**Maalismasut 2009:stä vauvautuneet**

  • Viestiketjun aloittaja vihvi
  • Ensimmäinen viesti
Hyvää äitienpäivää kaikille!

Ensimmäinen äitienpäivä takana, ja hyvä mieli tuli, vaikka mies ei ollutkaan kotona sitä juhlistamassa. Hän oli pyytänyt ystävääni tuomaan minulle kukan ja fresita kuohuviiniä (mun herkkua). Jotenkin ikävän keskellä ajatus lämmitti kovasti mieltä.

Muutenkin poika nukkui toissa yönä hyvin, meni nukkumaan 22 ja heräsi vain 2 ja 6...muuten on heräillyt 2 tunnin välein. Olo oli kuin uudella ihmisellä :)
Muuten vaan arki menee päivästä toiseen, ja päiviä laskiessa. Silti sitä kaipaa miestä rinnalleen, ja vielä kun taitaa noi hormoonit taitaa vähän heitellä niin tunteet sen myötä, eli välillä on tosi hyvä olla ja kaikki on hyvin, mutta seuraavassa hetkessä ikävä ottaa vallan.

Onneksi poika kasvaa, ja tuo iloa hymyillään jne.

Kiitos kaikille tuesta...

Misa75+poika 5 vkoa
 
Iltaa!

Ristiäiset ovat nyt ohitse ja prinsessa sai nimekseen
:heart: muoks. nimi poistettu.

Hienosti meni päivä ja kuten Zoe, mäkin vähän jännitin miten ihmiset suhtautuu siihen että vietetään ristiäisiä äitienpäivänä. Mutta moni vaan kehui miten hyvä päivä valittiin ristiäisille ja että oli ikimuistoinen äitienpäivä. Tyttö käyttäytyi erittäin nätisti, mitä nyt teki kauheet kakat just ennen kun seremonia alkoi ja vähän se sitten kiukutti neitiä. Pappi oli mainio, ja muisti yllättäen kaiken mitä oltiin sovittukin, vaikkei mitää kirjannutkaan ylös tavatessamme. Lahjaksi vauva sai ison kasan vaatteita, keinuhevos-säästölippaan, valokuvakehyksen ja rahaa.

Äitienpäivän mies muisti kyllä, niin kun arvelinkin. Aamukahvia en saanut sänkyyn, kun mun oli pakko herätä aikaisin laittaa tukkaa rullalle ;) ristiäisiä varten. Mies kyllä heti herätessään onnitteli ja pussaili ja samalla harmitteli, et miksen kertonut illalla et aion niin aikasin herätä... Lahjaksi sain naisellisen, pinkin työkalupakin. =) Nyt mulla on omat välineet raksahommia varten. Mies myös lupasi ostaa mulle kauan toivomani tatuoinnin. Aion tatuoida lasten nimet nilkkaan.

misa ihanasti sun mies muistanut sua. =) Ja Fresita on munkin herkkua. ;)

Huomenna olis sit jälkitarkastus ja vauvan eka neuvolalääkäri. :)

Marza :heart:
 
Huomenia!

Jossu se mustapulloinen kuohuva on todennäköisesti ollut freixenetiä, fresita on punaisessa pullossa olevaa todella hyvää mansikkakuoharia. Tiedän, ettei multa kysytty, mutta ammattitauti, pakko vastata :D

Äitienpäivä oli mulle ensimmäinen eilen. Sain aamupalaks vastaleivottuja sämpylöitä ja lättyjä kermavaahdon ja mansikkahillon kera, nam. Lahjaks sain kalevala korun leveen hopeasormuksen, jota voi sitte vaiks kivillä muokata, jos joskus tulee lisää lapsia. Mä oon kans sitä mieltä, et vaiks en oo miehelleni äiti (enkä todellakaan halua että tulee koskaa mua äitiks kutsumaan, niinku jotku pariskunnat tekee) niin mistäpä lapset oppis vanhempiaan merkkipäivinä muistamaan, ellei toisen vanhemman avustuksella...

