*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

onnea heili pojusta!:flower:

olipas yö! kuopus nukkui tosi huonosti! jouduttiin antaa ihan lääkettä kun ei saatu millään rauhoittumaan, toivottovasti ei ole tulos mitään korvakipua. johan sitä rupes miettii et miten ihmees jaksaa kun on tulos toinen kitinäpylly! mut oikeastaan kuopus kyl nukkuu yönsä hyvin kuhan mikään ei kiusaa häntä.
sit kun sai itekin unesta vihdoin kii nii näin ihan outoo unta. mun vatsa oli venynyt pelkäks kalvoksi ja muksu näkyi tosi hyvin sieltä läpi, sit se seuras silmillään mun sormien liikettä kun liikuttelin kättä siin yläpuolella. söpön näköinen vauva siin oli mut onneks heräsin aika nopsaan.

ei sit mitään oloja et koht joutuis synnärille.... eilenkin eskarista jo alettiin toivottelee jännää viikonloppua... alkaa porukat olla ympärillä malttamattomia, ei kiva!

pepper& typy 38+4

onneks kaveri joka on tulos tänään käymään ei ole mitään lapsihmisiä nii saa puhuttua jostain muustakin.
 
Ok, kiitos Sone ja CL kommenteista. Tähän asti olen itsekseni yöllistä hikoilua miettinyt ja vain yhden muun kuullut vastaavaa kokeneen, oli jo vähän vanhempi äiti kuten minäkin, siksi ajattelin, että iällä olisi asian kanssa jotain tekemistä. Mutta kaikki siis samassa veneessä hormonien kourissa. :kieh:
 
Ensiksi PALJON ONNEA kaikille vauvansa saaneille!!!
Teitä oli niin monta, että jo ihan sekasin menee.:)


Kirpulla paino tällä viikolla 2712g. Hänen mittapuuhun nähden siis hyvin.
Oikein aurinkoinen pikkuneiti. Seurustelee aamupäivällä ja sit nukutaankin iltaan asti. Ehkä pieni seurustelutauko vielä illalla.
Yöllä nukkuu sen 6h putkeen. Päivisin tankkaa 2-3h välein.
Odotellaan lääkäriaikaa Hyvinkään sairaalaan lasketussa ajassa.

Minulla jälkitarkastus 26.3 enkä aio ottaa ehkäisyä :LOL:
Toinen saa tulla jos on tullakseen!!

Ristiäiskirkko varattu 28.4. Ihanaa, ettei tarvinnut pitää 2 kk sisällä niitä. Se on vaan kuulemma suositus, ei pakko.

Meillä siis niin normaalia ja mukavaa vauva-arkea, ettei kehtaa mistään rutista!

Tsemppiä synnytyksiin ja yövalvomisiin!!

Zuza ja kirppu reilu 5 vk
 
Synnyttäkääs hei nyt niitä vauvoja, niin mullakin on täällä jotain tekemistä (=päivittämistä)!!! :LOL:

Onnea uusille vauvautuneille :flower: Ja kiitos Renalle synnytyskertomuksesta, hienoa, ettei jäänyt sektiosta paha maku suuhun. Melkoisen pitkän kaavan kautta teillä meni hommat, mutta onneksi palkinto on mitä mahtavin :heart: Ihanaa, että muutkin vauvalliset jaksatte kertoilla arjestanne, me loput odottajista taidetaan olla niin kypsiä tähän tilanteeseen, ettei täällä enää paljoa jaksa marista.

(.) Siinähän ne tärkeimmät. Nada. Nothing. Zero. Ai niin, ja joku kyseli meidän itkarista, niin se on tää: Tommee Tippee Closer to Nature Digital Monitor: Amazon.co.uk: Baby

kwaidan ja Puh 40 ja risat
 
Meidän kuulumisia nyt näin yhdellä kädellä. (sorry mahd. kirj.virheet) Toisen käden päällä nukutaan ;)

Eli nyt on kaikki taas hyvin! :) Eilen vihdoin saatiin vauvakin kotiin lastenosastolta, minne siis joutui tulehduksen vuoksi. Ja tulehdus siis johtui siitä, että vedet menivät ke iltana ja vasta lähes tarkasti kolmen vuorokauden päästä neiti syntyi (la).

Osastolle vauva vietiin n. 9h ikäisenä ja tuntui kyllä aika kurjalle joutua jättämään pikkuinen sinne keskellä yötä ja mennä itse nukkumaan omaan sänkyyn. :(
Tulehdusarvot eivät onneksi olleet kovin korkeat ja laskivatkin sitte aika nopeasti antibiooteilla, mutta sitten tuli siitä johtuen muuta pientä vaivaa. Verensokerit laskivat joten jouduttiin laittamaan glukoositippaan ja sitten neiti oli niin väsy, ettei jaksanut syödä kovin hyvin pullosta (saatikka sitten rinnasta), joten sai vielä nenä-mahaletkun kolmanneksi. Oli julmaa katsella pikkuista letkujen keskellä ja aika vaikeaa se oli myös harjoitella hoitamista...

