Maalismammat 2009 no.2

  • Viestiketjun aloittaja Raisa-----------
  • Ensimmäinen viesti
enskertalainen
Onpas tullut tekstiä! mukavaa, mut nyt en kyl muista puoliakaan kysymyksistä :) Olen myös samaa mieltä siitä, et ketjut sais olla pidempiä, ni voipi helpommin selailla aiempia juttuja ja listaa..

Sars: tässä ketjussa vain tällä hetkellä. Pitää kuitenkin käydä "vanhojen" tuttujen kuulumisia tsekkaamassa aiemmassa ketjussa.

Täällä pahoinvointi HIEMAN helpottanut, ruokaa kun muistaa syödä tarpeeksi usein niin paha olo ei muistuta itsestään. Suolaista tekee paljon mieli (makkaraperunat, sipsit...), mut niitä ei ois kuitenkaan hyvä kovin paljoa syödä.. samaten hedelmät tekee kauppaansa (banaani, omena) ja mehu maistuu..varmaan tosi hyvässä kunnossa hampaat kun menen tarkastukseen..ei oo tähän ikään mennessä ollut yhtään ainutta reikää, koputetaan puuta :) Siskolla kävi niin (ei myöskään yhtään reikää ollut aiemmin) että ekan raskauden aikana tuli reikä hampaisiin. Mut sehän varmaan johtui siitä syljenerityksestä kun muuttuu raskausaikana..

Alotin myös jumppapallolla kuntoilun ja käsipainoja oon myös nostellut, et jaksaa sit vauvaakin nostella ;) Pyöräily myöskin koiran kanssa 3x/vko. Saako vatsalihaksia tehdä raskausaikana? Lopetin niiden tekemisen heti kun tulin raskaaksi..

Juu, semmoista tänne! Kaksi vkoa vielä seuraavaan neuvolaan..kunpa aika rientäis..Koittakaahan jaksaa te pahoinvoivat, kyllä se toivottavasti jossakin vaiheessa helpottaa!

T: enskertalainen rv 9+5
 
AnuMK
Huomenta!
Onko teillä muilla ollu semmosta ettei kertakaikkiaan vaan jaksa tehä mitää, siis kroppa on ku korkeessa kuumeessa, voimaton..oon koirien kans koittanu tehä edes parin kilsan lenkkiä päivittäin niin en meinaa jaksaa edes hissukseen kävellä jos vähänkin mäkeä, kävelyvauhti on semmosta reumatismimummon vauhtia, oikeesti..

Onko kellään tiedossa kivoja äitiyslappuhaalareita eikä mielellään monta sataa tarvis maksaa, siis et mistä tilais? En oo vielä HM tai lindex käyny mut netistä ei oikei alle sadan euron kunnollisia löydy..

Kunto pois(ko?) rv 8+6
 
Juulia83
Eipä ole tullut pitkiin aikoihin kirjoiteltua, meinaa päivät mennä niin nopeaa.. Vointi on aivan ok, pientä kuvotusta satunnaisesti on jos ei muista syödä heti aamulla, jota ei ekan kohdalla ollut..Muutoin olen ollut todella pirteä, mitä ihmettelen sillä ensimmäisen kohdalla olin alkuraskaudesta todella väsynyt. Onko muitten oireet samanlaisia kuin edellisissä raskauksissa, ne joilla siis on useampia lapsia?

Minäkään en ole löytänyt mistä lappuhaalareita tosin sais kohtuu hintaan, ku haluaisin sellaiset myös.

Tänään rv 9+0. Ensimmäinen nla ensi vko:lla, sitä täällä jännään..
 
lusiina
Heips!

Mä syön tuota multi-tabsin raskaus vitamiinilisää vai mikä onkaan, se on kyllä tosi kätevä kun on kaikki mahdolliset laitettu yhteen ja samaan tablettiin, ja kun se on ihan tuota raskaussarjaa, niin varmasti on tutkittu ja turvallinen. Tuota kalanmaksaöljykapseleita en ollut edes kuullut, enkä tietenkään itse tajunnut. Ois varmasti tosi hyvä mullekkin, kun tulee tuota kalaa syötyä ihan liian harvoin.. Pitääkin tehdä reissu apteekkiin. :)

