~ Maaliskuun Mussukat 2010 ~ viimeisiä vauvoja vielä odotellaan ~


meidän pikku prinssi syntyi tånåån klo 15.39. 3360g ja 51cm. kaikki meni yllättävän helposti. mut napanuora oli kaulan ympäri ja poika nyt keskolassa tarkkailussa. kirjoittelen enemmån myöhemmin. voin hyvin, mut v/y on kun en ole nukkunut yli 30 tuntiin...
 
Onnea kaikille vauvatuneille! :heart:

Täällä supistellut puol viidestä asti n.10-20 min välein, mutta kun eivät tihene eikä oo kipeitä niin katotaan nyt lopahtaako kokonaan...HUomenna olis kyllä hyvä vauvan syntyä, kun meillä hääpäivä sillon!


 
Onnea taas kaikille vauvansa saaneille!

avosuinen tarjonta poika tuli avosuisena, kerran ehti tulla pää näkyviin rt:ssa, mut kun tilaa oli niin paljon niin poika pääsi luiskahtamaan takaisinylös ja vaihtamaan asentoa niin että tuli avosuisena. Mä en osaa sanoa et sattuko normaalia enemmän kun esikon synnytys oli periaatteessa kivuton. Tällä kertaa sattu, mut ei niin paljon että olisin tarvinnut kivunlievitystä.

Ehkäisy Olen ajatellu luottaa imetykseen ehkäismuotona, ainakin nää ekat kuukaudet. Minipillerit toimi viimeks hyvin vielä muutama kuukaus imetyksen lopettamisen jälkeen. Niitä kun vaan pitäis muistaa ottaa niin säännöllisesti, ja kun tää sylissä tuhisija sai alkunsa siitä että "kunnon" pillereihin tuli yhden kierron tauko, niin tuntuu imettäminen melkein varmemmalta ehkäisyltä. Imetyksen jälkeen haluaisin kokeilla ehkäisyrengasta.

Fantaihana ja pikkupoika 11 pv
 
Ninni 74 voimia isolle pikkuisellesi keskolaan. Oliko happikatoa? Onneksi olkoon tietenkin pikku aarteesta :heart: !

Onneksi olkoon muillekin synnyttäneille. Voi miten ihana lukea näitä tarinoita :heart:

mun muru ja rv 39+0 pian-kohta....
 
Mulla olis sit parin tunnin päästä käynnistys edessä Sjoella. Alkaa "pikkasen" jännittää ja vähä pelottaakin, et mitenköhän se kaikki sujuu. Eilen illalla oikeen supisteliki kunnolla, mut eipä nuo sit mihinkään johtanu. Tänään vauva ei välttämättä vielä synny, kun sillä "pallo-systeemillä" käynnistetään, mut toivon mukaan viimestään huomenna on vauva tässä maailmassa. Mutta nyt aamupalalle.

Tipi75 + masuasukki 39+6
 
Huomenta kaikki!
tänään 38+0! Niin ne päivät vaan hurahtavat huomaamattomasti. Vielä jokin aika sitten olin sitä mieltä, että päivät kyllä kuluvat nopeasti, mutta raskausviikot eivät. No, nyt on toisin. Tämä loppuraskaus menee kyllä ihan liian nopeasti. Apua, tämä on kohta ohi - kaikki muuttuu. Hui, miten voi "pelottaa" ja jännittää näin kovasti tämän uuden tulokkaan kohtaaminen?
Vaivatkaan eivät enää niin vaivaa, kun tietää että niistä pääsee kohta eroon.

Tuntuu niin ristiriitaiselta lukea teidän muiden kirjoituksia, jotka jo odotatte innokkaasti raskauden päättymistä. En nyt halua antaa väärää kuvaa siitä että en haluisikaan tätä pikkuista - voi toki! - tätä nöösiä rakastetaan jo nyt niin paljon!!! :heart:

Hölmöjä ajatuksia, tiedän! Mä olen nyt muutenkin ihan hölmö, enkä ollenkaan oma itseni. Nyt hormoonit hyrräävät ja ihan kunnolla. Haluan koko ajan huomiota ja hellyyttä. Hermostun heti, jos asiat eivät mene kuten ajattelin ja seksiäkin tekee mieli koko ajan :LOL: Leivon, siivoan, luuttuan, - saa kyllä loppua sitten kun nöösi syntyy ja on aika palata arkeen!!!! :D

Nyt aamusuklaata ja telkkaria ja aamun päikkärit. Sitten kohti uutta päivää.

