Maaliskuun Mussukat 2010 ~ näin me kasvamme

Moro!

Kun tuosta vedenjuonnista oli täällä puhetta, niin ajattelin tulla kertomaan miten Timsku tykkää vedestä. Eilen yritin tarjota keitettyä vettä tuttipullosta niin ei tykänny yhtään. Huusi vaan kun pulloa tuputin. Tänään sitten tarjosin sitä ihan tavallisesta lasisesta juomalasista, niin sepäs Timskusta olikin hauskaa, naureskeli vaan tyytyväisenä ja jäkelsi lasin reunaa. Osa vedestä tais jopa mennä mahaankin asti. Viileää oli tuo vesi kun keittämisen jälkeen laitoin kattilan kylmään veteen jäähtymään.
 
Alinalle onnittelut positiivisesta raskaustestistä! :)

merremia, mä syötän kaupan soseita, en itse oo alkanu tekeen. Muutaman päivän oon syöttäny peruna-porkkanaa ja seuraavaksi kokeilen luumua. Annan sosetta tällä hetkellä niin, että aamulla, päivällä ja iltapäivällä muutama lusikallinen. Lisäksi maitoa tai maissivelliä soseitten päälle ja tietysti illalla sekä muillakin syötöillä. Ja tuota soseen syömistä tietysti yritän kasvattaa aina seuraavana päivänä suuremmaksi.
 
merremia Mä teen itse soseet ainakin näin alkuun, koska niiden menekki on tosi pieni aluksi. Kaupasta ostetuista menisi suurin osa hukkaan. Ekana olen antanut maistaa maissivelliä, sitä maisteltiin kolme päivää. Annoin ekana päivänä vellin ennen pisimpiä päiväunia, en illalla, jotta näin miten masu reagoi. Seuraavaksi annoin perunaa kolme päivää ja maissivellin siirsin iltaa. Perunaa on mennyt maksimissaan 2tl. Tänään neiti sai ensimmäisen kerran peruna-porkkanavelliä, sitä meni ehkä 10ml :D. Eli yksi soseateria (jos tuota määränsä puolesta voi ateriaksi kutsua) päivässä näin alkuun ja vähän velliä illalla. Sit pikkuhiljaa lisäilen ruokamäärää. Itse annan aina yhtä uutta makua kerrallaan. Pian maistellaan jotain hedelmää esim. päärynää tai luumua välipalan aikoihin.

Abello Semperiltä löytyy peruna- ja porkkanasosetta erikseen.

Huh tätä hellettä. Ei saisi valittaa, mutta aika hikistä puuhaa hoidella vauvelia näin kuumalla. Imettäessä ollaan molemmat ihan märkänä. Nyt neiti vetelee sikeitä puolialastomana vaunuissa. Tänään onkin nukkunut tosi vähän, mutta on onneksi ollut yhtä hymyä koko neiti :heart:

veden juottaminen Nyt olen alkanut tyrkyttää vettä pullosta. Puristan tutista suuhun vähän kerrallaan, kun ei suostu imemään itse kunnolla.
 
Milläköhän konstilla minä saisin jotain velliä syötettyä, kun ei meillä oikein tuttipullosta mene? Ei siis muutoinkaan huoli sitä tuttipulloa. Vettäkin valutan suuhun (sellanen tutti missä on isompi reikä)... Voiskohan esim.nokkamukia jo alkaa opetella käyttämään?

Soseet maistuu tosi hyvin. Tein nyt itse sellaista että pistin perunaa ja porkkanaa ja sitä keittovettä vähän ja sauvasekottimella mössöksi. Tuli samanoloista koostumukseltaan kuin ne kaupan jutut ja nyt maistuu. (Aiemmin muussasin haarukalla ja sotkin korvikemaitoo niin ei maistunu oikein). Laitoin sitten pakastimeen sellasissa ihan pikkusissa pusseissa (muutama annos,ettei joka päivä tarvii tehä), jotta saa kerralla ottaa aina yhen annoksen,
Ja hedelmäsose kelpaa kanssa täysiään.
 