Seksistä piti vielä kommentoida että se on ihan samanlaista kuin aina ennenkin, siis yhtä paljon harrastetaan, noin kerran - pari viikossa. Edellisessä raskaudessa oli kyllä keskivaiheilla semmoinen aika että HUH. Silloin miestä vietiin, ois voinu vaikka monta kertaa päivässä, oli halut niin korkeella.. Saa nähä tuleeko tässä raskaudessa semmosta.. :)

Juulia kyseli oireista verrattuna ekaan raskauteen.. Mulla on samanlainen kuvotus, mutta ekasta se oli paljon paljon pahempi ja oksensin jatkuvasti. Todella väsynyt olin myös silloin, ja nyt on kyllä sitä väsymystäkin, ei kuitenkaan ehkä niin pahaa.

Joo, mutta nyt täytyy mennä kyllä syömään! :D
 
lusiina
AnuMK:lle vielä, että muakaan ei vois liikkuminen vähempää kiinnostaa, ei vaan jaksa. Kävelylle pitää pakotaa ittensä ja se on kauheeta, ei vaan jaksa senttiäkään.. Kokoajan joutuu pakottamaan askelta seuraavan eteen.. Pitäs alottaa uiminen, se ei ole niin raskasta . ;) Ja ku tykkään siitä niin tulis varmasti käytyä ihan mielellään.
 
Pörrö75
Nyt olis upea aurinkoinen päivä mutta ei millään jaksaisi lähteä ulos. Puhti meni kun kävin aamulla jumpalla (eka kerta vissiin kolmeen kuukauteen), ja sitten imuroin. Mulla ainakin tuntuu siltä ettei jaksa fyysisesti niin paljoa kuin ennen, sitä väsyy herkemmin eikä voi samalle päivälle kovin montaa hommaa suunnitella.

Jumppa oli body balancea ja siinähän tulee niitä pilatestyyppisiä vatsalihasliikkeitä. Mitekähän se on niiden suhteen, kannattaako/saako niitä sitten tehdä? Viimetalvena balancessa kävi raskaana oleva tyttö, aika loppuvaiheessakin vielä, mutta eipä hoksannut kiinnittää huomiota mitä hän teki vatsalihasliikeiden aikana.

Nyt kun kuvotus ja väsymys on helpottaneet, meillä on seksiä samaan tahtiin kuin ennenkin, pari kolme kertaa viikossa. Minä olen aika hidas syttymään, joten mielenkiinnolla odotan alkaako halut hyrrätä tässä raskauden edetessä ;)
 
Amalia79
Onnea Abbielle uuden työpaikan johdosta! Täällä on käyty jo ihastelemassa tulevia yhdistelmävaunuja, heh :) täytyy ajoissa aloittaa niin tietää minkälaiset sitten ostaa. kaupoilta meinasi tarttua mukaan jo vastasyntyneen vaatteita, mutta mies toppuutteli ettei nyt vielä saa ostaa. Mä aloitin ne raskausvitamiinit jo heti kun yritin tulla raskaaksi, olisko sillä merkitystä tähän mun loistavaan vointiin. Noista vatsalihasjumpista, niin itse olen ainakin tehnyt perus "vatsalihasrutistuksia", mutta esimerkiksi kaikki liikkeet missä tulee kova paine alvatsaan olen jättänyt pois.

Amalia 8+6
 
Amalia79
Onko kellään ollut vuotoa?! Mulla on nyt eilisestä ollut sellaista pientä rusehtavaa vuotoa! Ei kai aihetta paniikkiin, kyllähän ne silloin neuvolassa sanoivat, että pienet vuodot normaaleja kun "vanhaa verta" poistuu. Ja itse päättelisin, että kun viikolla 9 pitäisi alkion ruskuaispussin surkastua, niin voisikohan olla siitä johtuvaa?!

Huolestunut Amalia rv 9+0
 
elmeri77
Huomenta,

Mulla myös on jotenkin ihan voimaton olo koko ajan! Ei jaksais yhtään mitään, pelkkä kävelykin tekee tiukkaa. Eilen oli pakko käydä vaatekaupoilla, meni ehkä pari tuntia ja oli tosi heikko olo sen jälkeen. Nyt on se pahin kuvotus helpottanut, mutta tilalle on tosiaan tullut huimaus ja voimattomuus. Ja edelleen väsyttää ihan kamalasti. Edellisessä raskaudessa meni ainakin ekat 4kk jatkuvassa etovassa olossa, eli tämä tuntuu nyt ainakin olevan vähän helpompi.

