*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Elokuussa

Mulla on joskus ollu vatsa löysällä mut oon ajatellu sen johtuvan jostain ruuasta.

Tänään oli viimeinen kesätyöpäivä. Tuolla työssä näki tosi paljon lapsia ja lapsiperheitä. Ajattelin että jos tulis km, niin olis aika rankkaa nähdä sellasia jatkuvaan ja vois siinä vähän katkeroituakin :( Nyt astun taas opiskelujen maailmaan ja yritän totutella opintotukeen. Vähän tympeää mut mitä enemmän saan opiskeltua ennen vauvaa, sen parempi.

Ruoka ei aina oikein meinaa maistua. Tänään en jaksanu edes soppalautasta loppuun. Turpoan ihan älyttömästi ja sit mua alkaa välillä sillee sattua/ahdistaa tohon ruokatorven (?) alapuolelle. Helposti alkaa syöminen tökkiä ja jätän ruuasta loput syömättä. Ravintolaan ei edes viitti mennä ahtamaan itseään täyteen.

Oon ollu vege yli 4 vuotta ja aloin nyt syödä lihaa odotuksen takia. Pikkunen tärkeämpi kuin omat arvot kasvissyönnin suhteen mutta etoo se liha ja ei yhtään tee mieli enkä tykkää ollenkaan. Täytyy tästä puhua neuvolassa jonne voin varata kuulemma aikaa sit kun olen seuraavassa ultrassa käyny. Alkaa tässä jännätä se ultra jo..

Omppulimu ja papunen 10+2
 
Omppulimu Itse olen ollut kala-kasvis ruokavaliolla 17 vuotta, enkä ole koskaan ajatellut aiheuttavani sillä hallaa maha-asukille tai esikoiselle. Meillä kun siis koko perhe syö pääasiassa tuota samaa ruokaa, mies tosin välillä tekee liharuokaa hänelle ja lapselle. Neuvolassa tähän on suhtauduttu oikein hyvin ja kannustavasti. Terkkari sanoi, että "ei se lapsi tarvitse sitä lihaa yhtään sen enempää kuin sinäkään". Tämä toki vain siinä tapauksessa, että proteiinin saanti turvataan pavuilla, tofulla, kalalla, kananmunilla tms. ja muutenkin ehkä vähän tarkemmin laskeskelee, mitä suuhunsa pistää. Raskaana ollessa ja imettäessä tietysti vielä monivitamiinilisät siihen päälle. Mutta missään nimessä en väkisin lihaa söisi, vaan yrittäisin taata sen monipuolisen ruokavalion muuten. Kaikki terkkarit eivät tietekään ole tästä samaa mieltä ja monet tietävät kasvisruokavaliosta harmittavan vähän. Välttämättä neuvolasta et siis saa parasta ja asiantuntevinta apua tähän, joillain voi myös olla vanhakantainen ja varmuuden vuoksi varovainen asenne kasvisruokavalioon. Tsemppiä asian kanssa luovimiseen!

(.) Turvotusta juu. Varmaan nämä raskaudet ovat tulleet niin peräkkäin, kuten Kilukin arveli tämän vaikuttavan asiaan. Ihan mahdotonta pukeutua muuhun, kuin telttoihin. Pari päivää olen käyttänyt mammahousuja, kun kiristää niin paljon :eek: Tämähän ei kuitenkaan ole mikään hyvä ja varma tae mistään, sillä näin oli viimeksikin, vaikka alkio oli kuollut jo ajat sitten :( Nyt on kuitenkin enemmän oireita edelleen, väsymystä, ällötystä ja pissalla ravaamista. Viimeksi muistan, että yölliset vessareissut loppuivat juuri niihin aikoihin, kun elämä mahassakin sammui. Nyt ei ole (vielä) käynyt niin. Dopplerilla en ole edelleenkään löytänyt ääniä. Ajattelin kokeilla seuraavaksi vasta keskiviikon ultran jälkeen, mikäli sieltä löytyy sykkivä sydän. Plääh. Huolestunut olo. Menisi jo aika nopeasti.

kwaidan ja *POKS* 9+0
 
Huomenta!

Paljon onnea Sannamary ja tervetuloa!!