Mutta onneksi sitten kaikki arvot lähtivät paranemaan aika nopeasti ja samaa vauhtia sitten tyttökin virkistyi ja jaksoi jo sitten syödäkin itse. Ja eilen sitten päästiin kotiin vihdoin!!!! :)

Olin aika huolestunut imettämisen onnistumisesta, kun harjoittelua vaikeutti tytön väsymmys eikä se muutenkaan ollut helppoa osastolla vieraillen... Hieno vanha metallinen lainaan sairaalasta satava rintapumppu oli ystäväni. :) Mutta kyllä kroppa on ihmeellinen ja kun tyttö saatiin eilen kotiin niin yöllä sitten nousikin maito rintoihin ja tämä päivä on ollut helpompi kun ei ole tarvinnut niin paljon pelata pullojen kanssa kuin illalla ja yöllä. Ei tuo pikkuinen vieläkään kauhean suuria annoksia taida saada rinnasta, joten vielä välillä pitänee antaa lisää pumpattua omaa maitoa. Ja rintakumi on ollut kyllä meille ehdoton pelastus, vaikka tänään sentään kerran onnnistui jo ilmankin. :) Harjoittelun merkeissä siis!

Onnea kaikille uusille vauvoille tietenkin myös ja tsemppiä tuleviin koitoksiin synnytystä odotteleville ja toki miksei kaikille!
Nyt en muista mitä kaikke piti kommentoida mutta palaan siihen paremmalla ajalla sitten :) Synnytyskertomuksen taidan minäkin jättää sitten salaiselle puolelle...

Ai niin ja tutista oli keskustelua niin meillä päätös tuli tehtyä meidän puolesta, sillä tuolla lastenosastolla se oli ehdoton lohduttamaan vauvoja ja kaikille se lykättiinkin, jotka vain sen huolivat ja hyvin on meidän neidille kelvannut. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Zuza
Heippa!

Paljon onnea vauvan saaneille!!:flower:

Täällä ollaan edelleen yhdessä kasassa!! Supistukset loppui eikä takaisin ole kuulunut kuin viime yönä tunnin ajaksi, mutta jouduin eilen sairaalaan osastolle korkean verenpaineen vuoksi. Nyt sitten aloitettiin verenpainelääkitys, onneksi pääsin jo tänään takaisin kotiin, en olisi kyllä jaksanutkaan sairaalassa maata ilman vauvaa, kun en saanut siellä edes nukuttua. Eli varmaan myös minä olen vielä huhtikuun puolella täällä ilman vauvaa:D Kohdunsuu oli yhdelle tai kahdelle sormelle auki ja kanavaakin oli vielä jäljellä eli saa nähdä kauan menee.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti, anteeksi omanapainen viesti, oon nyt pihalla teidän kuulumisista, kun en ole pariin päivään käynyt lukemassa!

Nanna voihan se tosiaan olla lapsivettä, kannattaa käydä tarkistuttamassa jos sitä vielä tulee, kuten Sone jo sanoikin=)

-Aurora ja murunen 38+1
 
Joo, tää päivä on kyllä kulunu imettäessä niin kuin Sone jo tuolla huhuili :D Poika on hokassu nyt tuon imemisen ja tissiraivarit ovat hellittäneet. Nyt on keksinyt kokeilla josko äitistä irtois enemmän maitoo likistämällä nänni tiukasti ikenien väliin ja venyttelemällä sitä. Ääntä sillä ainakin saa minusta irti! :x

Hikoilua oli täällä jo loppuraskaudessa ja etenkin nyt maidonnousun aikaan. Heräsin yöllä hiestä ja maidosta märkänä. Nyt on alkanu hormonit tasaantumaan mutta hirveen lämminverinen oon edelleen. T-paidassa tarkenee sisällä.

Nanna Harmi kun oli väärä hälytys mutta eiköhän tuokin jo synnytystä enteile. Oon kuullu muiltakin et ennen synnytystä valkkari on muuttunu todella vetiseks ja sitä on lorahdellut housuun. Jospa sinulla ei enää kauan menisi :)

Särö ja Jalo 17vrk
 
sahi80, kiitos vastauksesta, nyt kun oon kokeillu kädellä ni tosiaan on jännä että saattaa maha heiluakkin, vaikken ite tunne mitään. Otanpa siis tämän käytänön nyt itslleni käyttöön aina kun huolestuttaa..:)

greentea1 38+5
 
Täälläkin on jääny päivittelyt vähille kun ei mitään tapahdu... Oon kyllä nyt parina päivänä ollu shoppailemassa ja tänään saunottiin ja kokeiltiin pitkästä aikaa jopa sitä mukavinta ässää mutta supparit on vaan vähentyny koko ajan. Ostin eilen vadelmanlehtiteetäkin jos siitä vaikka jotain apua ois, pitääkin muuten pistää vedet kiehumaan tällekin iltaa! Mutta sairaalakassia oon tänään kuitenki pakkaillu, vaikka epäilen ettei se ihan pian käyttöön tule. Hohhoi...

