*** MAALISMASUT 2009! ***

Heipä hei!

Eka neuvola käynti takana ja tädäääää.. hb huikeet 88, uudet pohjat vedin itelleni. Aina on tosi alhanen olin raskaana tai en. Lisä rautaa ei kuulemma suositella ennen rv 12 mutta sano että pakko ottaa muuten tulee totaalinen väsy.
Nyt ruvetaan sitä kontrolloimaan ja raskauden jälkeen saatetaan ruveta tutkimaan jotain anemiaa.. en muista enää nimeä. Fysiatri on todennu jo kerran raudanpuuteanemian.

Sydän ääniä ei vielä kuunneltu kuulemma vasta rv 16 kun on seuraava neuvola aika. Rv12 on sitten ultra tuolla PKKS:ssä ja sitä rataa..

Ens viikolla pitää käydä verikokeissa, ne perinteiset sukupuolitaudit yms yms.

Mutta täytyy lähtee pyttyä halailemaan, jaksuja kaikille :)
 
Päiviä vaan tännekin! :)

Tulin pikaisesti kertomaan neuvolakuulumiset kun ollaan kohta lähdössä reissuun. Elikkäs neuvola oli tänään klo 12 ja onneksi oli sama neuvolatäti ku viime raskauden aikana. Lappusiahan tuli taas jonku verran ja samat ruokakeskustelut käytiin. Hb oli hieman oli 140 ja verenpaine 138/8? (en muista tarkkaan kun en saanu vielä neuvolakorttia matkaan). Yllätys yllätys, verensokereita pitää seurata (onneksi olen jo tottunut tuohon pistelyyn ja neuloihin).
Ens maanantaina sit olis lääkäri ja samalla ultra :)
Neuvolatäti mainitsi myös synnytyksestä sen verran että jos tämä tuleva lapsi on yhtä iso kuin esikko niin sektiota pitää harkita vakavasti. No, tulipahan sekin sitten selväksi.

Etusivulle voi päivittää lasketuksi ajaksi 3.3.2009
 
heippa!
eka neuvola takana, eikä ole mullakaan varhaisultraa. Lääkärintarkistuskin vasta kk päästä, eli viikolla 12. Pitkä on siis odotus, ennen kun kuulen sydämenäänet. Ultra vasta vko 13.
tosta mahan turpoomisesta, neuvolassa sanottiin, ettei maha kasva vasta, kun viikolla 12, mutta turvotusta toki voi olla.
Äklö olo jatkuu...yäk!!!
Hui Matami-Mutkula sun hbta!! Mulla oli 123 ja mulle hyvä hemoglobiini, koska on aina alhanen. Sanoi neuvolassa, että tulee vielä laskemaan koko raskauden ajan ja luultavasti sitä rautaa tarvii jossain vaiheessa ottaa. ei tietty ennen vkoa 12.
Oon napsinut multivitaa jo kohta vuoden ja kysyin kannattaako ostaa sitä raskausajan vitamiinia. Siinäkin rautaa joten ei suositella?? Käsittämätöntä. Ja siinä vitamiinipaketissa lukee vielä, että raskautta yrittävillekin... onpas kummaa...

minä ja muru 7+3
 
xAnnax Juu se sano toi täti mulle että ei suositella syömään lisärauta valmisteita ennen rv 12 mutta sitten se taipu siihen että saan ottaa puolikkaan päiväannoksen tuota rautamehua, mutta en kokonaista ennen tuota tiettyä viikko määrää. voihan se olla että nuokii ohjeet on niin neuvola kohtasia. Niin tuossakin tuoteselosteessa luki että raskaana oleville ja imettäville ei ollu mitään että ei sais ottaa sitä ennen tiettyjä viikkoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Onnellinen79: Nyt meni kyllä ihan ohi multa. Ei oo ollu vielä neuvolaa ollenkaa eikä kyllä ensimmäisessä raskaudessa eka kerralla ollu lääkäri eikä ronkittu alapäätä :LOL:

