Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Suunnistaja. Meillä mentiin soseiden kanssa nopeaan tahtiin. Koska aloitettiin maistelu vasta 5,5 kuukautisena, niin ei kuulemma olisikaan niin nöpönuukaa, kuinka monta päivää kerrallaan annetaan samaa lajia ja että edes missä järjestyksessä mennään. Tällaiseen yhteen artikkeliin törmäsin jotain ketjua lukiessa, mutta en löytänyt sitä juttua tähän hätään. Enkä edes muista, oliko se tällä palstalla vai jossain muualla... Mulle oli hirmu epäselvää toi 1tl/päivä-juttu... Mietin ja pähkäilin ja koska me ei aloitettu niin nuorena, niin me mentiin: 1tl aamupäivällä ja 1tl iltapäivällä, seuraavana päivänä 2tl aamupäivällä ja 2tl iltapäivällä, jne, koska poikaan upposi. Olisi varmaan uponnut enemmänkin, mutta ei uskallettu antaa. :) Me ollaan syöty nyt kohta kaksi viikkoa ja mukana on bataatti, kesäkurpitsa, maissi, päärynä, persikka, banaani ja jauheesta tehtävä päärynäpuuro. Koska mitään oireita ei ole tullut, niin näin nopeasti on menty. Ihan ensimmäiset viisi päivää kyllä mentiin pelkällä bataatilla, mutta sen jälkeen ehkä noin pari päivää lajia kohden. Banaanin "jouduin" ottamaan mukaan pehmentämään makua, sillä poju irvistelee pelkälle päärynälle tai persikalle. Ja Päksy, mä jouduin laittamaan bataatin siivilän läpi! Luin jonkun vinkin, että bataatista tulee niin pehmeää keitettäessä, että pelkkä haarukka riittää muussaamiseen. Pakastin ison satsin näin ja olihan se tikkuista! Nyt kun otan sitä pakastimesta, painan annoksen siivilän läpi.

Soraya ja poju kohta 6kk
 
heipä hei pitkästä aikaa!

Zoe-F: Vähänkö hyvä idea toi juttujen kopioiminen muistiin. Ei niihin vauvakirjoihin tuu kirjoteltua sitä tavallista arkea normaalisti yhtään. Ainakin mulla tahtoo jo unohtua mitä sitä hommaili ja tapahtui kun kalle oli pienempi. Se on ku tää on tätä samaa arkea joka päivä niin ei edes tahdo muistaa mitä tapahtui edellisella viikolla. :LOL:

Mietinkin että mistä johtuu kun välillä toi bataattisose tahtoo olla tikkuisempaa. Kiitos vinkistä Päksy !

Suunnistaja: Ite kanssa aloittelin kiinteiden antamista vähän 4 kk:n jälkeen ja n. 5-6 päivän välein oon lisäilly uusia makuja.

Meillä sitten viime yönä antoi ummetus periksi. Kello 4 alettiin tekemään kakkaa ja seuraava satsi tuli 7.30 ja sit klo 10. Luumu ja päärynä sai tavaran pehmenemään ja nyt pähkin mikä sen sai aikaan. Aloitettiin tosiaan n. viikko sit Muksun riisipuuro ja luin jostakin että riisikin voi aiheuttaa ummetusta. Onko muiden vauvat reagoineet riisiin ummetuksella????

Vähänkö oon kateellinen teille kaikille joiden vauvat nukkuu pitkät yöunet. Meillä syödään 2x yössä ja kerran saa laittaa tuttia ja viimestään 7 on herätys. Ainoa hyvä puoli on että Kalle nukahtaa helposti mutta alkaa jo väsyttää tää 5 kk parin tunnin pätkissä nukkuminen :headwall:

Onkos kukaan kokeillu tattaripuuroa?? Miten teette sen?? Mietin että josko sitä kokeilis seuraavaks jos tuo riisi ummettaa Kallea enkä vielä viitsi kotimaisiin viljoihin hypätä kun pelottaa että jos tulee oireita??