Ehkäisystä: meillä on ollu aiemmin vuositolkulla kumit käytössä, että siihen varmaan palataan ainakin aluksi. Me ei olla varsinaisesti keskusteltu aiotaanko tehä lisää lapsia ja millon, mutta ei nyt varmaan ainakaan ihan putkeen. Kierukkaakin oon vähän miettiny, kun pillereitä en halua, mutta joku siinä ajatuksessa vastustaa, en oikeen tiiä mikä. Mietin kyllä sitäkin että jos imettäminen onnistuu hyvin ni uskaltaisko luottaa aluksi että se riittää... Mutta pitää tässä vielä puntaroida vaihtoehtoja.

Mutta nyt iltapalaksi vispipuuroa, kun semmosta tekasin pitkästä aikaa! :p

Piula 38+3
 
Piula täälläkin supparit ja sun muut oireet vaa vähentyny. Viiihtynee masussa varmaan vielä huhtikuunkin puolelle saakka.:D

ehkäisystä, mä en enään ikinä palaa hormonaaliseen ehäisymenetelmään! Musta elämä oli ihan kamalaa silloin kun söin pillereitä, paikat oli kuivat ku mitkäki ja ei tehny mieli mitään seksuaalista! Elämä muutenkin maistui heti paljon paremalle ku lopetti niitten syömisen. Mennään sitten kumilla ja siltte kun aika on sopiva niin silloin tällöin ilman. Suunnitelmaa ei meilläkään ole kyllä lisälapsien suhteen vielä, mies haluis putkeen kaikki. Mut mä kyllä haluun palata töihin kunnolla tuossa välissä ja keskittyä sitten tähän ensimäiseen vauvaan kunnolla ennen kun alan toista pukkaa.

kiitos synnytyskertomuksista kaikille ketkä niitä ovat meille jakaneet!:) niistä on kovasti iloa, niin osaa sitten vähän ootella iteltä, että milloin on tosi kyseessä ja lähdettävä synnyttää jne. Lisää kertomuksia siis odotellessa... vaikkakin ymmärrän kyllä ettei kaikki niitä heti jaksa ja kerkiä tulla raapustamaan. EIkä kaikki välttämättä edes halua, onhan se aika henkilökohtainen tapahtuma. Itse varmaan kuulun juurikin niihin.. Mutta katsotaan!:)

greentea1 38+5
 
Onnea kaikille vauvan jo saaneille!

täällä on tullu niin paljon tekstiä etten oo kerenny lukemaan. esikoinen ja vauva pitää kiireisenä.

Saatiin vaavi 3vk ikäisenä viimein kotiin. Sillon oli vielä nenämahaletkussa, mutta hän sai ekana iltana sormensa teipin väliin ja kiskas letkun pois. Mutta eipä tuo ole sitä ees kaivannu sen jälkeen. syöminen lähti hyvin käyntiin kun pääs kotiin ja tissille =D
Viimeviikolla meni 3kg rikki =) jes!

synnytyksestä menin tosiaan sairalaan 31.1 torstaina sektioarpikivun takia. olin yön yli, ja sitten lähettivät 1g paratabs-reseptin kera kotiin. La 2.2 illalla rupes supistamaan ja kivut oli niin hirveet että itkin vaan kippurassa sohvalla. Mies soitti sitten synnärille ja mun isän heittämään mut sinne. Synnärillä alotettiin supistuksenestolääkitys, tabletteina. Eivät auttaneet, joten alotettiin suonensisäinen supistuksenestolääkitys, joka rupes auttamaan. su aamulla laittoivat sitten osastolle vuodelepoon. Kortisonit alotettiin sillon la illalla.
Su laskettiin tippana menevän estolääkityksen annosta, jonka jälkeen kivut rupes palaamaan. Kipulääkettä lykkäsivät vaan ja vuodelevossa vessaluvalla olin.

