Maaliskuun Mussukat <3 *heinäkuu*

Surullisia uutisia monilla :ashamed:

Kävin tänään ensimmäisessä neuvolassa. Ja sydänäänet kuuluivat jo nyt todella voimakkaasti. :D -Onnellinen-

Nyt odotellaan ekaa ultraa, ja sokerirasitusta tottakai. Aikaisemmissa raskauksissa ei sitä ole tarvinnut tehdä.

Meidän pojilla on ikäeroa 1v10kk, ihan sopiva ero näin isompana, mutta oli hippasen haastavaa aluksi. Ensimmäinen kun oli ja on yhä sellainen "haastava" tapaus. Mutta toinen oli helpompi luonne ja nyt ovat parhaat kaverukset ja riitapukarit. :LOL: Tälle kolmannelle ja keskimmäiselle tulee ikäeroa melkein 5 vuotta.

Kerroin heti plussattua mun parille läheiselle kaverille. Äidille viimeviikolla ja tänään pomolle ja yhdelle läheiselle työkaverille. Niin on sitten tukea useammalla taholla, jos tämä menee vielä poikki.

Kuumuus vie musta mehut mutta täällä ilmastoidussa toimistossa jotenkuten saa työt tehtyä. Vaikka ajatukset pyörii vallan muualla. Kotona on ihanaa kun on ilmalämpöpumppu 24h/7 pörräämässä.

Rv: 9+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Hei vieläkö mahtuu mukaan loppukuuhun sioittuisi minun laskettuaika jos kaikki hyvin menee. Kolmas olisi tulossa. Viikonlopulla piti ruvea ajattelemaan että tämä huonovointisuus ja väsymys ei pelkästään kuumuudesta johdu. Tänään apteekin kautta kotiin ja testi kertoi faktaa
laskettuaika?/37/3.lapsi/kysen minä osaa maalata:headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Hei kaikille uusille ja vanhoille!

Kuinka sitä osaakaa olla niin herkällä tuulella, että niin suru-uutiset kuin ihanat ultrakuulumiset saavat tipan linssiin.
Onnittelut kaikille ihania positiivisia uutisia saaneille, sydänääniä kuulleille ja plussatestin tehneille! Pahoittelut surun kohdanneille! Niin kuin joku sanoi, ei ole reilua! Se on niin väärin, että jotkut joutuvat selviämään keskenmenosta, joskus jopa monta kertaa peräkkäin ennen kuin onnistaa!

Selvisin työpäivästä oksentamatta! Nyt on ruoka maistunut aika hyvin, edelleen mehujäätelöt on pop, mutta ruokaakin olen saanut alas. Helle ei kyllä helpota oloa yhtään. Meillä oli töissä sisällä kuumempi kuin pihalla! Ilmastointi ei toiminut yhtään! Olen päiväkodissa töissä, joten vietin pihallakin kolmisen tuntia, ja voin sanoa, ettei se ihan helppoa ollut. Onneksi sain istuskella varjossa :)

Nyt pitää mennä iltapuuroa tekemään, olipas omanapainen teksti!

Mins ja napero 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Heips taas!

Tänään loppui kuvotuksen tunne yhtä äkisti kuin se 2 vkoa sitten alkoikin. Mikä ihana tunne on rehellinen nälän tunne :) Sitä olin jo kaivannut!

1. neuvolakäynti oli tänään, ihana täti on lähtemässä meidän kanssa tälle pitkälle matkalle. 2 viikon kuluttua seuraava ultra ja sitten alkaisi olla ns. "pahin takana". Sitä nyt sitten jännitetään seuraavaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
Nyt peukkuja pystyyn et tää ei ole jotain ohimenevää. Mä pystyin eilen syömään sipsiä ja vesimelonia ilman huonoa oloa. Vasta illalla tuli huono olo. Tänään olen syönyt aamulla vesimelonia ja proteiinirahkan, päivällä pussillisen nuudelia ja yhden keitetyn porkkanan ja illalla kaksi lämmintä kerrosleipää. En ole viikkokausiin pystynyt syömään näin paljon! Etova olo on ollut tänään hyvin lievää. Oikeastaan nyt vasta illalla tuli hiukan, mutta ei ollenkaan yhtä paljon kuin normaalisti. Voi, kunpa tämä etominen jo loppuisi.