Riksu ja Kalle 5 kk ja risat
 
soseista pikaseen..

Meillä on maisteltu soseita 3viikkoa ja nyt menee bataatti, kesäkurpitsa ja päärynä. Masun vaan tahoo olla kovana jostain syystä ja annoin tänään luumua, jospa alkais auttaa. Tyttö tykkäs luumusta ja sitä ois uponnut vaikka kuinka paljon :eek: en vaan uskaltanut antaa. Meillä ei kiirettä tuossa ruokavalion laajentamisessa.. Jo ihan sen tähden edetään 1 uusi maku/viikko että jos alkaa ihottumaa tms. oireita tulla niin tietää varmaks että mistä se johtuu.

mitä sose merkkejä muut käyttää? Itse annoin ensin muksun päärynä sosetta mutta Jenna ei siitä tykännyt.. piltin päärynä on paljon miedompaa. Pojallekkin pääasiassa pilttiä syötin. jahka tottuu syömään kiinteitä niin ei ehkä niin tarkkaa mutta nyt näkyy piltti oppoovan paremmin. myös tuo luumu oli pilttiä.

Bataatin kanssa täällä ei ole ollut ongelmia.. höyrytän, soseutan ja jäähdyttyä pakastan. Ja on tosi pehmeää sosetta =)

nyt ei muuta. palaan kommentoimaan jahka kotia päästään..
 
Perjantaina tuli 5 kk Siirillä mittariin ja neuvolassa käytiin:

pituus 64 cm
paino 6395 g
py 42 cm

Riksu meillä myös syödään yöllä 2-3 tunnin välein. Että et ole ainoa... Rankkaa se kyllä välillä on, kun uni on pienissä pätkissä. Saatko päivällä itse nukuttua missään välissä?

Danjuska meillä syödään Pilttiä, paisi luumu on Bonaa (meidän kaupoissa Piltiltä en luumua ole löytänyt). Oon päätynyt Pilttiin, kun sillä on tuo suomenlipputunnus. Näytti kyllä olevan noissa Bona-luumuissakin, joten ei kai väliä. Semper näytti olevan Ruotsissa valmistettua, kun just kaupassa käydessä jostain purkin kyljestä tarkistin.

Lihan valmistuksesta oli täällä aikaisemmin keskustelua ja mulle annettin neuvolssa ohjeeksi keittäminen paloina, jäähdytys, pakastus ja käyttöönotettaessa jäisestä lihapalasta raastinraudalla silppua. Kuulosti ainakin ihan näppärältä. Oon kuullu, että sauvasekottimella joistain lihoista tulee sitkoista. Meitä kehoitettiin aloittamaan joko broilerilla, naudalla tai hirvellä. Kuulemma possua ei suosittele ainakaan meidän neuvolatäti ensimmäiseksi, en kyllä muista miksi.

Isäkuukauden mies pitää. On siis kotona vanhempainrahakauden viimeiset 12 arkipäivää, alkaen joulukuun 5. päivä. Minä olen siis töissä kaksi viikoa ennen koulujen joululoman alkua ja jatkan sitten tammikuussa hoitovapaalla.

Siiri kaipaa seuraa...

Kaatjuska ja Siiri 5 kk 2 pvä
 
Moikka moi!

Jospa sitä nyt ehtis vähän enemmän kirjoittaan ja kommentoimaan.

Zoe, mäkin oon kerännyt päiväkirjaa näistä omista kirjoituksista. Samalla tavalla tein esikoisenkin aikaan, kun ei mun muuten tule päiväkirjaa kirjoitettua ja on kuitenkin kiva jälkeenpäin lukea omia tuntemuksia ja miten on päivät vauvan kanssa menneet. Kova homma siinä kyllä on, ellei joka kerran jälkeen tajua kopia tekstiään esim. wordiin.

Maraisko se kyseli siitä hoitovapaa-jutusta? Hoitovapaa on ilmoitusluontoinen asia töihin, mutta sen aloituksesta pitää ilmoittaa työnantajalle viimestään 2 kk ennen hoitovapaa aloitusta.