Minä en perunalla ja/tai porkkanalla menis alottamaan, ovat tosi jytkyä tavaraa masulle! Esikoisen kanssa meillä teki suoli ihan stopin kun perunalla alotettiin. Maitoallergiakuvioiden vuoksi oltiin sitten ravitsemussuunnittelijalla ja hän neuvoikin alottelemaan bataatilla ja/tai kesäkurpitsalla. Ja niin tehtiin. Ja kun perunaa haluaa alotella niin Oolannin pakasteperunamuusilla, neuvoi hän. Se on miedompaa kuin perus peruna. Ja älkää vaan uusia perunoita antako, ne vasta jytkyä tavaraa onkin! Meillä nyt kakkosen kans aloteltu varovasti bataatilla. Maitoallergiaa hälläkin, Semperin Profylac on maito meillä nyt joka tuntuu sopivan. Olikos täällä muita maitoallergikkoja?
 
merremia Jos velliä haluat antaa, niin sitä voi syöttää myös lusikalla. Huomattavasti hitaampaahan se on kuin pullosta syöttäminen, mutta onnistuu kyllä lusikallakin.

kiinteiden aloittamisesta Perunalla tai porkkanalla (tai varmaan lähes millä tahansa) aloittaminen saattaa laittaa vauvelin masun jökkiin. Onhan nuo ruoat ihan erilaisia kuin rintamaito. Meillä esikoisen aikana neuvolantäti neuvoi aloittamaan pian perunan/porkkanan jälkeen esim. päärynän tai luumun maistattamisen, pehmentävät vastaavasti masua. Meidän neidin masu toimii ainakin vielä ihan moitteettomasti, toivottavasti ei ongelmia tulisikaan. Tosin ollaan aloiteltukin tosi varovasti.
 
Meillä oli tänään pojalla 5kk neuvola, tosin noin viikko vielä on aikaa että tuo ikä tulee täyteen, mutta kuitenkin mitat [/b] pituus 70,5cm ja painoa 9,040kg

kiinteiden aloittamisesta ootte puhellu täällä. Meillä ei perunaa ole maistettu laisinkaan vielä, bataatilla mennään toistaiseksi ja se maistuu pojalle hyvin. Tällä hetkellä herkkua on bataatti-porkkana-parsakaali sose. Ja itse teen noi soseet, hedelmäsoseet puolestaan ostan valmiina.
kaurapuuroa[/b] aloitellaan maistelemaan ensi viikolla vähitellen. Neuvolassa sanottiin, kun kysyin, että ihan tavallisesta hiutaleesta voi tehdä puuron ei tartte niitä vauvajuttuja ostaa.
Ja vielä tosta veten juomisesta. Meidän poika kun ei tosiaan siitä perusta, niin meillä juodaan nyt sitten itse keitettyä sokeroimatonta punaviinimarja-mehua. Sitäkin kyselin neuvolasta ja sanoivat että antaa mennä vaan =)

Jokos teidän vauvelit on löytäneet varpaansa ? Meillä poika on nyt viikon verran tutkinut varpaitaan ja vähän tietenkin maistellutkin niitä :LOL:

On se vaan niin hienoa seurata kun pieni ihminen oppii koko ajan jotain uutta :heart: :heart:

:wave:
 
Heippa!

Pippa :hug: Toivottavasti teidän 5v.toipuisi pian ja pääsisi kotiin :hug:

Itse olen käynyt tosi vähän nyt viime aikoina konella yleensäkkään, ollaan oltu melkein aamusta iltaan ulkona pihalla. Aamupäivisin touhutaan, nyt lähinnä talven puita liiteriin ja keskipäivä oltu vaan nurmikolla viltin päällä tai katseltu pikkuneidin touhuja Nupun kanssa tai käyty maauimalassa kerta, pari viikkoon tahi kyläilty kun eihän tuossa lämmössä sit jaksa mitään touhuta.

