Maalismussukat - syntyneet

Tuunpas nyt hetkeks viel turiseen :)

Käytiin ystävän kanssa myllyssä ja mukana ei ollu ku 4v. kummipoika! Perjantaina olivat mies ja vauva ekaa kertaa 2h kahdestaan, ku kävin viemäs isomman neidin isälleen (matkaa sinne n.60km). Pumppasin vähän maitoa ja hyvin pärjäsivät, ni nyt sit "uskalsin" taas pumppausten turvin olla pari tuntii poissa. Mut oikeen äiti-ihminen taas ostoksilla :p Mukaan tarttu esikolle paita, takki ja kylpytakki, pikkuneidille pari bodyy. Itselle suklaapatukka =)

Mut kyl vaan tosiaan niin valtavia eroja on tän ikästen syömisissä, ku aattelee et jotkut vetää jo 200ml velliä ja ruokapurkillisia, ni perjantaina meiän neiti ei ollu jaksanu syödä ku puolet pumpatusta 50ml maidosta :O Ja sen kanssa tyytyväinen 3h! Tänään sentään söi koko 50ml :D Ja uskokaa tai älkää et meiänkin neidil on mieletön kaksoisleuka + Todella muhkeat reidet ;)

Uskosta: Itse "uskon, mut en oo uskovainen." Tai uskon johonkin ylempään tai jotain, en osaa selittää. Ev.lut kirkkoon kyllä kuulutaan, mut en todellakaan oo mikään kirkossa kävijä.. Mut en näe myöskään syytä kirkosta eroomiseen. Esikolle oon sanonu, et hän saa ihan itse miettiä asiaa, et en tiiä onko totta, kukaan ei tiedä. Hän saa itse täs vuosien myötä muodostaa mielipiteensä uskoako vai ei.

Meillä on nyt vauvalle (oli pakko lisätä tää vauvalle tähän jälkikäteen ;) ) nää kuumat ajat tullu näppyä pimpsaan, varmaan ihan hikinäppyä luulisin, tai sen näköstä. Ei se ld mitään sellasta ihan vois olla? Tosin kyllä luulis et ois sit ollu jo aikasemminkin ehkä..

Noh tässä kai tää taas tällä kertaa :) Illalla pitäs mennä kattoon miehen pesistreenejä (meillä pelataan ihan tollasta äijäliigaa :) ) toivotaan ettei vaan satais sillon! Niist on tullu myös meil naisil sellanen tapa kokoontuu "juoruun" :)
 
Nauirukohtaukselle synttäri onnittelut!:flower:

Lemmikkikuume Ei niin minkäänlaista ole ja tuskin tuleekaan! Siis onhan ne ihania, siitä ei pääse mihinkään, mutta itselle, ei kiitos. :)
"Onneks" meillä on allergiaa niin ei tuu mieleenkään ottaa. Silloin aikoinaan meillä oli lemmikkejä ihan tarpeeks ja yksin kun niitä hoitelin niin en enää samaa rumbaa jaksais.

Hiustenlähtö lähtee ihan tuhottomasti!! Jokapaikka täynnä mun hiuksia... Aina niitää löytyy myös vauvan käsistä tai kaulalta. Tosi ärsyttävää. Mullakaan ei mitkään paksut hiukset omasta mielestäni ole ja nyt kun ne tästä vielä vähenee ni hyvin harvaks käy hiuspehko.:whistle:
Tekis kyllä mieli melkein kokeilla tuota teidän suosittelemaa hiustenhoitosarjaa.

Perhekerho Ehdottomasti alan taas käymään. :) Käyn srk:n ja mll:n perhekahviloissa. Meillä kun on tuo 4v niin on kiva, että hän saa leikkiseuraa ja tutustuu uusiin lapsiin noita kautta. 4v kun ei ole hoidossa vaan viettää kaikki päivät mun ja vauvan kanssa kotona niin on kivaa vaihtelua hänellekkin.
Itsekkin tykkään tutustua uusiin ihmisiin. :)
Mulla on myös tällä hetkellä tosi paljon kavereita joille on tullu vauva lähiaikoina tai tulossa tän vuoden puolella. Vertaistukea on ja kahviseuraa, mutta silti viihdyn myös noissa kerhoissa.
Se on tää sosiaalinen luonne joka kaipaa seuraa!! :D

Ensimmäistä kertaa ilman vauvaa reilun tunnin verran olin viimeviikolla, kun aloin taas kuntoilemaan. :) Tosi kiva oli päästä bodypumpiin. Nyt taas aion tästä edespäin käydä edes 2xvko:ssa jossain jumpassa. Mies kyllä pärjää sen aikaa vauvan kanssa, vaikka en lypsäkkään. täysimetyksellä kun mennään vieläkin. Pulloon en jaksais enää tässä vaiheessa opettaa vaikka se kätevää menojen kannalta oliskin.

Hampaita taitaa olla tulossa täälläkin, sen verran kiukkunen mies täältä löytyy!

[BLisää vauvoja[/B] taitaa olla vaan ajan kysymys, koska täällä alkaa vauvauutisia kuulumaan. ;)
Me toivottais vielä ainakin yhtä, mutta ei vielä ihan hetkeen. Ehkäistään aina sillon kun muistetaan... :D ;)

Hormoonit tuntuu, että nyt vasta alkaa olla oma itsensä raskauden jälkeen. :O Melko kauan siis kesti tuo hormoonimyrsky mulla... Silläkään en ihan hetkeen vielä haluis uudestaan raskaaks.