Ma aamulla lääkäri anto luvan mennä suihkuun, mikä oli virhe, sen jälkeen alko 10min välein tulee supistukset, estolääkityksestä huolimatta. Ma 4.2 illalla laittoivat synnärille kun kivut oli ihan hirveet. Kohdunsuulla ei tapahtunu mitään.
Synnärille päästyäni oli 2cm auki, johon sitte tyssäs. Mies tuli 11 aikaan illalla kun oli saanu esikoiselle hoitajan. Puolen yön paikkeilla supistuksia tuli 5min välein ja kivut oli jotain aivan hirveetä. Lääkäri päätti siinä vaiheessa että jos ei aamuun mennessä ole mitään tapahtunu niin leikataan. 1cm oli auennu lisää klo6 mennessä, lapsi perätilassa ja kivut edelleen kovat. ultrasivat monta kertaa yön aikana arpea, ja aamulla totesivat sitten että leikkaukseen mennään, uhkaavan kohturepeämän takia. ti 5.2 klo 11.50 synty sitten sektiolla 32+6 viikolla 2290g 46cm poju. Keskolaan meni heti, ja hengityskoneeseen.

3 viikkoa tosiaan oli keskolassa, ja nyt ollaan oltu kohta 2viikkoa kotona. on menny ku usvassa nää viikot.
Poju herää yölläkin 2h välein syömään. Oikea tissitakiainen, käyttäis mua tuttinakin jos sais. XD
Esikoisesta on kuoriutunut oikein huolehtiva isoveli. Vaikka pelkäsin että tuo 1v4kk ois hirveen mustis, mutta ei. Päinvastoin, tuntuu olevan veljestään mustis, vieraat ei sais ottaa vauvaa syliin, ja heti jos makkarista kuuluu itkua niin lähtee kiskomaan mua kädestä sinne. Ja hänen pitäis saada pitää vauvaa sylissä kokoajan =)

hikoilu Voi kyllä. oon nyt nukkunu pelkällä pussilakanalla, kun hikoiluttaa niin paljon, ettei voi ees ajatella peiton kanssa nukkumista.

ehkäisystä Mies suunnitteli että ois menny sterilisaatioon, mutta ei se pääsekkään siihe, pitäis vielä 2v oottaa että suostuvat tekemään. Joten mulle laitetaan hormonikierukka ens kuun lopulla.

Mulla on hirvee vauvakuume XD Jotenki se että miehen kanssa sovittiin että meijän lapsiluku on nyt tässä, että meillä on nyt kaksi lasta ja se riittää, niin nyt on tullu sellanen olo että mä haluun lisää vauvoja!! Ei tää voi olla mun viiminen vauva!!
Luulis että yöheräilyt, hormonien heittelyt ym sais mielen muuttumaan mut ei. ei ees tuo tottelematon esikoinen tämän vauvan lisäks saa mun päätä käännettyä =D


Voihan mieliteot muuten! Kokoajan tekee kaikkia herkkuja mieli. Suklaata, pullaa ym. =) mutta silti paino on jo alle enne raskautta painon.. Kesällä ajattelin alottaa taas juoksun, jos sais vähän kiinteytettyä ja painoa vois lähteä viel n.5kg, jossain vaiheessa sitte. Kuntosalikorttiki ois hommattuna alkamaan toukokuusta =)

jahas, kutsuhuuto käy.
Koitan saada tässä pikkuhiljaa luettua näitä tekstejä =)

Santzuu ja poju reilu 5vk
 
Paljon onnea vauvautuneille! :flower::flower:

Ja kiva, että kaikki on nyt hyvin pikkuisella, santzuu.

Niiskuneidillä taas nenä tukossa. Viime yönä valvottiin neljästä kuuteen. Nyt olis ohjelmassa lasten kirppis, joka järjestetään täällä kaksi kertaa vuodessa.

Kun esikoinen oli niin pieni, niin ostin reilusti 50 cm vaatteita tälle. Mut ne on jo melkee pienii tälle.

SMV78 ja Niiskuneiti 10 pv
 
nanna, mulla valkkari on tosi vetistä myös et välil saa miettiä kumpaa se on mut valkkaria tosissaan, todettu kyl jo edellisis raskauksis et se muuttuu loppuvaihees. kannattaa kyl käydä tarkistuttamas jos vähäänki epäilyttää.:)

johnis onnittelut pienikaisesta!:flower:

sahi tääläkin on koettu valaistuminen et kohta se oikeasti tapahtuu, synnyttäminen on alkanut jännittää, AU! se sattuu, en mie halukaan!:D eipä asialle enää voi mitään.:p vauvasta toivon et se olis rauhallinen tapaus.

ehkäisystä varmaan otan aluks pillerit kun ne on olleet ihan hyvät mulle kun on ollut oikea merkki, kattoo sit myöhemmin tota kierukkaa, siin vähän mietityttää kun on kuullut niitä juttuja kun on jäänyt raskaaks ku kierukka pettänyt...

santzuulle kiitos, synnytyskertomuksesta! hienoa et poju on vahvistunut ja kaikki menee hänen kaa hyvin.

tälläkin rintamalla on pelkkää odottelua, ei mitään oireita ole ollut et pääsis koht toimiin... pitää hyväksyä et huuhtikuulle mennään... kaveri alkaa olla nii ison kokoinen et ku se innostuu möyrimään nii tekee pelkästään kipeetä.

pepper& typy 38+5
 
kaz
Jojona: täällä 40+6. Illalla alkoi limatulppa irtoamaan kakkoshädän aikana ja alkoi supistella ja vielä nyt aamulla vereslimaista vuotoa. Yöllä valvoin yli 4 tuntia supistusten tullessa n. vartin välein. Nyt ei supistele, väsyttää vaan hirveesti alle 4 h yöunilla.