Niin ja naimisissa täälläkin ollaan. Ollaan oltu yhdessä vasta alle 3v, mutta naimisissa n. 1,5v. Molemmille oli alusta asti selvää, että "tää on nyt tässä", ollaan molemmat toisella kierroksella ja ehkä se sitten vaikutti, että tämä eteni näin nopeasti :)

Onnea Abbielle työpaikasta!

Amalia: en osaa valitettavasti auttaa. Mutta käsittääkseni vähäinen vuoto ei ole vakavaa. Voithan kuitenkin soittaa neuvolaan ja varmistaa, sitä vartenhan he ovat siellä.

t, elmeri 8+6
 
emmaSH
Moikka taas kaikille!

Amalia79: Mulla oli juurikin viikolla 9. Ja ihan verta oli pari kertaa. En ollut tullut ajatelleeksikaan että vois johtua ruskuaispussin surkastumisesta. Noh, viikko pitäis vielä kestää np-ultraan, että näkis, ettei vaan oo tullut keskeytynyttä keskenmenoa. Oireet on kyllä ollut vahvat verentulon jälkeenkin.

Muuten omaan napaan ei juuri muuta kuulu. Päänsärky vaivaa ajoittain. Pahoinvointi on vaimenemaan päin (saa nähdä kauanko tällä kertaa kestää tätä iloa). Voi kun ens maanantai tulis pian..
 
Amalia79
Soittelin neuvolaan kun vuoto hieman lisääntynyt ja verestynyt. Ne sanoivat, että oottele vaan rahassa sinne np-ultraan, että luultavasti vain välivuotoa. Mutta sinne ultraan on vielä 3 viikkoa!Joten varasin tälle illalle yksityiselle ajan, ihan varmuuden vuoksi. muuten en saa mielenrauhaa enkä varmaan pysty nukkumaan :(
Pitäkäähän peukkuja, että kaikki kunnossa!

Epätoivoinen Amalia79
 
Karkki
Amalia79: Mulla tosiaan oli vuotoa viikon verran (viikolla 6), ja vaikka kaikki (neuvolan terkkarikin) olivat varmoja, että kyseessä on keskenmeno, niin elävä sikiö kohdusta kuitenkin löytyi. Löytyi tosin myös melko suuri verikertymä, joka on nyt vaarana sikiölle ja tekee tästä raskaudesta riskiraskauden. Mutta keskenmenoa tuo vuoto ei siis merkinnyt, vaikka hurjaa olikin.

Mulla oli reilu viikko sitten eka neuvola, yritettiin kuunnella sydänääniä, muttei kuulunut. Vaikka terkkari lupasi kuunnella vain sillä ehdolla, etten hätäänny, jos eivät kuulukaan, niin kyllä mä silti huolestuin. Kun ottaa huomioon tuon verenvuototaustan ja sen, että silloin neuvolassa viikkoja olisi ollut jo n. 11, niin kyllä mua huolestuttaa, miksi ei vielä kuulunut. :( No, viikon päästä np-ultra, sitten ollaan taas paljon viisaampia.

Karkki 11+6.
 
Raisa rv11+2
Hei!

Moni on kysellyt liikunnasta ja saako vatsalihaksia tehdä ym. Kyllä saa, mutta kuten ennenkin. Eli jos et ennen ole reenannut ollenkaan niin älä nyt heti aloita supervatsalihaskuuria. Liikkua saa niin paljon kun haluaa, kunhan ei tee äkkimuutoksia liikuntamääriin ja itsellä on hyvä olo. KÄykää tuolla fitpregnancy.com sivuilla katsomassa hyviä vinkkejä urheiluun.

Täällä on saatu saikulla levätä ja näin ollen paha olo on pysynyt kurissa, mutta pahaa oloa on edelleen läpi päivän ja ilman mitään rytmiä. Todella karmeata.

Toivottavasti kaikkien ultrat menee hyvin. Minua vähän jännittää ne trisomniaseulan tulokset.