Soseista, mäkin annoin tytölle aika nopeaan tahtiin uusia makuja. Vajaa 2 viikkoa oon soseita antanut, ja nyt tyttö on päässyt maistelemaan perunaa, porkkanaa, peruna-parsakaalia, peruna-kukkakaalia, päärynää, persikkaa ja mangoa. Eikä ole mitään masuvaivoja tai iho-ongelmia tullut. Ens viikolla ajattelin ruveta antaa puuroa aamuisin ja iltaisin.

Raskauskilot ei täällä ota lähteäkseen. :( Ajateltiin kaverin kans liittyä painonvartijoihin. Oon kerran pudottanut pisteillä 17 kiloa, joten kaipa se uudestaankin onnistuu. Mä taidan olla ihminen jolta laihdutus ei yksinään onnistu.

Danjuska, mä ostan pääasiassa pilttiä, oon todennut ne parhaimmiksi. Muksun soseet ei aikoinaan kelvanneet meidän esikoiselle, joten niitä ei kauheesti oo tullut nytkään ostettua. Nyt ostin bonaa 6 purkkia, kun oli supermarketissa tarjouksessa.

Noista soseista vielä sen verran et lämmitättekö soseen aina vauvalle? Mä itse en lämmitä, muuta kun jääkaappikylmän soseen, muuten annan huoneenlämpöisenä. En lämmittänyt esikoisellekaan ja aina on hyvin kelvannut. Tutteliakaan en ole ikinä lämmittänyt. Musta on paljon helpomaa tuolla kaupungilla liikkuessa syöttää vauvaa, kun ei tarvitse aina etsiä paikkaa jossa ruoan voi lämmittää, mutta mun äiti aina ihmettelee että enkö tosiaan lämmitä vauvan ruokaa.

Me oltiin aamulla vauvauinnissa ja hyvin likka taas viihtyi. Tuo esikoinen on tullut aika araksi veden suhteen, mutta kaipa se siitä ohi menee kunhan vähän aikaa kuluu ja poika pääsee usein uimaan.

Meillä muuten noustaan konttausasentoon. Tyttö nostaa peppunsa ylös ja yrittää kovasti lä-hteä eteenpäin, mutta vielä ei ihan tajua miten homma toimii.

Nyt lähden lasten kanssa moikkaan miestä raksalle.

marza
 
Zoe-F
Meil on nyt tääl ollu aika paljon puhetta lihojen valmistuksesta jne. Ettiskelin tietoa netistä ja löysin tälläisen sivun jossa on aika hyviä juttuja.

http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf
 
Marza: Meillä myös neiti nousee konttausasentoon. Nytkyttää, ottaa jaloilla "askelmia" eteenpäin ja sit katselee ihan ihmeissään käsiinsä, et mitäs näille tolpille pitäs tehä :LOL: On se aika koomisen näköstä.

Jotenkin kovin nopsaan tuo neiti on liikkeelle lähtenyt ja kovin nopsaan kehittynyt. Vauhdilla menee ja kun oikeen kiirus tulee vetää kyynärvarsilla ja potkii jaloilla kuin konttais. Istumista ajoittain harjoteltu ja pieniä aikoja pysyy istualtaan ilman tukea. Lattiallakin makoilee kyljellään niin kuin olis nousemassa siitä seuraavaks istumaan.
Ryömien tosiaan matkat on aikast pitkiä jo, mutta oon huomannu et reviiri ei oo olohuoneesta vielä laajentunu vaikka muu väki ois keittiössä. Meillä suora yhteys keittiöstä olohuoneeseen.

Meidän koira kiinnostaa kovasti ja onneks koira onkin fiksu ja ymmärtää väistää kun neiti lähestyy. Toki tarkkana on oltava kun eihän eläimistä kuitenkaan koskaan tiedä.

