Maaliskuun vauvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm (Tampereen yliopistollinen sairaala)
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm (Kätilöopisto)
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm (Naisten klinikka)
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm (Kätilöopisto)
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm (Lohjan Sairaala)
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm (Lapin Keskussairaala)
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm (Kätilöopisto)
MaryJo 7.3.2006 rv 36+0, Tyttö 2600g, 45cm (Oulun Yliopistollinen sairaala)
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm (Oulun Yliopistollinen sairaala)
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm (Kätilöopisto)
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm (Oulaisten keskussairaala)
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm (Jorvin Sairaala)
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm (Naistenklinikka)
Henttu 13.3.2006 rv 40+6, Tyttö 3620g, 50cm (Pohjois-Karjalan keskussairaala)
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm (Kätilöopisto)
Kirsikka 16.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3495g, 50cm (Kätilöopisto)
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm (Keski-Suomen keskussairaala)
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm (Kätilöopisto)
mamma86 20.3.2006 rv 40+1 Tyttö 3456g, 48,5cm (Mikkelin keskussairaala)
Sere 22.3.2006 rv 39+1, Poika 2980g, 48cm (Loimaan aluesairaala)
FarB 27.3.2006 rv 40+3, Tyttö 3700g, 52cm (Naistenklinikka)
Alisa 29.3.2006 rv 41+2, Poika 3540g, 50cm (Mikkelin keskussairaala)
Eme 30.3.2006 rv 41+0, Poika 3690g, 51cm (Kätilöopisto)
Tiitu 1.4.2006 rv 41+1, Poika 3540g, 51cm (Kanta-Hämeen keskussairaala)
Vanilja 2.4.2006 rv 42+4, Tyttö 3875g, 52cm (Kätilöopisto)
Iines83 3.4.2006 rv 40+5, Tyttö 4110g, 50cm (Oulun Yliopistollinen sairaala)
seilori 3.4.2006 rv 40+6, Poika 3465g, 51cm (Pohjois-Karjalan keskussairaala)
Hepetute 3.4.2006 Poika 3785g, 54cm (Kätilöopisto)
Dina 3.4.2006 rv 41+0 Tyttö 3440g, 50cm (Tampereen yliopistollinen sairaala)
emo 4.4.2006 rv 40+6 Poika 3980g, 50cm ( )

Poikia 15 kpl
Tyttöjä 15 kpl

Tervehdys!

Olen pitänyt hiljaiseloa sitten vauvan syntymän, mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella. Poika on kahta päivää vaille 3kk ja kasvaa hurjaa vauhtia. Viime neuvolakäynnillä kaksi viikkoa sitten oli 62,5cm ja 6,780kg. Ja pelkällä rintamaidolla mennään! Ensi viikolla on lääkäriaika ja rokotus. Saas nähdä paljonko sit painaa, varmaan jo yli 7kg..

Poika on kyllä niin ihana ja hyväntuulinen, ei turhia kitise. Ja syötävän sulonen! Kovasti juttelee ja kiljahtelee, välillä korvia vihlovasti. On ilmeisesti kiva kuunnella omaa ääntään..
Menohalut olisi kovat, jalat ei vaan vielä tottele! Jumppamatolle kun laittaa, niin kädet ja jalat viuhtoo hurjaa vauhtia ja lelut saa kyytiä. Mahallaan ollessa niska kestää jo tosi hyvin pystyssä ja ekan kerran kääntyi mahalta selälleen kuukausi sitten. Nyt on kova yritys kääntyä selältä mahalleen. Ähellys on melkoinen, mutta ei vielä onnistu kun kyljelleen!

Olen sillon tällön käynyt lukemassa kuulumisia ja on ollut kiva kuulla, miten muilla on lähtenyt sujumaan.
Jos sitä itsekin laittelisi kuulumisia nyt vähän useammin.

Nyt täytyy mennä vielä nauttimaan kahvikupillisesta ennenkuin poika herää päiväunilta!