Kaz 40+6
 
Onnea uusille vauvautuneille tasapuolisesti!! en muista enää ketä oon viimeks erikseen onnitellu :ashamed:

Jojona, täällä poksuu tuo 41 huomenna et on tääl muitakin pitkäl yli :)

(.) tääl ollu vähä itkuherkkä viikko, ei oo paljoo pöötä kummempaa tarvinnu tälle tulevalle mammalle virkkoa ni on hirveet vollotukset purkautunu... Huhhuh. Ei tämä tule täältä ikinä ulos!! Huomenna katteleen taas sairaalalle mitä ne ny sanoo...

Onko muuten kellään jolla edessä istukka ni ollu niiltä main kipeenä maha? Mulla ihan hiton kipeä ja kosketusarka tuolta jostain navan alapuolelta, en tiiä pitäiskö soittaa vai oottaisko vaan sitä huomista käyntiä...

Nyt tuli vaan omaa napaa mut alampa täs selaileen teitin viikon juttuja :)
 
Tervehdys!
Kuulin, että minua on kaipailtu. :)

Minulla on ollut todella paljon ongelmia loppuraskaudessa, jonka vuoksi olen pitänyt hiljaiseloa netistä. On ollut kauheita turvotuksia jo todella varhaisessa vaiheessa, joiden vuoksi jäin sairaslomallekin jo 2 kk ennen varsinaisen äitiysloman alkua.

Tammikuussa sitten ihan normaalissa äitiyspolin kontrollissa todettiin korkean lapsiveden meno eli sitä tihkutteli jostain kohdun yläosasta.
Tämän vuoksi olin sairaalassakin 3.-14.1.13 eli rv 31+4 lähtien 12 vrk.
Minulle pistettiin kortisonipistoksia varmuuden vuoksi, jos lapsivesi olisi sattunut menemään, jotta vauvan keuhkot kehittyisivät nopeammin ennen syntymistä.
Kun vuoto ei tuntunutkaan pahenevan, pääsin kotiin.
Neuvolassa ja äitiyspolilla olen kulkenut normaalia useammin juurikin tuon tihkuttelun vuoksi, neuvolassa parhaimmillaan jopa 2 kertaa viikossa.

Mutta tälläkin tarinalla on "happy ending" eli olemme nyt pienen pojan vanhemmat :heart: ja tässäpä olisi minun synnytyskertomukseni:

Suunniteltu sektio olisi ollut maanantaina 11.3, jollei synnytys olisi käynnistynyt ennen sitä.
Minulla meni lapsivedet torstai-perjantai 7.-8.3 välisenä yönä klo 1:00 aikaan, mieheni tilasi ambulanssin. Ambulassikyydillä kylkimakuullaan sairaalaan, koska viimeisimmän tiedon mukaan poika olisi ollut päätarjonnassa, muttei vielä laskeutunut lantioon. Tällaisessa tilanteessa on pelkona napanuoran esiinluiskahdus, koska pää ei ole tukkimassa kohdunsuuta. Supistukset minulla alkoivat ambulanssissa.

Klo 1:40 sairaalassa ultraava kätilö totesi pojan olevan melkein päätarjonnassa, pää hieman oikealla puolella kohdunsuulta. Hän soitti päivystävälle lääkärille kotiin. Lääkärin ohjeistuksen mukaan sitten seurattiin synnytyksen ja supistusten etenemistä ja tarkoitus oli synnyttää poika normaalisti.
Kohdunsuu oli tuossa vaiheessa korkealla liikkuvana, ulkosuusta sormenkärjen mentävä ja kanavaa jäljellä. Vihertävää lapsivettä tuli reilusti.
Mitään muita kipulääkkeitä ei annettu, kuin jokin pistos pakaraan jotta olisin saanut nukutuksi. Pistoksesta huolimatta minulla oli supistuskipuja aamuun asti, enkä nukkunut ollenkaan.
Mieheni käväisi tuossa välissä sairaalassa, mutta kätilö passitti hänet takaisin kotiin, koska synnytyksen eteneminen oli niin alussa.

Aamulla lääkäri tuli töihin ja ultrasi minut.
Poika oli kääntynyt jossain vaiheessa perätilaan. Koska lantiotani ei oltu missään vaiheessa mittailtu, että onnistuisiko perätila-vauvan synnyttäminen, lääkäri päätyi kiireelliseen sektioon.