Ostin sitä banaanipuuroa, jossa on riisiä. Se kovetti vatsan parilla annoksella ja kakka oli ihan jönkköä, no muutaman kerran sai luumua ja tilanne helpotti, mut taitaa jäädä hetkeks odottamaan se puuro tai ainakaan ei monena päivänä peräkkäin sitä anneta.

No nyt kaivataan vissiin unitissiä :)
 
iltoja!

ZOE: meillä ei oo arkkupakastinta mut äiti pakastaa sillai et laittaa esim. mansikat rasioihin ja sit rasiat kaupan muovipusseihin. sit meillä kotona onkin pakastin täynnä muovipusseja =) mut sillai niitä on helpompi siirrellä ku niitä pikkurasioita.
ja totta tosiaan se tulee halvemmaks tehä ite ainakin noi kasvismössöt ku ostaa kaupasta. mut jos ei jaksa tehä niin ehtaa tavaraa saa kyl kaupastakin.

Marza: Mä en kans lämmintä muutaku jääkaappi kylmän soseen..

Päksy: vitsi! nyt vasta tajusin! mä oon ihmetelly et miks ihmeessä toi neiti kitisee yöt! no mä DORKA oon antanu sille sitä banaanipuuroa illalla. on syöny sitä kyl hyvällä halulla mut tuloksena on hirveet märyt yöllä! AAH miks en oo tajunnu :headwall: :headwall: :headwall: tosiaan nukkumatin unipuuroa... hah!

BONA/PILTTI/MUKSU: mun mielestä se muksun päärunäsose on hirveetä lirua..

jooh täytyy ehkä mennä nukkumaan itekin, luultavasti ens yönä on taas tiedossa itkua parkua jatkuvaa... miksen tajunnu tota banaanipuuroa pahusta!! meillä lentää se purkki roskiin kohta.

yösyönti: piti vielä kommentoimani et meillä syödään 4-10 kertaa yössä et kannattais jo kiireesti olla nukkumassa jos meinaa huomenna selvitä sängystä ylös...

heips ja moi

Muty & neitonen 6kk 2 pv
 
Zoe-F: Juu ei siis todellakaan oo kallista jos ite viitsii vääntää ruuat muksulle. Loppujen lopuksi on aika kallista ostaa purkki ruokaa vaikka tuntuu että muka ois halvempaa. Ja musta tuntuu että se on paljon kätevämpää ja tilaa säästävämpää tehdä itse. Toki hedelmät ostan purkkina..

Jei! Meän neiti on alkanu etenemään peruuttamalla. Hih! Nousee konttausasentoon ja sit sillä lipsuu jalat alta ja näin sitte etenee taaksepäin. Hassun näköstä ku kuola vana vaan seuraa matkailijaa. :LOL: :LOL:

Ninni on myös alkanu vierastamaan. Se vierastaa lähes kaikkia. Joskus kaupassa ku joku tulee höpöttään niin ei pahemmin noteeraa mitenkään.

Jossu ja Ninni 5kk
 
Huomenta

Eilen piti kommentoida vielä sitä, kun kyselin siitä pakolla hoitoon jättämisestä mummolle niin me ollaan käyty mummolassa koko neidin eliniän ajan keskimäärin 3 kertaa viikossa mummolla (asuu vieressä) ja vierastaa silti sitä ihan kauheesti. mitään lämpiämisen merkkejä ei neiti oo näyttäny mummoaan kohtaan. Muutaman kerran mummo on hoitanu tyyliin puoli tuntia ku ollaan käyty miehen kanssa uimassa (siis neiti on jääny nukkumaan vaunuihin ja heränny) niin kurkku suorana on huutanu siihen asti et me ollaan otettu se.. niin sitä vaan mietin et miten se nyt pärjäis mummon kans... ja tuleeks niitä traumoja?
no niin vinkuminen alkoi..
heips!
 
Huomenta!