Terkuin Alisa

Meillä on Nannuska myös oikea pikku kuolakone! Ja nyrkki on suussa niin että hyvä kun ei kyynärspää luiskahda mukana. Pitäis kai aloittaa tuttikoulu, en tiedä. Siis lähinnä sen takia, ettei peukku ala maistua ja toisaalta siksi, että myös tuttipullo maistuisi.
Tällä hetkellä ruoka ei maistu kuin rinnasta ja sehän tarkoittaa sitä, että esim. kampaaja tai ratsastustunnit (joita en kyllä vielä ole aloittanut) ovat isälle aika stressaavia, kun pelkää että lapsi nääntyy nälkään...

Kuolaa riittää täälläkin ja suussa on välillä sormet ja varpaat. Hassun näköistä oli viimeviikolla kun varpaat löysivät suuhun, Roope ei ihan taipunut laittamaan isovarvasta suuhun, joten lipoi sitä kuin tikkaria.

Tuttia ei meilläkään huolita vaikka vanhemmat sitä ahkerasti yrittävät tarjota. Itseasiassa tutin mahdollisimman kauas sylkemisestä on tullut jo leikki ja sille nauretaan makeasti. Tänään yritettiin tuttipulloa tarjota pitkästä aikaa ja Roope käytti sitä mielummin ikenien hinkuttamiseen kuin imemiseen. Pitkän ihmettelyn jälkeen saatiin kuitenkin pullo tyhjäksi.

Aloitimme jo pari viikkoa ennen 4 kk päivää kiinteiden maistelun ja 4 kk neuvolassa "annettiin lupa" syöttää lapselle 2 krt päivässä kiinteitä soseita niin paljon kuin suostuu syömään. Tämä johtuu aina vain laskevasta painokäyrästä. Nyt on Roopella pituutta 63,5 cm ja painoa 6,2 kg. Toisaalta kun katselee Roopea silloin kun hän on hereillä, ihmettelen kyllä miten voisi paino kovasti nousta kun toinen huitoo ja riehuu niin kovasti.

Eilen Roope kääntyi pitkästä aikaa selältä vatsalleen ja itki sitten surkeasti, oli näes päätynyt pinnasänkyyn poikittain... Vatsalta kääntyy jo ihan sujuvasti takaisin selälleen. Tuo kääntyily on jäänyt nyt vähän vähemmälle kun poika viimeviikolla tosiaankin hokasi kuinka kivoja varpaat ovat. Nyt lähinnä keinuttelee kyljeltä toiselle varpaiden kanssa ja välillä juttelee niin että koko kämppä kaikuu. Ihana vauva!

Uskomatonta, miten surkeasti voi vauva sylissä kirjoittaa... (viitaten edelliseen omaan tekstiin)

Kuulumisia hiukan täältä pohjoisestakin.

Tytön kanssa menee kivasti. Vuva on tullut osaksi perheen arke aja on lähes kaikessa mukana. Ainoastaan treenaaminen on äidin oma juttu. Mutta vaellukset ja raksa hommat on hoidettu osittain myös pienen tytön kanssa.

Isä tykkää hoitaa ja olla mukana, mutta äidissähän noin pieni on vielä kiinni, kun vain rintamaitoa on saanut. Tiukan paikan tulle ja surun puristaessa pikku bodya on öiti yleensä ainoa käypä vaihtoehto. Isi kelpaa sitten aurinkoisiin hetkiin. Miten teillä? Meillä ei ole tyttö ollut vielä muuten äidistään erossa kuin lähes päivittäisen lenkin ajan 1-2h. Silloin isin hellässä huomassa.

Tässä vähitellen olen ajatellut aloittaa soseiden antamisen, kun tuo rintatuokinta on jo aikasta tiheää. Yöllä 11/2-2 tunnin välein ja päivällä samaa rataa. En vain millään raskisi. Neuvolan täti sanoi jo viime viikolla, että aloittele vaan potun maitattaminen.Mutta en henno vielä. Hyvin neiti kasvaa, ei siinä mitään. Äidin jaksamista kai tässä ajetaan takaa. Mutta vielä ei ole tämä tieheä nouseminen mitenkään totaalisesti väsyttänyt.

Kertoilkaa kokemuksia soseiden aloituksesta, miten on mennyt. Ja kauanko menee, että soseet ovat ruuaksi ts että niitä uppoaa niin paljon, että täyttävät jo mahaa. Mitä soseista seuraa? Miten maito lähtee rinnoista vähenemään? Tuleeko vauvalle maha vaivoja? Pitääkö paremmin nälkää, siis piteneekö yö/päiväunet?