Huh, en oo hetkeen kirjoitellu, joten yritän muistella mistä ootte puhellu.. :) Ristiäiset oli meilläkin jo varmaan kolmisen viikkoa sitten, pojan nimeks tuli Joona! Huvitti, että tulipa kahdelle turun seudun palstalaisjälkeläiselle samana päivänä sama nimi, kun Iineksen poikakin ristittiin Joonaksi :)

Mä oon ollut Joonasta erossa pisimmillään runsaat kuus tuntia, toisen kerran ku poika oli mummulla kuukauden ikäsenä, ja toisen kerran nyt lauantaina, ku mies jäi pojan kanssa kotio, ja itte lähdin luokkakavereiden kanssa lukuvuoden päättäjäisiin. Muuten poika on ollu muutamia tunteja vaihtelevasti isänsä tai mummunsa/mumminsa kanssa, ku oon ollu koulussa, syömässä tai ostoksilla. Kenen tahansa hoiviin en jättäis, mutta mummuihin esim luotan kyllä, ja oon sitä mieltä, et kuuluu osata olla muittenki ku mun kanssa. Maitoa oon jättäny pulloon ni mikäs siinä on ollessa :)

Unirytmi alkaa selvästi muotoutua, viime yönäki mentiin nukkumaan puoli yhdeltätoista ja herättiin syömään puol viis, ja noustiin kahdeksan jälissä. Alkaa kohta saada jo itteki tarpeellisen määrän unta :D Päivällä nukutaan 1-4 tunnin mittasia päikkäreitä, toisina päivinä enemmän ja joskus vähemmän.. :)

Loistokeksintö on muuten jumppapallo! Meillä poika rauhottuu 99%sti ku istahtaa pallon päälle pomppimaan. Helpompi hytkyttää ku liike tulee kuin itsestään, ja samalla tulee treenattua omat syvät vatsalihakset! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos kyseinen vempain löytyy. Meilläkin, vaikka tilaa löytyy vaan ruhtinaalliset 46 neliötä, pallolle löyty kyllä kummasti tilaa, ku vaikutus on mitä on.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, ihanaa ku kohta on kunnolla kesä!:)

Agda ja Joona, 2kk ja 9pv
 
Agda Meillä on myös jumppapallo ahkerassa käytössä!! Mieluummin pompin sen päällä, kuin kävelen ympäri kämppää. Voi katsella samalla telkkaria. :ashamed: Sain vinkin työkaverilta ja se on ollut ihan kullanarvoinen. Poika rauhoittuu kanssa ehkä 99% varmuudella jumppapallon päällä!

Eilen vietin äidin luona äitienpäivän. Sitä ennen sisko tuli käymään ja vei Tobiaksen kävelylle. Sain tunnin verran omaa aikaa! :heart: Ihanaa!

Pitääpi taas mennä!
 
Toivottavasti kaikilla oli ihana äitienpäivä. Meillä mies oli leiponut kakun ja askarrellut Velmon kanssa kortin. Lisäksi sain suklaata ja hajuvettä. Aika kivaa. Käytiin sitten vielä syömässä mun kummeilla ja kahvilla äidin luona. Oikein mukava päivä.

Velmo nukkui viime yönä klo 21-11. =) Toki vaipat vaihdettiin pari kertaa ja tissiä annoin useamman kerran, mutta aina jatkettiin unia ja siis mitään kitinöitä tai muuta ei ollut. Nyt jaksaa taas valvoa koko päivän.

Viime viikolla oli 2 kk-neuvola. Velmo oli kasvanut taas kovasti. Sai myös Rotateq-rokotteen. Söi sitä ihan innoissaan ja jutteli joka välissä kauheasti neuvolan tädille. :) Terkkari sanoikin taas, että huomaa, että pojalle on juteltu, kun höpöttää niin paljon ja niin erilaisia äänteitä. No kai sille jutellaan, kun ei nuku päivällä ollenkaan ja vaatii, että pidetään koko aika seuraa. :LOL:

Vatsallaan Velmo pysyi hienosti käsinojassa ja piti päätä pystyssä, mutta selällään ollessa käsistä istumaan vetäessä pää ei tullut ollenkaan mukana. Sitä olisi kuulemma ihan hyvä treenailla varovasti. Musta vaan tuntuu kauhealta, kun pää retkottaa siellä takana. Nyt ollaan kyllä vähän harjoteltu sitä ja tuntuu, että muutamassa päivässäkin on tapahtunut edistystä. Miten teillä muilla vauvat kannattelevat päätään ja missä asennoissa?