Vauvan kanssa touhuilu minä joskus loruttelen ja jumppailen vauvan kanssa. Paljon hän viihtyy lattialle mönkien paikasta toiseen.
Vielä en ole istuttanut, mutta puoli istuvassa asennossa on rattaissa. Vaunuissa kun ei enää oikein viihdy muuta kuin päiväunien ajan.
Kannan paljon vauvaa kantoliinassa ja se on kyllä tosi kätevä!
Meillä vauva tykkää tosi paljon olla ulkona liinan kyydissä ja innoissaan katselee sieltä maailmaa. :)

"höpöttelyä" vauva pitää ihan entiseen malliin, vaikka liikunta onkin lisääntyny. On kyllä äänekäs kaveri ja luulen, että kovin montaa hiljaista hetkeä ei tässä talossa tule sitten kun tuokin oppii puhumaan. :D

Tiitulipiituli ja vauveli viikkoa vaille 5kk
 
Lemmikeistä: Meillä asuu tällä meidän kanssa mun veljen 11-vuotias terrieriuros. Tai nyt se on veljen luona "lomailemassa" mutta eiköhän tuo kohta taas palaa tänne. Ja saisi palata pian jo senkin takia, että vauva kasvaa ja kehittyy koko ajan niin oppisi tuo koira ja vauva toistensa tavoille samalla. Lisäksi mun vanhempien luona on viisi suomenajokoiraa joten elukoista ei ole pulaa :D Nyt kun terrieri on veljellä olisin halunnut yhden ajokoirista meille. Mies valitti, että se on liian iso. No, en yhteiseen asuntoon voi ilman toisen lupaa tuoda joten tänään se ei tullut. Mutta taivutan tuon miehen ;) Minä kaipaan koirakaveria kun olen päivät vauvan kanssa ja tulisi ulkoiltuakin enemmän. Menen huomenna vanhempieni luona käymään ja voi olla, että tuon jonkun mukanani... :)
 
Pitkästä aikaa täällä taas, tervehdys siis arvon kanssa toverit :)

Perhekoosta: Meille luultavasti tulee vielä yksi.. Itse olisin valmis vielä kahteen, mutta alkaa tuolla isännällä ikä tulemaan vastaan, meillä kun tuota ikäeroa on "hieman"... :whistle:

Hiustenlähtöä en ole huomannut yhtään sen enempää kuin ennenkään.

Mia-neiti tekee myös hampaita, ikeneet on sen verran turvoksissa että ei tiedä koska tulee ensimmäinen lego näkyviin..

Meillä aloitettu tasan 4kk päivänä soseet.. Kaikki muu menee alas paitsi mustikka, irvistellään ja syljetään pois..

Yöt meillä on nyt pari viikkoa mennyt tosi hyvin, klo 21-22 nukkumaan ja nukutaan aamulla tonne 9-10 asti ilman heräilyjä.. Ja silloin kun vielä heräiltiin siinä klo 6 aikoihin annoin silloinkin vain vähän vettä , ilmeisesti tuolla keinolla sain jätettyä nuo yö heräilyt pois.

Esitänpä kysymyksen tähän loppuun: Miten teillä on alkanut nuo kuukautiset? Ovatko olleet synnytyksen jälkeen kuinka säännölliset? Itselläni kun ensimmäiset (taisivat toisetkin) olla ihan normaalit ja nyt ei ole kuulunut ei näkynyt.. Kiertopäivä menee nyt 50+ ja raskaana en ole, testejä kun olen tehnyt...

Nyt nukkumaan kun neitikin on jo untenmailla :)

Sasuma ja Mia, pian 5kk
 
Mahtaakohan vielä mahtua tähän ketjuun mukaan? Olen ollut ahkera helistin.fi-käyttäjä ja siksi en ole jotenkin koskaan eksynyt tänne. Nyt kun meidän maalismammoissa on niin hiljaista, löysin tieni tänne. Huomasin ilokseni, että täällä on aktiivista porukkaa.

Oikeastaan kuuluisin helmimammoihin, kun pikkuneiti syntyi 28.2., mutta meillä oli LA 21.3., joten olen tottunut niin maaliskuisiin. Toivottavasti ok.=)

Olen 34-vuotias kahden lapsen kotiäiti Tampereelta. Esikoispoika syntyi 1.3.2009 ja nyt pikkutyttö 28.2.2011, vain vajaasta tunnista jäi kiinni etteikö olisi tullut lapsukaisille sama syntymäaika.;) Tyttö oli syntyessään rv37+0 3280g ja 50cm. Synnytys oli aikas dramaattinen, hyvä kun sairaalaan ehdittiin.

Nyt siis olen ollut 2,5 vuotta putkeen poissa työelämästä ja vielä parisen vuotta ajattelin lapsukaisten kanssa kotona olla ennen oravanpyörään paluuta. Nautin täysin siemauksin kotona olemisesta. Esikoinen ei ole päivähoidossa, vaan olemme tällä kokoonpanolla kaiket päivät. Isäntä meni tänään kesäloman jälkeen töihin ja arjen puurtaminen alkoi.

Vertaistukea kaivattaisiin kovasti. Yritän tahkota nuo aiemmat kirjoitukset läpi jossain vaiheessa.
 
Kuukautiset mulla alkoi reilun kuukauden päästä synnytyksestä ja ovat olleet ihan säännölliset.

Vauva jokeltaa ja höpöttää ihan entiseen malliin, tai siis koko ajanhan sille tulee uusi äänteitä ja vivahteita jne.

Uusille tervetuloa! :)

Vauva nukkui viime yönä eka kerran yhdellä syötöllä. Nukkui siis klo 22-5. Mahtavaa!! :) Oon nyt kolmena yönä tehnyt etten ole antanut maitoa heti 3 tuntia nukahtamisen jälkeen. Koska ei sillä ole oikeasti nälkä, se on vaan tapa.. jos se alkais tuottaa tulosta kohta :)
 
Tekstiä olikin kertynyt niin mahdottoman paljon, että päädyin lopulta silmäilemään vain otsikkoja. Ehkä pääsen tässä vauhdista "liikkuvaan junaan" ennen pitkää. Jospa kertoilisin vähän meidän kuvioista liittyen niihin otsikoihin, joista täällä on ollut puhetta.

Vauva oli 5kk-neuvolassa 8,3 kiloa ja 65 senttiä pitkä. Iso likka makkaroineen päivineen.=) Mä olen siihen harvinaiseen 1%:een kuuluva äiti, että täysimetän puolivuotiaaksi asti. Kun noin hienosti pienokainen kasvaa ja imetys sujuu, niin miksipä ei. Olen itse erittäin imetysmyönteinen äiti, mutta en ollenkaan muita arvostelevalla tavalla. Jokainen perhe löytää omat ratkaisunsa eikä niitä tarvitse kellekään ulkopuolisille puolustella.