Jollain muullakin näköjään syödään koko ajan... meillä ihme kyllä yöt on pysyneet suht hyvinä: syödään 1-3 kertaa. Mutta päivällä sitten pahimmassa tapauksessa jopa puolen tunnin välein!! Veden antaminen auttaa vähän, eli jano taitaa helteellä olla.

Käytiin lastenlääkärillä kyselemässä allergiamahdollisuudesta. Kun varasin ajan pari viikkoa sitten, pojalla oli juuri ollut pari tosi pahaa kirkumiskohtausta, ja kun välillä mm. poskissa on iho-oireita, niin ajattelin, että käydään näyttämässä. Vastaanotolla tunsin kuitenkin itseni typeräksi, kun poika oli yhtä aurinkoa, huutokohtauksia ei ollut ollut pariin viikkoon, ainoa oire oli pari kuivaa länttiä ihossa. Mitäpä lääkäri siihen sitten tekisi?

Tuo oli toissapäivänä. Tänään iski taas kirkumiskohtaus. Viiden päivän sisään on tullut syötyä kolme mertaa kalaa, joten kala on mulla hypoteesina.

Mutta ruokailusta lääkäri sanoi, että kohta voisi soseita aloitella, jos kerran jatkuvasti syö. Varsinkin iltaisin tuntuu, että maito käy vähiin. Ajattelin nyt kumminkin käydä ensin 4kk neuvolan viikon päästä ja katsoa sitten. Nyt poika heräsi, pitää mennä.

Aurinkoisia päiviä kaikille, mutta ei kitisyttävää hiostavaa kuumuutta kumminkaan :)

Moi Sintti! MEillä poika eilen 3kk, paino 7kg ja pituus 64,5cm eli isohko. Mutta meillä aivan samanlaisia juttuja kuin teillä. Iholle nousee aina välillä laikkuja ja punaisia alueita. Joskus itkee eikä suostu lopettamaan ennenkuin on tuskansa itkenyt. 2kk iässä aloitin cuplatonit ja se auttoi pahimpaan. Mutta edelleen joskus (n.1-2 vkossa) itkee lujaa. Iholla kuivia kohtia mm. jaloissa ja joskus vaippa-alue punoittaa. kävin yksityisellä myös viime viikolla ja lääkäri ei arvioinut allergiaksi. Antoi rasvaa ja kehotti myös soseisiin. Sanoi vain että voin kokeilla jotain diettiä (ilman maitoa jne) jos haluan....Neuvolassa ei vielä suositeltu soseita...ketä uskoa? Epäilen kuitenkin jotain yksittäistä ruoka-ainetta allergisoivaksi.

Onko teillä Emo muita oireita? Meillä myös kakka välillä sellaista limaa, ja joskus puklailee niin rajusti, että tuntuu lähinnä oksentelulta. Mutta maitoallergiaksi en minäkään usko, koska maitoa juon joka päivä, ja oireita taas on joskus harvoin. Tämä lääkäri sanoi, ettei mitään kannata varmuuden vuoksi alkaa välttää. Ja jos jossain vaiheessa allergiaa epäillään, niin ensimmäisenä pitäisi jättää kuulemma kananmuna pois. No, sille olen itsekin vähän allerginen, mutta vaikka suuria määriä on helppo välttää (olen välttänyt lapsesta asti), niin sen jättäminen kokonaan pois onkin hankalampi juttu. En ajatellut ainakaan vielä kokeilla, kun tosiaan luulen, että tämä on joku yksittäinen aine. Se kala on nyt vahvin ehdokas. Suklaatakin epäilin jossain välissä, mutta tuskin se se on. Toivottavasti ei, enhän mä pysty olemaan ilman suklaata loppuimetysaikaa :)

Meillä käytettiin Cuplatonia 2vko-3kk ihan säännöllisesti, sitten jätettiin pikku hiljaa pois. Reloja syödään edelleen. Aivan valtavastihan ne "normaalit" mahahuudot on vähentyneet, ennen oli monta kertaa päivässä, nyt ei juurikaan. Mutta nyt siis tämä hysteerinen kirkuminen aina välillä.