Meillä oli tässä pari yötä varmaankin tästä kuumuudesta johtuvaa et Nuppu heräs puol 2 aikaan, söi alle 5min ja nukahti uudestaan, silloin päikkäritkin tosi rikkonaiset mut nyt sit eilen taas nukkui ns. rytminsä mukaisesta, samoin yönsäkkin eli nukahti illalla 20.30 ja heräs klo 5.10 Meillä siis järjestäin Nuppu nukahtaa 20.30-20.45 väliin ja herää siinä 5-5.20 syö toisen tisun ja nukahtaa uudestaan, herää sit n. tunnin pääst ja syö toisen jolloin noustaan ylös koska neiti haluaa kovasti sit jo seurustella ym. (tänä aamuna poikkeus, nukahti illalla 20.30 ja tänä aamuna hetätin 6.30 kun maito valu jo niin vuolaasti et itellä oli tukala olo )
Ensviikolla olisi meillä sit 4kk neuvola et nähdään miten on kasvettu ;) Toistaiseksi mennään pelkällä rinnalla ja katsotaan jospa päästäisiin tuon 5,5kk kuten meidän pikkuneidinkin kanssa mut aika näyttää. Toistaiseksi ei siis oteta kiinteitä kuvioihin.
Kovasti meillä yritetään mennä mittarimatona eteenpäin, kun jätän viltille niin ei siinä kauaa viihdy vaan pitää päästä tarkastamaan ihan jokin muu paikka. Viimepäivinä on sit muutaman kerran kääntynyt vatsaltaan selälleen, voipi olla et vahingossa kiepsahtaa kun vetää itsensä sykkyrään et pääsee eteenpäin vaiko sit tarkoituksella, mene ja tiedä. Selältä masulleen käännytty jo kk.den päivät. Leluihin jo tarttuillaan ja kovasti niille jutellaan kuten myös isosiskoille sekä ääneen nauru on jotenkin koomista, oikein höröttää välillä :heart: Nuppu on kyllä niin ihana hymytyttö, ei turhia itkustele :)
Veden antamisesta en ole edes antanut kun neuvolassa mulle sanottiin ettei mielellään suositella vielä, mieluummin rintaa eli tissitellään näin lämpöisellä sit tiuhempaan.

Mut nyt mentävä jatkamaan aamutoimia, Ihanaa kesää kaikille B)
Ävm70 ja Nuppu viikkoa vaille 4kk :heart:
 
Moi piiiiiiiiiiitkästä aikaa.
En oo millään kerinnyt tänne kun ulkona on KESÄ ja tekemistä ois sisälläkin enemmän kun kerkii tekemään kun kaikki aika menee tuolla ulkona kesästä nauttien B)

Meidän typy oppi ryömimään 5.7 ja ikää oli 3kk3vk mun ja miehen hämmästys oli melkoinen.Typpy ei vielä käännyt kumapaankaan suuntaan mut kiire on päästä veikkojen leikit sotkemaan ;)

Kiinteitä ei vielä oo aloiteltu ja ikää on nyt 4kk, mut tässä kunhan keritään niin ruvetaaan maistelemaan.Se on vaan niin äärettömän helppoa nyt kun ruoka kulkee koko ajan mukana ja voi syöttää missä vaan kun rintamaidolla neitokainen kasvaa ja kehittyy oikein hyvin.

Typy alkaa nukkumaan n.22 poikkeus on tänään kun jo nukkuu, ja saattaa herätä syömään siinä 5-6 aamulla ja kahdeksaan asti vielä nukutaan kunnes veikat tulee herättämään minut ja sit kun itse siirryn typyn vierestä pois niin kohta hänkin havantuu.
Päivisin typy nukkuu hyvin vaihtelevasti ja näillä helteillä ei kovinkaan hyvin vaan enemmän pienissä pätkissä.

Varpaita ei oo vielä hoksattu

Edelleen osakestoillaan ja mielummin otan aina keston kuin kertiksen:)

Nyt oon helteillä antanut typykälle vettä pullosta ja oikein hyvin maistuu mut edes mun maitoa ei pullosta suostu syömään.

leluja kyllä tutkitaan kovasti käsillä ja niihin tartutaan ihan itse, mutta lelukaaren alla makoilu ei oo neitiä koskaan kiinnostanut.Nyt jo viihtyy ihan hyvin lattialla kun jaksaa hyvin pitää päätään ja pääsee hitaaasti mutta varmasti eteenpäin:)

Tällästä meille.

Metsätähti ja neiti 4kk
 
Meilläkin poika pyörii ympyrää ja kiskoo jalat vatsan alle, mutta vielä pitää vähän miettiä, että mitäs sitten pitäs tehdä. Sitteristäkin tykkää karata, jos ei muista laittaa vöitä kiinni.. Vatsan vaan nostaa ilmaan ja jotenki törkkäsee ittensä sieltä pois alakautta lelukaaren alta. Kauheen mukavaa tuntuu olevan sitten olla silleen, että makaa selälteen lattialla ja päätä lepuuttaa sitterissä.