Huomenna on ensimmäinen neuvolakäynti. Kovasti toivon ja odotan, että siellä kuuluu syke.

Tervetuloa mukaan kaikki uudet.
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Ja hyvä jos täällä jo jollain pahoinvointi hellittää! ;) Itelläni on tänään ihan mahdoton päivä.. iski ensimmäisen työpäivän päätteeksi eilen kamala päänsärky mutta yritin sinnitellä ilman Panadolia. Yölllä sitten 30 asteisessa makkarissa pari tuntia pyöriskeltyäni otin lääkkeen ja vähän helpotti, mutta viime yönä nukuin siis noin 4 tuntia ja sen kyllä pahassa olossa huomaa.. Nyt vaan selviytymistä tää päivä ja töistä päästyä nukkumaan. Tuntuu vaan kurjalta tuon esikoisen puolesta kun äiti vaan makaa koko ajan sohvalla kuin märkä rätti ja mies saa tehdä kaiken... :(

Onnea matkaan neuvolakäynneille! Meillä on seuraava neuvola th käynti tosiaan viikolla 22, että eipä turhan usein tarvitse siellä käydä.. Molemmat ultratkin on jo takana kun sinne seuraavaksi pääsee :D

Ja onnekaita olette te joilla on ilmalämpöpumppu tai muuta jäähdytystä, mä tossa kirjaimellisesti jo itkin yksi ilta miehelle tuskaista oloa kun on niin KUUMA!! Syksy tänne kiitos, ja heti jos saa toivoa :D

Vappuvaavi ja tulokas 7+6
 
Hei!

Mahtuuko mukaan vielä uusia odottelijoita.
Laskureiden mukaan LA olisi 30.3.
Toivottavasti tästä kakkosesta ei tulisi samanlaista järkyttävää oksentelua ja pahoinvointia kuin ensimmäisestä. Ekassa raskaudessa se kestikin sitten viikolle 19 :S

Elikkäs tiedot olisi
Mariasa, 30.3/ 23 / 2.lapsi ja synnytyssairaala olisi joko tays tai lks
 
Viimeksi muokattu:
Tänään yritetty kahlata pinoa läpi ja pahoittelen etten nimimerkkejä vielä erota :ashamed:
Kaikille suru uutisen kohdanneille lämmin halaus.
Onneksi meitä loppukuunkin odottajia tulee muitakin mukaan niin ei ole ainoa joka on vasta ihan alussa tuntuu tuo 4 viikonkin ero tässä vaiheessa todella paljolta :)
Suski90 :wave: me ollaan taas samassa ketjussa onnittelut ihanista ultra kuulumisista
Facebook kiinnostaisi minuaki jahka saan varmuuden asialle että kaikki on niin kuin pitääkin
Omaa oloa tuntuu että väsymys kaataa minut sohvaan, mutta 3v ja 1v pitää virkeänä ;) huono olo painottuu aamuun ja iltaan päivällä on ihan ok olo mutta ruoka ei maistu syön kyllä jos joku tuo valmiin ruuan eteen tämä tuo haastetta arkeen kun noille pikkusille pitää valmistaa ruokaa jokatapauksessa yleensä en saa sitten sitä itse syötyä. Nyt lähden höyhensaarille että jaksan ponkaista ylös 6 aikaa kun esikoinen herää.
 
  • Tykkää
Reactions: suski90
Neuvolassa käyty tänään ja vähän jäi ikävä maku. Uusi neuvola, uusi terkka. Ok. Paikka siisti ja hyvällä paikalla, täti mukava. Laitteet kuitenkin niin vanhoja, että ihan turha kuulemma edes yrittää saada sykettä näillä viikoilla kuulumaan. Eli vasta rv12 ultrassa saamme selvyyden, onko meillä varmasti joku mukana matkassa, oikeassa paikassa ja elossa. La siirtyi neuvolan laskujen mukaan 5.3. kun unohdin mainita, että olen laskenut itse siitä ekasta tuhrupäivästä. Nyt merkittiin siis varsinainen kunnon vuotopäivä ekaksi päiväksi.

Ei tässä auta kuin odotella. Kortin mukaan tänään menossa rv8+5.
 
