Maalismammat 2009 no.2

  • Viestiketjun aloittaja Raisa-----------
  • Ensimmäinen viesti
Raisa rv11 + 4
Hei!

Osanottoni Amalia79:lle!

Muistutanpa nyt kaikkia, että laittakaahan tekstiinne mukaan nuo raskauviikot ja päivät, niin tietää vähän missä vaiheessa kukin on menossa.

Minulla oli 1. lääkäri eilen ja kaikki oli hyvin. Trisomnia seulasta sain kuulemma neuvolan tädin ennätysluvut, kun tulos oli 1: 79 000. Toivotaan vaan että pitää paikkansa. Kun minä odotan sitä meidän kakkosta, niin seuraava neuvola on vasta syyskuun lopussa. Oikeastaan on aika kiva, ettei tarvitse rampata siellä neuvolassa koko ajan.
En yhtään ihmettele, että EmmaSH odottelee ultraa malttamattomana, kun minullakin oli siihen ultraan asti jotenkin epätodellinen olo, että ollaanko sitä raskaana vai ei.

Täällä ulkoilu ei oikein onnistu, kun sataa ja ukkostaa koko ajan. Tosi syksyiset säät.

Olisiko kellään tarkempia linkkejä mistä sitä listeriaa oikein sai? Itse rakastan esim. graavia lohta ja olen ymmärtänyt, että kyllä sitä voi syödä, kunhan ei syö sellaista vakuumiin pakattua lohta. Samoin juustoja jopa homeisia olen ymmärtänyt että voi syödä, kun vaan maito on pastöroitua. Kaiken välttäminen ei täällä ole vaihtoehtona, sillä en kyllä voi olla ilman noita 9 kk:tta. =D

Olen lähdössä vielä ulkomaille lomamatkalle Thaimaaseen ja olisi tärkeä tietää mitä voi syödä. Olen matkustellut paljon, enkä yleensä matkoillain juuri katso mitä suuhuni pistän, enkä ole myöskään sairastanut, vaikka on tullut käytyä monissa Euroopan ulkopuolisissa kohteissa. Veden kanssa tietysti olen tarkka.

 
emmaSH
Raisa: Onnea hyvistä seulatuloksista! Tämä on hyvä linkki noihin ravintosuosituksiin: http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/neuvonta/ravitsemus/raskaus.html
Mä olen kyllä monta kertaa ollut vähän sormi suussa noiden tulkintojen kanssa, mutta eihän sitä kokonaan voi syömästä lakata ja kaikkea hysteerisesti pelätä. Neuvolassa mulle sanottiin, että listeria on viimeksi ollut Tampereella vuonna 1998, eli tosi harvinainen on. Otan kyllä riskin silti tosissani, koska epätodennäköisyys ei paljon lohduta sen kerran kun se sitten kohdalle osuu.
Mä en vielä tiedä tarkkoja päiviä ja viikkoja, mutta maanantain jälkeen lupaan laittaa ne viestieni perään.
 
Amalia79
Kiitokset kaikille osanotosta. Olen oikein vilpittömästi onnellinen teidän hyvistä ultra tuloksista :) Kyllä tämä tästä, elämä voittaa. Lääkäri uskoi, että pian uudelleen raskautuminen on hyvin mahdollista. Se vähän piristää mieltä. Kai näin oli vaan tarkoitettu. Käyn välillä lukemassa teidän kuulumisia ja ilmoitan jos vaikka tärppäsee vielä lähitulevaisuudessa.
Oikein hyvää syksyn alkua kaikille maalismammoille!

-Amalia-
 
elmeri77 rv 9+1
Mukava kuulla hyvinmenneistä ultrista! Kyllä se raskaus siinä sitten konkretisoituu, itse joudun vielä 3 vkoa odottelemaan ekaa ultraa... Eli vähän väliä on kyllä semmoinen epätodellinen olo, eikä oikein uskalla luottaa, että kaikki olisi kunnossa. Oletteko kaikki ottaneet tuon trisomiaseulan? Edellisessä raskaudessa sitä ei kunta tarjonnut, mutta nyt se olisi mahdollista tehdä. Mutta jotenkin en oikein tiedä... Jos np-ultrassa on kaikki ok, niin en ehkä välttämättä halua tehdä lisätestiä ja taas odotella tuloksia... En tiedä.