Tyttö- ja poikaoloista: ei minkäänäköistä aavistusta, ku ei aiempaa kokemusta enkä mitenkään liian taikauskoinen ole, me ollaan onnellisia ihan kummasta vaan :) kyllä se sitten selviää rakenneultrassa. Voihan se olla et mulle viel tulee viel sellane olo et vahvasti tunnen kumpi on, mut en sitä erityisesti nyt osaa edes odottaa, mulle on jännempää ihan vaan se tieto et ylipäätään masussa on asukki :)

Naama kukkii ku teinillä!! Aika kauheen näköistä kyllä mut ku tietää mistä johtuu ni ei se juur häiritsekään :)
Siitä ei tullutkaan mieleeni, ootteko minkälaisia pesuaineita naamanputsaukseen käyttäny? Ite ennen raskautta hoitelin kasvojani salisyylihappo-pitoisella kasvovedellä ja kuorinta-pesuaine-yhdistelmällä, mahtaako olla ok vielä vai pitäiskö käyttää neutraaleja, hajusteettomia aineksia?

Ollaan miehen kaa päätetty et ennen ekaa ultraa ei kerrota, halutaan eka tietää et jyvänen on hengissä ja sydänäänet ok ja et ylipäätään jotain näkyy ultrassa :D

Sitä varten pitääki nyt ettii sopivat vaatteet ku miehen sukulaislapsen rippijuhlat sunnuntaina, ja mitään piukkaa en välitä pukea päälleni turvottelun takia :D
 
Kwaidan: Kiitos vastauksesta! Mä en ole oikein mikään asiantuntija minkään proteiinin lähteiden tai muidenkaan kanssa. Ja kun ei toi ruoka meinaa maistua oikein muutenkaan aina ja sitte kovasti puhutaan kuinka pitäs kaikkea saada ja syödä kunnolla mutku tuntuu vaan välillä ettei saa syötyä edes normaalikokosta annosta.

Osanotot aiemmasta alkion menetyksestä! Itseäkin nyt vähän pelottaa se, kun np-ultra lähenee.
 
Kukkuu! :)

Täälläkin on tullu lähinnä taustailtuu viimesen viikon ajan! Pahoinvointi on vähän ehkä helpottanu jeee! Uusimpina oireina onkin tullut Karsee väsy ja järkyttävät mielialanvaihtelut!!!! :mad: Siis ollu semmoset sisällisodat päällänsä ukkelin kanssa että ei mitään rajaa :D (tai siis lähinnä mä oon sotinu) Välillä tuntuu ettei MIKÄÄN oo hyvin ja kaikki mitä se tekee on väärin :DD ihan kauheeta! Muutenkin oon aika tempperamenttinen ihminen ni nyt vielä se x 100000! Jotenki tää alkuodotuski on ollu yhtä vuoristorataa eikä oo ees oikeen missään vaiheessa tullu vielä semmonen tunne/varmuus että siellä joku majailee :/ Mites muitten mielialat?

Noo tänään oli sitten se "bigday" eli eka neuvola :) jihuuu! ja siis rv 8+5 mennään! Oli ihana tuttu neuvolantäti, sama kun tyttärellä eli lähinnä lörpöttelyks meni ja otettiin perus hempat ym ja täytettiin lippusetlappuset! Sydänääniä ei ees yritetty kuunnella, sano että niiden vehkeet on niin antiikkiset että vasta rv 11+ niin saattaa kuulua :) Enkä mä kyllä sitä edes odottanutkaan ihanaa kun jotkut ovat kuitenkin saaneet jo kuulumaan :heart: Tuli kuitenkin vähä todellisempi fiilis että tästä se taas lähtee :heart: Labrassa pitäis käydä loppuviikosta antamssa veri- ja pissanäytteet! Ja np-ultra ajastakin tulee postitse tieto viimestään ens viikolla :) Mulla kun on ollut kierrot niin sekasin että varmaan pääsen lähempänä sitä rv11+ sinne :)

Niin ja koiranpennuista joskus mainitsin niitä on viimesimmän röntgenen mukaan tulossa 9kpl !!! ja odotetaan syntyväksi lähipäivinä :D että siinä sitä hommaa sit hetkeks riittää :DD (ei kukaan ois saksanpaimenkoiraa vailla!?!?!? :LOL:)

Hitsi tajusin justiin että oon TAAS viimesiä villahousuja tässä meidän ryhmässä! Tytärtä ku odottelin ni sama homma, sillon oli la 29.5. ja nätistihän se meni 42+0 asti että 12.6. synty :D pitäis varmaan alkaa katteleen jo huhtikuisten pinoa :DD onkos monella muulla menny "yliajalle"?