Eipä tosin meilläkään imetys ole varsinaisesti ongelmatonta ollut. Esikoisen kohdalla olin aivan pihalla koko touhusta eikä ollut oikein vertaistukeakaan. Yksinäni sitten haalin kaiken mahdollisen tiedon univeloista huolimatta ja tahkosin kaikkien vaikeuksien läpi. Maito tuli (ja tulee edelleen) ovista ja ikkunoista eikä kysyntä ja tarjonta kohdanneet koskaan. Kärsin useista tihyttukoksista (ja kuumeesta) imetysken aikana. Esikoinen oli kova myös raivoamaan suihkutissieni vuoksi. Pystyimme myös imettämään vain kylkimakuulla, kun maitoa tuli niin paljon. Hampaiden tulo aiheutti myös päänvaivaa, harrastipa esikoinen tissilakkoiluakin välillä. Kaikesta huolimatta imetyksen positiiviset puolet ovat päällimmäisenä mielessä. Täysimetin poikaa 6kk ja osittaisimetin 13kk ikään asti. Poika oli 3kk:n iässä 8,2kg ja 6kk:n iässä 10,2kg.

Kuopuslikan kohdalla imetys sujuu nyt helpommin, varmaankin oman varmuuteni ja tiedonmäärän vuoksi. Edelleenkin maitoa tulee reilusti ja suihkuten. Nyt pääsen kuitenkin jo istuen imettämään eikä tarvitse viettää koko vuotta pistorasiassa pumpun päässä... Maidontuotanto vaihtelee vieläkin, kun neiti pitää välillä useamman tunnin pausseja ja tissit tuntuvat nopeasti reagoivan. Eli välillä nostatellaan maidon määrää, välillä lasketaan. Pientä kauhun tasapainoa siis.:D Ihanaa tämä silti on, nyt kun voi olla itse rauhallisin mielin.

Kiinteitä aloitellaan sitten puolivuotiaana eli muutaman viikon päästä. Mäkin olen kuullut jostain sen myytin, että kiinteitä pitäisi puolivuotiaan kohdalla aloittaa kovalla kiireellä. Liekö se tuovan väärinkäsitystä, kun neuvolan ohjeissa lukee, että missä iässä AIKAISINTAAN mitkäkin ruoka-aineet voi antaa. Me edetään täysin lapsentahtisesti. Eihän se vauva ehdi tottuakaan kaikkiin makuihin, puhumattakaan masusta, kun ruuansulatussysteemi muuttuu, jos siinä kiirettä pitää.

Päiväunet on meillä todella rikkonaisia. Neiti nukkuu 3-4 kolmen vartin päikkärit. Joskus hyvällä säkällä hän saattaa ottaa yhdet 2-3 tuntisetkin. Ulos vaunuihin saan nukutettua kivuttomammin. Sisällä kun on vilskettä tuon 2v esikoisen vuoksi.

Muutenkin vauvalla alkaa tulla aika selkeä rytmi päivään. Hän herää siinä 06-07 välillä. Päikkärien välissä hän jaksaa olla 1,5-2h hereillä kerrallaan ja sitten yöunille mennään n. klo 20 paikkeilla. Öisin vauva syö tavallisesti kolme kertaa eli kolmen tunnin välein. Monesti eka yösyöttö on tosin siinä vaiheessa, kun itse könyän nukkumaan. Vauveli saattaa tosin edelleenkin pyöriä masuvaivoissa imetysten väleissäkin, luulen johtuvan ilman kertymisestä masuun suihkutissien vuoksi.

Nyt kun tänään palattiin arkeen, niin tulee mieleen tämä tasapainottelu kahden lapsen kanssa. Aika on välillä kortilla ja isompi joutuu odottelemaan. Aamupäivän ulkoilunkin aikaan vauva on yleensä hereillä eikä viihdy vaunuissa silloin yhtään. Olenkin ottanut puistoon/naapurimammojen pihoihin pienen Manducaan, niin johan viihtyy. Istumaan en ole toista vielä laittanut, vaikka onkin puskenut sylissä istumaan jo 2kk asti. Neuvolassa ohjattiin vielä odottamaan selän lihasten vahvistumista. Se helpottaakin sitten kummasti, kun pieni pääsee vaunuihin istumaan.

Yksi hammas tuli meilläkin viikko takaperin. Nyt vain toivotaan, ettei se kovasti häiritse imetystä. Esikoinen nimittäin puri tissiä välillä hampailla niin, että veri lensi.:rolleyes: Sitten jouduttiin rasvaamaan Bepanthenilla ja käyttämään maidonkerääjiä tisseissä koko ajan, etteivät tissinpäät rupeutuisi. Onneksi pureminenkin on vain vaihe, joka menee ohitse.

Mies osallistuu meillä todella paljon lasten- ja kodinhoitoon, mistä olen äärimmäisen kiitollinen. Välillä toki joudumme tarkistamaan yhteistä linjaamme esikoisen ohjaamisen suhteen. Luontevasti hoitelee ja viettää aikaa molempien kanssa. Kotihommistakin mies hoitaa enemmän kuin minä, vaikka onkin meistä se työssäkäyvä.:confused: Univelkaisena olen välillä löytänyt tosin itsestäni sen nalkuttavan akan, jollaiseksi en koskaan halunnut tulla.

Tässä tiivistettynä meidän perheen arkea. Kiva päästä näin aktiiviseen ketjuun mukaan!=)
 
Viimeksi muokattu:
Tsau!

tikrulaiselle vaan tervetuloa munkin puolesta! Joukkoon värikkääseen mahtuu kyllä!

Meillä oli tänään shoppailupäivä esikoisen kanssa. Hän kun menee nyt kouluun, niin halusin tarjota hänelle nyt ennen koulun alkua vähän hemmottelua, ja mentiin ja ostettiin kaikkea ihanaa ja mukavan pinkkiä koulun alkuun. Meillä on välillä nyt ollut kesällä vitsit vähissä tuon kanssa, kun ei oikeen oo ollut oma itsensä, kuin vaan joskus sillon tällön. Onneksi flowerilta sain vähän vertaistukea tässä asiassa. Ilmeisesti se kouluunmeno on vaan ISO juttu! Saas nähdä miten lähtee käyntiin, miksi mua jännittää.... ?! :)

Lemmikkikuume: No oon todella eläinrakas, että voisin kuvitella meille kyllä vaikka eläintarhan. Mutta toisaalta onneksi on järki päässä ja tiedän, että tällä hetkellä on muutenkin kädet täynnä hommaa. Meille kyllä mahtuis myös, isossa varastorakennuksessa on joskus ollut hevosia, lehmiä, ankkoja... mitä lie elukoita. Joskus tulevaisuudessa ottaisin sakemannin, mutta haluan että on aikaa kouluttaa ja nytten ei kyllä ole.