Matami-Mutkula: Eipä se oo tosiaan ku vähä suuntaa antava se la. :D

Zoe-F: millasta vuotoa sulla on?
eeeva: siis liitty siihen, kun oli puhetta siitä, että onko mies mukana ja että eka käynnillä jo tekevät gynekologisia tutkimuksia.. Mutta voi se olla joku muukin, joka siitä kirjoitti.. Raskausdementia :D

ON: Neuvol oli tänään. Kaikenlaista paperisotaa siellä käytiin ja varailtiin aikoja ties mihin, mutta nyt siis ollaan virallisesti neuvolan kirjoilla =)

Ja huomenna vaihtuu viikot
Onnellinen79 7+6

 
Heippa :)
Liittyisin seuraanne, tänään oli ensimmäinen neuvola ja LA 7.3 eli viikkoja nyt sitten 7+3.
kovasti on pahoinvointia mulla, parina päivänä oksentanut kaiken mitä syöytyä saanut, tänään ehkä inan parempi olo :) Kokeilen neuvolatädin ohjetta ja syön nyt b-vitamiinia josko se mulle auttaisi pahoinvointiin..
 
myymä
Huomenta!

Täällä ollaan taas huolissaan... Eli eilen mulla kipeytyi tuo oikea alamassun puoli (sama kohta missä ovis tuntuu).. Selällään maatessa siinä tuntui myös "pahkura" joka oli TOOOOSI arka mutta tänäaamuna se oli hävinnyt. Jäljellä on vain jomotus ja arkuus...
AJattelin soitella neuvolaan ja tiedustella, pääsiskö näytille.... Saa nähdä ottavatko kuinka tosissaan!
Huonovointisuus kasvaa ja tänä aamuna meinas jo laatta lentää... Se ehkä kertoo jotain positiivista mutta silti..
Plah!
Voi tätä huolen määrää ...

Myymä ja pikkuvelisisko 5+5
 
myymä
NYt on lekuriin soitettu, sain lääkäriajan klo 11.00 ja siellä sitten arvioidaan saanko lähetteen ultraan... hmm! Tyhmä aika sinänsä mennä ultraan (paitsi tietty selviää et onko kohdunulkoinen) kun sykettä ei ainakaan tod. näk. saada näkyviin vielä näillä päivillä...
 
Myymä: No panick, mulla ainaki oli juuri nuilla päivillä oikealla puolella iso munarakkula, joka kuulema oli vain hyvä juttu, ellei kasva liian isoksi. Se on vain merkki keltarauhasen erityksestä. :) Mulle sanottiin että kasvaessaan suureksi se voi aiheuttaa kipuiluakin mutta se on hyvä näyttää jos kivun puolelle menee. Sen pitäis sit kuitenkin itsestään hävitä poikkeen. Muuten, miehän kävin just 5+5 ultrassa ja syke näkyi! :heart:

Niinu & itiö 7+6 :heart:
 
Ilmoittaudun myös mukaan ja samalla kyselen, onko täällä ketään näin "vanhaa" odottajaa ?
Takana on yksi normaali raskaus (poika 1 v. 9 kk), kylläkin lapsettomuustutkimusten kautta, jossa todettiin, että prolaktiinitaso on liian korkea, jota sitten hoidettiin lääkkeillä. Lisäksi toinen raskaus, joka jouduttiin keskeyttämään kromosomipoikkeavuuden vuoksi 12/2007. Tässä raskaudessa oli outoa se, että kun kävin ensimmäisen kerran gynekologilla, hän ilmeisesti näki että kaikki ei ole kunnossa (raskauden eteneminen ei vastannut kuukautisten perusteella laskettua aikaa jne.) ja alkoi heti puhumaan niskaturvotusultrasta ja istukkatutkimuksesta. No, tämä kokemus on nyt takanapäin ja on henkisesti toivuttu tästä.
Tietenkin aika varovaisesti suhtaudun tähänkin raskauteen ja odottelen rauhassa pääsyä tutkimuksiin.
Raskauden alkuajankohta on hieman epäselvä, koska minulla oli erittäin niukat menkat 9.6 viikolla ja ko. kuvitellun kierron 28 pv raskaustesti näytti tummaa viivaa. Normaalit menkat olivat toukokuun puolivälissä, joten en tiedä kuulunko helmi-vai maalismasuihin...
Asia selviää ensi viikolla, koska pääsin neuvolan kautta äitiyspolille ultraan raskauden keston määrittämiseksi, jotta taas voidaan ajoissa varata aikaa istukkatutkimukseen (pääsen siihen ikäni puolesta ja haluan myös mennä, koska ikäriski kromosomipoikkeavuuksille on aika suuri). Olen siis viikolla 7 tai viikolla 10, olo tuntuu kyllä niin turvonneelta ja maha pömpöttää, että itse alan uskoa tuohon viikkoon 10. Rinnat olivat kipeät varsinkin silloin heinäkuun alussa ja ovat kasvaneet jo yhden kuppikoon isommiksi. Pahoinvointi keskittyy iltaan, joka tuntuu vähän oudolta. En oksenna, mutta olo on ällöttävä, eikä voi olla oikein paikallaan.
Miten teillä muilla tuo pahoinvointi, milloin sitä esiintyy ?
Toivon kovasti tyttöä ja nimikin on valmiina ollut jo monta kuukautta. Kaikkein eniten toivon tietenkin, että raskaus olisi normaali ja etenisi onnellisesti loppuun saakka.
Tsemppiä kaikille muillekin odottajille ikään katsomatta !