Neiti lähti nyt ensimmäisille päikkäreille. En tiedä mikä se on, mutta imettäminen ei oikein enää sylissä onnistu. Heti alkaa parku ja itku, mutta sitten makuulta menee ihan hyvin. Muutenkin neidillä on joku kausi ettei tykkää olla sylissä vaan pitää saada olla lattialla. Väsyttävää ja hieman hankala vaihe menossa.

Kohta pitäis alkaa asennoitumaan noihin kiinteisiin. Ei millään jaksais napata tuo syömä rumba. Onko ketään muuta joka jättää hedelmäsoseet antamatta? Itse ajattelin mennä ihan mustikka- ja hillakiisseli linjalla.

Zoe-F: Oletpa kyllä ahkeroinut soseiden kanssa:)

Yöt on onneksi menneet hyvin. Neiti nukahtaa yhdeksältä ja herää neljän ja kuuden välillä syömään ensimmäisen kerran. Ainakin toistaiseksi.

Torstaina olisi vihdoin ja viimein neuvolalääkäri aika. Niin monta kertaa siirtynyt tuo aika.

Nyt kun on hiljaista ja rauhallista, niin taidan keittää kupin teetä ja lukea lehden.

Lotta ja neiti 5kk 20pvä



 
Lukasin vaan, ei jaksa kirjoitella kun kuumetta taas rapiat 38 astetta ja tissitulehdus... Aamulla heräsin kun olo oli sanalla sanoen paska ja kun käänsin kylkeä niin toinen tissi oli ku tulessa. Kävin päivystyksessä ja sain oikeen tujun antibioottikuurin, viimeks oli 2x500mg Kefaleksiniä viikon verran ja nyt sain 4x750mg 3 päivää ja sitten 5 päivää 3x750mg. Jos menis kerralla ohi.

Nyt unta palloon.

upupa ja Mimosa 6kk 6pvää
 
Moikka!

Zoe, me saatiin tuo sun linkkinä laittama sose-esite neuvolasta. Siinä on kyllä ihan hyvin ohjeita ja tietoa.

Facebookista;mä olen kyllä facebookissa, mutta en ole vielä liittynyt siihen maalismasu-ryhmään. En ole saanut aikaseks....

Voi upupa, taas sulla tissitulehdus. Toivottavasti menee pian ohi ja tsemppiä!

Mua kyllä ahdistaa hirveesti tuo syksyn tuleminen. Ärsyttää kun on kylmää, kuraista ja pimeää. :| Ja täytyy kauheesti laittaa lapsille päälle ja se taas tietää kiukkuisia lähtöjä, kun aina joku on hiestä märkänä ennen kun päästään ulos.

Neiti on tänään ja eilen ollut harvinaisen huonolla tuulella. Ei nuku kunnolla ja kiukuttelee muutenkin. Hampaita kait tekee...

marza
 
iltoja

Täällä lapset nukkuu.. tai ainakin Jenna.. isompi vielä niiskuttaa sängyssä.. reppanalle iski ihan kauheen nuhan :( Sipulia käytiin sängyn päätyyn ostamassa ja aamuun mennessä haisee koko yläkerta aivan järkyttävälle :$

Meillä aloitettiin tänään pottu =) nyt listalla pottu, bataatti, kesäkurpitsa, luumu ja päärynä. Katotaan sitten viikon päästä että otettasko porkkana vai join "imelä" sose.

Pyrin itse nuo kasvissoseet tekemään.. pakkasessa vielä bataatti ja kesäkurpitsa sosetta.. perunaa en pakasta vaan höyrytän sitä mukaa pienen annoksen mitä menee. Äiti löi ison palan kesäkurpitsaa mukaan ja anoppi antoi perunoita, sipuleita ja porkkanoita =) olipa ihana tehdä makkarakeitto johon sai "omanmaan" satoa :D :p

Muty: Kuulostaa teidän yöt rankoilta! siis syöttöjen määrä.. miten saat itse nukuttua välit? jaksuja ja sikeitä unia väliin!