Kuukautiset alkoi tosiaan aika pian synnytyksen jälkeen, mutta eivät ole samanlaiset. Ihan vähän tulee vuotoa, joka ei varsinaisesti ole edes verta vaan paljon hailakampaa, mutta taitaa olla ihan normaalia että näin voi olla.


Uskosta tuli mieleen, että esikoiselle tuli postissa ilmoitus että saisi osallistua "kirjepyhäkouluun", olin että whaaaat, on vähän köyhäksi mennyt... Muistelisin, että itse oon pienenä käynyt ihan pyhäkoulussa. Niin ja mäkin kuulun kirkkoon, mut lähinnä tottumus se on... en niinkään usko, että ihminen tarvitsisi uskoonsa jotain erityistä "laitosta"... jotenkin mussa asuu pieni feministi, joka välillä vähän kiehahtaa näissä uskonasioissa... :D

Naurukohtaukselle: onnittelut! :flower:


Jaaha, nyt muihin puuhiin!

Mindi83
 
Tervatuloa tikrulainen :wave:

Kuukautiset nyt toista kertaa synnytyksen jälkeen, tasan samalla 28 päivän kierrolla kun vuosikaudet jo ollut.

Lemmikkikuume JOO jatkuvasti :saint:
Meillä on nyt 6 hevosta, 2 lammasta, kani, koira ja 3 hiirtä
 
Useammalla on täällä näemmä jo pientä vauvakuumetta havaittavissa. =) Itse en osaa vielä perheenlisäystä ajatella. Tuntuu niin kovin vauvalta tämä meidän poju vielä. Katsellaan sitten joskus vuoden päästä. Toinen lapsi olisi kuitenkin tervetullut jossakin vaiheessa. Varsinaista vauvakuumetta mulla ei toisaalta ole ollut koskaan. Ajatuksissa oli, että perheenlisäystä olisi jossakin vaiheessa kiva saada ja kun pari vuotta sitten muutimme yhteen pitkän etäsuhteen jälkeen ja aloimme suunnitella häitä, niin pikkuhiljaa tuli sellainen olo, että nyt olisi elämäntilanne hyvä vauvalle.

Kuukautia mulla ei oo vielä ollu. Saas nähdä milloin alkaa...

Mä oon ollu jonkin verran vauvasta erossa 1-2 tuntia, jolloin poitsu on ollu isänsä kanssa. Silloin tällöin oon ollu jumpalla, käyny parturissa tai käyny vain kaupungilla pyörähtämässä. Mä en yleensä pumppaa maitoa, kun ei sitä tunnu tulevan ylimääräistä. Korviketta on sitten annettu, kun poika syö tuttipullostakin. Aina ei kuitenkaan maitoa tarvii antaa ollenkaan, jos imetän just ennen lähtöä ja sitten oon pois sen tunnin tai max. kaksi tuntia.

Nyt mulla on menossa reilun viikon YH-jakso, kun mies lähti työreissulle. Ihan kivasti tässä on ollu ohjelmaa ja päivät menee nopeasti. Onneksi tuo vauveli on sen verran leppoisa (useimmiten), että ihan hyvin kaksistaankin pärjätään. Ja sitten jos menee hermo, niin onneksi mun vanhemmat asuu samassa kaupungissa, niin voi mennä sitten sinne äipän lihapatojen äärelle. =)

Nyt nukkumaan, heips
 
tikrulainen :wave: =)

Kuukautiset alkanu ihan "normaalisti" heti muutaman viikon päästä jälkivuodon loppumisesta, vaikka täysimetän vieläkin. Kahdet oli sellaset et tuntus et vuodan kuiviin, ku verta tuli siis aivan järjettömästi.. Lisäks näiden välillä oli tasan kaks viikkoo ja vuotopäiviä melkeen seitsemän molemmilla kerroilla :O Mullahan laski hemoglobiinikin aivan pohjalukemiin sen takia.. Mut nyt onneks ihan normaalin tuntuset taas. Muuten siis ihan normaalilla 27-29 päivän kierrolla tullu.

No nyt jo huudellaankin vaunuissa, täytyypä tulla jatkaan myöhemmin taas :)
 
Täällä ei ole menkoista tietoakaan. Jos mennään niin kuin viime kierroksella, niin vasta kun viimeiset imaisut otetaan tissistä, niin kierto käynnistyy. Mulla oli esikoisen ollessa vajaa 1v niin kova vauvakuume ja halu saada se klassinen kahden vuoden ikäero lapsille, että kävin gynellä tsekkaamassa paikat, kun menkkoja ei kuulunut. Todettiin vain, että hormonitoiminta käynnistyy mun kohdalla vasta kun puran imetyksen. Vieroitin sitten esikoisen 1v iässä, kun se imetys oli niin paljon muutenkin jo elämänlaatuamme laskevaa. Ja se 1v oli se mun "henkinen rajani". Siitä meni reilu kuukausi ennen kuin menkat lopulta alkoivat.

Olen tässä muutama kuukausi takaperin käynyt gynellä juttelemassa ehkäisystä. Päädyttiin hormonikierukkaan. Gyne tosin suositteli mua odottamaan siihen, kun synnytyksestä on kulunut 5kk. Halusi tuoreen papan ja synnytys itsessään voi aiheuttaa solumuutoksia, jos siitä ei ole kulunut riittävästi aikaa. Nyt pitäisi saada itsestään irti käydä papassa, hakea kierukka apteekissa ja varata uusi aika gynelle sen laittoa varten. Jotenkin sitä lykkää mielessään, kun sen laitto jännittää. Tuskin se pahempaa voi olla kuin luomusynnytys, jonka koin helmikuussa.;)

Meillä taitaa lapsiluku olla täynnä. Kahdesta lahjasta saa olla enemmän kuin onnellinen. Jos mulla olisi vähemmän ikää (täytän kohta 35v), niin asia olisi eri. On tää pikkulapsivaihe kaikessa ihanuudessaan myös rankkaa, etenkin kahden pienen kanssa. Ikäkään ei tuo helpotusta noihin valvomisiin, mitä se olisi saattanut tehdä 10-15v sitten. No, siinä vaiheessa musta ei olisi ollut vanhemmuuteen. Silloin oli vielä hummailun aikaa.=)

Mä en ole ollut vauvasta erossa kuin max yhden syöttövälin. Meillä kun ei pullotella lainkaan. En ole kampaajallekaan päässyt. Tukka alkaa muistuttaa jo jonkin metsänpeiton kuontaloa... Hammasremonttikin odottelee sitten ensi keväänä/kesänä vasta...