Siinäpä sitä omaa napaa oli kerrakseen taas :D vois vissiin vähän useammin kirjotella ettei tulis tämmöstä kilometrivuodatusta :D Kiitos ja anteeks :flower:

Pirteetä uutta viikkoa kaikille ja tsempit ultriin ja neukkuloihin!!! :)


-Heiduli87 ja pikkuinenkakkonen 8+5
 
omppulimulla on kyllä komee pömppis!! :heart:
Täällä ei näy mitään, mutta tosiaan ekaa kertaa raskaana ja tanakka vartalo, joten tuskin hetkeen näkyykään...

Turpoaako muilla sormet? Mulla on ihan järkyttävät nakit ja sormukset puristaa... Mahan seudulla taas en oo huomannu mitään turvotuksia...

Tänään tuli muuten ekat itkut ihan ilman mainittavaa syytä. Tähän asti on mielialat pysyneet balanssissa, mutta nyt vaan alko itkettämään... :)

Paino on -2 kg lähtöpainosta. Tuota tuskin vielä lasketaan "vaaralliseksi" laihtumiseksi... :)

AH 9+3
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolan pissanäytteestä Mulla esikoisesta sanottiin, että vähintään 4h pissaamatta ekalla kerralla. Muilla kerroilla ei ole väliä. Tästä raskaudesta taas mulla ei sanottu mitään, joten eipä ne varmaan mitään tulehduksia edes katso :(

omppulimu ihana masu! :) Mulla th sanoi, että näin alussa saa syödä sitä mikä maistuu. Ja sitten kun pahoinvointi alkaa olla selätetty niin voi enemmän panostaa ruokavalioon. Mä en siis vielä stressaa kauheesti. Elän lähinnä kinkkuvoileivillä, mehuilla ja jogurtilla. Lämmintä ruokaa syön vain kun pystyn. Vitamiineja otan myös, mutta kyllä se vauva ottaa sen mitä tarvii. Äidiltä se vain sitten on pois.

Dopplerilla yritin eilen kuunnella, mutta ei sieltä sykettä kuulunut. Istukka kyllä piti viuh viuh ääniä :) Tänään olisi verikokeet edessä.

Nallu 10+2
 
1. Neuvolakäynti takana.
Pikkuisen sydänäänet kuulu hyvin ja pääsipä häntä taas ultrassakin katsomaan.

Minulta otettiin hemoglobiini, verenpaine ja paino. Iso nippu lukemista annettiin matkaan.

Pissa- ja verinäytteet käyn antamassa terveyskeskuksen labraan.
Sain lähetteet ja näytteenottotarvikkeet mukaan neuvolasta, veriputkia myöten. Niiden kanssa marssin torstaina labraan. Ajankin varasin jo sähköisesti niin ei tartte jonottaa. :)

Olihan se mukava taas nähdä ja varsinkin kuulla, että pikkuisella kaikki hyvin. :heart:

Sintu74 & masukki 10+3
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Tigerina: Luonnonkosmetiikka on hyvä valinta odottajalle :) Hajusteetonkin voi olla hyvä valinta, mutta se ei kerro tuotteen turvallisuudesta välttämättä mitään, sillä haitallisia kemikaaleja silti voi olla. Tietty kuin tarkka haluaa olla noiden kemikaalien kanssa. Turvalliseksi yleensä koetaan hajusteettomat ja allergiatestatut tuotteet, mutta valitettavasti sekään ei ole tae. Formaldehydi esim. taitaa olla nykyään kiellettyjen listalla EU:ssa mutta jotkut tuotteet saattavat silti sisältää formaldehydinvapauttajia. Ja mille tahansa voi allergisoitua, eli luomukaan ei ole tae, mutta silti sanoisin että mitä luonnollisemmat aineosat, sen paremmin elimistö niitä osaa käsitellä. Ihana kosmetiikkaviidakko :D

heiduli kyseli mielialoista! Miulla ei ole ollut mitään suurempia vaihteluja, siis paniikkihäiriö joo, mutta muuten kyllä hirveen tasanen olo kun yleensä räjähtelen aika helpostikkin miehelle. Nyt ei olla koko raskausaikana edes riidelty. Yks ilta kyl sapetti kun mies ei aina muista että miulla on astma ja pesi miun tyynyn hajustetulla pesuaineella!!! Pikkasen kiristi!

Ps. Olis niin tehny mieli ostaa äitiyshousut tänään, mutten uskalla ennenkun ultrassa on käyty :) Viikon päästä sit ultra ....:heart: Tänään oli ne verikokeet...