Tässä vielä mitat:
pituus: 61 cm
paino: 7205 g
pipo: 42,1 cm

Olen ollut vauvasta erossa joitakin kertoja n. 2-4 h. Mies on tähän mennessä hoitanut aina. Pärjäävät hyvin kunhan maitoa on pumpattuna riittävästi (olen monien muiden tapaan pakastanut sitä Minigrip-pusseissa). Parin viikon päästä mennään miehen kanssa ekaa kertaa yhdessä syömään ja äitini tulee silloin hoitamaan.

Velmo hymyili ekan kerran päivän ikäisenä (ei tietenkään tietoisesti) ja siitä hymyt ovat vähitellen lisääntyneet. Mielestäni ovat olleet tarkoituksellisia jo muutaman viikon. Ihan viimeisen viikon aikana ovat lisääntyneet huomattavasti ja vauvan saa hymyilemään melkein aina, kun sille juttelee ja hymyilee. Pari kertaa on myös vähän naurahtanut. Ihanaa. Noista hymyistä tulee itsekin niin hyvälle tuulelle.

Misstra + Velmo 9,5 vk
 
Iltapäivää!

Onnea kaikille nimen saaneille pienokaisille!

Agda: Eli se toinen Joona, joka lehdessä luki kastetuissa olikin teidän vauva :) . Mä ajattelin silloin, että aika sattuma kun samaan aikaan kastetaan kaksi Joonaa, kun ei tuota nimeä niin kovin usein kasteilmoituksissa ole.

Äitienpäivä ei ollut mulla ihan semmoinen kun olisin halunnut :/ . Aamulla nukuttiin kaikki pitkään, kun edellisenä päivänä meni koko perheellä normaalia myöhäisemmäksi häiden takia. Heräämisen jälkeen kauhealla kiireellä kuntoon, perhe kasaan ja autoon. Jälleen kerran koko äitienpäivä meni reissatessa, kun anoppi vaatii, että pitää käydä hänen äidillään ja heilläkin vielä. Kotona en ehtinyt nauttia äitienpäivästä kun aamun kiireisen tunnin ja illalla rättiväsyneenä. Kukaan muu kuin mies ja esikoinen ei toivottanut mulle hyvää äitienpäivää :/ . Normaalisti oltais tottakai singahdeltu koko päivä paikasta toiseen mutta nyt kun oli ne häät, niin oltiin valmiiksi jo tosi väsyneitä. Ei oltais haluttu ajella ympäriinsä kauheessa kiireessä mutta kun anoppi on NIIN HANKALA(!), että olis kiukutellut kuukausitolkulla, jos ei oltais lapsia viety äitienpäiväkylään. Onneks oma äitini oli niin fiksu, että ymmärsi meidän tilanteen eikä vaatinut siellä käymään samana päivänä. Olis ajomatka pidentynyt vielä 200 km...

Äh, Joona alkaa tuskastua lelukaaren alla. On ollut tänään aika kitisevä mutta ymmärrän kyllä, kun koko viikonloppu meni juostessa ympäri maakuntaa :( . On tässä aikuinenkin ihan poikki.

Iines ja Joona 2 kk 1 vko
 
Meidän pojun pää ei nouse! Vasta nyt vähän aikaa sitten oon alottanut pitämään hetken mahallaan päivittäin, en oo kauhean aikasin sitä tehnyt. Mutta poju ei oikein viihdy siinä asennossa. Se on sellaista tuskaisen näköistä ähellystä... Tuntuu, että pää on iso ja painava, ei todellakaan nouse... Jaloilla työntää ja peppu nousee, mutta pää on kiinni alustassa. :D Aikuisen olkapäällä ollessa pää kyllä kenottaa. Selältään en ole kokeillut nostaa, tuleeko pää kuinka mukana. Täytyisköhän sitä sitten alkaa myös reenaileen? :)

Poju 2kk 9pv
 
soraya: Meillä neiti nosti jo 1kk neuvolassa päätä mukana ku käsistä nosti. mie en oo ite kokeillu. Muistelisin että esikoinenki nosti päätään tolla tavalla.

Muutenki tuntuu että tän neitin kehitystä ei oo niin tarkasti seurailtu ku esikoisen.