Vauvan kanssa touhuilu tapahtuu yleensä viltillä lattialla, sylissä, Manducassa ulkona tai välillä sitterissäkin, kun kädet loppuvat kesken. Aika usein järkkään leikit molemmille lapsukaisille siten, että vauva on viltillä lelujen kanssa ja esikoiselle otan siihen palapelejä, autoja yms. Siinä sitten tasapainottelen parhaani mukaan. Vauvaa olen pitänyt Manducassa, kun aamupäivän ulkoilun aikaan hän on yleensä hereillä. Sitten otetaan vaunulenkkejä kolmestaan esikoisen ollessa seisomalaudalla. Esikoiselle joudun laittamaan olosuhteiden pakosta myös dvd:tä pyörimään, jos joudun vauvaa heijailemaan ulkona vaunuissa. Kyllähän se arki tosin on paljon imetystä, ruuan valmistelua esikoiselle, nukuttamista, vaipan vaihtoa ja yleistä järjestyksen pitoa huushollissa. Seurustelulle yritän järjestää aikaa parhaani mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tikrulaiselle tervetuloa! :wave:

Täydellinen äiti en todellakaan ole! :D Mutta koen olevani ihan hyvä äiti lapsilleni...

Lemmikkikuumetta mulla on aina... mutta täytyy pitää järki päässä ja tyytyä nyt tähän yhteen koiraan =) ennen on ollut lemmikkiä laidasta laitaan, mutta nyt ei vaan aika riittäisi kaikkeen...

Uskosta. uskon mutten oo mikään uskovainen. Uskon taivaaseen nousuun ja johonkin ihmistä suurempaan voimaan... isommiksi kasvaessaan lapset saavat sitten itse valita sen mihin uskovat.

Yöt ovat täällä todella rikkonaisia... pojalla edelleen tuntuvat hampaat kiusaavan ja mikä vaan kelpaa suuhun pureskeltavaksi :O ja kaikki huomio meneekin sitten siihen hereillä ollessa ja yöllä heräilee myös syömään nyrkkejään. Nyt on ensimmäinen päivä taas viikkoon, kun poika nukkuu useammat päikkärit päivässä ja saattavat kestää yhteensä tunnin kerrallaan, mikä meillä on ihan luksusta niihin kahteen puolen tunnin pätkään nähden =)

Kiinteitä maistellaan nyt vauhdilla että päästään kohta lihoihin ja puuroihin käsiksi... kuitenkin mennään maltilla ja pysytään vielä suht pienissä annoksissa, mutta sitten kun alkaa oikeen maistua niin saa syödä massunsa täyteen =)

Mukavasti ovat kaikkien vauvat kasvaneet :heart: kohta nämä meidän muruset lähtevät jo liikkeelle!!! :)

Lisää taas myöhemmin... nyt kahvikupponen käteen että jaksaa iltaan asti hereillä :)
 
heipparallaa...

uusille tervetuloa!!

uskosta antaa kaikkien kukkien kukkia, on sanonta, mikä pätee tähänkin :) en valikoi edes ystäviä sen perusteella. jokainen saa uskoa mihin tykkää, ei se ihmisen perus-minää muuta. lapset saa itse päättää myös riittävän ikäisenä mitä uskoovat, vai yhtään mihinkään.

menkat pillereitä syöden kierto oli normaali, aivan kuten ennenkin. nyt kun pillerit jätin pois, saa nähdä miten muuttuu.

kohdunlaskeuma ja uusi raskaus lievänä todennut, ehkä olevan. mutta ei varsinainen. se oli sitä nopeasti synnytyksen jälkeistä hysterisointia meikäläisen osalta :D

huomenna vauvan sydämen tutkimuksiin.... oon aika levoton ollu muutaman päivän tuon johdosta. huomenna se päivä onneks koittaa. mies tulee mukaan ja aamusta lähdetään ajamaan. huoh... aika sekavin miettein. nyt tietää läheiset, ja aika järkyttyneinä ovat. en tiedä oisko sittenkää pitäny kertoa kellekkään.....

väsyttää ihan mahdottomasti, mutta etenpäin mennään :)
vauveli tänään tasan 5kk :heart:

kiirettä on tämäkin loppupäivä, koulut alkaa siis huomenna, ja mua jännittää kans jo, vaikka ylemmille luokillehan mun lapset jo tavallaa menee, ei mitää ekalle... voi voi, äidit ne osaa tämänkin taidon :D
 
Huomenta,

täällä toivutaan ensimmäisestä lastentaudista - vesirokko kiersi ensin 7v esikoisella, sitten kohta 3v kakkosella ja viimeiseksi vauvalla (nyt 6kk). Paljon oli vesikelloja ja myös korkea kuume. Nyt näpyt ovat jo kuivumaan päin, mutta pari vesikelloa vielä näkyy.

Eilen huomasimme myös kaksi pientä hammasta alaleuassa :heart:

Kiinteät pitäisi aloitella - vauva täytti tasan 6 kk sunnuntaina, mutta ajattelin odotella rauhassa tuon vesirokon alta pois.

Esikoinen aloittaa maanantaina koulun - onko täällä muita, joiden lapset lähtevät ensimmäistä kertaa koulutielle? Koulutarvikkeet on meillä hankittuna, mutta vaateostoket jäivät vaiheeseen, kun tuo vesirokko puhkesi.

Lapsiluku on kyllä meillä nyt täynnä. Vauvat ja lapset ovat ihania, mutta nyt tulevat kyllä ihan käytännön syyt jo vastaan. Huomasin yllätyksekseni, kun pakkailin jo pienimpiä vaatteita pois, että pystyin tekemään sen ilman suurta luopumisen tuskaa tai haikeutta.

Flowerille voimia epätietoisuuteen. Toivottavasti lapsella on kaikki hyvin!

Kamiliya
 
Täällä yksi joka lähettämässä esikoistaan kouluun :wave: Tosi haikein mielin sen teen.. Nytkin meinaa itku tulla.. Viikonloppuna olin tosi herkkis tuulella.. Kauheeta kun aika menee ihan liian nopeeta. Meillä siis enemmän äippä jännittää, tyttö ei ainakaan myönnä, eikä vielä oireile, mutta katotaan miten käy lähempänä/ kun jo alkanut, että tuleeko jotain kiukkusuutta ym. Meillä siis alkaa maanantaina.