Anu: täälläkin huono olo on kyllä iltavoittoista, on ollut oikeastaan koko ajan. Aamuisin on ihan ok, kun vaan syö esim viilin ennen kuin menee suihkuun, päiväkin menee ihan hyvin, kun vaan syö jotain parin tunnin välein, mutta illat on pahimpia. Napostelukaan ei auta, ei suolainen, ei makea. Toivottavasti helpottaa pian...

Syömisestä puheenollen, jospa lähtisi syömään :)
 
Chili77
Kiva kuulla, että ultrat menneet hyvin :)
Mulla oli tänään eka neuvola lekuri ja luulin, että otetaan ultra... vaan ei. Kuunneltiin sydänäänet (jotka hakemisen jälkeen hetkeksi löytyi :) ) ja ei sitten katsottukaan ultralla, vaikka sitä toivoin. Lääkäri oli sitä mieltä, että turha katsoa, kun on ensi viikon tiistaina np ultra. Vähän harmitti, mutta äkkiä se aika taas menee.. ja kuultiin kuitenkin ne sydänäänet :) Ihanaa :) Oltiin siis miehen kanssa siellä..oli tosi kiva, että mies oli mukana.

En ollut kuullutkaan mistään trisomnia seulasta...??? Missä vaiheessa pitäisi ottaa ja missä?
 
Raisa rv11+4
Hei!

Chili77 kyseli trisomnia seulasta. Sehän on sellainen tutkimus, jolla voidaan määrittää se todennäköisyys, millä syntyvällä lapsella on DOWNin syndrooma (kehitysvamma) ja muistaakseni joku muukin kehityspoikkeama. Sen tutkimiseen tarvitaan kaksi asiaa:
1. NP ultra
2. verikoe samoihin aikoihin.

Itse suosittelen tämän tekemistä, sillä jos jotain ilmenee siinä sitä vielä tutkitaan vaikka kuinka ja silti voit hankkia lapsen ja hän voi olla täysin terve. Toisaalta jos itsestä tuntuu ettei ole valmis juuri tuon kehitysvamman kanssa elämään niin on vielä mahdollista keskeyttää raskaus, mutta sitä ei siis tarvi tehdä jos ei halua!

Koskaahan ei voi tietää onko syntyvä lapsi oikeasti terve ja vaikka olisikin niin tuleeko myöhemmin sitten jotain. Tämä vain on todella helppo tapa testata yksi suomessa paljon esiintyvä kehitysvamma jo näin aikaisessa vaiheessa, joten jos se kiinnostaa vähänkin niin suosittelen.

 
Abbie79
Voi Amalia :( Pääsin piiitkästä aikaa nettiin kun ukkonen tappoi modeemin (taas!). Kiva lukee teidän ultra-kuulumiset! Meillä on ens viikon to np-ultra, jännittää. Mä mietin sitä verikoe-juttua, en halua ehkä kuitenkaan. Kun ei tervettä vauvaa voi sillä taata. Jos vaan ultrassa on kaikki hyvin ja pieni ihmisenalku löytyis sieltä sätkimästä!

Pahin oksetus on helpottanu, kotona ollessa sain ruokailurytmin toimimaan. Eikä enää ala nälkäsenä oksettamaankaan. Mulla on pieni vauvamaha :D Housut kiristää ja kohta pitää turvautua pirkka-niksiin. Ultran jälkeen meinaan uskaltaa ostaa jo jotain pientä (lue säkillinen). Vaunuostoksia suunnitellaa jo kun sen jälkeen ois auton osto eessä ni voi sitte testailla että mahtuuko kyytiin :)

10+1 (kyllä viikot juoksee!)
 