Me ollaan tänään oltu aamu kymmenestä asti ulkona muksujen kans ja vasta tultiin sisällä. esikoinen nukkuu tuola sohvalla nyt istualteen. :LOL: Vihdoin ja viimein saatiin iso terassi tehtyä takapihalle. Ootan innolla että päästään grillailemaan. Pitää vaan piha siivota ja laittaa jotain väriloistoa tonne eka. :flower: :flower:

Jossu ja Ninni 2kk 1pv
 
hei onko kelläään tietoa mitä voi lapselle aiheuttaa ja lasta istuttaa siis parin kolmen kk ikäistä tai seisottaa?

Meillä meni äippäpäivä hyvin. sain hienot aamupalat, sit käytiin ulkoilemassa ja syömässä ja sain lahjaksi kasvohoidon. pitäis vaan varata aika mahdollisimman pian niin pääsis hemmoteltavaksi!

meillä on niin ihana ja kiltti lapsi! nukkuu nykyään yöllä tosiaan 5 tuntiakin. juttelee ha hymyilee niin ihanasti.

nyt heräs, toiste enemmän

vihvi yv:tä sulle
 
iltoja

vielä hereillä vaikka pitäisi olla jo unten mailla että jaksaa aamulla konkoilla ylös |O
ei vaan uni tule ennen kun mies kotona.

Muty: Mulla ei kyllä tietoa oikein mutta muistelisin kans että jotain tekemistä selän kans... mutta en pistä päätäni pantiksi ;)

Pään nostamisesta ollut täällä puhetta.. Meillä neuvolatäti kokeili ja sanoi että hyvin pää nousee mukana kun käsistä nosti.. itsestö kyllä näytti että ei juuri noussut mutta kai tietää asiansa. mahallaan olo on täälläkin yhtä tuskaisen näköistä ähellystä, eikä siinä kauaa viihytä. näin oli esikoisenkin aikaan.
Eikä pää vielä mahallaan ollessa nouse kuin vähän.. Olalla pidettäessä pitää kyllä jämerästi päätään pytyssä ja tillistelee :)

Täällä myös oltu miltei koko pv ulkona. Jenna nukkunut parit 3 tunnin päikkärit aamupäiväunien lisäksi, joten on keretty pojan kans hyvin touhuta =)

heräsi viimeisiltä uniltaan 19.30 ja itkuinen kuin mikä. vain kylvyn ajan oli hyvällä tuulella. Kun sain esikon sänkyyn ja unille niin otin kiikkutuoliin syliin. otti 10min torkut ja sitten malttoi rauhassa syödä ja nukahti yöunille =)
meillä on tätä nykyä varsinkin illasta tuota että on aika itkuinen, kädet ja jalat vaan viuhtoo, eikä osaa asettua nukkumaan vaikka olisi kuinka väsynyt.. eikä myöskään syö kunolla vaan sätkii ja tempoo tissillä. Sen näkee heti kun alkaa illasta syöttää että alkaako yö unet heti vai pitääkö saada "rauhoittavat torkut" ennen sitä.

Itse ihan väsy.. tunteet heilahdellut laidalta toiselle (taisi joku muukin tuosta edellisellä sivulla mainita.. nyt en vaan muista että kuka.. )
Mutta ihana olla kotona lasten kanssa ja huomata miten itsekkin on tavallaan rauhoittunut vielä hieman ja osaan olla stressaamatta sellaisista asioista kuin pyykit, siivous ym.. eihän ne kuiteskaan karkaa ;) Esikoisen kanssa ihania hetkiä vietetty kun tyttö nukkuu.. tänään leikittiin pihalla pupu tupuna kirjan innoittamana yleisurheilukisoja :LOL: poika oli kuulemma otsolan olli ja minä sain olla kuulemma mirri :LOL:

nyt pikku hiljaa sängyn pohjalle.. mieskin ihan kohta kotona.
 
Moi,

koitan illalla saada tarinoitua pitkät pätkät. On ollut hieman taukoa satunnaisista syistä :LOL: . Mutta mukana ollaan. Elämä alkaa vähitellen tasaantumaan ja löytämään tiensä oikeisiin uumiin.

Zoe-F Sähän voit lahjoittaa vaatteita vaikka lastenkoteihin. Otat yhteyttä johonkin paikalliseen lastenkotiin ja pyydät saada toimittamaan heille vauvojen vaatteita. Lastenkodeissakin on paljon pieniä vauvoja, jotka ovat mm. huostaanotettu vanhempien päihteiden väärinkäytön takia. Tai sijaiskoteihin tms. Tai jos kaveripiirissä on syntymässä lapsia / samassa talossa tai jo on pieniä vauvoja, niin laittaa kiertoon. Tai sitten jos teillä on avointa päiväkoti toimintaa tms. Jossa vanhemmat tapaavat lastensa kanssa, niin antaa heidän vauvoilleen.Kyllä noita paikkoja on.