Onnea kaikille jo vauvaantuneille. Todella kiva lukea teidän synnytystarinoita, kiitos niistä!

Hani-pöö & nöösi 38+0
 
No joo se Sjoella käynti oli sit yhtä tyhjän kans. Ei mitään käynnistystä sit tehtykään vielä tänään. Sielä on vissiin vähän ruuhkaa, ke aamuna uus yritys. Sittenki voi olla, et kun se pallonki-käynnistyssysteemi on laitettu, niin tullaan vielä mahdollisesti yöksi kotia. Riippuu kuulemma vähän lääkäristä, meillä on kui...tenkin Sjoelle matkaa 50 km, et toivottavasti eivät laita enää kotia. Vähä meinaa ketuttaa, kun sitä oli niin asennoitunu, et vauva syntyy viimestään huomenna. Voi kun se nyt lähtis syntymään itekseen. Jonkun verran mua kyllä supistelee ja alaselkää särkee, et saas nähä. Kohdunsuulla ei ollu edelleenkään tapahtunu mitään muutosta sitte vipan neuvolalääkärin. Eli kanava täysin jäljellä ja sormelle auki. Tää on jotenki niin turhauttavaa!!! Vähä vaan pelottaa, et miten iso vauva sit on, kun se viimein syntyy, kun nyt se painoarvio oli 4300-4500g, vaikka kuulemma hyvin sopii tulemaan. Että tällästä täälä.
 
Ehkäisystä: Oma mammani aina hihittelee tuolle imetyksen ehkäisyteholle. Äitini syntyi tammikuussa ja tätini saman vuoden marraskuussa =). No, tämä taitaa olla poikkeustapaus...

Ompun kanssa olemme vielä yhtä ja supisteluja ei juurikaan ole ollut. Keskiviikkona saadaan sitten OYS:sta tuomio käynnistämisen suhteen.

Ai niin, ja onnittelut kaikille vauvallisille.

T. Minä ja Omppu
 
tulihan taas sit käytyä äippäpolilla siel verenpaine kontrollissa.. jouduin käyrillä olee yli 40min ku vauva ei halunnu liikkua mut sit se alko liikuskelee ja tädit oli tyytyväisiä niihin käyriin sit mentiin taas odottelee ja kun meidän vuoro ois ollu nii lääkäri tuli ilmoittaa että ultra hajos et käykää kahvilla ja katellaan josko puolentunnin päästä saatais se toimimaan..

pissa oli taas yhel plussal. lopulta päästii ultraa ja koko arvioks tuli 2994g ja loppuviikost taas neuvolaan ja ens viikon torstaina taas sairaalaan jee oikeen masentavaa ku sit on kolme päivää enää laskettuun aikaan. nii ja mikä ärsyttävintä tuolla alhaalla ei oo tapahtunu yhtään mitään |O edelleen kiintee ja kanavaa 2cm jäljel..

nanakuu 38+1
 
nyt on oltu polilla sitten kahteen kertaan käyrillä ja vielä pitäs kolmannen kerran mennä. Sitten on magneettikuvissa käyty ja kahteen kertaan halusivat ultrallakin kattoa kun taas eivät meinanneet saada huonolla koneella mittoja. Puol kiloo kuitenkin nyt tippu paino arvio eli lähempänä sitä neljää kiloa nytten oltas. Käsin kokeilemallakin lääkäri oli sitä mieltä, että ei voi olla viittä kiloa. Nyt tultiin välillä kotiin syömään ja kohta takasin sitten taas sinne käyrille ja kuulemaan, että miten meinaavat, että tää täältä ulos saadaan. Hirveesti on kuulemma vielä lapsivettä jäljellä ja ihmettelevät, että miks se edelleen kelluu niin ylhäällä. Että pitäs mahtua kyllä ulos, mutta magneettikuvilla katottiin, että eikö sitten mahdu tulemaan sieltä alkupäästä alaspäin. Mutta ehkä tää jollain keinolla sitten tän viikon aikana syntyy..

minjoh 41+6
 
Täällä tänään. Tasan viikko laskettuun aikaan. :heart:

KAikille vauvan saaneille
:flower: :flower: :flower:

Omaa oloa: Perjantaina neuvolassa todettiin lievä raskausmyrkytys. Kotona mittailen verenpaineita ja katson pissan päivittäin. Painoakin oli tullut kilo viikossa.