Tuon jälkeen alkoikin tapahtua nopeasti:
Ehdin soittaa miehelleni, että tulla nopeasti sairaalaan.
Minulle laitettiin kestokatetri ja tippakanyyli klo 7.20.
Leikkaussalissa olin klo 7.30. Siellä tehtiin loput valmistelut leikkausta varten esim. laitettiin spinaalipuudutus.
Puudutuksen jälkeen alavartalossani tuntui lämmin aalto ja tunsin kuinka vartalo meni tunnottomaksi rinnoista alaspäin.

Leikkaus ei tuntunut miltään ja koska minulla oli todella huonosti nukuttu yö takanani, niin taisinpa siinä torkahtaakin.
Kun poika syntyi klo 8:49, hoitaja herätti minut ja leikannut lääkäri toi pojan näytille. Kyllähän siinä itku tuli. :heart:
Leikkaushaava ommeltiin kiinni ja kohtua paineltiin kutistumaan.
Minut vietiin heräämöön (1.krs, sama jossa myö leikkaus tehtiin) ja poitsu nähtäväksi miehelleni synnytyshuoneeseen 6:nteen kerrokseen. Mieheni ei siis ollut synnytyssalissa mukana.

Kun jalkoihini alkoi palata tunto, siirrettiin minut heräämöstä synnyttäneiden vuodeosastolle 2:n hengen huoneeseen. Mieheni saapui pojan kanssa huoneeseen.

Perjantaipäivän olin niin kipeä leikkauksesta, etten pystynyt hoitamaan vielä poikaa. Ruokakin tuotiin huoneeseen.
Lauantaina pääsin eroon katetrista ja kanyylista. Yhden kätilön ja opiskelijan avustamana nousin sängystä ylös. Ylös nouseminen aiheutti huimausta, koska olin kokonaisen vuorokauden ollut makuullaan. Käveleminen oli todella tuskallista leikkaushaavassa olevan kivun vuoksi.
Pääsin tekemään aamupesuja vessaan. Kun vaippa otettiin pois, verta valui aika paljon jalkojani pitkin vessan lattialle. Tein lappupesut ja alapesun, hammaspesun ja sain vaihtaa puhtaat vaatteet päälleni.
Päivän mittaan poikaa tuotiin tissittelemään, milloin oikealle, milloin vasemmalle rinnalle. Illalla sitten aloin jo liikuskella enemmän ja suoritin ensimmäisen kerran pojalle vaipanvaihdon.
Kävin ensimmäisen kerran syömässä ruokasalissa iltapalan.
Yöksi poika vietiin vielä vauvalaan ja tuotiin sieltä käymään välillä tissittelemässä.

Sunnuntaipäivänä hoitelin vauvaa jo aikalailla itsenäisesti, jopa yön poika vietti samassa huoneessa. Syömässä kävin ruokasalissa.
Maanantaipäivä kului samalla tavoin kuin sunnuntai ja tiistaina sitten pääsimmekin kotiin. :heart:

8.3.2013 -- 40+5 -- Sintu74 -- poika 3505 g/51 cm

Terveisin Sintu74 + poitsu 9 vrk =)
 
Paljon Onnea Johnis, Katjuliisa ja Sintu74 Pienistä Nyyteistä :flower: :heart:

Kiva kuulla sinusta Sintu74 täällä tosiaan on kaipailtu kun ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään. Hienoa että kaikki kuitenkin on loppujen lopuksi mennyt hienosti.

Ja mukava lukea noita synnytyskertomuksia kiitos kaikille niitä jakaneille. Odotellaan niitä sitten lisää salaisella puolella.

Täällä vain odotellaan että jotain alkaisi tapahtumaan. Eilen kävin pitkällä kävelyllä kun oli niin mahtava ilma ja vähän saikin supisteluja ja painetta alakertaan aikaiseksi.
Yön nukuin taas huonosti sainkinhan jo kolme hyvää yötä putkeen. Ja kun yritin tuossa vielä aamulla torkutella aamupalan jälkeen niin virhehän se oli :stick: nyt on taas sellanen kesto närästys päällä ettei tosikaan :x

Tässäpä näitä valivirsiä taas :ashamed:

Aippa3 ja pähkinä 39+5
 
Heipparallaa! :)

Ihan ekaksi onnea kaikille vauvautuneille ja kovasti tsemppiä vielä masun kanssa eläville! :hug:

Vihdoin ja viimein sain luettua kaikki viestit täältä. Nimittäin aina kun olen niitä alkanut lukemaan on jokin keskeyttänyt ja sillä aikaa onkin sitten tullut uusia viestejä! :kieh:

Täällä arki iki-ihanan pikkuprinsessan kanssa on pikkuhiljaa alkanut pyörimään ihan omalla painollaan. Alku on ollut tietysti kaiken uuden opettelua ja muutenkin varsinkin imetys on tuntunut takkuavan. Mutta nyt näyttää jo valoisammalta. :heart:

Meidän pienokainenhan siis täyttää huomenna jo 1kk. :heart: Aika on mennyt ihan siivillä. :O

Imetys on siis ollut melkoista taistelua. Ilman korvikkeita ollaan kuitenkin selvitty. :) Alusta asti imetys on sattunut mua ihan SIKANA! Monen monta kertaa itkin että nyt saa riittää! Hampaat irvessä oon saanu päästellä höyryjä kun se on ollut niin kivuliasta. Rintakumi meillä on ollut käytössä alusta saakka ja se onkin ollut osaltaan pelastus. Toinen rinnanpää rikkoutui jo synnärillä ja sen haavan paraneminenhan kestikin sitten aikansa. Itse asiassa edelleen se aukeaa välillä. JA voitte vaan kuvitella että se sattuuu!! :'( Noh, yhden rintatulehduksen olen myös kerenneyt sairastaa. Ei kiva!!

Välillä on tuntunut että tissit räjähtää tuosta maitomäärästä ja välillä taas ollaan itketty että maito loppuu eikä riitä vauvalle. Hormoonitko kenties. :D Nyt kuitenkin siis imetyskin alkaa jo luonnistua enkä enää niin usein vaivu epätoivoon. :D

Yöt meillä on nukuttu vaihtelevasti. Ensimmäiset päivät kotona meni hyvin. Yleensä pirpana herää noin 3-4 tunnin välein syömään. Hän syö kylläkin edelleen vähintään tunnin kerrallaan. Millonhan nämä syöntikerrat alkaa lyhentyä. Osaako joku sanoa!?
Joskus vajaan 3vkon ikäisenä tyttö alkoi itkemään masuvaivoja ja silloin menikin välillä yöt valvoessa. Kovasti oon yrittänyt yölläkin syötön jälkeen röyhtäyttää mutta tyttö röyhtäisee tosi huonosti. Nyt on kuitenkin mennyt jo muutama yö ilman noita masuitkujakaan. (Koputtaa puuta :D)

Tyttö on kasavnut kovasti ainakin omaan silmään. Neuvolantäti on käynyt kerran kotikäynnillä, silloin kun tyttö oli 2vko. Silloin painoa oli tullut synnärin lähtöpainoon 300g. Aikaa oli siis mennyt 10vrk. Huomenna olisikin seuraava neuvolan kotikäynti. Saas nähdä paljonko painoa on nyt tullut. :)

Ollaan oltu oikeastaan koko aika tytön kanssa kaksin kotosalla. Mies ei ole voinut vielä pitää isyyslomaa ja koska meillä on rakennushommat ihan loppusuoralla on hän painanut kaiken vapaa-ajan siellä. Toki välillä ärsyttää mutta olen yrittänyt ajatella että kohta päästää muuttamaan ja sitten voidaan lomailla koko perhe yhdessä ja keskittyä vaan toisiimme. :)Vaunuilemaankaan ei olla hirveästi vielä uskallettu kovien pakkasten vuoksi. Miten niin seinät kaatuu päällee.... :kieh:

Hikoilusta joku kyseli. Täällä kans ilmoittautuu yks joka maidonnousun aikaan ui yöt sängyssä. :D Ihan kamalaa! Nyt sekin on tosin jo loppunut. :)

Nyt sitten sitä synnytyskertomusta jonka lupasin jo aikaa sitten! :snotty:

Eli 18.2. menin sinne äitipolille kontrolliin vähäisen lapsiveden takia. Minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä ei ollut ollut vielä ollenkaan. Lääkäri ultrasi ja sanoi että lapsivettä ei oo oikeastaan ollenkaan. Sisätutkimuksessa kanava hävinnyt. Paksua reunaa kahdelle sormelle mutta lääkäri venytteli neljään senttiin auki. Koska kohdunsuu oli muutamanpäivän takaisesta selvästi kypsynyt otettiin mut suoraan oksitosiini-tippaan synnytyssaliin. Tarkoitus oli tiputtaa oksitosiinia se päivä ja jos synnytys ei siitä etene niin seuraavana aamuna puhkaistaisiin kalvot.

Synnytyssalissa mut laitettiin käyrälle joka näytti hyvältä. Kello 13.45 alotettiin sitten se oksitosiini. Kello 14.30 lapsen sydänäänet laski yhtäkkiä 65. Saliin hälytettiin lääkäri joka puhkaisi kalvot ja laittoin pinnin sekä katetrin. Myös leikkausveret laitettiin valmiiksi mikäli joudutaan hätäsektioon. Klo 14.58 oksitosiini aloitettiin uudelleen koska vauvan sydänäänet olivat hyvät. Tämän jälkeen supistukset alko heti. Klo 16.00 supistukset tulivat jo 2-4min välein. Klo 16.20 5cm auki ja kanava hävinnyt. Epiduraalin sain klo 16.35 ja se oli taivaan lahja! Kivut loppuivat saman tien.