Marais: Et jää yksin =) en ole saanut liityttyä vielä minäkään ja eiköhän tämä homma täällä pyöri.
Mimmonen homma tuo ryhmäjuttu naamakirjassa sitten on?? siis että pääseekö kuka vaan lukemaan vai miten??

Upupalle paranemista!! kurja vaiva :/

Meillä on jenna aikamoinen äitin tyttö, mutta nyt on tehnyt muutamia kertoja sen, että kun tulen suihkusta ( kun mies on iltavuorossa ) niin Jenna alkaa huutamaan ihan tajuttomasti.. aivan kuin vierastais vaikka on koko ajan sitterissä tai vaunuissa näkö etäisyydellä.. ja huuto ei lopu edes kun syliin ottaa vaan pitää pitkä tovi rauhoitella :whistle: Pitänee alkaa käydä suihkussa vatsa ysin jälkeen kun lapset nukkumassa niin ei tytölle jää traumoja :LOL:

Meillä tyttö alkoi tänään näyttää merkkejä että vois ehkä lähiaikoina kääntyä massultaan selälleen.. ja paljon on myös akselinsa ympäri tänään kääntyillyt.
Hampaat on sitkeästi vielä puhkeemattomina.. näkyy selvästi mutta eivät tunnu =)

nyt iltapalalle...

danjuska ja jenna (tällä viikolla 5kk :D )
 
Marais: yksäriin vastattu!

Käyn kyllä täällä melkein päivittäin lueskelemassa, muttei muka ikinä ole aikaa kirjoitella. Nytkin olen nukkumaan menossa, mutta pakko kysyä teiltä, joiden vauvoilla on hampaat: miten pystytte imettämään, kun vauva puree?

Velmolle tuli kolmisen viikkoa sitten eka hammas eikäs silloin ollut ongelmia, mutta nyt on toinen parhaillaan tulossa ja tässä parina viime päivänä poika on iskenyt naskalit useamman kerran nänniin kiinni niin, että olen alkanut itkemään silkasta kivusta. :'( Haluaisin jatkaa imettämistä, kun se on muuten sujunut hyvin, mutta en vain pysty, jos jatkuu tällaisena.
 
rinnalla puremiseen: Kalle on pari kertaa kanssa näykkäissy mun rintaa ja en ole pystynyt olemaan rauhallinen vaan huutoa on tullut ja poika säikähtänyt
:ashamed:
Mutta, meillä purraan vain silloin jos äiskä tyrkyttää rintaa vaikka ei ole nälkä tai on jo syöty tarpeeksi. Niinpä yritän olla tyrkyttämättä, vaikka välillä tuntuu ettei toinen millään voi olla vielä täynnä. Eli täällä ei ONNEKSI vielä leikeitellä äiskän rinnoilla...
 
Huomenta! En ole ehtinyt kirjoitella, mutta lukemassa käyn joka päivä! Ollaan täällä flunssassa. Kuumetta ei ole, mutta kauhea nuha pienellä. Ja itselläni on kurkku kipeänä, joten voisi kuvitella, että samaa tautia podetaan pojan kanssa. Kaksi viimeisintä yötä on mennyt puolen tunnin välein huutamiseen. Viime yönä pojan oli vaikea rauhoittua edes syliin. Onneksi mies on kotna, jotta saimme henkistä tukea toisistamme! Mies kyllä hoiti enemmän yöllä, kun olen myös vähän kipeä ja jos sama meno jatkuu päivällä, niin aika katastrofaalinen tilanne kotona. Toivottavasti ensi yö menee paremmin!!! Nukkuisi edes neljä tuntia putkeen.

Nyt poika nukkuu, mutta itse en voi mennä nukkumaan, kun kymmenen minuutin välein pitää mennä laittamaan tutti suuhun. On varmaan vaikea imeä tuttia, kun on nenä tukossa. Nenäfriida ja suolatipat on kovassa käytössä.

Pitää taas mennä. Sori tämä omanapaisuus. Tulen kommentoimaan sitten paremmalla ajalla! =)
 

Yhteistyössä