Ehkäisy. Miten olette hoitaneet / ajatellut hoitavanne ehkäisyn nyt raskauden jälkeen? Itselläni on ihan auki. Perheen lapsilukumäärä on täynnä, joten en oikein tiedä mitä teen. Kumilla en jaksa pelata ja pillereitäkään en haluaisi montaa vuotta popsia....
Jaa - kyllä naisen elämä on hankalaa.

Huomenna on neidin 5 viikkois neuvola.

Terveisin

Jadekettu+kuopustyttö kohta 5 viikkoa :heart:
 
Moikka!

Zoe, mä kävin just viikonloppuna viemään ison kasan vaatteita punasen ristin konttiin. Sieltä suurin osa toimitetaan katastrofialueille ja osa myydään punasen ristin kirppiksellä.

Kävelytuolin oon mäkin kuullut aiheuttavan länkisäärisyyttä ja varvastusta. Kyllä lapsi oppii paremmin kävelemään ilman mitään tuoleja.

Ehkäisystä joku kyseli. Mulla oli just eilen jälkitarkastus ja minipilleri-reseptin pyysin. Sain neuvolasta 3 kk:n paketin heti mukaan, joten loppukesästä tarvii vasta sit itse ostaa pillerit. Toisaalta mua houkuttelis jo ajatus kolmannesta vauvasta, joten saa nähdä kauanko pillereitä syön. :D

Vauvallakin oli lääkäri eilen ja kaikki oli hyvin. Tyttö nostaa tosi hyvin päätään, eikä niskaa enää tarvi kauheesti tukea. Lääkäri kehui kovasti vauvan katsekontaktia ja jäntevyyttä. Mitat oli nyt 5230 g ja 56,5 cm. Syntymämitat oli 3560g ja 50 cm, joten hyvin on vauva kasvanut.

marza
 
Iltapäivää,

Pikkuinen nukkuu ulkona, joten on hetki aikaa. Tosin nukkuu ulkona hirmu huonosti mutta pakko kai totuttaa :/ .

Ehkäisynä toimii varmaan kuparikierukka ja jos se ei sovi niin kumilla mennään. Mulle oli yllätys, että kun mulla oli raskauden lopussa se hepatogestoosi, niin en myöskään vois käyttää hormonaalista ehkäisyä. Lääkäri selitti jälkitarkastuksessa, että esim. hormonikierukassa on sitä samaista keltarauhashormonia, jota raskausaikanakin on koko ajan ja jos raskaus saa mun maksa-arvot nousemaan, niin sen vuoksi en sais käyttää hormonaalisia ehkäisykeinoja.

Soittelin tänään neuvolaan, kun Joonalla on ihottumaa otsassa. Terkkari väitti sen olevan edelleen hormoninäppyä mut mä en oikein usko siihen. Ihottuma nimittäin lähti pojan poskista kun oon rasvaillut paljon mutta otsassa se on semmoinen punainen röpöläinen läntti. Esikoisella oli myös otsassa aikoinaan ihottumaa (samanlaista) silloin kun atooppinen ihottuma alkoi. Joonalla on käsissä ja vatsassa tosi kuiva, hilseilevä iho, joten kaikki kyllä viittaa sen otsan ihottuman olevan jotain muuta kuin hormoninäppyä. Ja siis neuvolaan soitin siksi, että kysyin voiko näin pienelle laittaa kortisonivoidetta.

Mä oon ollut huolissani myös Joonan kakasta (sorry vaan puheenaiheesta :x ). Se on tosi tosi vetelää, oikeestaan vetistä. Vaippa imaisee sen samantien eikä niitä ryynejäkään ole enää, jotka ilmeisesti kuuluis olla. Tästäkään terkkari ei sanonut mitään, totesi vaan, että vaihtakaa maitohappobakteerin merkkiä. On kuulemma selkeästi vatsan bakteerikanta epätasapainossa mutta ei epäillyt allergian mahdollisuutta. Pitää nyt seurailla, että miten tilanne edistyy.

Jaahas, kitinää alkaa kuulua. Pitänee mennä pelastamaan pieni ulkoahdingosta.