Ja sinulle Lymypiilo; usko vaan, että raskaus vielä onnistuu, annatte asian olla vähän aikaa ja sitten uudestaan. Meilläkin raskaus käynnistyi ilman sen kummempia ajoituksia tai yrityksiä.

 
Moikka kaikille!

Ja uusille munkin puolesta tervetuloa!

Riitu68, täällä kans odotetaan kovasti tyttöä. Meillä myös nimi valmiina, tosin nimi on valmiina myös pojalle. Esikoinen on poika, joten olisi ihanaa saada pikkuprinsessa. Mutta tärkeintä on tietysti että lapsi terve ja kaikki sujuisi loppuun asti hyvin. Mä en ollenkaan nää sua "vanhana" odottajana, mun äiti oli 44 kun sai mun pikkusiskon. Pikkusisko on pian 7-vuotias ekaluokkalainen ja äiti 51. Ja on ihanaa kun mun pojalla on pikkutäti joka jaksaa touhuta ja leikkiä pojan kanssa.

Joko te kaikki ootte varannu neuvolaan ekan ajan?

marza ja vaavi 6+1
 
Hei! Saanko minä myös liittyä seuraanne? Eli monien haamujen jälkeen maanantai-iltana (ja tänä aamuna :)) testiin paukahti erittäin vahva ja selvä viiva. Eli nyt olis menossa 4+5 ja la 28.3. :heart:
On jotenkin hieman epätodellinen olo, ei ole juurikaan oireita. Rinnat ovat hieman arat.

Kysymys: Plussan jälkeen oon alkanu hirveesti kattoo mitä syön. Ostin kauheesti vihanneksii ym. Mitä jos tuo terveellinen syöminen pudottaa nyt esim. pari kiloa ekan kuukauden aikana. Onko siitä lapselle haittaa? Ylipainoa mulla ei kuitenkaan ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suunnistaja:
Hei! Saanko minä myös liittyä seuraanne? Eli monien haamujen jälkeen maanantai-iltana (ja tänä aamuna :)) testiin paukahti erittäin vahva ja selvä viiva. Eli nyt olis menossa 4+5 ja la 28.3. :heart:
On jotenkin hieman epätodellinen olo, ei ole juurikaan oireita. Rinnat ovat hieman arat.