Tervetuloa Mariasa! :wave:

Mulle voi muuten päivittää iäksi 32v. :D

Meillä ei Lillitys neuvolassa esikoisesta alussa kuunneltu ääniä ollenkaan, olisko ollut se eka lääkärineuvola rv 15 suunnilleen missä ne kuunneltiin, eli ekan virallisen ultran jälkeen mun mielestä vasta. Nää on kurjia nuo kuntakohtaiset erot. Jossain ultrataan ja kuunnellaan aina, ja sitten joissan mennään juuri sen THL:n mukaisen suosituksen alarajoilla käynneissä ja käyntien useudessa, niinkun meilläkin.. Nyt vielä kun kaupunkin on lomauttanut neuvolassakin työntekijöitä niin on karsittu lisää käyntejä, vaikka niitä on muutenkin toisessa raskaudessa harvassa. Ainoat "varmat" taitaa olla nuo kaksi seulontaultraa, jotka on pakko toteuttaa joka paikassa jollain tavalla. Toisaalta jos joku huolestuttaa niin sitten on vain itse pidettävä meteliä itsestään ja vaadittava tiheämpää seurantaa ;) Meillä ainakin on aina päässyt ylimääräisiin mittauksiin esim. vauvan kanssa jos on ollut kasvusta yms. huolta ja äitiysneuvolassa myös.

Mitä muille kuuluu, onko kaikki helteiden hiljentämiä? :D

Ihanaa päivää!

Vappuvaavi ja tulokas 8+0 (POKS!)
 
Huomenta! Ja bjuuk!

Toisin kuin esikoisesta, oloja on alkanut piisata. Laitoin tuon etovan olon ja jaaaatkuvan nälän sekä hirmuturvotukset helteinen piikkiin, mutta kyllä taitavat ihan raskausoireita olla. Kahden tunnin välein tulee "kuolen, jos en nyt saa syötävää" olo ja ällötyttää vähän väliä. Suklaat, sipsit, popparit ei napostele yhtään, vaan eilenkin aloin kuolata ananaskana-aterian jälkeen jauhelihakastiketta, pottua ja porkkanaa! Aamupalaksikin pitää muka keitellä vallan puuroa :) Mutta huomenna selvitellään vu:ssa, mikä on todellinen tilanne. . Ei olla odotuksesta vielä kerrottu kuin kahdelle ystävälle, mutta varmaan kaikki jo arvaavat mun pyöristyneestä keskikropasta tilanteen vakavuuden :D

Meillä neuvolassa ultrataan raskauden puoliväliin joka kerralla ja lisäksi kuunnellaan sydänäänet. Tosin ultralaite on semmonen aataminaikuinen. . Itse olen ajatellut oman mielenrauhan vuoksi, että pyydän ettei neuvolakertoja vähennettäisi esikkoraskaudesta. Uskon kyllä, että onnistuukin. Siis JOS tämä tästä eteenpäin jatkuu...

Kiitos muuten, olen saanut sen fo kutsun, mutta odottelen tosiaan minäkin vielä hetken sinne hakeutumista. Esikoisen odotusajalla juttelin paljon foorumilla ja vasta lasten synnyttyä se aktiivinen porukka laittoi pystyyn fb-ryhmän. Mielelläni kirjoittelen molempiin :)

Mutta selviytymistä taas jokaiselle maalismasulle helteiseen päivään. Voi kertoa, että olipa tyhmyyden multihuipentuma multa lähteä eilen heilumaan lapion varteen sorakuorman levitykseen ja lykkiä siihen päälle nurtsi! Tänään jos vaan perkkaisi mantsikoita ilmalämpöpumpun alla ;)
 
Eilen oli päivä kun tuntui että olisikohan tämä etovaolo jo väistymässä. Mutta illalla se palasi, ja tänä aamuna taas katsastettiin ensimmäiseksi pöntön puhtaus. Noh, siitä jatkuin kamala nälän tunne jota ei tunnu tyydyttävän mikään. :popcorn: -pohjaton maha- Tässä jälleen mietiskelen mitähän seuraavaksi söisin, työpäivää on kuitenkin vielä jäljellä 3h.