Joku kyseli sukupuolesta ja 1. raskaudessa en sitä halunnut tietää lainkaan ja saimme ihanan tytön. Nyt luulen että on poika tulossa ja ajattelin kyllä käydä rakenneultrassa selvittämässä sukupuolen, sillä tarvin vähän valmistautumisaikaa pojan suhteen, sillä koen poikien kasvattamisen olevan jotenkin hankalampaa kuin tyttöjen, joten tässä 2. raskaudessa otan kyllä asiasta selvää. Sehän on tietenkin muistettava, että aina sitä ei voi rakenneultrassakaan nähdä jos vatsa-asukki ei suostu yhteistyöhön ja peittelee tärkeitä paikkoja.;)

No huomenna on lääkäri 1. kertaa neuvolassa. Saa nähdä mitä ne siellä sanovat.

Koettakaa jaksaa!

 
Amalia79
Ei musta tule maalismammaa. Jouduttiin yksityiseltä vielä sairaalan päivystykseen. Kesken meni. Alkion kehitys oli pysähtynyt jo puolitoista viikkoa sitten. Ehkä joskus vielä onnistuu täälläkin. Poistun täältä piinaamasta itseäni.

oikein hyvää jatkoa kaikille!
-Amalia-
 
Chili77
Voi, Amalia79. Koita jaksella... ei osaa muuta sanoa :(

Ajatella, jos ei olisi itse hakeutunut yksityiselle, niin olisi elänyt jopa viikkoja epätietoisuudessa. Kyllä tympii tää terveydenhoito kun joka hommassa tingitään..?!!

Mä jouduin lähtemään tänään kotiin kesken työpv, alkoi mahassa niin kiertää. Ollut tosi huono olo koko päivän. Must tuntuu, et johtuu siitä että oon nukkunut huonosti ja syönyt epäsäännöllisemmin viikonloppuna. Heti kostautuu... kaikki ollut ok, kun päivärytmi ollut säännöllinen. No eikähän tää taas tästä. Mulla eka neuvolalekuri (jossa myös siis katotaan ekaa kert ultralla) ke ja sitten ens viikolla on np. Jännään niitä niin kovasti, että on ihan ahdistunut olo jo nyt.
 
Myy-y vierailee
Pahoitteluni Amalia79:lle :-(

Mukava kuulla, että täällä on muitakin vähäoireisia odottajia. Itsellänikin pahoinvointi pysyy hallussa pari tunnin välien syötävällä hedelmällä, väsymystä on, mutten tiedä johtuuko se aikaisista aamuista vai raskaudesta. Tosin ehkä makailen normaalia enemmän sohvalla... Kävelylenkille haaveilen, mutta en saa aikaiseksi lähteä. Ratsastamassa olen käynyt vielä ihan normaalisti kolme kertaa viikossa. Ajattelin ratsastella voinnin mukaan syyskuun lopulle saakka. Ja pitempäänkin hissukseen, jos vaan maha antaa periksi. Heppa on niin mukavan rauhallinen että ennemmin uskon sattuvan liiketeessä jotain kuin sen kanssa.

Meillä on ensi viikolla np-ultra, jota kovasti odotetaan.

Myy-y
 
Bulmitar
Hei kaikille!

Ja ensinnäkin Amalia osannottoni ja voimia jaksamiseen, jos vielä tätä palstaa luet! Vaikka toista ei henkilökohtaisesti tunnekaan, niin silti tällaiset uutiset riipaisevat aina.

En tiedä onko tämä oikea hetki, mutta laitan tähän kuitenkin muutaman sanan meidän tilanteesta. Meillä oli tänään np-ultra ja kaikki oli kunnossa. Niskaturvotusta oli 1,6 mm eli normaalin sisällä. Vauvalla meinasi olla vaan niin kova vauhti päällä, että lääkärillä meni vähän aikaa ennen kuin sai mittaukset tehtyä. Päästä pyllyyn oli mittaa kertynyt jo 4,6 cm. Uskomatonta miten niinkin pienestä pystyy kuitenkin jo selvästi näkemään sormet, selkärangan, sydämmen, virtsarakon, munuaiset, kallon luita ja mitä kaikkea yksityiskohtia se hoitaja luettelikaan. Kokoa oli itseasiassa jo muutaman päivän verran enemmän kuin mitä viikot edellyttäisi, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan aikaisemmaksi, koska meillä on noiden hedelmöityshoitojen takia tarkka hedelmöityspäivä kuitenkin tiedossa.

