinkään jos nukahtaa oikeen sikeesti imetyksen jälkeen meidän sänkyyn. Kahta ensimmäistä vein AINA öisin uskollisesti omaan sänkyyn. Tämä kolmas saa välillä, varsinkin aamuyöstä jäädä meidän viereen.

Tulipa pitkä kirjoitus..:D

Jade & Eemeli 2 vko 5 päivää

Anteeksi, tulee nyt vaan asiaa MEistä :D , kommentoin sitten kun aivot pelittää pikkasen paremmin.

Eli meidän perheen pikkuveli syntyi tiistaina (suunnitellulla sektiolla) 18.3. klo 8.37, painoa oli 3790 g ja pituutta 52 cm. Aikas iso vaavi siis, ja varsinkin jos olis mennyt yliaikaiseksi.

Tehtiin pikavisiitti sairaalaan, eli eilen kotiuduttiin jo. Toivuin supernopeasti ja vointi on mitä mainioin. Tissit vaan räjähtää ja ihan vähän tekee kipeää imetys, kun on vahva vauva.

Nyt vaan ollaan ja ihmetellään uutta elämää... Tuun kommentoimaan kaikkia kyssäreitä myöhemmin, voikaahan äipät hyvin ja haleja vaaveille! -pikkuvaemo ja ihmepoika melkein 4 vrk. :heart:

Meille syntyi todella ihana poikavauva 12.3.08, kello 11.25 :heart: Ihanuus painoi 4010g ja pituutta rakkaalla oli 51cm. Ja päänympärys oli huimat 37cm. Vauva on todella ihana ja rauhallinen. Tämä on niin rakasta ja ihanaa aikaa, harmi vain että meitä koetellaan kauhealla flunssalla ja oksennustaudilla jne.. Nyt jatkaan arjen pyöritystä, tulen paremmalla ajalla lukemaan ja kirjoittamaan enemmän:) Hyviä vointeja kaikille :hug:

LOE ja Sulo 9vrk :heart: :heart:

Ensiksi Hyvää pääsiäistä kaikille!!

Enne: kyselit keltaisista puklauksista. Meillä poika puklautteli laitoksella ja muutaman kerran kotonakin sellaista keltaista puklua. En usko että vaarallista. Sairaalassa ei ainakaan sanoneet mitään.

Tutista; Meillä ei pikku mies edes oikein suostu syömään tutia, en tosin oo hirveesti tyrkyttänyt sitä. Mutta olisi kiva jos välillä huolisi, kun ei tahdo oikein nukahtaa kuin tissille tai sitten vaunuun/ autoon!! Helpottaisi siis nukahtamista!!

Rasvaamisesta kyselin neuvolasta, niin sano että kokeile ensin öljyllä ja jos ei auta niin sitten rasvaa, riippuu niin vauvan ihosta kumpi sopii paremmin. Ja sitten sano että jos kauhean kuiva iho niin kylpyveteen kannattaa laittaa perusvoidetta ja liuottaa sinne. Voi olla parempaa kun kylpyöljyt!!

Me ollaan jo ulkoiltu ja poika on nukkunut jo päikkäreitäkin ulkona. Saatiin ulkoilulupa jo alle viikon vanhana. Ja kaupoillakin oltiin eilen tekemässä ruoka ostoksia. Muuten ollaan oltu pääasiallisesti kotona. Mutta kunhan mies lähtee töihin, niin sitten yritetään ainakin lähteä kerhoihin, kun tyttö kaipaa jo kavereita!!