Sit mul ois kysymys korvikkeesta. Eli mul on nyt iskeny oman ajan kaipuu ja huomenna pitäs mennä testaileen yks polle, jota mahdollisesti rupeen vuokraan kerran viikossa, jos kemiat natsaa =) Tallille matkaa on 30 min. eli edestakasin menee tunti, joten poissa oon kokonaisuudessaan varmaan riippuen mennäänkö kentälle vai maastoon 3-5h. Jotenkin toi pumppailu on tosi raskasta, tai siis mä en meinaa millään jaksaa sitä. Mä en saa siis herumaan, jos ei vauva oo toisella rinnalla, ja tiiättehän millasta näitten kans se on.. Vauvalla on sit koko ajan sormet ja varpaat ja kaikki siel pumpun välissä, eikä millään meinaa malttaa syödä, ku ihmettelee mitä äippä puuhaa :D No niin siis, mutta täytyykö meiän ekaks antaa sitä korviketta pieni määrä ja jotenkin sit lisätä? siis totutella vauva siihen, vai voiko heti antaa vatsan täyteen? Ja mahtaakohan se korvike kelvata sillee "muitta mutkitta"? On kuitenkin varmaan jonkin verran erin makusta ku äidinmaito. Ihan siis tarkotus ois sillon käyttää, ku tosiaan kerran viikossa oisin poissa, muuten vielä tarkotus tisseillä. Kiitos jos jaksatte vastailla :)
 
Kaarja kannattaa aluksi sekoittaa korviketta siihen äidinmaidon joukkoon niin makuero ei ole heti niin suuri ja sitten lisäillä pikkuhiljaa enemmän korviketta... :) näin olen itse ainakin meidän poikien kanssa tehnyt ja kyllähän nuo ovat sen makueron silti huomanneet, mutta äkkiä siihen tottuneet. =) eikä tule sitten niin paljoa vatsanpuruja kun sekoittaa aluksi keskenään... jos et saa pumpattua omaa maitoa, niin sitten voisit vaikka kokeilla antaa ihan pikkuisia määriä korviketta siinä imetyksen ohella ja totuttaa vauvaa siihen makuun :)
 
aurinkoista mutta kalsaa huomenta :)

tintti :D samaa kuumetta podetaan ... hauska huomata että jollain muullakin se on jo hokema :D :D meillä sais tullakin, mieshän ilmoitti jo alkumetreillä suhdetta että kaksi lasta hän toivoo saavansa .. ja mulla on vuosia ollut vauvakuume, joten jos tuon taloudellisen puolen sais piakkoin hoitoon niin sama se sitten ois paksunakin pyyhältää ;)

koulujen aloitus oli taas jännä paikka :) ekaa kertaa vaan ei haluttu uutta reppua eikä uusia penaaleita.. murkut ;) no, nyt sitten eilen raahustin vielä vaate/kenkä-ostoksilla illan, kunhan päivä oltiin oltu sairaala-reissulla :( illalla oltiin kaikki niin väsyneitä, että mäkin menin jo yhdeksältä unten maille. hiukan nuo matkat on äidin sydämellä, kun alle neljä kilometriä he kulkee pyörällä. liikunnallisesti tosi hyvä juttu, mutta pari tien ylitystä on... ja JOKA aamu on painotettava varovaisuuden tärkeyttä!!!

vauvan tutkimukset onneksi mies lähti mukaan... osallistui äärimmäisen paljon siellä hoitamiseen. lääkäri katsoikin heti aluksi vauvaa ja meitä. isä piti tyttöä siinäkin, ja hän sanoi että kuinka VOIKAAN olla lumoava lapsi! että vauvasta näkee heti, että molemmat vanhemmat on antaneet tarpeeksi aikaa ja syliä, ja että itkuun on reagoitu oikein. että jos huudattaa vauvaa niin sen kyllä näkee sitten. ja kehui isää kuinka tekee vauvan kanssa, puki ja riisui sielläkin ja hoiti muutenkin. sanoi että valitettavan usein lääkärissä käynneilläkin vastuu jää äidille. että on hienoa nähdä tällaista :heart: vauva oli luottavaisesti tutkittavana, naureskeli lääkäri-sedälle koko ajan.

verikokeissa otettiin kaikki mahdollinen: kilpirauhasarvot, reuma, tulehdusarvot, hemoglobiini ja vaikka mitä. sydänfilmi otettiin myös. korvat ja kurkku puhtaat, sivuääniä ei sydämestä kuulu.
ja konsultoi tyksiin kardiologia siinä meidän paikalla ollessa, ja näillä oireilla saadaan melko huoleti olla. sydämessä jos olisi vikaa, tarttisi olla myös enemmän oireita. kasvu ja kehitys kun kulkenut hyvin, niin sekin kertoo jo ettei vakavaa voisi olla.
nyt suljetaan sitten pois raynaudin tauti. en tarkkaan tiedä edes miten se kirjoitetaan :). tai sitten lapsi reagoi ihollaan stressaaviin tilanteisiin. koska siellä verikokeita otattaessa raajat meni taas sellaisiksi oudon värisiksi. marmoroituu iho kauttaaltaan muutenkin, ja sehän ei vakavaa ole, tiedän sen nyt. ja otettiin kai allergiatestikin verikokeena, ettei olis maito-allergiaa. mutta siihen taas tarviis olla kai muitakin oireita kuten vatsan väänteitä, ilmavaivoja ja ripulia?
noniin, kaksi viikkoa odotellaan tuloksien saamista nyt, ja lääkäri soittaa sitten.
raskas päivä oli, kolme tuntia meni sairaalassa.... hienosti vauva kesti tutkimukset, verikokeet oli se raastavin osuus... toinen ei ymmärrä lainkaan miksi satutetaan, ja kaikki pitää kiinni :( onneksi saatiin hyvin tulemaan, viisi putkiloa lähti tutkittavaksi....

illalla vauva tuntui lämpimältä, mutta yöllä oli jo tulikuuma... kuume siis noussut, söi yöllä hyvin. nyt ei sit lähdetä ulos tänään :( mulla oli kuumetta parina päivänä alkuviikosta, liekö sit sama pöpö. menee varuillaan tämä päivä seuraten, onneks mulla on panadolia tuolla kaapissa antaa sitten. huoh...
jaha, nyt koululaisille aamupalaa ja uuteen koulupäivään :)
mieli täällä ihan hyvä, väsynyt kylläkin, mutta kyllä se tästä.
 
tintti83: toivottavasti vauvakuumeilu tuottaa pian tulosta!:D Toisaalta jos pikkuisen vielä lykkääntyy, niin koko ajan helpottaa sitten se arki myöhemmin, kun esikoinen on vähän isompi. Huomaan, että meilläkin helpottaa moni asia, kun esikoinen 2,5v jo ymmärtää hyvin puhetta ja pikkuisen malttaa odottaakin. Kolmen vuoden ikäero voi taas olla haastava uhman vuoksi - vaikka on meillä sitäkin... Samoilla tulilla on hyvä mennä. Mulla tulee yhteensä 4-4,5 vuoden poissaolo työelämästä, mutta kerkeäähän sitä sitten. Ihanaa, että SAA olla kotona lapsukaisten kanssa.