On supistellut ihan reilusti ja suolikin on ollut aktiivinen jo monta päivää. Alaselän menkkajomotukset ovat kuvioissa mukana. Toivottavasti homma etenee. Ei vaan vielä ole tarvinnut lähteä tositoimiin. Sf- mitta on pysynyt 32 cm:ssä viimeisen kuukauden. Vauva voi hyvin, mutta laskeutuu kokoajan alemmaksi. Maha oikeasti ROIKKUU. :D

Tästäjohtuen tietenkin liitoskivut vaivaavat runsaasti ja löystynyt lantio kipuilee kokoajan. Näille kuiten ei voida tässävaiheessa mitään. :headwall:

Mies oli viimeviikon kotosalla, mutta nyt lähti jälleen reissuun, jossa menee koko alkuviikko. |O Toivoisin, ettei tarttisi nyt lähteä yksin synnyttämään- niin ja nuo vanhemmat lapsetkin pitäisi saada johonkin hoitoon. :LOL: :LOL: Ehkäpä tää viel pysyisi alkuviikon mukana menossa.
 
Onnea uusille äideille ja isille jälleen! :heart:

Täällä poksuu taas viikot. Viikonloppu meni siis supistellessa, nyt on vaan flunssainen olo. Lämpöä vähän. Toivottavasti täst ei tulis mikään megalomaninen tauti.. Tänään ei sit ookaan supistellu.. Torstain ä-polin kontrollia kovasti odotellaan. Saa nähdä onko supistuksista ollu mitään hyötyä. Toivottavasti.. Muuten kyl alkaa ottaa aivoon :D tänään on taas aamulla pissa stikattu ja paineet mitattu. Kaikki ok.

Viikonloppuna sain ommeltua patjansuojia ja vaippoja joten aika paljon saatiin taas vauvaa varten valmiiks (eipä yhtään viime tinkaan!) Huomenna saadaan kissoja varten pinnasängyn suoja.

Nyt muuten alkaa raivostuttaa ku LA on kohta ku ihmiset oikeesti vaahtoaa koko ajan et "joko syntyy??" tai "kyllä se kohta sieltä tulee!!" Tai sitten kun mun äiti soittaa joka päivä ja kysyy et onko pissa puhda, liikkuuko vauva jne.. Ihan niinku en osais ite huolehtii. Tosi stressaavaa ja ärsyttävää!

Eli loppuun pieni purkautuminen ku äiti soitti just kesken kirjoittamisen :D

Nyt lähden kyl ompelemaan, niin saan purettua agressiot koneeseen :D

LM & Pirpana 39+0
 
Aurinkoista päivää kaikille!

Onnea jälleen kerran jakautuneille. :)

Mun on pakko nyt hieman ihmetellä tätä raskautta teillekkin. Oon ollu ihan pirun poikki, rikki, väsynyt viimiset viikot, mutta nytten olen aivan enrgiaa täys. Myös alapään kivut on hellittäny. Oon päässy käveleen kunnolla. Mua on monta viikkoa särkeny tohon hapyluuhun ja nivuset ollu kipeet samoten lonkkiin ja selkään on koskenut, mutta nyt pari päivää on ollu täysin kivutonta. :D Tää on niin ihmeellistä, kun on hyvä olla. :LOL: Harmittaa vaan kun synnytys ei oo kyllä sitten varmaankaan lähimailla, supistukset on kaikki hävinny lapsikin on oudon hiljainen masussa. :headwall: On tääki, kerranki kun on hyvä olla niin ei sekään sitten oo hyvä. pöh. :) Ihmeellistä sanon ma... :saint:

Chef olipa hauskasti muotoiltu tuo uuden vauvan alkuun saanti. Ihan huvitti... :LOL:

Ehkäsystä muuten: Haluaisin kokeilla kierukkaa, justiinsa sen takia että luulen pillereiden unohtuvan laattaan ja hupsis hei. Mun mies ei ole kierukan kannalla, ihan vaan sillä että on kuulemma liian pitkä kestonen, vaikka saahan sen pois. :) Mutta katsotaan nyt mitä kaikkia vaihtiksia on tarjolla =) Eiköhän joku hyvä löydy...

missLuupää ja Taneli 38+5
 
Paljon onnea kaikille synnyttäneille!!! Nauttikaa hetkistä pienoisten kanssa!