Eilen tuli 4 kk täyteen. Ja sen kunniaks sitten lähettiin maistelemaan päärynäsosetta ja vähän niinkun tuntu kesken jäävän ateriointi, kun vaan sen pari lusikallista sitä annoin. Vielä kun jaksais tuon bataatin keittää niin sitten päästäis sitäkin maistelemaan.
 
Meillä viikon kesälomareissu takana ja täytyy sanoa että reissu meni paremmin kun odotin. Koko viikon niin kuuma että ite oli läkähtymispisteessä, vauvaa ei tuntunut juurikaan haittaavan vaikka hiukset märkänä rattaissa nukuttiin. Vettä koitin tarjota aina välillä mutta se on neidin mielestä pahaa, tykkäsi pureskella tuttipullon tuttia ja vettä meni siinä sivussa hiukan suuhunkin, pääasiassa vaatteille mutta sehän vain viilensi mukavasti =)

Soseita ollaan reilun viikon maisteltu. Aluksi keitin ihan perunaa ja laitoin siihen korviketta sekaan paljon ja hyvin maistui. Maisteltiin pelkkää perunaa muutamana päivänä ja nyt vajaan viikon on syönyt peruna-porkkanaa ja menee lähes koko purkillinen kerrallaan. Tänään maistettiin mangoa. Se ei uponnut niin hyvin, pari teelusikallista meni. Huomenna sitä sitten lisää. Kakka on muuttunut heti kiinteämmäksi ja sitä ähelletään naama punasena. =) On alkanut vatsa toimimaan ihan eri tavalla, tulee kakkaa monta kertaa päivässä kun ennen tuli joka toinen päivä jos niinkään usein.

Meillä ei liikuta oikeastaan minnekkään suuntaan, sitterissä valahtaa alaspäin kun potkii ja huitoo niin kovasti. Leluja tykkää tutkia käsissään.


Mamu-78 ja Sofia 4kk :heart:
 
Toivottavasti Pipan 5-v jakselee jo paremmin :hug:
Meillä nähtiin tänään pullosta juomisen ennätys: 55ml vastiketta, wuhuu! Harjotellaan tota pulloilua aina välillä ja nihkeetähän se on. Muutoin mennään täysimetyksellä. (tuntuu hassulta lukea teidän muiden lapsosista, jotka vetelee jo vaikka mitä kiinteitä naamaan ku meillä ei edes viel harkita niitä :) ) Oona ei oo löytäny varpaitaan, mutta nauraaa kovasti ääneen jos laitan hänet tarraamaan omista varpaistaan :D Muutenkin neiti naureskelee ja kiljahtelee ja älämölöilee kovasti :heart: Veikkaisin, et edistyy samaan tapaan kuin isoveljensä et ensin puhe ja sitten liikkuminen. Yöt menee neidin osalta kiitettävästi (12h yöunet 0-2 syötöllä) mut mulla alkanu taas nuo iänikuiset uniongelmat palailla :/ Nukahtaminen on se mun ongelma! Ja tietty nyt kun ollu kuumaakin niin eipä tässä mun yöunilla oo kehuminen. Onneks kohta kesä loppuuki näillä leveysasteilla ja yöt viilenee B)
Toinen mikä mulla heittää aivan häränpyllyä on kuukautiskierto :$ Muilla tätä ongelmaa? :wave: Menkathan mulla alko 6 viikkoa synnytyksen jälkeen ja kierto heittäny 14-39 pvää, että kiitos ja nam! :kieh:

Veto on pois joten taidan panna maaten. Mukavaa heinäkuun jatkoa kaikille mammoille ja pikkuisille :hug:

mobic ja Oona kohta 4kk (mihin se aika menee :eek: )
 
Mobicille kommenttia:

Meilläkään ei vielä oo ku tissillä menty ja korvike ei kans maistu Timpalle yhtään. Mutta eihän Timpalla ikääkään oo ku vasta 3,5kk.