Paper80
Heippa kaikille,
täällä ilmoittautuu vielä yksi maalismamma, laskettu aika 16.3. En ennen tätä ole vielä uskaltanut kirjoitella tai edes lukea palstaa, mennään jotenkin niin varovasti. Ekaan ultraan synnärille on vielä viikko ja 2 päivää, sitten uskaltaa intoilla enemmän, kun näkee että kaikki on kunnossa. Mutta ajattelin vihdoin löytää tieni tänne...

Esikoinen, 10 + 2
 
Chili77
Alkaako vatsa jo näkyä? Onko jo äitiysvaatteita käytössä?

Täällä ei, paitsi illalla turvotuksen takia pömpöttelee, eli samoilla vaatteilla ok olo päivällä...mutta illalla housut auki. Tilasin josefssonilta sellasen trikoo vyön, jolla voi "jatkaa"housuja tai paitoja.. suojaa masua muutenkin syksyn tuulelta. Ja jotain tunika -paitoja, mutta ne ei ole varsinaisesti äitiysvaatteita. Ihan kivasti löytyy perusvaatteista paitoja ja neuletakkeja, joilla aika pitkälle luulis pärjäävän.. on toi muoti nyt sellasta. Mutta äitiyshousut on toinen juttu. Aattelin mennä ostamaan, kunhan ultra ohi.
 
elmeri77 9+2
Täälläkin normaali vaatteilla vielä päivän pärjää, mutta kotona illalla pitää saada löysemmät housut jalkaan. Turvottaa tosi kovasti! Viikonloppuna kävin vaatekaupoilla ostamassa juhlavaatetta, ja kurvasin H&M:n mammaosastolle ja sieltä tarttui mammafarkut mukaan - oli niiiiiin ihanan tuntuiset, kun ei kiristänyt mahasta ;) En tosin vielä kehtaa niitä jalkaan laittaa ;)

Chili: mikä tuo tuommoinen trikoovyö on, millä voi "jatkaa" housuja ja paitoja?

Tervetuloa Paper80!

 
Myy-y vierailee
Vielä menevät normaalivaatteet päälle, mutta illalla turvottaa varsinkin jos on tullut juotua vähän päivän aikana. Kävin kyllä eilen henkkamaukalla ostamassa pojalle vaatteita enkä voinut olla tiirailematta mammavaatteita :) En kyllä uskaltanut mennä hiplaamaan, jos vaikka joku tuttu sattuisi näkemään... Tosin mulla on edellisestä raskaudesta tallella mammafarkut ja -kangashousut sekä muutama paita. Aika pitkälle parjäsin noilla, kun maha ei kasvanut valtavaksi. Normipaitojen kanssa käytin toppeja helman pidentiminä siten, että jätin olkaimset ylös toisen paidan alle. Tämä toimi ihan näppärästi varsinkin kun olen sellainen neuletakki-ihminen, joten se lisäke näkyi noin 10 senttiä neuleen alta. Mutta eipä napa vilkkanut... Nuo trikoovyöt oli mielestäni aikoinaan hieman ylihinnoiteltuja toppeihin verrattuna. Ja H&M:n toppejahan saa niin edullisesti että niistä voi vaikka ottaa olkaimet pois, joten saa "tuubeja" edullisesti. Mutta siis minä olen pihi :)

Myy-y rv 11+1
 
Chili77
Hei tosi hyvä idea, ne topit Myy-y :) Eihän tässä mene ku muutama kuukausi, kun topit pysyvät masun päällä. (On aika löysiä nuo topit mitä mulla on, mutta varmasti toimii hieman myöhemmin ja on montaa eri väriä.) Eli toppi päälle ilman olkaimia ja vetää sitä mahan päälle.. (ei tarvi olla rintojen päällä, koska ei ole silloin paita-käytössä vaan masu-käytössä.)
Käy elmeri kurkkaa vaikka sieltä josefssonin sivuilta.. Oon huono selittämään... siellä se maksoi jotain 9e. Sellanenhan on tosi helppo tehdä itsekkin (jos osaa -minä en..) ja sitten kaapissa olevia toppejakin voi tosiaan hyödyntää, niinkuin Myy-y kertoi.