Alkuviikosta uskaltauduin katsastamaan torilta käytetyjä vaunuja. Ja olihan siellä yhdet kivat, ja tänään olenkin jo menossa katsomaan niitä. :D ...kun olivat niiiin sopivan näköiset (ja hintaiset). ...vaunukeskustelut taitaa aueta vasta ultrien jälkeen. Joten vähän ennakkoon mennään.. Kaikkia muitakin hankintoja jo alkaa mietiskelemään, että mitä jo on, ja mitä tarvitsisi ostella.. ollaan aika paljon lahjoitettu vaatteita pois ja poikien jäljiltä on tupla vaunut varastossa (olleet käyttämättä 2v.). Mutta kun niitä ei enää tarvitse, kun pienempikin on jo 4, niin tuplat voisi myydä ja ostaa yhdistelmät tilalle. Ja tarvitsisiko sellaista turvakaukalo pussukkaa...

Kaikkea sitä jo miettiikin...

Rv 9+2
 
Heippa pitkästä aikaa!
Katotaan mitä tästä oikein tulee kun puhelimella yritän kirjotella.

Täällä huono olo on pikku hiljaa väistymässä. On kyllä niin rankka viikko takana kun ei kotoa ole voinut lähteä mihinkään kun heti lentänyt leksa (heti rupes oksettaan).

Vielä pitäis melkein viikko odottaa että pääsee taas ultraan. ( 5.08.) Haluavat mahdollisten kaksosten ja hematoomien takia tarkkailla tiheämpään. Sitten 6. päivä olisikin jo ensimmäinen nla :) !

Rinnat on todella arat eikä oikein löydy enään sopivia rintaliivejäkään..

Haluisin kysyä että onko muilla herkkä maha? Siis kosketusarka?
Tänään itellä ollut arka ja kivikova. Ei saa housutkaan painaa mahan kohdalta. Kokemuksia kellään onko normaalia kohdunkasvua yms? :)

-haaveilija 7+5 ?
 
efi
Hei Kaikille!

En oo jaksanut hirveesti kirjotella, koska oon voinut niin huonosti. Esikoisesta oksensin päivittäin parin viikon ajan. Nyt oon halinut pönttöä vaan kahdesti, mutta muuten olo on ollu huonompi. Jatkuva huono olo, mihin auttaa vaan jatkuva syöminen. Ruokavalio on kuitenki tällä hetkellä aika rajoittunut ja tuntuu, että on vaikee löytää ruokaa suuhun laitettavaksi, kun syödä pitää vähintään tunnin välein. Mikään ei kuitenkaan maistuis eikä mitään tee mieli. Töissä on tuskaa ja huomenna jäänki suosista sairaslomalle. En saa siellä mitään aikaseksi. Vaikee sitä on tietty tehdä töitä kun pitää koko ajan syödä...

Kertomisesta Kerroin tänään työkavereille, koska mun on niin huono olo ja vaikeehan sitä on muuten selittää. Pomo on vielä pari viikkoa lomalla. En tiä millon kerron hänelle, mutta kai viimestään siellä syyskuun alussa. Mulla siis ainakin työ, missä raskaus vaikuttaa töiden tekoon. Monia asioita ei yksinkertasesti saa tehdä raskaana ja siksikin oli hyvä nyt kertoa työkavereille niin pystyvät tarvittaessa auttamaan. Lisäksi tietää mun vanhemmat ja veli sekä miehen äiti ja sisko sekä muutamat kaverit. Ittellä on hyvä ystävä joka kärsii jo vuosia lapsettomuudesta ja hänelle kerron vasta "turvallisilla" viikoilla. Se on hänelle kuitenkin niin vaikea asia, etten halua sillä turhaan kiusta. Asia on tietty helppo pitää salassa, kun suurin osa mun sukulaisista ja ystävistä on Suomessa. Yhteydenpito hoituu lähinnä sähköpostilla.

Eilen oli ensimmäinen lääkärikäynti. Ultrassa oli kaikki hyvin. Koko vastasi viikkoja (9mm, 6+5) ja sydän sykki.

Mulle antaa toivoa se, että te muutaman viikon pidemmällä olevat raportoitte jo voinnin paranemisesta. Oon voinut niin huonosti, että ilmotin jo miehelle olevani nyt viimestä kertaa raskaana. Kattoo sitte muuttuuko mieli jossain vaiheessa...

