maalismammat 2006?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanni ja poitsu 6,5kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
utelisin teiltä että kuinka usein syötätte vauvaanne eli kuinka pitkät on ruokailuvälit? jotenkin tuntuu että meillä syödään kauhean tiheästi. ja vähän voisitte kertoa myös mitä syötte jne. meillä menee kaikki muu paitsi kala, se ei mene edelleenkään. ja välillä tuntuu tulevan näppyjä vatsalle mikä on saanut epäilemään jonkin ruoka-aineen herkistävän, kenties olevan allergiaa... ottaa siitäkin sitten selvän.

sere ja aleksi

esikoispoika oli viime viikolla vesirokossa ja nyt eilen huomasin vauvalla olevan kanssa vesirokko, ihan täynnä näppyjä koko pieni keho. ei sentään kuumetta ole eikä tunnu pahemmin kutisevan. yöksi laitoin tumput ettei raavi. ja kaiken kukkuraks meidän isännällä ei ole ollut vesirokkoa ikuna ja tänä aamuna se hihku mulle et hitto nyt hälläkin on vesirokko, kutisevia näppyjä kädet täynnä =D mulla sentään on ollut jo hauskaa =) paitsi että oon itse kauheas flunssas. on se kivaa kun koko perhe on sairaana.

sere+aleksi

Terve taas.

Meillä levottomat yöt jatkuu, vaikka flunssa alkaa olla voitettu (yskii vielä) ja ne kaksi hammastakin jo kokonaan esillä (nyt yhteensä 7 hammasta...). En oikein tiedä, mitä yrittäisi. Illalla nukahtaa ihan ok., mutta yöllä sitten joko herättyään tai puoliunessa nousee seisomaan ja kitisee. Yleensä auttaa se, että kaataa ja laittaa peiton päälle (kerran yössä annan maitoa vieläkin...), mutta miten pääsisi siihen tilanteeseen, että niitä herätyksiä ei olisi? Nyt niitä on hyvänäkin yönä ehkä 5kpl, huonona alle tunnin välein.

Varmaan aika samanlainen tilanne kuin Thelmalla aikoinaan (no, ei yhtä paha, mutta siis sinä mielessä että seisomaan nousu on ongelma, jossa tassuttelu on hassu ajatus), mikä on meininki tällä hetkellä, Thelma?

Kun poika alkaa kitistä, en tiedä, noudattaisinko sitä periaatetta, että pitäisi saada vauva itse nukahtamaan uudestaan (mutta jos en tee mitään, on iso riski, että poika herää kunnolla, ja sitten valvotaan ainakin puoli tuntia, kun siis muuten nukahtaisi heti) vaiko tassuttelua, eli kumotaan ja käsi päälle. Sillä nukahtaa, mutta ei se tunnu tätä lopettavan. Aina kun tuntuu, että pikkuhimppusen olisi tilanne parantumassa, tulee flunssa tai hammas. No, jouluksi ollaan lähdössä mummolaan, ja siellä on aiemmin (kopkop) ainakin nukkunut paremmin kuin kotona, joten pidetään peukkuja, että se auttaisi.

Ruokailuväleistä: Meilläkin syödään tiheästi, parin tunnin välein. Syynä se, että maitoa ei mene pullosta, joten kaikki maito tulee imettämällä. Ja heti ruuan jälkeen poika ei maitoa huoli, ja ennen ruokaa taas en viitsi antaa, kun vähentää ruuan muutenkin huonoa menekkiä. Joten siinä puolivälissä sitten imetän. Tässä tämänhetkinen rytmi:

7-7.30 noustaan ylös (herätty jonkun verran aiemmin, mutta äiti yrittää taistella...)
8 maissa aamupuuro
9.30-10 maissa imetys, käy päikkäreille, nukkuu puolisen tuntia
11-11.30 Lounas (lihakasvissosetta, jotain vihannesta, jos uppoaa)
12-13 ulkoillaan
13-14 imetys, käy päikkäreille
herää puolisen tuntia myöhemmin, joskus syödään välipala, joskus ei, jugurttia tai hedelmää tai sitten annan toisen kerran maitoa
16-17 päivällinen (kasvissosetta, tai saattaa olla vähän lihaa seassa)
17-18 imetys, käy päikkäreille, nukkuu puoli tuntia
19.30 iltapuuro
20 imetys, käy nukkumaan (jos käy)
yöllä 00-03 imetys

Miten muuten muut, joko annatte lihaa 2krt päivässä. Meille sanottiin 6kk neuvolassa, että toinen pääruoka kannattaa olla kasvista, eikä sen jälkeen ole asiaa kommentoitu. Meillä poika siis aika hoikka ja kasvuseurannassa, joten olen välillä alkanut antaa himpun lihaa päivälliselläkin, mutta ei kai sitä tule sitten liikaa? Siitä äitiyspakkauksen ravinto-oppaasta en löytänyt vastausta. Täällä joku on joskus maininnut, että liika liha käy vauvan munuaisten päälle (loogista sinänsä, kun tulee protetiinia liikaa), mutta mikä on liikaa?