Pitäs varmaan tehdä töitäkin välillä... :/
 
Pörrö75
Heips,

No nyt on täälläkin eka neuvolakäynti vihdoin takana! Olin täyttänyt kotona etukäteen lomakkeen, jossa kysyttiin kaikenlaista terveystottumuksista, liikunnasta, sairauksista jne, ja sitä käytiin läpi. Sit tehtiin Päihdelinkin AUDIT- (alkoholinkäytön riskit) –testi (täällä on kuulemma käytäntö että kaikille jotka ovat vuoden sisään käyttäneet alkoholia, tehdään tuollainen), mittailtiin ja juteltiin.

Sitten koitti jännittävä hetki: sydänäänten kuunteleminen.. Eikä sieltä mitään kuulunut.. No, onneksi neuvolassa on käytössä sairaalan vanha ultralaite joten marssittiin sitten laitteen luo. Kohtu näkyi ja siellähän "se joku" makoili selällään :) , sydän sykki selvästi. Sitten kun "täti" vähän paineli vatsaa, alkoi jalat ja kädet viuhtoa. Ja mulla tuli itku… Oli kyllä ihanaa että oli mahdollisuus nähdä ultrakuva ja itsekin todeta että kaikki näyttäis olevan ok ja siellä tosiaan on joku, kun niitä sydänääniä ei saatu kuulumaan.

Täti arveli että laskettuaika pysyis aikalailla samana, 19.3. Laittoi lähetteen NP-ultraan, joka on varmaan parin viikon sisään. Lääkärinaika on 3.9. joten taas on odottamista..

Mun pitäis lisätä maitotuotteiden syömistä, tai sitten alkaa napsia kalkkitabletteja. Sitten täti suositteli että aloitan lokakuussa ottamaan D-vitamiinia. Sen verran monipuolisesti syön, että ehkäpä en hanki Multitabseja, vaan otan täsmälääkityksenä vain Kalsiumin ja D-vitamiinin.

Meillä on kissa, joten kyselin siitä tokso…? bakteerista. No, koska tämä ei pääse vapaasti liikkumaan ulkona ja jahtaamaan hiiriä ja myyriä, niin eipä tässä sen kummempaa riskiä ole. Mies tuskin suostuu kissanhiekkalaatikkovastaavaksi, joten puhdistus sitten hanskat kädessä..

Olin neuvolassa yksin, mies olisi ehtinyt vasta loppuajaksi. Pikkuisen jäi harmittamaan, kun hänellä jäi nyt ultra näkemättä, mutta hän ehtii nähdä sitten NP-ultrassa. Ja tosiaan, mekin otetaan se Trisomnia-seulonta, tänään otettiin verinäyte sitä varten.

Kiitos Myy-y toppi/mahavyövinkistä!

Mulla ei vielä ole tullut himoa ostaa tai hypistellä vauvan- tai äitiysvaatteita. Mutta yleensä syksyisin mulla tulee inspis alkaa tehdä käsitöitä, joten ehkäpä kohta on ostettava käsityölehti ja alkaa neuloa jotain vauvalle :)

Tänä viikonloppuna nähdään mun äitiä, ja kyllä me ajateltiin kertoa vauvauutinen hänelle. Samalla täytynee ilmoittaa myös mun isälle ja miehen vanhemmille, jotta saavat kaikki tiedon yhtä aikaa. Muutamalle kaverille kerrottiin jo viimelauantaina – mies lipsautti omille kavereilleen pokeri-illassa ja mulla puolestaan ei pokka pitänyt kun kaverini jostain syystä hoksasi kysyä että olenko raskaana…..

Ja nyt tosiaan pitäis tehdä niitä töit䅅..

t. Pörrö rv 10+0
 
lusiina
Voi Amalia, ompa kurja kun teille kävi näin.. Kävin siis lukemassa yks päivä jo nämä kirjotukset ja näin tuon sun tekstin, mutta en sillon kerennyt ite kirjottamaan.. Nyt viimeyönä näin unta, että kävit kirjoittamassa että joo nyt on uudelleen tärpännyt, mennään 12+5 viikolla. JA mä olin ihmeissäni että miten voit olla jo pitemmällä kuin me. :D

Nojoo, se siitä. Onko teillä muilla muuten unen näkemiset lisääntyneet? Mä nään ihan hirveesti unia, ja aivan sekoja! Näin oli myös ekalta. Se on niin hassua kun joka yö näkee niin montaa eri unta joissa ei missään ole mitään järkeä.