10+1
 
Laitoin jossain vaiheessa jo, mut pistän uudelleen.. Eli tässä muutama luonnonkosmetiikkamerkki: Provida, Logona, Madara, Weleda.
Madaralta löytyy ihana vartaloöljy raskaus-, ja venymäarville, ja niiden ennaltaehkäisyyn( käytän sitä itsekkin nyt). Weledalla saattaa muistin mukaan myös olla jos joku on kiinnostunut :)
 
omppulimu Joo, kuten heidulikin tuossa totesi, niin ei tuosta alkuraskauden huonosta syömisestä tai syömättömyydestä tarvitse ottaa mitään paineita. Kannattaa syödä sitä, mikä maistuu. Ja jos liha ei nyt maistu, niin ei ole mitään syytä sitä väkisin syödä. Kyllä vauva ottaa omansa vähäisestäkin ruokamäärästä. Sitten kun alkaa olo helpottamaan, niin kannattaa vähän ehkä seurata, mitä suuhunsa pistää. Omankin hyvinvoinnin takia. Mutta siis, hyviä proteiininlähteitä kasvissyöjälle on tosiaan vaikka tofu, pavut, linssit ja sitten jos syö muna- ja maitotuotteita, niin niitä ja jos vielä kalaakin, niin siinä on jo ihan riittävästi :)

heiduli87 kyseli yliaikaisuudesta. Juu, esikoinen käynnistettiin 41+6 yliaikaisuuden ja vähäisen lapsiveden takia. Mitään oireita (supistuksia tms.) ei juurikaan ollut, mutta onneksi paikat olivatkin jo ihan hyvin pehmenneet ja käynnistys sujui todella nopeasti. Meillä on mummi, äiti ja siskoni synnyttäneet lähes järjestäen yliaikaisia lapsia (pari käynnistystä myös muilla), joten en edes kuvittele mitään tapahtuvan ennen 42 viikkoa. No, pientä on se pariviikkoinen kärvistely verrattuna tähän alkuraskauden piinaan! Tätä mieltä olen oikeasti. Jos nyt päästään loppumetreille, lupaan olla valittamatta yliaikaisuutta. Joopa joo :LOL:

Sintulle onnea hyvin sujuneesta ensimmäisestä neuvolakäynnistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
olikos tässä pinossa joku jo käyny nt-ultrassa? Mam_87. aivan kuin viime viikolla joku olis sanonut menevänsä, mutta kuulumiset on multa menny ihan ohi. TOivottavasti kaikki hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Heiduli, jaan tunteen. Mulla kanssa järkyttävä väsymys ja pinna tosi kireellä. Ärsyynnyn herkästä ja melko lailla tyhjästä - välillä löydän itseni huutamasta jostain ihan mitättömästä asiasta kurkku punasena, ja toisaalta eilen illalla pillitin sohvan pohjassa tunnin(!) nessu kourassa katsoen töllöstä Kadonneiden jäljillä.

Anyhope, mulla myös turpoaa sormet! Vatsa pönpöttää välillä iltaisin, mutta sormissa turvotus on jatkuvaa. Luovuin vihkisormuksesta jo useampi viikko sitten, kun tuntui väillä, että sormi menee kuolioon renkaiden puristuksessa ;)

Olot Väsymys on melkoista. Nukun yhä lähes kaiken ajan töiden ulkopuolella. Tänään tein periaatepäätöksen, etten anna enää itseni nukkua arki-iltaisin enempää kuin 1h tai max 1,5h päiväunet. Perhe kärsii ja kotikin on hujan hajan. No "kärsiminen" on ehkä vähän liiotellusti sanottu, mutta mies on kyllä saanut kahden ihmisen vastuun kannettavakseen ja välillä tuntuu, etten ehdi päiväuniltani edes nähdä esikoista :/ Työssäkäyvän lapsiperheen arki-illat kun on muutenkin niin säälittävän lyhyitä!

Lenkkarille onnea hyvistä ultrakuulumisista :)
Täällä np-ultraan vielä kaksi pitkää viikkoa! Tuntuu ikuisuudelta, vaikka levottomuus ehkä himpun verran vähenikin varhaisultran jälkeen 2 viikkoa sitten. Millonka sitä oikeasti osaa uskoa olevansa tuvallisilla vesillä??

HaaveissaPulla ja Pulla 10+1 (Wuhuu, POKS!)
 
Hei kaikille!

Täällä ilmoittautuisi yksi uusi maalisvauvaa odottava mamma mukaan keskusteluun. :)

Toista lasta odotellaan syntyväksi, alustava LA 18.3, eli viikoilla 9+0 mennään tällä hetkellä. Eka ultra vasta reilun parin viikon päästä, siihen asti pitäis jännätä, että onhan kaikki hyvin. Raskausoireista vahvimpana tolkuton väsymys ja etominen sekä etenkin iltaisin liitoskivut.