Hyvin on kasvanut meidänkin poika, että siinä mielessä ei hätää.

Sintti: Tuosta kakasta en oikein osaa sanoa. Välillä kakka on oranssia ryynimäistä ja välillä tummempaa niin löysää että vaippa on imenyt sen kokonaan sisäänsä...Olen sitäkin asiaa miettinyt. Puklailu oli myös yksi syy yksityisellä vierailuun. Välillä tuli oksennusta äänen kanssa oikein kaaressa ja nenä tukossa maidosta. Se on nyt helpottanut kun on nukutettu pystymmässä asennossa. Mutta kyllä sitä puklua tulee edelleen tosi paljon. No suklaa vois kyllä olla mahdollinen kans meillä, noin kun mietin mitä olen syönyt ja milloin näppyjä ilmaantunut...Oletko ajatellut kiinteätä missä vaiheessa antaa?

Moi.
Tänään saatiin eka rokote. 3 kk mitat 7065 g ja 63,5 cm ja terkkarin kommentti että ei mahda jäädä ihan pieneksi mieheksi. No, tulkoon pitkä tai pätkä, kunhan muuten menee hyvin :). En hirveästi perusta käyriin tuijottamisesta tässä vaiheessa.

Poika on tosiaan äidissään kiinni - olen käynyt tähän asti kerran kampaajalla, lääkärillä ja yhdellä ratsastustunnilla. Pääsyynä tähän siis lähinnä meidän rakennuskiireet -miehelle on mun mielestä tärkeämpi homma olla kotia tekemässä kuin mun harrastusten takia lapsenvahtina- ja tosiaan se tuttipullon hylkiminen. Vaikka opettamallahan siihen oppii...

Kestovaipat ovat muuten mulla jääneet vain haaveeksi - tää on semmoinen pissapoika, että en ehtisi muuta tehdä kuin vaippoja vaihtaa, jos haluaisin pojan suht kuivana pitää. Tai sit on käyttäjässä vika.

Mutta nyt meilläkin herättiin, moi ja mukavaa kesää!

Onko teidän omat vatsanne palautuneet??

Kattelin tossa bikineissä juuri peiliin ja kun kurkottelen maahan päin, niin kyllä se pussi tuossa mukana vielä kulkee. Ärsyttävää. Jossain luki, että sektion jälkeen pitäis varoa vatsalihasliikkeiden tekoa 1/2 vuotta, mutta oon kyllä joka toinen päivä tehnyt joitakin. Alavatsatkin voi tehdä niin, että vauva on säärien päällä "lentokoneessa" niin mukavaahan se on molemmmille.

Sampo on myös alkanut heräilemään öisin 1,5-2h välein. En tiedä johtuuko kuumuudesta vaiko pitäiskö myöskin alkaa miettimään kiinteiden aloittamista. Ei vaan raaskis millään. Kyllä mä haluaisin rintamaidolla mennä niin lähelle puolen vuoden ikää kuin vain mahdollista.

Onpas maaliskuiset hiljentyny aikalailla. Onkos kaikki kesän vietossa vai vauvatko pitää kiireisenä. ;)
Meillä on Neean masu vaivatkin alkanu helpottaa, jotka tossa välissä meinas kiusata jo aika pahstikin, nyt on otettu relaa joka päivä ni on kai auttanu. Maanantaina tuli 3kk täyteen, pieni se reppana viel on. Isosisko (1vkohta8kk) oottaa leikkikaveria.

Meillä on itkut selvästi vähenneet kiinteiden lisäämisen jälkeen, ja yöt nukutaan edelleen hyvin. Tämä kuumuus kyllä tekee pojasta illalla kärttysen, jollei olla ulkona viilentävässä tuulessa. Alkuun syöteltiin vain muutamaa lusikallista kerran päivässä, nyt tosiaankin kaksi kertaa päivässä soseita niinpaljon kuin lapsi haluaa syödä. Käytännössä toimii niin että ensin imetän lapsen (niin paljon kuin Roope haluaa) ja n. 30 min myöhemmin tarjotaan soseita. Hedelmäsoseita menisi vaikka kuinka paljon samoinkuin perunasoseita, porkkana ei tänään ollut ollenkaan niin hyvää. Hiljalleen ollaan lisätty myös aamuun pari lusikallista puuroa.