Nyt pitää mennä.

meillä menee näin. 11.30-1200 herätään ja n. 12 otetaan ns. aamupuuro, leikitään ja otetaan tirsat 13- 14.30 eli joskus syödään klo 14, joskus lähemmäs 14.30 lämmin ateria, lihaa ja kasviksia, klo 18 otetaan hedelmä välipala, 1-2 purkkia, useimmiten kaks purkkia, klo 20 on seuraava liha-vihannes-ateria ja sitä menee ihan hyvin. klo 21.30-22 p
on sitten iltavellin aika, puen pojan yöasuun klo 21 ja sen jälkeen odotellaan yövelliä ja yö unille menoa.

meillä on mennyt kahta liha-ateriaa päiväss jo aika kauan ja mitään oireita siitä ei ole ollut saati neuvolassa kielletty... meillä ollaan ainakin tyytyväisempiä enemmän ruuan ansiota kuin mistään muusta. lisää ruokaa vaan.

Kiva, kun täälläkin on tasaisesti aina välilä elämää!

Ruuasta ja syömisistä ensin. Meidän tyttö on pieni ja hoikka. Kasvaa tasaisesti, mutta hitaasti.

06.00 - 07.00 Herätään
07.30 - 07.30 Puuro vajaa 1 dl
10.00 Päiväunille (tätä ennen vielä usein korviketta)
12.00 Herää tai herätetään
12.30 Lihasose 1 pikku prk+hedelmää vähän
14.30 Päiväunille (taas maitoa ennen)
16.00 Kasvissose 1 prk
18.00 Välipalaksi maitoa tai maitoa ja hedelmää
20.00 Iltapuuro 1 dl
20.45 Yöunille

Iltapäivän kasvissoseena syötän aina välillä lisänä lihaa, kalaa tai kananmunaa. Esim lohiruoka on terveellisesti rasvaista ja ravitsevaa mutta siinä ei ole niin paljoa proteiinia, kuin lihassa.

Sitten jos itse tekee soseita, niin voi tietoisesti tehdä ruokaisampia soseita lisäämällä hiilihydraattikasvisten osuutta muihin verrattuna. Näin ei tule ikään kuin liian kevyttä ruuasta. Eli reippaasti perunaa, bataattia, maissia, riisiä ja makaroonia. Jos masu kestää.

Meidän yöt ovat parantuneet huomattavasti. Erityisesti nukuttaminen iltaisin on helppoa. Kestää yleensä 5-20 min, mutta onnistuu aina.

Öisin herätään vielä 3-6 kertaa, mutta viimeisen viikon aikana ei olla valvottu enää kuin kerran sellainen pidempi pätkä aamuyöllä. Eli ne ovat jäämässä pois, mikä on mahtavaa. Nyt siis yleensä öisin nukahtaa uudestaan, kun reagoi nopeaa ja laittaa tytön heti makuulle ja tutin suuhun. Joskus tyttö nukahtaa itsekin. Laittaa vain tutin suuhun ja käy makuulle.

Käytännössä unikoululla pyrittiin opettamaan tyttö nukahtamaan itsekseen. Eli äiti ja isä vain avustaa, mutta eivät nukuta varsinaisesti.
Meillä tyttö pistetään illalla sänkyyn, tutti suuhun ja unirätti naamalle. Menen itse piiloon täsä vaiheessa, kyykkyyn tai sivummalle, ettei lapsi näe. Ja olen ääneti. Melko heti nousee pystyyn. Sillon lasketaan takaisin makuulle, tutti suuhun ja rätti naamlle ja taas itse sivuun. Tätä jatketaan niin kauan, että hyytyy. Jos alkaa itkemään tai on todella rauhaton, tassutellaan kädellä, kunnes rauhoittuu. Sitten heti taas käsi pois. Annetaan siis tilaa lapselle nukuttaa itse itsensä.

Meillä tyttö saattaa pyöriä unta itselleen, mussuttaa tuttia, uni itkeskellä tai -jokellella. Niin kauan kuin hankkii itselleen unta, eikä nouse pystyyn, annan olla hänen rauhassa. Pari viikkoa unikoulun jälkeenkin nukutukset kestivät vielä parikymmentä minuuttia, nyt usein ei nouse enää kertaakaan pystyyn, vaan pyörii hetken ja nukahtaa.

Öisin toimitaan samalla tavalla. Silloin vain pitäisi jaksaa aina itse valvoa sen verran, että lapsi varmasti nukahtaa. Näin pääsee helpommalla. Meidän niitä kerran tai joapa kaksi kertaa yössä tapahtuneita reilun parinkin tunnin valvomisia en ymmärrä. Niihin ei oikein auta mikään. Teemme siis tuota ylö-makuulle jumppaa silloin sen pari tuntia. Onneksi ne ovat vähenemässä.

Eli Sintille: meille opetettiin unikoulussa, että tuo lapsen itse itsensä nukuttaminen auttaa noiden yö heräilyjen vähenemisessä, kun lapsi voi osata nukahtaa itsekseen, eikä äitiä tarvitse aina huutaa apuun.

Meillä voisi olla kohta aika siirtyä kaksiin päiväuniin. Katsotaan...

Yhteistyössä