Klo 17.15 tutkittiin ja olin täysin auki. Tässä vaiheessa tuntui jo hieman painattamisen tunnetta ja siirryin tuolille. Ponnistamaan aloin 17.55. Jossain vaiheessa sikiön sydänäänet alkoivat laskea ja jouduttiin tekemään eppari. Sitten klo 18.27 syntyi 8-pisteen tyttö. :) Tytön sain heti syliin ja kaikki kivut unohtui saman tien. :heart:

Eppari oli tosi kipeä synnytyksen jälkeen ensimmäiset päivät ja ajattelin että tästä ei voi hengissä selvitä. :D Nyt jo kuitenkin täysin parantunut ja synnytyksestä vain positiivisia muistoja. :heart:

JA nyt LUPAAN että aktivisoidun tämän kirjoittelun suhteen. Tämä on ollut niin henkireikä kun on saanut lukea muidenkin kokemuksia täällä. Kiitos ihanat! :hug:

Nyt romaanilla jo mittaa ihan tarpeeksi! :D

Hanskius ja pikkuprinsessa melkein 4vko:heart:
 
Onnea vauvaantuneille!:flower:

Ja hirmuisesti voimia teille, joilla alkutaival on joko oman tai vauvan voinnin vuoksi ollut rankka. :hug:

Kiva lukea synnytyskertomuksia ja kokemuksia teidän alkutaipaleilta. Jokaisella kuitenkin aina niin erilainen arvokas kokemuksensa. Ja kyllä se vaan saa toisten kertomusten lukeminen tuntumaan todellisemmalta senkin, että kohta tässä itsekin ollaan ihan uudessa elämänvaiheessa:)

Ehkäisyä en oo vielä oikein miettinyt. Kumeilla ei ainakaan mennä tai sitten meillä alkaa täysin seksitön elämä ja tätä mieltä taitaa olla kumpikin.... Ei vaan toimi! Ehkä hormoni-tai kuparikierukka? Pillerit, joita aiemmin oon kokeillu, ei oo mulle oikein sopineet. Esikoisen jälkeen söin minipillereitä, jotka vei menkat kokonaan pois!:OPeriaatteessa ihan kiva, mut ei se nyt oikeen normaalilta tuntunut kun ei ollut menkkoja melkein vuoteen...Siitäkin syystä jätin pillerit sitten pois ja ennen kuin menkat ehtivät tulla, olinkin raskaana:heart:

pepper 83 Äläs nyt vielä lyö hanskoja tiskiin- huhtikuu on vielä kaukana!:) Tosi monella tuntuu käyvän kuitenkin niin, ettei niitä ennakoivia merkkejä oo, vaan sitten kerralla alkaa tapahtua rytinällä.

kazTsemppiä, jos supistukset ois vaikka alkanut uudestaan ja pääsisitkin tositoimiin!

katjuliisa Siellä ollaan oltu huiman nopeita! Vau...Lisäkertomusta odotellessa:)

Hanskius Ihan hurja ajatella, et siellä ollaan jo kuukauden ikäisiä! Hienoo, et ootte pärjänneet rintamaidolla ja imetys on lähtenyt sujumaan jo paremmin. Ihanaa varmasti päästä pian uuteen kotiin ja asettua sinne aloilleen.

Täällä ollaan yhes koos, mut ei haittaa yhtään, kun vointi on näin hyvä. Ollaan vietetty esikoisen kanssa laatuaikaa ja touhuttu kaikkee mukavaa. Niin ja oon yrittänyt päättää, et mitä remonttia tehdään ja millä budjetilla jne. Saas nähdä, milloinka neiti suvaitsee saapua maailmaan... Joskus vkon päästä ois aika passeli;)

Triida ja Milli 39+2
 
Heippatirallaa. :) kotona ollaan.

Tyttöhän
sieltä tuli :heart: rv 40+4, 14.3 klo 22.59 3045g ja 46cm

Synnytys meni aivan täydellisesti ja kesti vain vajaa 4h! olo oli niin virkeä heti synnytyksen jälkeen ja on vieläkin. maito on noussut nopeasti ja sitä on vaikka jakaa.
laitan synnytyskertomuksen illalla kun tuo esikoinen on nukkumassa, hän nyt kovasti kaipaa mun seuraa kokoajan vaikka onkin iso poika :) monta sivua ootte taas kirjoitellut, luen ne illalla kun ehdin.

dania & rakkain pikkuprinsessa :heart: 2,5vrk
 

Yhteistyössä