Kysymys: Plussan jälkeen oon alkanu hirveesti kattoo mitä syön. Ostin kauheesti vihanneksii ym. Mitä jos tuo terveellinen syöminen pudottaa nyt esim. pari kiloa ekan kuukauden aikana. Onko siitä lapselle haittaa? Ylipainoa mulla ei kuitenkaan ole.
luulen, että jos ylipainoo ei ole ei saisi paino tippua! mutta jos syöt hyvin, mutta terveellisesti eihän sen pitäisikään tippua?!

jos on paljon ylipainoo, niin sit saa evissiin max 5kg tippua. minulla on ylipainoo 6-7kg vielä, mutta ajattelin etten tiputa painoa vaan pyrin pitämään sen samana!

ei mitään oireita taas. tai pieni väsymys. ei edes kahvi eto! viime raskaudessa ennen plussaa jäi kahvit juomatta. välillä kyllä väsyttää ja huonoa oloa on!

ihanaa olla raskaana pitkän odottelun ja sekundäärisesti lapsettomuuden jälkeen,. tosin ei lapsettomuus jää tätähän, jos halutaan lisää lapsia(tosin hassua puhua lapsettomuudesta, kun on lapsia, mutta lisää jos halutaan niin hoidot voi olla vaihtoehto.) meillä piti alkaa hoidot syksyllä, mutta kävikin näin onnellisesti! ihme!

Gabom rv 4+4
 
Soitin äsken neuvolaan, sain ajan 27.8. Meni aika pitkälle, sano että tapana on eka käynti olla 9. viikon jälkeen. Kuinka sinne asti jaksaa ootella..

Galom mä ostin jo vauvalle sellasen pienen bodyn, itseasiassa kaks. :heart: Oli niin sulosia!!
 
mites onko mulla sama äippäraha, kun en oo töihin menny esikoisen jälkeen?? tuleeko siihen joku vuosikorotus tms.?

oletteko ajatelleet millaisia rattaita? meillä esikko 2v nyt, niin mietin tarvitsemmeko tuplia..hmm
 
Gabom, , mun käsittääkseni sulla on sama äippäraha kun esikoisesta, jos et käy välillä töissä. Mä itse oon menossa syyskuussa hoitovapaalta töihin ja kerkiän oleen siellä 6 kk ennen uutta äippälomaa. Nyt oon kyllä alkanut miettiin onko mitään järkee mennä töihin ja laittaa poika hoitoon noin lyhyeks aikaa. Toisaalta meillä on talonrakennus meneillään ja kaikki rahat on nyt tarpeen...

 
m a r z a kyllä sitä kummasti vähilläkin tuloilla pärjää. me maksetaan lähes 1000? kuussa talolainaa. pakko on ollu pärjätä. melkeen samaan ne rahat jää vaikka kävisin töissä, koska työmatkaan menisi rahaa ja hoitomaksuihin!

Minä olen hoitovapaalla vuoden loppuun nyt, mutta käyn sitä pidentämässä äippälomaan asti! =)
 
pahoinvoinnista sen verran että sitä voi olla koska vaan tai kokoajan.
Mulla oli 16 viikolle asti kokoajan. ei siis aamuisin, siinämielessä tuo aamupahoinvointi on huijaavaa koska tosiaan voi ilmetä mihinaikaan tahansa ja on ihan normaalia. Ja jotkut sanoo että kun on huono olo niin on merkki istukan hyvästä toiminnasta =)

Sitten laihtumisesta ei varmaan ole järkevää laihduttamalla laihduttaa mutta jos syöt terveellisesti ja painotippuu niin tuskin se on ongelma. Kertoo vain sen että ruokailutottumukset on ennen ollut huonot!

Ja kasvav lapsi ottaa aina sen ravinnon. Ainut kuka häviää on äiti. Eli jos pahoinvointi on niin suurta ettei voi syödä se ei vaikuta onneksi sikiöön vaan ainoastaan äitiin.

no kait sitten tänne pinoon ilmottaudun kun kerran aloitin kirjottamaan =)

toka on tulossa ja toivottavasti pysyy mukana loppuun asti =)
la ois 29.3 menkkojen mukaan. Neuvola on viikolla 6 kun epäillään josko ois jo pitemmällä.
vaasa on paikka missä ois tarkotus synnyttää. hmm... siinä kait ne kaikki tiedot oli..
oon lueskellu juttuja jo hetken mutta en oo uskaltanu viel aikasemmin hypätä joukkoon =)

äippäraha on sama jos lapsi syntyy 3 vuoden sisään. näin muistaisin sen olevan.
Ja vaikka ois ollu töissä niin sen voi kyllä valita mikä on paras laskutapa.
 

Yhteistyössä