Menkat on mullakin vähän omituiset olleet. Ekat oli alle 8vkoa synnytyksestä, seuraavat sitten JO 20pv edellisten alkamisesta ja näin aikasin mulla ei oo ollu menkat vielä koskaan ennen. Muistaakseni kerran ollu kierto vaan 25pv ja muutaman kerran 27, yleensä enemmänkin menee 28-35. Nyt on siis noista toisista menkoista yli 30 päivää eikä seuraavia kuulu. Kondoomi on ollu joka kerran käytössä, että en oo raskaudesta huolissani.

Jo muutaman kerran oon kyllä ehtinyt nähdä painajaista, että olisin taas raskaana, huhhuh!
 
mobic mulla ei oo vielä minkäälaista kiertoa.

Täällä tytsy liikkuu ryömimällä hyvin vaihtelevasti, välillä pysyy pidempään paikallaan ja tyytyy tutkimaan leluja ja välillä ryömii kovastikkin eteenpäin niin kauan kunnes väsähtää.

Vettä neiti kyllä juo tuttipullosta mutta ei minkäänlaista maitoa, ei mun eikä korviketta.

Nyt on yöt alkanut mennä hieman raisaisemmiksi (ennen heräs korkeintaan kerran syömään) ja nyt saattaa herätä jopa kolmekin kertaa vaikka alkais nukkumaan vasta yhdeltätoista ja heräis jo seitsemältä...ja kunnolla syö kyllä joka kerta että ihan selkeesti nälkäänsä herää.

Täytyy mennä pojille laittamaan puuroa kun sille on kovaa kysyntää.

Metsätähti ja tyttö 4kk1vk1pv
 
Meillä neiti änkeää kovasti pyllyä ylös lattiasta ja jalkoja alle konttausasentoon, mutta etupää on lattiassa niin ei vielä etene. Ja potkii kovasti!
Jalat on nyt alkanut mennä nilkoista ristiin, miksiköhän? Välillä ihan haittaa sitä omaa potkimistaan...

On muuten ihana aamulla herätä kun neiti on jo herännyt ja katslee/touhuilee sängyssään, ja ai sitä hymyä kun huomaa että äiti on noussut kurkistamaan sängyn reunan yli.... :heart:
 
Me aloitellaan pikkuhiljaa kiinteiden syöntiä maistelemalla ja olen antanut velliäkin pikkumääriä iltaisin, noin 30ml meni tänään. Tahtoisin vähentää ainakin yhden syötön pois, nyt useasti kolme syöttöä. Pitkään mentiin yhdellä syötöllä. Helteet on varmasti vaikuttaneet osaltaan siihen, että poika syö useammin.

Kuinka paljon ootte antanut velliä ekoilla kerroilla?

Meillä liikutaan, masua ylös kun on selällään ja jaloilla haluattais potkia ja vetää jalkoja konttausasentoon kun masullaan on. Liikkeistä päätellen ei mene kauaa kun ryömii tai etenee muulla lailla sen verran on yritystä joka päivä.
 
Meilä myös aloteltu kiinteiden syömistä: peruna ja porkkanasosetta maisteltu ja päärynäsosetta, mut edelleen melkeinpä mennään vaan rintamaidolla!

Eilen oli pojalla 4kk:n neuvola-lääkäri, terve ja jäntevä poika! Ei meinannu lääkäri uskoa että kääntyy selältään mahalleen, kun sanoi et yleensä iso kokoset vauvat rupee hitaammiin kääntyileen ym. Juu ja yrittää kovasti ryömimään lähteä, muttei viel ihan onnistu!
4kk.n mitat:
8800g painoa ja 67,7cm pituutta.

Meilä on myös pojalla epäilys ettei siedä maitoa, kun aluksi oksenteli tuttelit pois ja sit vatsa menee sekasin jos velliä tai tuttelia saa. Parin viikon ajan oli pojan maha tosi sekasin, tuli jo ihan limana kakka, sainkin siksi lääkäri ajan jo eilen, muuten ois ollut vasta kuukauden päästä, mut täytyy vaan seurailla ja olla tarkempi mitä pojalle uskaltaa antaa! Onneksi ei vielä ainakaan oo atopinen iho tullut...

Poika on tosi tyytyväinen vauva:jokeltelee ja hymyilee paljon! :heart:
 
Terve pitkästä aikaa!