Flower again: tsemppiä teille sydänjuttuihin. Kun vain kahlasin noita aiempia keskusteluja läpi, niin en tarkkaan tiedäkään teidän tilannettanne. Aina se on kuitenkin kurjaa, kun terveyden kanssa joutuu huolestumaan. Meilläkin on murhetta ollut, mutta on toki aivan eri tilanne. Kerron tuolla alla.

kamiliya: onneksi on vesirokko takanapäin ja ohi kaikilla. Meillä taitaa esikoisella olla nyt se tauti. Eilen aamulla huomasin kaksi pilkkua poskessa, yhden niskassa ja kolme käsissä. Ei mitään kuumetta tai muitakaan oireita. Tänään on alkanut yhtä pilkkua raapimaan. Lisää ei ole tullut. Voisikohan olla niin hyvä säkä, että menisi näin lievänä ohi? Ei sellainen tuuri yleensä meidän kohdalle osu...:rolleyes: Eri asia tietysti on sitten, että millaisena se vauvalle tulee jos tulee. Mahtaako täysimetyskään sitä ehkäistä, kun ikääkin on kohta se 6kk eikä synnytyksessä saadut hormonit enää sitten suojaa...? Jostain luin, että lievänä sairastettu vesirokko alle 1-vuotiaana ei välttämättä takaa immuniteettia, vaan tauti voi tulla myöhemminkin.

Niin kuin tuolla yllä viittasin, meilläkin on ollut vauvan kanssa murhetta terveyden kanssa, nimittäin kaksi pissatulehdusta (2kk ja 4kk).:( Molemmilla kerroilla ollaan oltu TAYS:ssa 1,5vrk lasten infektio-osastolla ja sitten päästy kotiin kotisairaanhoidon piiriin. Pienillä kun antibiootti aloitetaan aina suonensisäisesti kanyylin kautta. Onneksi vauvan yleiskunto on ollut molemmilla kerroilla hyvä, kun nopeasti on hoito aloitettu. Sairaalassakaan ei ole enää kuumeillut antibioottikuurin alettua. Suurin kurjuus siinä on ollut itse se sairaalassaoloaika osastolla, jossa joutuu kököttämään infektioriskin vuoksi yhdessä huoneessa - ja tietysti erossaolo esikoisesta.

Vauvalla ei onneksi ole mitään rakenteellista vikaa, mutta toiminnallisen syyn poissulkemiseksi menemme 30.8. virtsarakon varjoainetutkimukseen. Ongelmana saattaa olla pissan refluksi takaisinpäin, jolloin pissa nappaa kakasta coli-bakteerin mukaansa. Millään ei voi tähän itse vaikuttaa. Tämäkin hankaluus poistuu yleensä iän myötä itsestään, kun virtsaputki pitenee, lapsi oppii kuivaksi jne. Estolääkitystä joudutaan syömään ainakin siihen saakka, kun tulokset saadaan. Ja jos refluksi löytyy, niin siihen saakka kun se poistuu.

Kurjia nämä jutut ovat, mutta pakko ajatella niin, että pahempaakin voisi olla. Esikoisen kanssa ei ole ollut kuin muutama nuha ja rokko, joten tämä on niin kummallista. Mikään ei ole niin kamalaa, kun lapsen sairastaminen.
 
FA, hyvä että vauvalla ei ole ainakaan mitään vakavaa!

Tikrulainen, meilläkin on ollut vauva täysimetyksellä. Luin jostain, että täysimetys suojaa vain noin 3-4 kuukauden ikään asti. Ja luin myös tuon saman, että alle 1-vuotiaana sairastettu lievä vesirokko ei välttämättä anna immunitettia. Meillä oli kyllä vesikelloja paljon ja kuumettakin, joten en luonnehtisi lieväksi.

Yleensähän sanotaan, että vesirokko on sitä lievempi, mitä pienempänä sen sairastaa. Meillä meni kyllä ihan eri tavoin: esikoisella 7v) oli oikeastaan vain yksi tai kaksi kunnollista vesikelloa ja muutenkin vähiten oireita. Keskimmäisellä (3v) oli selkeämpi vesirokko, mutta kaikkein rajuin vesirokko oli kyllä vauvalla. No, nyt se on - kai - hoidettu alta pois.

Meillä on kahdet rippijuhlat viikonloppuna, lahjat edelleen ostamatta... Nyt vinkkejä, mitä voisi ostaa 15v pojalle? Toinen on tuttavaperheen poika, joten ei niin läheinen, toinen taas sukulaispoika.
 
dogitar: Kiitos vinkeistä, näipä taidamme tehdä! :)

Flower: Hyvä ettei mitään vakavaa löytynyt ja toiv. ei myöhemmistä tuloksistakaan löydy. :)

Tänään heppaileen! Jee, jee!! Oon ihan täpinöissä :D Sitä ennen tulis vielä pari kaveria lapsineen kylään, mukava päivä siis edessä :) Kivaa päivää myös muille!!
 
Flower: tsemppiä sinne stressaavaan odotteluun, toivottavasti tulee tulokset pian! Ja toivottavasti ei sitten mitään vakavaa ois :hug:

Ja muillekin joiden vauvoilla terveyden kanssa probleemia :hug:

Meillä meni niin, että esikoinen meillä oli se kaikista´"sairastelevin" tapaus, oli korvakierrettä, ihan pienen' tosiaan vatsavaivaa/pulauttelua, jatkuvaa itkuisuutta ja jossain vaiheessa vähän isompana selittämätöntä jalkakipua. Nyt nämä kaksi seuraavaa on ainakin tähän saakka olleet suht terveitä ja ollaan saatu nauttia ihan aika helposta arjesta. Nyt kun esikoinen tosiaan aloitti koulun, voin odottaa ainakin tuota vesirokkoa! Ja sitten on kivoja nämä täit ja kihomadot jota näissä lapsipiireissä liikkuu, meille ei ole ikinä vielä tälläisiä eksynyt ja tosiaan toivon ettei eksykään! Ostin nyt esikoiselle tuollaista shampoota apteekista jonka pitäis ainakin ehkäistä täitartuntoja, tiedä siitä sitten, mut toivotaan parasta.