Niin ja täällä ei tartte ainakaan kuumuudessa kärvistellä. On ollu mukavan viileetä. Varmasti pahentais oloa lisää, jos olis oikeen kuuma. Voimia siis kaikille, jotka siellä kuumassa Suomessa kärvistelee pahoinvoinnin kanssa.

Efi ja vauva 6+6
 
efi
Ai niin...

Haaveilija Mulla oli ainakin esikoisen kanssa vatsa tosi herkkä paineelle ihan alkuraskaudessa. Ihmettelin sillon, että miten joku voi käyttää niitä raskaushousuja missä tulee se resori vatsalle. Illalla kun mentiin nukkumaan, niin miehellä ei ollu lupaa laittaa kättä mun ympäri koska käsi painoi niin kovasti vatsalle. Tässäkin raskaudessa alkaa nyt vatsa herkistyä. Välillä tuntuu, että tavallinen toppi puristaa niin kovasti, että kotioloissa se pitää käärästä tonne rintojen alle ja pitää vatsa vapaana kaikesta paineesta. Varmaan ihan normaalia.
 
Täältäkin liittyisi yksi odottaja mukaan, jos vielä mahtuu :wave:

Täällä netin laskurien mukaan 5+5, mutta maha kyllä ainakin iltaisin turpoaa senverran et näyttää kun oltaisiin paljon pidemmällä. Meidän perheessä avokilla aikaisemmasta suhteestaan 2,5v poika ja nyt sitten itse odottelen esikoistani =)

Eli siis 26.3/Tarrasukka/21/1.lapsi/TYKS tai SatKS
 
Huomenta ja tervetuloa kaikille uusille! Kohta alkaakin varmaan maaliskuun porukka olla kasassa. Monella oli varhaisultria lähipäivinä, kertokaahan sieltä kuulumisia :)

Minä hölmö onnistuin löytämään parikin viestiketjua, jossa aloittajalla oli samam tilanne kun minulla, eli vu:ssa alkio ei vastannut viikkoja (plussattu rv 2 tai 3+1-2 mukamas) ja myöhemmin ultrassa löytyi menehtynyt alkio. Palautti taas maanpinnalle ja sai toivomaan sitä lääkärin ehdottamaan kontrolliultraa, johon täällä ei pääse.

"Raskas" olo kuitenkin alkaa olla, aamulla ei vatsa ole enää littana vaan aikamoinen röllykkä! Ummetus varmaan vaikuttaa, kellään mitään (gluteenitonta) kikkakuutosia taskussa ummetusta vastaan? Luumut on käytössä ja Levolacia kävin eilen ostamassa..

Oon aina ihmetellyt, että miten varhaisessa vaiheessa joillakin vauvoilla alkaa kasvaa tukka kun toisilla on melkoinen pehko jo syntyessään. Mikäli sanonta närästyksen ja tukankasvun korreloinnista pitää paikkansa, niin täällä taitaa olla tulossa meidän sukujen ensimmäinen peikkovauva ;) viimeksi närästys alkoi vasta viimeisellä kolmanneksella. Nyt närästää, syö mitä hyvänsä tai jo heti aamusta tyhjällä vatsalla.

Paljon tsemppiä pahoinvoiville :hug:

Alppis + kirsikka 8+2 (täh, nyt jo!?!)
 
Maha: Täälläkin on maha selvästi pömpöllään, sanon sitä "hormoonivatsaksi" ;) Iltaisin turvottaa selvästi enemmän ja housut painaa, niin että välillä on töistä lähtiessä avattava autossa vyö ja nappi.

Tänään on taas koko ajan etova olo, ihan kuin olisi kestokrapula päällä :/

Onko muille tulossa sokerirasitusta?
En ole aikaisemmissa raskauksissa joutunut, mutta kun lapsella on 1.tyypin diabetes ja isällä on todettu 2.tyypin diabetes niin th katsoi paremmaksi laittaa mut sokerirasitukseen.