Vauva-arki sujuu mukavasti ja Lucas syö ja kasvaa. Kävin otattamassa sen painon perjantaina, ja silloin oli 3490 g. Paino on noussut 450 grammalla vain yhdeksässä päivässä! :whistle: Se on oikein kiltti poika, joka syö ja nukkuu kiltisti.

Nyt ollaan palattu kotiin Kiinaan, ja lennotkin menivät oikein mukavasti. Lucas vain nukkui ja söi, eikä vaivannut korvakivutkaan ollenkaan.

Palailen myöhemmin kirjoittamaan synnytyksestä ja laittamaan kuvaa.

Minna ja Lucas 3 viikkoa ja 3 päivää :heart: :heart:
 
Mua alkanu huolesatuttaan se kun oon kyllä varppina nyt ihan rapakunnossa menossa synnyttään. Rv 27 lääkäri kielsi kaiken fyysisen rasituksen kun niin supisteli, ja nyt kun sais liikkua, ei jaksa. Toppavaatteet (varsinkin housut) kiristää eikä mee kunnolla kiinni ja muutoinkin en jaksa yhtään mitään muuta ku maata. Ja maratooni tässä sitten olis vielä edessä, buahhah. Mitenköhän mahtaa käydä...? Muilla samoja fiiliksiä?
 
Huomenna rv39

Edelleenkin tuntuu, että synnytys on kaukana joskus kolmen viikon päästä ehkä edessä. Kerta esikoinenkin 12päivää myöhässä tuli ja olo on ihmeen ketterä eikä supistuksia aiheuta siivous eikä seksi eikä mikään muukaan. Saunaa meillä ei oo, mutta tuskinpa sekään mitään tekis.
Ei sitä vielä osaa ees synnytystä jännittää, varmaan vasta sitten kun LA menny.

Poju varmaan hyvin kasvaa mahassa, ainakin nyt on mulla ollu ihan pohjaton nälkä välillä ja oon syönytkin ihan kunnon ruokaa älyttömästi. Perjantaina kun kävin neuvolassa niin painoa oli tullu viikossa 1,5kg! Eikä ollu ees turvotusta. Muuten oli kaikki syynäykset ok.

Joku kyseli vihertävästä limasta pöksyissä. Minäkin huomasin vähän semmoista joskus monta viikkoa sitten parina päivänä peräkkäin. Ajattelin että oli vähän limatulppaa ehkä. Noo, ei siis mulla ollu ainakaan merkki että ois synnytys lähellä.

Ai niin tietysti onnittelut kaikille vauvansa saaneille! Toivottavasti alkaa kaikillla vauva-arki sujumaan harmonisesti.

Ehkäisystä: On meillä kesto-ongelma koska minä en keinotekoisia hormooneja missään nimessä ala ottamaan elimistööni. On niistä niin huonot kokemukset. Esikoisen jälkeen meillä toimi tähän raskausvahinkoon asti (reilut 5 vuotta siis) kondoomi/varmat päivät ehkäisy. Kuparikierukkahan ois yks vaihtoehto, tiedä sitten mihin päädytään.
 
Pikaiseen täytyy sanoa, että raskaus oli kauhea, synnytys oli kanssa aika erikoinen ja vauva-arki on alkanut vieläkin mielenkiintoisemmin...

Mulla ei synnytyksessä oikein tehonnut nuo puudutteet. Eli olin aika kipeä koko ajan. Lopputulos oli 7½ tuntia synnytystä, ponnistus 8 minuuttia. En revennyt pahastikaan, mutta jalat meni ja olin muutenkin jo vähän huonossa kunnossa...
Syntyi siis 16.48. Paino oli 3990g ja 52 cm.
Ekan yön hädin tuskin nukkui tai söi. Perjantaina ei myöskään oikein tahtonut, annettiin jo lisää maitoa. Nukkui sen voimalla ihan hyvin. Lauantaina pikkasen jo alkoi syödä ja oli aika väsynyt. Sunnuntaina piti tulla jo kotia, mutta jäätiin kiinni lastenlääkärin tarkistuksessa. Eli ei kotia.