Roope on muuten tosi innoissaan syömisestä. Lusikan kun näkee niin luulisi pojan lentoon lähtevän, niin kovin kädet ja jalat heiluvat.

Joka päivä teen minäkin pojan kanssa vatsalihasliikkeitä, mutta vaikka paino on ennen raskautta lukemissa, on tämä reppu ihan vielä olemassa.

Ai niin, ennen kiinteiden lisäämistä aterioihin meillä syötiin n. 1 h välein päivällä ja illalla parhaassa tapauksessa 15 min välein. Nyt päivällä syödään n. 3-4 h välein samoin kuin illallakin. Yöllähän meillä on nukuttu n. 8 h + 2-3 h jo pitkään joten siihen ei ole tullut muutosta.

Tämä kiinteiden lisääminen on kyllä lisännyt paljon minun vapauttani, nyt ehtii käydä hyvin kaupassakin kun tietää ettei isännällä ja pojalla ole mitään hätää keskenään. Ratsastuksen jouduin minäkin jättämään maaliskuussa koska poika hylki tuttipulloa, nyt kelpaa tosin ikenien hinkuttamiseen ;O)

Mukavaa kesää maaliskuisille!

No onpas sivut muuttuneet!!! Eihän tänne meinannut osata edes tulla. En nyt jaksa selata taaksepäin hirveesti viestejä, et mitä oon mahtanut viimeksi kirjottaa. Mutta sanotaan tää nyt viellä. Poikamme joka syntyi 3.4 sai kasteessa nimekseen Pyry Matias Salama (20.5) Viimeksi oli neuvola 3kk 4.7 Paino 7835, pituus 65,4 pipo 41. Oikein on hyväntuulinen, reipas poika. Jos vierailette LIberon sivuilla sieltä pääsis katsomaan poikaa. Osoite on:baby.liberovaipat.fi/pyrynsivut
Sitten käyttäjäksi:pyrypoika
salasana: pyrypoika
Tervetuloa vierailemaan sivuille ja jättäkää puumerkkinne vieraskirjaan!

Kerkisin minäkin pitkästä aikaa tänne, kun poika nukahti ja mies pesee kylppäriä (vähän huono omatunto surffata kun toinen hikoilee, mutta oli se hikinen homma mullakin saada poika nukkumaan.)

Tuo Empun kuvaama syöttötahti kuulostaa tutulta. Tunnin välein menee ruokaa ja illalla ihan koko ajan yöllä onneksi vain pari kertaa. Kirjoitinkin tuonne syöttöväli-ketjuun aiheesta (nimimerkillä lehmä, kun sellainen on olo :D), että torstaina neuvolassa täytyy kysyä "lupa" soseiden aloittamiseen. Täällä tosin kai ollaan aika nihkeitä asian suhteen, kaveria neuvottiin aloittamaan vasta puolivuotiaana, vaikka vauvan paino nousi hitaasti. Meillä se on noussut aiemmin nopeasti, mutta epävirallisen kotipunnituksen mukaan nyt on tullut alle 200g reilussa kolmessa viikossa. Poika on tosi aktiivinen, kääntyilee ja mönkii (eilen yritti kovasti eteenpäin sängyllä, mutta tuli lopulta peruuttaneeksi reilun metrin :D), joten tuntuu, että pelkällä maidolla ei pärjää. Eikä kyllä ole hirveää hinkua pitkään täysimetykseen, kyllä tuo poju niin paljon syö.

Maha on palautunut ihmeen hyvin, kaikki entiset vaatteet mahtuu, paino on ehkä kilon alle lähtöpainon. Mutta ne rinnat ahdistaa: ihan sinipunaiset kirjavat, täynnä raskausarpia. Ja iltaisin, kun poika on imenyt ne ihan tyhjiin, niin ovat kyllä ihan majavanhännät. Niistä olen ihan satavarma, etteivät ikinä palaudu läheskään ennalleen. Mahaan ei onneksi raskausarpia tullutkaan, mutta rinnat kasvoivat niin nopeasti, että repesivät pahasti.