Kävin siellä ultrassa eilen, ja oli siellä tyyppi kasvanut. NEuvolantäti ei nyt olekkaan vielä muuttanut sitä laskettua aikaa, vaan se on yhä 3.3., vaikka oikeesti menee maaliskuun loppupuolelle. Saa nyt nähdä, ens kerralla on lääkärineuvola, kuulemma siellä sitten lääkäri siirtää sen jne. Eli viikoista en nyt sitten tiedä paljonko on, vähän hankala laittaa aina viestiin ne.

JA oksensin eilen. Hyi kun se oli taas inhottavaa, mutta eipä oo tässä raskaudessa tarvinut vielä oksentaa, vaikka kuvotusta onkin ollut. Ekasta kyllä oksensin ja paljon. Neuvolantäti muuten sanoi että kannattaa koittaa apteekista saatavaa MAGNESIUMMAITOA pahoinvointiin? Ja sanoi että auttaa myös vähän mihin vaan raskausvaivoihin.. Suonenvetoihin olen joskus magnesiumia syönyt, joten varmaan siihenkin auttaa.. Mutta se on mulla loppuraskauden vaiva ;) Onko kukaan muu kuullut tuosta tai onko koittanut ja toimiiko?

No eipä tässä muuta, nyt meen poimimaan punaherukoita. :)

-lusiina, rv 9+3(???)
 
Bulmitar
Heippa kaikille!

Ja tervetuloa Paper köörin mukaan!

Täällä alkaa olla jo ensimmäisiä merkkejä siitä, että vatsa on pullahtamassa esille. Tähän mennessä on pääosin ollut turvotusta (varsinkin iltaisin), mutta kyllä tuolla alavatsalla alkaa pikkuhiljaa tuntua ja näkyä myös vauvavatsan alkua. Ensimmäiset mammahousut kävin itseasiassa ostamassa maanantaina. Omat hameet menee vielä mukavasti, mutta housurintamalla alkoi olla tiukkaa. Ilokseni huomasin, että ylöosia on helppo löytyy ihan tavalliseltakin osastolta, kun tuo tämän hetkinen muoti on sen verran väljää.

Täällä on unet muuttunut myös aivan villeiksi! Olen kyllä aina nähnyt paljon unia, mutta viimeisen kuukauden ajan unien määrä ja taso on kyllä noussut ihan uusiin sfääreihin. Mies pyörittelee päätään, kun kerron mitä unia on tullut milloinkin nähtyä :) Hauskaa on, että myös tuleva vauva on alkanut ensimmäisiä kertoja esiintyä unissa.

Unista puheenollen... Eilen tuli uusi ennätys väsähtämisen suhteen. Uni tuli jo ennen yhdeksää! Ennen raskautta minua ei arki-iltoinakaan saanut ennen puolta yötä nukkumaan. Nyt tuntuu, ettei alle 10 tunnin unilla pärjää ollenkaan.

T: Bulmitar 11+3
 
Raisa rv 11+6
Hei!

Täällä sitä vaan yövalvotaan,kun ei tule uni. Minulla ei vielä vatsa ole pullahtanut normaalia enempää esiin, kun on tuota painoa jo ilman raskautta ihan kohtuullisesti. Mites teidän painonkehitys. Onko vielä raskaus näkynyt puntarilla? Minulla ei vielä ole ollut muutosta.

En ajatellut nytkään ostaa yhtään äitiysvaatetta, kun omat vaatteet meni kohtuu hyvin raskauden ajan. Ostin H&M miesten osastolta kyllä pitkähiaisia t-paitoja, kun ne menee erinomaisesti villatakkien alla ja peittää vatsan hyvin sillä miesten paidat on pitempiä samoin myös hiukan väljempiä joten vatsakin niihin mahtuu. Muuten omat villatakit ja verkkatakit menevät aika pitkälle, kun niitä voi sitten pitää vaan rintojen kohdalta kiinni. Omiin housuihin ja hameisiin olen sitten vaan lisännyt väliaikaisen korkean resorivyötärön, kun niissä äitiyshousuissa ja näin olen säästynyt uusien ostolta ja raskauden jälkeen olen ne poistanut. Todella kätevää.