Iines ja Joona 2 kk 1 vko
 
Terve!

Miä innostuin aiemmin olleesta ideasta viedä vauvojen vaatteita lastenkotiin. Ja muutenkin kiinnostaisi ryhtyä myöhemmin ns. kriisivanhemmaksi huostaanotetuille vauvoille. Kunhan siis Ilari ehtisi isommaksi. No, täytyy ajan kanssa haudutella ajatusta ja ottaa sitten mahdollisesti asiasta selvää.

Meidän Mökö.. eikun siis Ilarilla (kutsutaan miehen kanssa vielä liiankin usein työnimellä poikaa..) oli muutama viikko sitten pari semmoista kouristuskohtauksen tyyppistä hoitoalustalla. Hengitys lakkasi pahimmillaan n. 10 sekunniksi ja poika nyki vähän, sitten parkaisi ja oli taas normaali iloinen itsensä. Jorviinhan sitä sitten mentiin, ja siellä tutkittiin hieman eikä mitään ilmennyt (mm. veret). Lääkäri sanoi, että tämän ikäisellä voi olla kaikenlaista (mm. aivot vielä kehittymättömät), mutta todennäköisenä ja melko yleisenä pitää sitä, että puklua olisi meinannut mennä hengitysteihin, jolloin hengitystiet olisivat krampanneet kiinni. Aivosähkökäyrää ei kuulema tarvitse ottaa, kun aivoperäisten kouristusten jälkeen lapset ovat lähes poikkeuksetta hyvin väsyneitä ja usein on myös ennakoivia merkkejä. Tätini, joka on neurologi sanoi, että näin pienellä myös ns. affektikohtaukset ovat mahdollisia, joskin epätodennäköisiä. Enkä usko, että tämä sellainen olisi kyllä ollut.

Saatiin nyt torstaiksi aika lastenpolille refluksia arvioimaan, en kyllä tiedä olisiko Ilarilla se, sillä pulauttelukin on vähentynyt eikä oksennuksiakaan ole tullut kuin hmm.. yhteensä 3kpl.. Päivisinkin ollut tosi iloinen (kop, kop..)
Makuullakin viihtyy. Ainoa probleemi on, että nukuttamisen aikaan pystyasento on ainoa mikä käy, sillä kun laskee sänkyyn (pääty jo korotettu), niin alkaa jotenkin korventamaan, sillä vetää itsensä kippuraan. Yötkin nukkuu parilla stopilla hyvin. Mua hirvittää, jos ne laittaa Ilarille sen PH-mittarin nenästä ruokatorveen, niin minä itken kyllä pojan kanssa kuorossa. Säälittää niin... :'( Jos noita kahta kohtausta ei olisi tullut, niin jättäisin kyllä käynnin väliin.

Onko kellään muulla ns. "iltakorvennuksia", eli joku käpristyttää 1-2h juuri ennen nukkumaanmenoa ja vain pystyasento käy?

Entä tekeekö kenenkään muun mieli maistattaa vauvoilla jo soseita?
Zoe ainakin oli jo vähän testaillut. Mä annoin pojan suuhun ihan murusen banaania tänään, ja suu auki odotti lisää.... En uskaltanut antaa omin lupineni enempää. No, ajat ovat muuttuneet, kuulema 80-luvun alussa oli ohjeena aloittaa soseet 2kk iän jälkeen. Mäkin vetelin kuulema luumua kuin pieni possu.

T.Marais ja Mö.... Ilari 2kk 6pv :heart:
 
Pikaisesti:

Zoe me saatiin kanssa ihan hirveästi vaatetta jo odotusaikana tutuilta joille ei enää lapsia ole tulossa. Plokkasin niistä mieleiset ja vein loput paikalliseen ensi- ja turvakotiin.

Marais tsemppiä refluksitutkimuksiin!

Mä olen Mimosalle antanut nimiäiskakusta lipaisun kermavaahtoa (niinkuin minäkin olen aikanaan saanut omastani :D ) sekä maistattanut puoli teelusikallista keitettyyn veteen tehtyä mummunmehua. Kovin olis ilmeistä päätellen tahtonut lisää :p Enempää en uskalla kokeilla. Mä tosin veikkaan, että neuvolassa kehotetaan aloittelemaan kiinteitä 3kk iässä kun muru alkaa vasta olemaan nelikiloinen ja tissillä ollaan päivisin tunnin-parin välein. Saas nährä.

upupa ja Mimosa 10 vkoa 6pvää

 
|O mikä ilta!
oon ihan valmis nukkumaan mutta pitää vielä tehdä monta hommaa.. ja lapsosetkaan ei vielä unessa.. poika edelleen puoliks hereillä ja jennakin sätkii vielä sängyssään.