Taitaa olla sauna kohta valmis. Kirjoittelemisiin.

Hitsi, tänään sitten kuului oikein urakalla tuota pienen lapsen ihaninta ääntä, siis naurua. Ipana on kyllä hekotellut melkein päivittäin sellaisina lyhyinä hekotuksina, mutta tänään oli niiin hauskaa että piti nauraa oikein kovasti. Ei siinä voinut kun nauraa mukana.

Muutenkin elo täällä on auvoista! Roope on tosin alkanut 1 aikoihin aamuyöllä syömään/juomaan, mutta luulisin sen johtuvan lähinnä näistä tosi kuumista keleistä. Tähän astihan hän on nukkunut täydet yöt.

Tuosta syömisestä: jos rupeaa tuntumaan ihan mahdottomalta tuo syöntitahti, ei se ole hyväksi lapsellekkaan. Siis se että vatsa ei saa koskaan levätä. Vaikka siellä neuvolassa oltaisiin mitä mieltä asiasta, kannattaa itse miettiä mikä on lapselle parempi. Minä ainankin olen oikein tyytyväinen siihen että lisättiin kiinteät ruokavalioon, meillä ei enään oikeastaan edes itketä kuin poikkeustapauksissa kun aiemmin itkettiin kuitenkin suht säännöllisesti illalla ennen nukkumaanmenoa.

Ihanaa kun tänään vähän satoi, niin ei ole ollut aivan niin tuskaisen kuumaa. Hyvin on kyllä neidin kanssa pärjätty muuten, mutta tuo tilkoittain juominen ja sekalaiset, joskin hyvät, nukkumiset on varmaan helteen ansiota. Neiti on siis 3,5 kk ja 3 kk neuvolassa 62,5 cm ja 5780 g.
Meillä ollaan nyt täysin pullovauva, ei áuttanut lypsäminen, ei kiroilu. Mutta kun kerran muuten kaikki on hyvin, niin ollaan iloisia silti. Vähän on haiku sitä kainalosta kuuluvaa hassua pientä lutkutusta, mutta ollaan sitten muuten vaan kainalossa.
Meillä osataan kyllä kääntyä masulta selälleen ja selältä kyljelleen, mutta masulleen kääntyminen on vielä hiukan hakusessa. Nauraminen, murina ja monet muut äänet sujuu, ja pää on nakottanut tosi napakkana jo ihan pienestä. Niinpä selällään ollessa ikävystyy pian, vähän tuen vinoon, niin pysyy parempi mieli.
Parin viikon päästä sitten aletaan potaattia ja bataattia yms. maistelemaan, pitääkö hankkia roiskesuoja....=)
Ihanaa kesää kaikille!

Kerroin aiemmin suunnittelevani kiinteiden aloittamista. No en sitten ole raskinut aloittaa. Olen lykännyt ja lykännyt. Nousen yöstä toiseen imettämään kahden tunnin välein. Mutta siirrän vain soseiden aloitusta.

Tein yhtenä päivänä jo peruna sosetta äidin maitoon, mutta pakstin sitten kok satsin. Taitaa olla äidissä jotain vikaa... No kuun vaihteessa olen päättänyt aloittaa. Tyttö täyttää silloin viisi kuukautta.

Meillä menee edelleen erittäin hyvin. Pieni on niin reipas ja huoleton. Ei mitään masu vaivoja ollut koskaan ja yleensä hyvän tuulinen tapaus läpi päivän. On käyty yhdessä päivän reissuja isommissa kaupiungeissa humputtelemassa, on tehty päivä retki tunturissa sekä hiihtäen (tyttö oli tuolloin 2kk.) että kävellen. On oltu mökillä juhannus ja ensi viikolla lähdetään etelä-Suomeen toista mummoa katsomaan. Varmasti erilaisen vauvan kanssa olisi ollut vaikeampi yhdessä käydä noissa jutuissa.