En ole juurikaan aiemmin palstaillut tai osallistunut näille foorumeille, mutta nyt teki mieli lähteä mukaan. Millään en ole koko ketjua lukenut läpi, mutta eiköhän tässä kärryille päästä :).

Eli päivittää voi seuraavat tiedot: 18.3 iiris82 2. lapsi KOS

terkuin iiris82
 
Moi pitkästä aikaa!

Oon reissussa ja nyt aloitin työt, niin en oo paljoa kirjoitellut. Toinen työpäivä vasta menossa (teen tietokonehommia) ja väsyttää aivan älytön. Poika on isänsä kanssa päivät ja mie imetän enää vain aamuisin ja iltaisin. Haikeaa sekin lopettaa, mutta onneksi ei sentään yöllä tarvi valvoa imetyksen vuoksi. Mies nousee nukuttamaan jos poika heräilee yöllä.

Siellä varhaisultrassa viikko sitten (rv 6+5) näkyi alkio joka oli pienempi mutta sydän löi eli oli rv 6+2 tai 6+4. Mun mielestä tuo 6+2 on lähellä oikeaa kun jonkun laskurin mukaan hedelmöitys oli tapahtunu jo 6.7. mutta me kyllä puuhasteltiin vasta 9. ja 10.7. :D No, pääasia että siellä se köllötteli ja sydän löi. :heart: Mutta en siis tiiä miten nuita viikkoja laskisi... Onko nyt vasta 7+2 vai 7+5 vai mikä? Menkoistahan ne pitäis laskea, mutta kun se ei täsmää ovulaatioon.

No, yritämpä nyt aloittaa työt. Mukavaa päivää kaikille!:flower:

-Mandalay + murunen rv 7+?
 
Heipsis!

Valittelin siitä vatsan löysyydestä tuossa pari päivää sitten. Soitin Yliopiston Apteekin neuvontanumeroon ja kyselin että onko joku ripulilääke jota voisi raskaana ollessa käyttää. Täti siellä sanoi napakasti että ei ole mitään mitä voisi näin varhaisilla viikoilla käyttää. Suositteli maitohappobakteereja ja riittävää nesteytystä. Ja minulla ainakin nuo maitohappobakteerit oikeesti auttoi! Kannattaa siis kokeilla jos on vastaavaa vaivaa.
 
lenkkari Onnea ultrakuulumisista! :)

Tänään olisi vieraita tulossa käymään ja pitäisi jotenkin väkisin saada kahvia alas. En halua heille vielä kertoa, vaan vasta ensi viikon ultran jälkeen. Pitää ettiä joku löysä paita, ettei maha kiinnitä huomiota. Äitiyshousuja käytän jo kun muissa tuntuu ikävältä olla.

Nallu 10+3
 
Yhyy. Mun pitäisi ihan kohta päättää lähdenkö "pakolliselle" reissulle Australiaan joulukuun alussa. Liittyy opiskeluihin, ja yhteen suuntaan lento kestää n. 25h. Kysyin lääkäriltä, joka sanoi, että ei voi tehdä päätöstä mun puolesta :/

Viikkoja olisi jotain 26, eli vielä viikkojen puolesta saisi lentää mannertenvälisiä, mutta kivat sitten jos veritulppa tms. tulisi.

Nyt riittää päiväksi ja pariksi mietittävää.

T.Mietintämyssy-Marais ja kamu 8+2
 
heissan ja onnea ihanista ultrakuulumisista!

joo, huomasin tosiaan että mulla on tuolla etusivulla kahessa kohtaa la..niin siellä ekaneuvola käynnillä kävin viime viikolla ja siellä la oli menkoista laskettuna 21.3...

mutta mutta kun sitten päästiin ultralla kattoon masuun niin siellähän köllötteli yksi tosi tosi pikkuinen kaveri joka ei kyllä vastannut viikkoja ollenkaan ja sydämen sykettäkään ei saatu näkymään...

että jokatapauksessa terkka sanoi että jos kaikki on hyvin niin la ei kyllä pidä paikkaansa ja se siirtyy eteenpäin ja mulla on nyt ensiviikon aluss uusi käynti jossa katotaan pikkuisen tilanne uudelleen...jännittää kyllä, mulla ei muita oireita ole kuin väsymys vaivaa vaan kovasti ja turvotus on hävinnyt oikeastaan kokonaan ja kummempia masun nippailujakaan ei enää ole ollut , eikä repäisykipujakaan..huoh, ei jaksais odottaa, epätietoisuus piinaavaa mutta ei voi muuta !!
 

Yhteistyössä