Jenna ollut koko päivän kiukkuinen ja iltaa kohti kitinä ja itku vain lisääntynyt.. Noh, jospa huomenna ois parempi pv. poika meneekin päiväkotiin leikkimään niin sais itsekkin huilattua vähän. Monta päivää jo päähän koskenut ihan koko päiväisesti :/

ehkäisystä.. sitä täälläkin pähkäilty.. en haluaisi pillereitä, mutta kumilla meneminenkään ei innostaisi pitemmän päälle.. no jää nähtäväksi.

kiinteiden maistelusta.. poika taisi olla päälle 3kk kun maistatin ekan kerran enkä ainakaan yhtään ennen aloita tytönkään kanssa. jos vaan maitoa riittää niin sillä olis tarkoitus pärjätä.

Iines: meillä taas nukutaan huomattavasti paremmin ulkona kuin sisällä. jospa teilläkin siihen totuttaisiin :) tai jos ei, niin eihän siitä haittaakaan ole.
Itse vaan huomasin että hankalaa oli välillä kun esikoinen lopetti vaunuissa nukkumisen vuoden iässä.. ei millään nukkunut vaikka liikkeellä oltiin ja täyttä huutoa kun väsytti, mutta ei vaan nukahtanut.
Toivottavasti Joonan masussa ei mitään häikkää. Onko muuten hyvällä tuulella jne?
Tuo attooppinen iho on kyllä kurja juttu jos kovin pahana on.
meillä oli poika päästä varpaisiin ihan ruvella ja nyt odotan pelon sekaisin tuntein millon tytöllä alkaa.. oli jotain aivan hirveetä kun eivät edes neuvolassa ottaneet tosissaan ja pieni ihan kauttaltaan ruvella.

onpas kirjoittaminen kestänyt.. jenna ähisi tässä välissä kakat ja sitten vielä syötin. nyt asettui tyytyväisenä nukkumaan.. ja tuntuu esikoinenkin olevan unessa.
joten siis... iltahommille ja unta kuulaan vetämään

|O
 
Iltaa!

Marais, meillä on juuri tuollaista iltakiukkua. Tosin ne on nyt aika paljon vähentyneet, kun aloitettiin tassuttelu. Vauva siis huusi 1-2 h juuri ennen nukahtamista ja tajusin huudon olevan väsymysitkua, eikä kipuitkua. Tai niin mä ainakin luulen. Alettiin siis heti kun huuto alko, viemään tyttö omaan sänkyyn, tassuteltiin hetki, ja johan tyttö hiljeni ja nukahti. Aika monta kertaa saa kyllä käydä tassuttelemassa tytön uudestaan uneen, kun tutti on tipahtanut suusta, mutta ei tarvitse enää kuunnella kahden tunnin huutoa ja kanniskella tyttöä sylissä koko iltaa. Päivällä tyttö on vähän samanlainen, eli huutaa väsymysitkua niin kauan kunnes pääsee vaunuhin ja nukahtaa sinne lähes heti. Päikkäreille tyttö ei tarvitse tuttia, mutta illalla huuto ei lopu, jos tuttia ei saa. Mikähän siinäkin on?

Soseita en aio tytölle antaa vielä vähään aikaan. Esikoiselle annoin n. 5 kk:n iässä ekan kerran perunaa ja jos maito vaan tytölle riittää en anna sillekään aikasemmin mitään kiinteetä.

Meilläkin päikkärit nukutaan paljon paremmin ulkona ja esikoinenkin nukkuu edelleen päikkäreit ulkona. On varmaan naapureista hassun näköstä kun parvekkeella on kahdet vaunut samaan aikaan. :D

marza
 
Soseita en ole vielä ajatellut. Aiotaan ehkä mennä pelkällä tissillä niin pitkään kuin mahdollista. :)

Kumilla aiotaan ehkäistä, vaikkei se niin kivaa ole. En ole koskaan syönyt e-pillereitä, kun en oikein haluaisi "valjastaa" kehon hormonitoimintaa mitenkään keinotekoisesti.