Esikoinen tosiaan aloitti koulun ja kävikin niin tuuri, että tästä läheltä lähtee myös kaksi muuta lasta ja näin ollen sama matka ja tämän johdosta oon vähän luottavaisempi, että esikoinenkin sinne kouluun tiensä löytää. Tipahti edes osa painosta pois harteilta. Meillä ei tuota matkaa onneksi hirveesti ole, noin kilsan saa kävellä ja liikenne aika pientä aamuisin tuossa matkan varrella. On kyllä ollut tosi jännää, ja olen itse kyllä jännittänyt varmasti enemmän kuin esikoinen, toivottavasti nyt alkaa koulu hyvin ja saa sellaisen hyvän alun itsenäiseen kulkemiseen ja tekemiseen muutenkin.

Vauva kasvaa hyvin, oon nyt antanut maistella noita kiinteitä pari kertaa päivässä ja ainakin porkkana on maistunut oikein hyvin, määrät on kuitenkin pysynyt aika pieninä. Meillä käytetään nyt kokoa 74cm, kun 68 alkaa olla suurimmaksi osaksi liian pientä raajojen pituudessa, muuten vatsan kohdalta menis kyllä 68 kokokin. Imetän vielä itse toisesta rinnasta ja nyt kun vauva nukkuu usein koko yön, niin toinen rinta on ihan täynnä maitoa, on aika huvittavan näköistä kun hirvee koko ero rinnoissa :D

Jeps, joskos tänään saisin pidettyä siivouspäivän, kämppä on ihan kuin tornado ois iskenyt.

Mindi83
 
kamiliya: ostettiin rippilahjaksi kalevalan oiskos ollut Torin vasara rannekoru (näitä on korviksia, sun muitakin, halvempia) miehen kummipojalle, toi oli aika kallis toi rannekoru, mutta hienoja noi oli, sopi oikeen hyvin mun mielestä pojalle ja kiva "tarina" tuossa mallissa.
 
Oon taas niin väsynyt ja allapäin. Vauva ei nuku. Tai nukkui se viime yönä 5-10 minuutin pätkissä. Nää yöt menee koko ajan vaan hullummiksi. En sitten tiedä mitä teen väärin kun en osaa vastata vauvan itkuun kun en tiedä mitä se kitisee. Ei se oikeastaan edes huuda, on vaan niin levoton öisin. Neuvoja teiltä jotka osaatte?
 
FA Paljon voimia tulosten odotteluun:hug: Hyvä että näillä näkymin kuitenkin vaikuttaa siltä ettei mitään vakavaa ole pikkuisella.

lemmikkikuume joo,mä poden sitä kroonisena:whistle: Itse olen allerginen eläinhilseelle,varsinkin kissat aiheuttaa aivan hillittömät oireet,koiria olen vuosien varrella ruvennut sietämään aika hyvin. Hevosista on myös aika voimakas oireilu,mutta en silti ole jättänyt käymättä tallilla,rakastan eläimiä niin :) Meillä siis ei ole lemmikkejä,haluaisin kovasti jonkin pienen sileäkarvaisen koiran esim.jackrussel mutta järjellä ajateltuna tähän sirkukseen ei kannata eläintä ottaa. Hoidan kuumettani sitten tuttavien lemmikeillä :D Nytkin meillä on veljeni kaksi koiraa,kultainennoutaja ja mittelspitz hoidossa ollut eilisestä asti. Ovat kyllä niin lutuisia:heart:

koulut voi sentään,itsekkin ollut jo nyt ihan tippa silmässä kun esikoinen menee ensi vuonna jo eskariin!!! Täyttää siis 6v helmikuussa. Se on aina tuntunut niin kaukaiselta ajatukselta että mulla olisi isoja lapsia,saati koululaisia mutta niin se aika vaan menee. Ihan varmasti vollotan kun hullu kun se päivä koittaa kun esikoinen saatellaan koulutielle:heart:

vauvakuumetta näyttää olevan jo aika monilla. Itsellähän on se tilanne etten usko tekeväni enää yhtäkään. Se on todella outo ajatus tällä hetkellä. Nämä kolme saa nyt riittää.

vesirokkoa ei meillä ole ollut vielä. Annoin aikoinaan rokottaa esikoisen sitä vastaan ja olen kyllä katunut sitä jälestäpäin :( Miehen siskonpojalla oli vesirokko joskus 3-4 vuotiaana ja hälle oli tullut vissiin kaksi rakkulaa ja vähän lämpöä eli tosi lievänä. Se on niin yksilöllistä kelle tulee ja mitä. Kihomatoja on esikoisella ollut kerran:x Päiväkodista tuli tällainen ylläri. Me muut ei onneksi saatu mitään ja esikoisellekin annettiin ihan yksinkertanen lääkekuuri jolla madot häädettiin.

Jaaha,miehellä olis vielä ensi viikko lomaa ja sitten on paluu arkeen. Mä olen varmaan aika pöllähtänyt pari päivää kun on niin tottunut että mies on tässä ja lapset myös. He aloittavat taas päivähoidon 3 kertaa viikossa tutulla pph:lla ja ovat odottaneet sitä jo kauan. Itselläni alkaa koulu ensi viikon tiistaina mutta ajattelin nyt nauttia vielä vikoista lomapäivistä ja mennä alkuviikosta perheen kanssa mökille. Sitten sitä saa taas koko syksyn ja pitkän talven istua opinahjossa. Tuleekin rankka kouluvuosi.

Tänään ajateltiin viedä keskimmäinen Huimalaan päivää viettämään. Esikoinen lähti isälleen tiistaina ja tulee vasta ensi viikolla kotiin joten olemme nyt vain kahden lapsen kanssa. Sekin on ihan outoa :confused: Ajattelimme nyt vähän antaa keskimmäiselle extrahuomiota kun siskokin pääsee isänsä kanssa ties minne hurvituksiin.

Nyt tultiinkiin koiria hakemaan,heippahei:wave:
 

Yhteistyössä