Tuo toppivinkki oli myös kätevä ja ehkäpä uhraan jonkun vanhoista topeistani tuohon virkaan.

 
Myy-y vierailee
Hyvää huomenta kaikille!

Flunssa päällä ja univelkaa koko viikolta. Ei tunnu elämän tähtihetkiltä...

Raisa kyseli näkyykö raskaus puntarilla... En ole uskaltanut koko vaa'alle nousta :) Totuus selvinnee viimeistään syyskuun alkuisessa neuvolassa.

Muuten täällä porskutellaan ilman suurempia muutoksia, ehkä maha on hieman kasvanut ja rinnat myös! Esikoisen imettäminen teki tehtävänsä eikä niistä jäänyt paljoa jäljelle, mutta nyt tuntuu että minullahan sittenkin on jotakin rintaliiveissä.

Myy-y rv 11+2
 
Pörrö75
Huomenia!

Mulla ei näy vielä raskaus puntarilla. Mulla on aina ollut pieni pömppämaha, ehkä se on vähän kasvanut. Omat vaatteet mahtuu vielä.

Mulla alkaa nukuttaa jo yhdeksän maissa ja sänkyyn on kömmittävä puoli kymmeneen mennessä. Ennen rakautta tuli valvottua tosi myöhään, puolille öin. Nyt olen nukkunut ihania 9 tunnin yöunia. Onneksi nyt ei ole edes tarvinnut herätä vessaan. Ja aina olen nähnyt paljon unia (myös omituisia), en ole huomannut että ne olis sen kummallisemmiksi muuttuneet ;) Mies vaan alkaa olla kohta ärhäkkänä kun iltasekstailut on jääneet väliin meikäläisen väsymyksen takia.. No, pitäis koittaa löytää aikaa muuhun kellonaikaan..

Pörrö75 rv 10+1
 
emmaSH
Paper, tervetuloa!

Jaa että väsyttääkö? No kyllä väsyttää! Nukun enemmän kuin koskaan ennen ja olen silti väsyneempi kuin koskaan ennen. Mies kysyi multa tässä joku ilta, että onko toi väsymys normaalia, kun sä vaan nukut koko ajan. Ja unet ovat mullakin villimpiä kuin aiemmin. Vessassa käyn n. 1-3 kertaa yössä.

Musta tuntui tänä aamuna ekan kerran siltä että housut kiristi vähän. Mullakin on tissit kasvaneet ja muuttaneet "koostumustaan".

Jee, enää tämä työpäivä ja sitten viikonloppu! Ja maanantaina onkin sitten np-ultra!
 
Paper80
Heippa!

Mulla maha taitaa olla lähinnä turvoksissa, koska tuntuu että se on nyt pienempi kuin viikko sitten (tai niin ainakin kuvittelen). Kyllä housut kiristää ja samoin t-paidat mahan kohdalta, mutta omat housut menee vielä. Ei kovin mukavasti, mutta menee. Paino on noussut joku 1,5-2 kg.. Mä kävin viime viikolla ostamassa äitiysvaatteita HM:ltä, ostin housut, joita en siis vielä hetkeen tarvi, mut paitoja oli ihana saada ettei kukaan vaan töissä kiinnitä huomiota että onko maha kasvanut. Ostin myös ihan tavalliselta osastolta tunikoita ja löysiä t-paitoja, onneksi sellaisia on nyt. Kuppikoon isompia rintsikoita oonkin sitten ostanut jo rv 4 lähtien, samana päivänä kun plussasin. Eli rinnat on selvästi kasvaneet, ja tuntuu että pitäiskö pian ostaa jo uudet. Huoh.