Meillä on tarkoitus selvittää sukupuoli etukäteen, malttamattomia kun ollaan. Seuraava ultra varattiin lokakuun lopulle, joten saa nähdä joko silloin olisi viitteitä nähtävissä suuntaan tai toiseen. Ei sen puoleen kumpikin on yhtä tervetullut. Tarkoitus olisi mennä myös jossain myöhemmässä vaiheessa siihen 4D ultraan.

Meidän taustoista sen verran vielä, että ensi kuussa tulee miehen kanssa yhteisiä vuosia täyteen 10, joista kaksi naimisissa.

Bulmitar 11+1
 
AnuMK
Ei pysty edes kuvittelee miltä Amaliasta tuntuu..mutta pakko uskoa että kaikella on tarkoituksensa..jos vauvallasi ei olisi ollut kaikki ok..jos Amalia luet tätä vielä niin sit kun sulla tärppää ja kaikki menee hyvin niin käy kertoo täällä, jooko!

Mulla oli ensimmäinen neuvola ja lääkäri/ultra eilen. Ensinnäkin ihmetyttää kovasti ettei kumpikaa, neuvolatäti eikä lääkäri pystyny antaa mitää vinkkiä tähän pahoinvointiin..sanoin et täällä on "kollegat" maininneet netissä foolihaposta ja vitamiineista niin nää vaan että" kyllä se on vähän niinku kärsittävä ja ylläpidettävä ruokavalioo" hmmhpphhh...nooh, kävin kuitenkin tänään ite ostaa niitä raskaus multivitamiineja vaikkeivat suositelleetkaan..

Mutta siis neuvolassa siis puoltoista tuntia mittailtiin ja täyteltiin papereita ynnä muuta, paino noussu yli kaks kiloo..sinänsä ei ihme, viime päivät oikeestaan ainut joka kunnolla uponnu ni jacky vanukas.. Laskettu aika muuttui 24.3:ksi ja tämän myös lääkäri vahvisti mitattuaan meiän pikku toukan, kokonaiset 2,2cm ja siellä se heräs ku ultrattiin ja kädet ja jalat alko viuhtoa, uskomaton tunne.. sydän näkyi ja kuului hienosti ja itkuhan se pääs, huh huh..nyt tässä vasta raskaana ollaan, nyt se varmistu itelle, siis kun näki oman pikkusen siellä..kuuluma kaikki normaalia ja hyvin ja nyt siis rv 9+0.

Eli eka ultrassa esiintulleet seikat, maholliset kaksoset ja lisäks jopa ulkoinen raskaus, nämä olivat vain normaaleita rakkuloita joita enää ei näkynyt. Oli vain yksi, normaali, terve sikiö ja ihan se minun mielestä jo vähän tytöltä näytti heh heh (mies sanoo et oli ihan pojan näköne), mies oli siis ultrassa mukana mut neuvolaan en ottanu ku tiesin et siellä on "aika tylsää" ekalla kerralla..oikee päätös oli, mielestäni. Näki että miehelle kans oli iso juttu nähä pikkunen ruudussa.

Niskapoimu-ultraan menen 12.9, jos sielläki kaikki ok, niin sitte alan nautiskella. Siihen asti annan itelleni "luvan" stressata pikkasen "onko terve" ym.. 4D-ultraan soitttelin tänään jo hintoja ja aikoja vaikka siihen vielä onki aikaa mut siis aion mennä. Kaverin tutun vauvasta oli munuaisvaiva todettu kyseisessä ultraassa eli on oikeesti hyötyäki eikä vaan ylimääränen DVD kirjahyllyyn.

Pahoinvointi on nyt viikon ollu iltavoittoista. 4-5 aikaan alkaa oikein kunnolla velloa ja vietättää sohvan pohjalle ja siitä kun koittaa nousta niin silmissä meinaa sumeta ja pahaolo iskee heti. Eli jos vaan lepäilee niin kaikki ok. Oonki ottanu illat lunkisti koska jospahan se kroppa nyt tosiaan tän levon sitte vaatii ku ei seisaalleenkaan päästä..

Tässäpä tärkeimmät. Ai niin, tää sohvalla läppärin kans lojuminen ei oo sen puoleen hyvä et oon muutaman päivän kerenny tilailla netistä "kaikkee tarpeellista jo hyvissä ajoin"...huoh..

AnuMK 9+0
 

Yhteistyössä