Meiän poika on muutaman päivän päästä jo 5kk. Miten tää aika näin nopeesti rientääkään?!

2 kertaa oon antanu pullollisen korviketta. Tuttelia sekä Nannia. kummastakin tuli nokkosihottuma. No nyt annoin Semperiä ja siitäpä ei tullukaan mitään! Jippii!
Meillä kun olis miehen kanssa parin viikon päästä menoa ja lapset menee yökylään. On muuten aika odotettu vapaa aika tulossa! =)
Tissimaidolla poika muuten pärjäilee, mutta pumppaaminen on musta hankalaa enkä olis sitä saanu yökyläilyyn tarpeeks pumpattua.

Tai en tiedä pärjääkö enää pelkällä maidolla, kun selkeesti 4,5kk:n iässä alko yöunet lyhenee (mikä voi myös johtua kauheasta kuumuudesta) ja muutenkin syö nyt ehkä hieman useammin. Ajattelin kattoa 5kk neuvola mitat ja sitten vähän sen mukaan kohta alotella kiinteitä ruokia.

Poika on kyllä niin iloinen että voiko tollasia lapsia ollakaan! :heart:
Ihana seurata, kun isoveli 2v pelleilee sen edessä niin pikkuveli nauraa niin että varmaan vatsaan sattuu! Hieman jopa käy kateeks, kun ei itse saa pikkusta niin makeesti nauramaan.

Poika kääntyy vatsalta selälleen ja muutaman kerran toisinpäin. Sillon vaan käsi tuppaa jäämään vartalon alle. Kovasti myös puskee takapuolta pystyyn eli yrittäis ryömiä.

Kaikille ihania kesäpäiviä ja syksyllä sitten varmaan mäkin oon hieman aktiivisempi! Vielä on edessä miehen pitkä kesäloma joten en täällä paljon pääse käymään!

T: Latsis ja kultapoju 5kk
 
huhhuh mikä lukemis rupeama!

Pikaset(kai?) meiltä:
Mysky huomenna 5kk. maanantaina oli neukku, mitat: 9580g ja 65,1(???)cm pää 43,5.
En jaksanu alkaa tosta pituudesta sijaisen kans vänkäämään mut me mittailtiin kotona kyl yli 66 jo ajat sitte...aivan sama,kyllä se sit näkyy siel kk:den päästä! ja mua huvittaa toi 1 mm :D NIIN tarkka olevinaan....

Jep,kiinteitä menee,en jaksanu enää yhtää sitä oksentamista. Se onki nyt helpottanu,mut edelleen jos en oo ihan täysil palkeil imetyksen aikana valveil ni tää vetää "överit" :LOL: ja laatta lentää!
meil menee jo niin montaa makua en jaksakirjottaa kaikkia,suosikit on peruna-maissi Semper ,tänään alotettu "kasviksia" bonalta ja päärynä.

oppi viime viikol kääntymään,likkuu edelleen epämääräisesti kun silmä välttää,en tiiä miten :kieh:

mun menkat on ihanan epäsäännölisen säännöttömät eli KOKO AJAN!!! |O tää on niin väärin....

mitäs vielä,vettä meni helteillä mut vain jos sai ITE (tää alkaa siis jo nyt :D ) juoda nokkamukista(tommee tippee taikamuki,englannista tuotu ku en täältä löytäny :( ) tai pullosta mis oli toosi pieni reikä.

emmää nyt muista mitä muuta oli viel,jotenka hei hei!!! :wave:

nowa ja myrsky 5kk :heart:
 
Heippa!

Tässä oisi meidän tämänpäiväiset 4kk neuvola-lääkärikuulumiset ;)
Paino 5,570kg pituus 59,3cm elikkä pituuskäyrä nyt menee omaa tahtia alas kuin lehmän häntä mut kuitenkin tasaisesti tullut 2cm/kk :) mut pituus suht painoon niin menee ihan käsi kädes ;) Saadaan siis jatkaa edelleen pelkällä tissillä :D
Nuppu oli muutenkin niin pirtsakka, hymyili ja jutskas niin kovasti, neuvolatäti että nuori mieslääkärikin sanoivat et on oikea päivänsäde ja koko päivän piristys :heart:

Ävm70 ja Nuppu 4kk :heart:
 

Yhteistyössä