Nukkumisesta ja väsymyksestä, mä oon ihan poikki koko ajan. Joko kysyi joskus alkuketjussa liikunnasta, ja mua ei vois pätkääkään huvittaa mikään itseni liikuttaminen tässä vaiheessa. Oon vaan niin väsynyt! Eilen sain kyllä ihmeellisen siivouspuuskan, en tiedä mistä se into tuli. Muuten ei tosiaan töiden jälkeen jaksa mitään järkevää. Mut toivottavasti tää menee ohi sitten seuraavalla kolmanneksella ja jaksais taas vähän liikkuakin. Öisin herään 1-2 kertaa vessaan, eli voi olla et sekin väsyttää kun ei nuku kunnolla. Ja joo-o, näen ihan ihmeellisiä unia! Välillä ihmetyttää (kuten tänä aamuna) että mistä ihmeestä ne tulee! Ihan outoja juttuja.

Jännittää, viikon päästä np-ultra. Mua harmitti ihan sikana kun meillä ei sen ekan neuvolakäynnin yhteydessä päässyt ultraan. Odotin sitä kuin kuuta nousevaa ja ei meillä mitään sydänääniäkään kuunneltu. Pöh. Mutta nyt on siis tasan viikko odotettavaa... Ja mieskin pääsee onneksi mukaan :)

Paper rv 10 + 4
 
elmeri77
Täällä myös yksi toooosi väsynyt! Nukkumaan menen iltaisin jo yhdeksään mennessä, nukun 9-11h, käyn yöllä vähintään kerran vessassa ja väsymys on ihan järkyttävää. Mitään ei jaksa! Ulkoilu auttaisi varmastikin, mutta nyt ei kertakaikkiaan vaan jaksa. Toivottavasti helpottaa muutaman viikon kuluttua..

Mulla on vielä melkein 3 vkoa np-ultraan, eikä neuvolakäyntiäkään ole tässä välissä. Aamulla säikähdin, kun vessassa käydessä jäi ruskeata vuotoa vähän paperiin ja alamahaan sattui tosi kovasti. Nyt vähän hermostuttaa, onko kaikki kunnossa.. Ajattelin seurailla tän päivän tilannetta ja jos ei helpota, niin sitten lääkäriin. Pahin kipu kyllä hellitti, eikä mitään jatkuvaa vuotoa ole, mutta kyllähän tuo silti mietityttää... Että jotenkin mullakin on tullut mieleen ajatus, että kävisikö kuitenkin yksityisellä tsekkaamassa, että kaikki on kunnossa... Niin ja siis tiedän, että kivut ja vuodot "kuuluu" asiaan, mutta jotenkin sitä on niin herkällä tuulella kaikkeen...:) Oman mielenrauhan takia voisi olla ihan hyvä nähdä, että siellä sydän sykkii ja on oikeassa paikassa..

Pitäisi jaksaa lähteä viikonlopuksi reissuun, huomenna on rippijuhlatkin. Väsyttää kyllä koko ajatuskin, mutta ei auta - mentävä on.

Mukavaa perjantaita kaikille - kohta on viikonloppu!

t, elmeri 9+3
 
hippu81
Heippa tytöt!

Tuosta vaatteiden päälle mahtumisesta oli puhe niin piti itsekin kommentoida. Yhdet farkut jo kiristää, mutta muuten menee vielä kaikki päälle. Iltaisin tuo turvotus on tosin ihan mahdotonta :D Tuntuu, että kaikki kiristää, mutta yleensä sitä kotona voi olla niin rennoissa vaatteissa ettei haittaa. Ihanaa kun tuntuu jo niin konkreettiselta tämä kun massu vähän pömpöttää! Oikeestaan jo odotan, että alkais kunnolla näkyä.

Maanantaina olis neuvolalääkäri ja jännittää jo. Toivotaan, että sydänäänet kuuluu. Vaikka ultra mulla onkin jo takana niin silti jännittää. Tosin nyt toivon mukaan alkaa vähän helpottamaan kun huomenna alkaa neljäs kuukausi. Kriittiset 12 viikkoa on ohitse, ihanaa :)

hippu81 11+6
 

Yhteistyössä