Vaunut lähti eilen matkaan :D
 
Kesätys ja Rusina ilmottautuvat! Varhaisultra jännättynä ja ihmeteltynä ja kaikki onneksi hyvin. Pikkuinen oikeassa paikassa ja mitoiltaan rv6+0. Tosin sydämen syke vilkkui ja välkkyi yhtälailla varmasti ku salamat taivaalla ja yksityinen ultraaja meinasi sydämen sykkeen näkyvän rv6+2 ja siihen itsekin päätyisin, kun minähän niitä peittoja olin pöllyyttämässäkin ;) Mutta la tällä haavaa 26.3.

Esikoinen napotti menossa mukana. Puristi Salamaa sylissään ja tökki geeliä masun päällä. Kysyttiin, mitä Äidin masussa näkyy, niin noheva 2,5- vuotias vastasi, että "pottu ja rusina" :D Ei ollu kaksosia, joten olkoon mieluummin tuo rusina pikkuisen työnimi :)

Nyt toinen päivä, kun ei ellota ja nälätä jatkuvasti! Joko uskaltaa hihkua? !?

Myös minä kytin silmä kovana muiden ultrakäyntikuulumisia ja oireilua. Jatketaan!
 
Heip taas ja tervetuloa uusille! :wave: Voipi olla että maaliskuisia putoilee tänne maaliskuulle asti, moni taitaa lueskella ketjuja ja uskaltautua mukaan vasta myöhemmin.. Niinkuin itsekin silloin esikoisesta muistaakseni joskus np ultran jälkeen :)

Pahoinvoinnista Mulla on ollut nyt muutama vähän helpompi päivä, kestokrapula ja etova olo tosin koko ajan mutta pahimmat oksetusolot on poissa. Kunhan vain tosiaan syön KOKO ajan, niinkun täällä muutkin ;) Huh en ole siis ainoa jolla menee varmaan 10€ päivässä työpaikan viereiseen kauppaan pelkkiin välipaloihin :D Ksylitolpurkkaakin ostin tähän työpäydän nurkalle ettei hampaat ihan mätäne suuhun kun koko ajan järsii jotain hedelmää.. Luulen, että yksi syy helpompaan oloon on siinä että olen nukkunut paremmin nyt kun on ollut vähän viileämpiä öitä. Huomaan että pahoinvointi pahenee mitä väsyneempi ja nälkäisempi on. Ja ehkä tässä jo olisi vähän helpommat viikot edessä, kun rv9 jo mennään. Pidän peukkuja kaikille pahoinvoiville että helpottaa pian!!

Sokerirasituksesta Jokapaikassa joutuu ilmeisesti rasitukseen ainakin kerran rv28 jos on yli 25v, ylipainoinen tai sukurasitetta eli toisin sanoen melkein jokainen odottaja osuu näihin kriteereihin ellei ole nuori :D Ja sitten vielä jo alkuraskaudesta rv12-15 on myös rasitustesti jos on lähisukulaisella 1 tai 2 tyypin diabetes tai itsellä sokerin kanssa ongelmia. Itse jouduin esikoisesta kahteen kertaan sokerirasitukseen kun äidin puolen suvussa on 2-tyypin diabetesta. Molemmat kerrat oli arvot ihan priimat. Nyt neuvolassa skipattiin se ensimmäinen rasitus, ja jouduin vain siihen "normaaliin" rv28 rasitukseen. Hyvä näin sillä se ensimmäinen oli pahempi kun oli vielä pahoinvoinnit ym. meneillään. Ei se toinen enää ollut niin paha. Eli jos ei sokerirasitukseen joudu jossain vaiheessa on oikeastaan aika poikkeavaan nykyään mun ymmärtääkseni ;)

Onnea hyvisä ultrakuulumisista! :) Täällä jo kuumeisesti odotan omaa np-ultraa parin viikon päästä.. saa lasketun ajankin selville, mulla kun heittää nyt menkoista ja varhaisultrasta laskettu viikolla. Mutta plussatestin mukaan nuo varhaisultran viikot tuntuu ihan loogisilta, testit kun ei näyttänyt mitään vielä silloin kun menkkojen olisi jo pitänyt alkaa eli ei olla ihan niin pitkällä kun menkoista laskettuna.

Nyt lähtölaskenta viikonloppuun! Odotan niin päiväunia taas työviikon jälkeen ;)

Vappuvaavi ja tulokas 8+2 (menkoista 9+2)
 

Yhteistyössä