Ainoa, mitä ei ole vielä tehty on vauvan anataminen hoitoon. Oma äitini on kerran vahtinut, kun olen käynyt lenkillä ja mies tekeee sitä useasti viikossa sen parin tunnin ajan. Yleensä kuitenkin käyn lenkillä lapsen nukkuessa. Pieni on aika lailla äitin perään. Pullosta syöminen on usein epäonnistumiseen tuomittu yritys, eikä yöllä sitä kannata yrittääkään. Eli äiti ei paljon tuota paria tuntia pidemmälle ole päässyt.

Vauva aika on kuitenkin niin ihanaa ja voi, kun se kestää näin vähän aikaa. Lapsi on jo kohta niin iso. Eihän sille mahdu enää newborn -vaatteetkaan :)

Piristelen taas tätä ketjua.

Nyt on kiinteitä maisteltu vaja 2 vkoa. Paljon ei kyllä vielä uppoa.
Ensin pottua, sitten porkaanaa ja kolmanatena bataattia hiljattain. Tänään koitettiin ekan kerran kaurapuuroa.

Kovasti nuo soseet pyörii suussa. On kuin samaan palaa syöttäisi ees taas. Varmaan helpottaisi hieman, jos äiti sain hiukan hienommaksi muussattua.

5kk neuvolakin oli tänään. Kasvaa ja voimistuu, jos hiukan paino oli jäänyt jälkeen pituusakasvusta. Mitat 6 480g ja 65cm. Toinen rokotuskin jo oli.

Miten muiden neuvola kokemukset? Onko mennyt tätien kanssa hyvin vai sukset ristiin?

Tervehdys pitkästä aikaa.

Täälläon soseita vedelty kolme viikkoa ja risat. Se vaan, että kun niitä on alkanut upota enemmän, niin nyt on sitten masu kovalla. Olen antanut 2 kertaa päivässä sosetta, lounasaikaan ja illansuussa. Täytyisi ilmeisesti jompi kumpi korvata tuoresoseella, että maha toimisi paremmin, mutta en ole päättänyt että kumpi. Sinänsä tuntuisi, että päivällä on tärkeämpi saada tukevaa ruokaa, mutta toisaalta koko soseiden aloituksessa tärkeä pointti oli se, että multa meinasi iltaisin maito loppua. No, täytyy katsella. Tällä hetkellä saa noiden kahden ruuan lisäksi aina välillä pari lusikallista luumua, mutta sitä ei kyllä uppoa niin paljoa, että siitä riittäisi ateriaksi asti.

Hyvin on sinänsä soseet auttaneet: enää ei tarvi imettää tunnin vaan 2-3 tunnin välein.

Neuvolakokemukset ihan ok. Meidän perustäti on vähän tylsä, mutta ei sen kanssa mitään ongelmia ole. Sitten välillä on sellainen kätilötäti, joka on aivam loistava ja välillä vastavalmistunut sijainen, joka on tosi kiva, mutta tietysti vähän kokematon. Heinäkuussa kun oma neuvola oli lomalla, käytiin naapurineuvolassa, ja siellä oli tosi hyvä neuvolasetä. Kateeksi käy. Vaikka toisaalta äitiysneuvolassa ei ehkä setä olisi niin kiva.

Meillä poika kierii ympäriinsä niin, ettei voi enää sängylle yksin jättää. Ryömiäkin yrittää, mutta ei kovin pitkälle pääse, käsien ja jalkojen yhteistyö ei oikein toimi. Sylissä haluaisi koko ajan seistä, ei kerta kaikkiaan laita jalkojaan koukkuun, vaan nököttää töppöjaloillaan. Kaikki ennustelee, että taitaa siitä aika menijä tulla. MItenköhän sitä pysyy perässä? Myös tavaroita on kiva heitellä lattialle, mutta se ei kelpaa, että äiti nostaa, vaan pitää itse saada poimia, ja sekös on äidille vielä rankempaa, kun pitää nostaa se lapsi poimimaan itse.

Öisin hulistaan ja päivisin pitäisi koko ajan olla ohjelmaa. Keskustaan on kumminkin sen verran matkaa, ettei voi lähteä esim. kaupoille noin vaan, kun bussilla pitää kulkea, eli ei viitsi sitä varten lähteä, että poika virikkeitä saisi. Poitsu kyllä tykkäisi.

Nyt kuuluu öhinää makkarista. Pitää mennä