Kapalossa en ole pitänyt ollenkaan. Ja nukahtamisesta, niin yleensä nukahtaa siis tissille, josta siirrän sitten sängyyn (joko omaan tai meidän) tai sitten päivällä sitteriin!! Poika nukkuu yöt meidän välissä ja heräilää noin parin tunnin välein syömään (aikas usein). Mietinkin, että kun nukkuu meidän välissä peittoihin käärittynä, niin voisko sillä olla kuuma ja heräilee siis janoon, kun syö noin usein. Tänä aamuna rupesin asiaa miettimään, täytyy ensi yönä tarkailla pojan lämpöä, että onko niska kuinka kuuma kun herää!! ja jos ei laittais sitä peittoa kaksin kerroin sen päälle, taitaa pärjätä vähemmälläkin! :LOL: Itellä kun tuntuu aina illalla olevan vilun väristyksiä, niin luulee että poikakin palelee. Yöllä taidetaan hikoilla sitten kilpaa!!

Mutta nyt lähden laittamaan päälle, ettei mene koko päivä yövaatteissa!!

Muumi82 ja poika 2 viikkoa 1 vrk

Kiva kun tänne puolelle tulee taas lisää äitejä ja vauvoja :) paljon onnea pojista pikkuvaemolle ja LOElle :hug:

Meillä poika täyttää huomenna 3 viikkoa. Tosi nopeesti on aika mennyt tähän asti. Vähän sais alkaa mennä hiljempaa. Mä en halua, että vauva kasvaa liian nopeeta:D Tää on niin ihanaa aikaa!

Vauva on ollut tähän asti ainakin hyvä nukkuun. Viime yönä tuli oikein ennätys unet.. Yöunet alkoi kovan syömisen jälkeen vähän ennen klo 21. Heräs syömään 0.30, 05.15 ja vielä 08.00 aikaan. Jatkoi siitä unia vielä 10 asti. Sitten heräs oikein tyytyväisenä, ei ollut ihme kyllä edes heti nälkäinen. Itse nousin jo 8.00 aikoihin tytön ja pojan kanssa. Mielelläni olisin nukkunut myös kymppiin vauvan kanssa:D Oon huomannut, että meillä ainakin herätään kerran tai kaksi vähemmän yöllä, jos vauva nukkuu omassa sängyssään, eikä meidän vieressä maidon tuoksussa.

Tuleeko teidän vauvoilta imetettäessä maitoa nenästä? Meidän pikkuiselta tulee. Ei joka kerta, mutta välillä kuitenkin. Ja saattaa tulla melko paljonkin..posken alle harsoon pieni lammikko. Oon kertonut siitä jo sairaalassa, kun huomasin ja neuvolakäynnillä myös. Ei pitäis olla vaarallista. Ja itsellään iän myötä hävitä. vauvan syömistä se ei haittaa mitenkään, hanakasti vaan syö, eikä edes lopeta imemistä kesken missään vaiheessa. Ainoastaan sitten, kun masu on jo täynnä. Mulla tulee tosi hyvin maitoo. Se voi olla kanssa yksi syy kuulemma ja vauvoilla nielu ja nenä on niin lähekkäin.. Outoa se vaan on!Onko muilla kokemusta tälläisestä?

Me ei olla vielä jätetty vauvaa meidän pihaan nukkuun päikkäreitä kuin kaksi kertaa vaunuttelu reissun päätteeksi. Silloinkin haettu jo ennen heräämistä sisälle. Nyt on parina päivänä ollut niin paljon pakkasta, että en oo siksi vienyt. Kun ilmat vähän lämpenee, tarkoitus olis alkaa nukuttaan kerran tai kaksi päivällä pihassa. Esikoinen ja kakkonenkin nukkui tosi pitkiä unia raittiissa ilmassa.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Jade ja Eemeli 2 vko 6 päivää

Hyvää pääsiäistä kaikille ja paaaaaaljon ONNEA kaikille vauvaantuneille!!! :flower: :hug:

Hirveesti tullu heti tekstiä, kun on tullu lisää porukkaa tälle puolelle! Hyvä juttu =)

Pitää palata myöhemmin turinoimaan lisää, nyt jatkuu pyhän vietto kotisohvalla koko porukan kanssa :heart:

Vauvantuoksuista pyhän jatkoa kaikille :hug:

Hexodus ja poitsu 1 kk ja rapiat :heart:

Yhteistyössä