Meillä ei ole vielä minkäänlaista rytmiä... Päivät on todellakin erilaisia. Toisinaan nukutaan 45 minuutin pätkissä ja valvotaan välissä hetki. Toisinaan nukutaan tuntitolkulla putkeen ja valvotaan tuntitolkulla putkeen. Mitkähän olisi järkeviä kelloaikoja, joihin kannattaisi tähdätä kahdet päikkärit, jos alkaisi hakemaan rytmiä pikku hiljaa? Mulla ei ole mitään hajua, kuinka lapset nukkuu yleensä... :D Poju nukkuu onneksi hyvin sekä sisällä että ulkona.

Tarviikos muuten pienelle hankkia aurinkolasit?

Poju 2kk 10 pv
 
iines, pidä puolesi jos jotain epäilet joonalla olevan. Mä katoin kakkosen kohdalla liian kauan sitä kun se huuti vaan, päivät se huuti ja yöt nukkui tissi suussa :/ , siinä väsyy äiti kaikkein eniten. oman jaksamisesi vuoksi älä seuraa montaa viikkoa vaan tilaa aika lekurille. Sä oot sen lapsen asiantuntija ja tiedät sun lapsesi. miten teillä nukutaan yleensä, tuo itkuisuus ja huono nukkuminen voi olla merkki jostain allergiasta. tsemppiä!
 
Huomenta

Täällä on ehkä vähän rytmiä alkanut hahmottua...Poika menee nukkumaan tossa 21-22.30 ja vakiosti herää n 7.00...Yöllä kyllä herää vaihtelevasti, viime yönä 2.5 tunnin välein, mutta välillä on ollut öitä, että on herännyt vain 2 ja 6. Toi 6 herätys inhottava, kun tietää, että toinen herää sitten 7.00. Päivällä ei ole mitään rytmiä, mutta se ei haittaa.

Poika on alkanut syömään ihan älyttömästi...mulla ei oma maito riitä mitenkään, ja ihana anoppi on sitä mieltä, että pitäisi imettää 6 kk ikään asti. (no se on anopin mielipide, joka menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos) Alusta asti on jouduttu antamaan korvikkeita imetyksen lisäksi, mutta nyt korvikkeen määrä noussut "rajusti". Tosin kyllä poika kasvaakin, niin pituudessa kuin painossakin :) Neuvolassakin alkoi viimeeksi terveydenhoitajan kommentit ärsyttämään, kun kysyin, että olisiko ok jos öisin antaisin korviketta, kun poika silloin nukkuu pidemmät pätkät ja päivisin imettäisin, kun nyt yksin ollessa arvostaisin pidempiä unipätkiä. Hän ilmoitti vaan, että yö imetystä ei saa lopettaa, koska se on tärkein aika vuorokaudesta imettää, kun silloin aivot tuottaa niitä maitohormoneita jne jne...Sanoi, että nuku sitten päivisin??!!

Sori tämä sekava ja valitteleva viesti. Kauniista auringonpaisteesta huolimatta alkoi yhtäkkiä ärsyttämään noi kommentit, vaikka ne olen kuullut jo viime viikolla =)

Aurinkoista päivää kaikille

Misa75+poika 5 viikkoa
 
Meillä on ollut nyt koko alkuviikon ihan kamala. Vauva itkee usein sellaista kipuitkun tapaista ja luulen, että se on toi maha, joka huudattaa. Rimpuilee tissillä ja rupeaa huutamaan siinäkin ja meinaa mennä hermot myös äidillä. Eilen nukkui päivällä kantoliinassa kahdet unet. Toivottavasti on pikaisesti ohimenevää!!!

Misa Me ollaan alusta asti tehty silleen, että öisin mies syötti ensimmäisen syötön pumpatulla äidinmaidolla ja minä imetin seuraavan, joka oli joskus 5.30-6.00. Sitten pumppasin loput pois. Hyvin on riittänyt minulla äidinmaito, vaikka öisin en ole imettänyt, vaikka toki maidon tuleminen on yksilöllistä.. Kauheaa syyllistämistä neuvolassa!

Pakko lähteä tänään kaverin luokse, vaikka automatkat vauva huutaa kurkku suorana. Hermo menee neljän seinän sisällä..
 

Yhteistyössä