Meillä todettiin lonkan loksaatio... eli jalat ei pysy lonkkakupissa, kun niitä kuppeja ei ns. oikein ole. Joten jalat on vähän niinkuin irti lonkista. Nyt sitten tuki paikoillaan vähintään seuraavat 6 viikkoa, tarkistus 2 viikon välein. Tarkistuksen yhteydessä hän pääsee kylpyyn ja mitataan ja punnitaan. Muuna aikana ei saa suihkua kummoisempaan laittaa. Suihkun jälkeen pitää kuivata aina hiustenkuivaajalla erittäin hyvin ja talkkia pitää käyttää ERITTÄIN runsaasti... 6 viikolla olis ultra neidillä ja sitten selviää tuo jatko. Toivottavasti silloin saadaan lasta pois ja se olisi siinä. Pahimmillaan voidaan joutua leikkaukseen, mutta se on sitten sen ajan murhe...

Omat ongelmansa tässä on ja muistettavansa, mutta kyllä niistä selvitään... Pesulappuja pitää alkaa värkkäileen, että saadaan neiti pestyä helpommin. Kestot on vähän mietinnässä, kun vaippoja käytetään ainoastaan lastan päällä (ja nytkin on sitten kertseinä käytössä 7-14 kg). Pitää katsella sitten, kun saadaan lasta pois tai keksin jonkun vaippakuoren tuohon päälle, pelkkä sisävaippa ei riitä...
 
Poks 40+0

Ei merkkejä synnytyksesä :kieh:
Olo on niin paksu, kävelen kuin norsu mudassa.
Tänään pakkasin sitte vasta ton sairaalakassin valmiiksi, joten lähtö sais olla jo pian.
Supistuksia oli eilen suht monta,tänään vain 2 krt, huomenna mennään neuvolaan, katotaan mitä siellä sanotaan:) Toivottavavasti kaikki on hyvin.
Koko-arvio oli mulle n. 3600g-4200g, ei musta toi tunnu niin kamalalta, esikoinen painoi yli 4kg,tietty siinä on hommaa saada ulos mutta hyvin kaikki meni isommanki lapsen suhteen.

Riina ja Pirpana 40+0
 
OnniMannelle ja perheelle paljon onnea pojasta :flower:

Kiitoksia kovasti ehkäisykommenteista, taitaa kuitenkin olla niin, että ainoastaan kokeilemalla (ja hyvällä tuurilla) löytyy se itselleen sopivin vaihtoehto. Mä jotenkin vierastan sitä kierukkaa, minipillerit tuntuu paremmalta vaihtoehdolta - kokemusta siis ei oo kummastakaan, että ei oo kovin kummoset perusteet mulla... Puhuttiin kuitenkin, ettei uskalleta jättää pelkän imetyksen varaan, kun ensisijainen tarkoitus ei ois pamahtaa paksuksi nyt vähään aikaan.

Omaa napaa: tänään tuli ekan kerran sellasia supistuksia, että alaselässäkin tuntui. Oli jo lupaavan kipeän tuntuisia, mutta reilun tunnin jälkeen loppu kuin seinään. Se siitä sitten. Tän päivän valituksen aihe on ollut enemmän alavatsan tai rakon vihlaisut, en tiedä jos pikkuinen luulee rakkoa nyrkkeilysäkiksi tällä hetkellä... Ja päivän ällö-osuus, luulin jo että kaikki mahdollinen valkovuoto on nähty, mutta se onkin nyt ihan kirkasta limaa ja tulee reippaan laisesti, kun esim. nousee sängystä. Joka kerta toivon, että olis jo lapsivettä, mutta ei tää valitettavasti taida olla...

Huomenna mennään vielä kasvukontrolliin lasketun ajan kunniaksi - voih, kun sieltä sairaalasta ei tarvis tulla ulos yhtenä kappaleena :headwall: Riinanen sen sanoiksi puki, olo on kuin norsulla mudassa kävellessä, hah!
 

Yhteistyössä